r12-04.doc

(511 KB) Pobierz
Po prostu









12









Zarządzanie zawartością
i rozwiązywanie problemów

 

 



 

Części składowe języka HTML

413


















Zarządzanie zawartością i rozwiązywanie problemów

Zarządzanie zawartością

W miarę jak rośnie złożoność twojego filmu Flasha, zawierającego coraz więcej bitmap, dźwięków, animacji i wyrażeń ActionScript, łączących to wszystko w jedną całość, zachodzi potrzeba ścisłego śledzenia funkcjonowania tych elementów w celu dokonywania przeglądów i poprawek. W końcu nawet najbardziej wyszukany film okaże się bezużyteczny, jeśli nie będziesz w stanie wskazać tej jednej zmiennej, uniemożliwiającej zadziałanie całości. Na szczęście Flash udostępnia wiele narzędzi do rozwiązywania problemów i zarządzania biblioteką symboli.

Ten rozdział nauczy cię tworzenia współdzielonych bibliotek i zewnętrznych skryptów, udostępniających często używane elementy – symbole i kod – grupie projektantów pracujących nad filmem Flasha. W niniejszym rozdziale zapoznasz się też z paletami Movie Explorer, Debugger i oknem Output, które dają dostęp do informacji na temat organizacji i statusu twojego filmu. Te trzy okna pozwalają ogarnąć skrypt z perspektywy różnych elementów filmu, wyświetlają też ostrzeżenia o błędach i monitorują zmiany w wartościach zmiennych oraz właściwości w czasie odtwarzania filmu.

Na zakończenie zapoznasz się z kilkoma technikami pomagającymi uczynić film bardziej zwartym i szybkim – dzięki optymalizacji grafiki, właściwej organizacji środowiska pracy i sposobom unikania powszechnych błędów. Wspomniane techniki, uczynią z ciebie lepszego animatora i bardziej doświadczonego twórcę filmów Flasha.

 


Tworzenie współdzielonych bibliotek

Oddzielne filmy SWF





Współny symbol we współdzielonej bibliotece

Tworzenie
współdzielonych bibliotek

Flash umożliwia zespołom animatorów i programistów korzystanie ze współdzielonych bibliotek w czasie pracy nad złożonymi projektami. Każdy z animatorów może pracować nad oddzielnym filmem, używającym jednak tego samego symbolu – np. głównego bohatera animowanego komiksu. Identyczny symbol tego bohatera powinien rezydować w bibliotece każdego z filmów, a jeśli dyrektor artystyczny zdecyduje się zmienić twarz postaci, to nowy symbol musi zostać skopiowany do wszystkich bibliotek – tzn., dzieje się tak, dopóki nie przygotuje się współdzielonej biblioteki. Biblioteki tego typu służą do przechowywania symboli najczęściej używanych w wielu filmach. Możesz więc przechować symbol swojego bohatera w takiej bibliotece, udostępniając go zarazem dla wszystkich filmów, które muszą z niego skorzystać. To bardzo upraszcza proces edycyjny i zapewnia spójność całemu projektowi (rys. 12.1).

Odbiorcy także odnoszą korzyści z używania współdzielonej biblioteki, jako że muszą wczytać ją tylko raz. Przykładowo, wspominany już bohater mógłby być wczytany tylko jednokrotnie – dla pierwszego filmu, a zarazem wszystkich innych dodatkowych filmów, także korzystających z tego symbolu.

W celu utworzenia współdzielonej biblioteki, oznaczasz symbol, który chcesz udostępnić za pomocą takiego samego identyfikatora łączenia, jakiego używałeś w przypadku dźwięków i filmów na potrzeby metod attachSound i attachMovie. Po wyeksportowaniu pliku SWF, zidentyfikowane w ten sposób symbole będą dostępne jako symbole współdzielone.

 

 

 

Rys. 12.1. Współdzielona biblioteka (u góry) umożliwia wielu plikom SWF korzystanie z tego samego symbolu

 

 


Tworzenie współdzielonych bibliotek

Rys. 12.2. Wybierz Options/Linkage z menu biblioteki

 

Rys. 12.3. W celu oznaczenia symbolu jako współdzielonego, nadaje mu się identyfikator w oknie dialogowym Symbol Linkage Properties i zaznacza jako element do wyeksportowania

 

Rys. 12.4. W celu uzyskania dostępu do współdzielonych symboli z biblioteki innego filmu, wybierz File/Open as Shared Library

 

W celu utworzenia
współdzielonej biblioteki:

1.   W dokumencie Flasha utwórz symbol, który chcesz udostępnić. Może to być grafika, przycisk, klip filmowy, dźwięk lub bitmapa.

2.   W bibliotece zaznacz swój symbol. Z menu rozwijanego Options wybierz Linkage (rys. 12.2).

Pojawi się okno dialogowe Symbol Linkage Properties.

3.   Dla polecenia Linkage wybierz opcję Export this symbol. W polu Identifier wpisz unikalną nazwę dla twojego symbolu. Kliknij OK (rys. 12.3).

Wybrany w ten sposób symbol jest zaznaczony do wyeksportowania i gotowy do współdzielenia przez inne filmy.

4.   Wyeksportuj swój film Flasha jako plik SWF. Wybrany przez ciebie symbol rezyduje teraz w pliku SWF, udostępniającym współdzielone elementy innym filmom.

Po utworzeniu współdzielonej biblioteki możesz wykorzystywać jej zawartość w różnych filmach. W tym celu trzeba tylko otworzyć współdzieloną bibliotekę w nowym dokumencie Flasha, a następnie przeciągnąć wybrany symbol do okna dokumentu. Pomiędzy plikiem SWF używającym takiego symbolu oraz plikiem SWF, który symbol współdzielony zawiera (czyli współdzieloną biblioteką), tworzone jest połączenie. Oryginalny plik źródłowy (FLA), zawierający bibliotekę współdzieloną, jest plikiem głównym, jedynym miejscem, w którym możesz dokonywać edycji współdzielonych symboli.

W celu użycia
współdzielonego symbolu:

1.   Otwórz nowy dokument Flasha. Wybierz File/Open as Shared Library (rys. 12.4).


2.  

Tworzenie współdzielonych bibliotek

3.  

4.  

5.  

Plik SWF używający współdzielonych symboli z pliku sharedLibrary.swf

6.  

Plik sharedLibrary.swf zawierający symbole przeznaczone do współdzielenia

7.   W oknie dialogowym, które się pojawi, zaznacz plik FLA zawierający symbole, oznaczone jako współdzielone i przeznaczone do eksportu. Kliknij OK.

Pojawi się nowe okno biblioteki, ukazujące wszystkie symbole z wybranego pliku FLA. Tło biblioteki ma kolor szary, wskazując w ten sposób, że ta biblioteka nie należy do aktualnie otwartego pliku Flasha. Z poziomu tego pliku nie możesz modyfikować, dodawać czy usuwać symboli z tej biblioteki (rys. 12.5).

8.   Zaznacz symbol (we współdzielonej bibliotece), który w poprzednim ćwiczeniu oznaczyłeś jako element do wyeksportowania i przeciągnij go do bieżącej biblioteki lub wprost na scenę.

Współdzielony symbol zostanie dodany do bieżącej biblioteki i będzie dostępny do wykorzystania w filmie. Wybierz Options/Linkage w celu sprawdzenia, czy symbol jest połączony ze współdzieloną biblioteką (rys. 12.6).

9.   Użyj współdzielonego symbolu w swoim filmie. Wyeksportuj plik SWF, a następnie umieść go, wraz z plikiem SWF współdzielonej biblioteki, w tej samej lokalizacji (rys. 12.7).

Kiedy odtworzysz film używający wspólnego symbolu, symbol ten zostanie wczytany ze współdzielonej biblioteki zapisanej w pliku SWF.

Wskazówka

n     Jeśli dokonasz jakichś zmian wśród symboli ze współdzielonej biblioteki, wszystkie filmy SWF, używające tych symboli, zostaną automatycznie uaktualnione w celu odzwierciedlenia wprowadzonych przez ciebie zmian. Jednak otwierając plik FLA używający współdzielonego symbolu, zauważysz, że ten symbol, znajdujący się w bibliotece, nie został uaktualniony. Musisz więc zaimportować symbol ze współdzielonej biblioteki ponownie, jeśli jego obraz w bieżącej bibliotece ma również zostać uaktualniony.

Rys. 12.5. Biblioteka po lewej zawiera symbol przeznaczony do współdzielenia. Biblioteka po prawej to twoja bieżąca biblioteka

 

Rys. 12.6. Okno dialogowe Symbol Linkage Properties wskazuje, że ten symbol jest importowany z pliku o nazwie sharedLibrary.swf

 

 

Rys. 12.7. Dwa pliki SWF umieszczono w tej samej lokalizacji


Tworzenie współdzielonych bibliotek

Rys. 12.10. Z menu Options współdzielonej biblioteki wybierz Shared Library Properties

Folder sharedFolder





Plik sharedLibrary.swf zawierający współdzielone symbole

Plik SWF używający współdzielonych symboli z lokalizacji sharedFolder/ sharedLibrary.swf

Rys. 12.8. Okno dialogowe Symbol Linkage Properties wskazuje, że ten symbol jest importowany z pliku o nazwie sharedLibrary.swf, znajdującego się w folderze sharedFolder

 

Rys. 12.9. Dwa pliki SWF umieszczone w różnych lokalizacjach

 

 

Rys. 12.11. Ścieżka dostępu podana w polu URL określa lokalizację współdzielonych symboli. Umieść zatem swoją współdzieloną bibliotekę w miejscu, na które wskazuje pole URL

Domyślną lokalizacją dla współdzielonej biblioteki jest katalog zawierający plik SWF, korzystający z tej biblioteki. Jeśli chciałbyś umieścić bibliotekę w innej lokalizacji, musisz podać do jej pliku bezwzględną lub względną ścieżkę dostępu. Można to zrobić zarówno w pliku samej biblioteki, jak i w pliku, który tej współdzielonej biblioteki używa.

W celu wprowadzenia innej lokalizacji dla współdzielonej biblioteki:

1.   W pliku, korzystającym ze współdzielonej biblioteki, zaznacz wspólny symbol z tej biblioteki i wybierz polecenie Linkage z menu rozwijanego biblioteki Options.

Pojawi się okno dialogowe Symbol Linkage Properties. Zaznaczona będzie pozycja Import this symbol w opcji URL, a w dolnym polu ukaże się bieżąca ścieżka dostępu do współdzielonej biblioteki.

2.   Wprowadź nową ścieżkę dostępu do współdzielonej biblioteki. Kliknij OK (rys. 12.8).

3.   Powtórz powyższy proces dla wszystkich współdzielonych symboli.

4.   Wyeksportuj plik SWF. Umieść ten plik, jak i bibliotekę w odpowiednich katalogach, żeby Flash mógł odnaleźć współdzielone symbole (rys. 12.9).

lub

1.   W pliku, zawierającym współdzieloną bibliotekę, wybierz Shared Library Properties z menu rozwijanego Options biblioteki (rys. 12.10). Pojawi się okno dialogowe Shared Library Properties.

2.   W polu URL wpisz ścieżkę dostępu do współdzielonej biblioteki. Kliknij OK (rys. 12.11).

3.   W nowym dokumencie Flasha otwórz współdzieloną bibliotekę i przeciągnij wspólne symbole na scenę lub do bieżącej biblioteki dokumentu. Współdzielone symbole będą połączone ze współdzieloną biblioteką, określoną w polu URL okna dialogowego Shared Library Properties.


Współdzielenie fontów

Współdzielenie fontów

Tak jak możesz identyfikować współdzielone symbole, tak też istnieje możliwość tworzenia symboli pozwalających na współdzielenie fontów. Po utworzeniu symbolu czcionki, identyfikujesz go jako przeznaczony do wyeksportowania (Linkage) w procesie identycznym, jak w przypadku tworzenia współdzielonych symboli. Jeśli wiele filmów używa tego samego fontu ze współdzielonej biblioteki, jest on wczytywany tylko raz dla pierwszego filmu, redukując w ten sposób rozmiar pliku i czas wczytywania kolejnych filmów.

W celu utworzenia
współdzielonego symbolu fontu:

1.   Otwórz okno biblioteki. Z menu rozwijanego Options wybierz New Font (rys. 12.12).

Pojawi się okno dialogowe Font Symbol Properties.

2.   W polu Name wpisz nazwę twojego nowego symbolu fontu. W polu Font wybierz czcionkę, którą zamienisz na symbol fontu. Opcjonalnie zaznacz pola wyboru grupy Style. Kliknij OK (rys. 12.13).

W bibliotece pojawi się symbol fontu.

3.   Zaznacz symbol fontu. Z menu rozwijanego biblioteki Options wybierz Linkage.

Pojawi się okno dialogowe Symbol Linkage Properties.

4.   Z grupy opcji Linkage wybierz Export this symbol. W polu Identi...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin