scenariusz3.pdf

(485 KB) Pobierz
304453089 UNPDF
8
ScenariuSz zajęć zintegrowanych dla klaSy iii
agnieszka kaim
Blok tematyczny : kubuś Puchatek i jego przyjaciele.
Temat dnia : Przygoda Kubusia .
Cele ogólne :
kształtowanie zdolności słuchowych,
rozwijanie umiejętności ruchowych,
rozwijanie umiejętności manualnych,
rozwijanie twórczej ekspresji werbalnej,
kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
Cele operacyjne :
uczeń:
odpowiada na pytania do tekstu,
kształtowanie umiejętności tworzenia wypowiedzi żywej i barwnej.
próbuje naśladować dźwięki leśne ze swojego otoczenia,
dobiera rytm i melodię do podanych słów,
Metody : podające, problemowe, czynnościowe.
Formy : indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne : fragmenty opowiadania Chatka Puchatka alana aleksandra Milne’a, kolorowy papier,
nożyczki, klej, tektura, pudełka, bibuła, kredki, flamastry, plastelina.
Literatura :
M. węglińska, Opowiadanie jako forma wypowiedzi w klasach początkowych , wyd. iMPulS, kraków 1998.
Przebieg :
Powitanie i zabawy ruchowe.
próbuje śpiewać własne melodie.
1.
2.
czytanie przez nauczyciela fragmentu opowiadania
Chatka Puchatka alana aleksandra Milne’a. krótkie
omówienie treści.
Pewnego dnia, gdy Puchatek nie miał nic do roboty, pomyślał sobie, że warto byłoby zrobić coś cieka-
wego. nie czekając ani chwili, postanowił pójść do Prosiaczka zobaczyć, co Prosiaczek porabia. Śnieg wciąż
sypał i sypał z nieba, a Puchatek dreptał po białej ścieżynce leśnej. idąc, wyobrażał sobie, że zastanie Pro-
siaczka w domu, grzejącego sobie pięty przy kominku. jednak bardzo się zdziwił, nagle zobaczył, że drzwi
jego mieszkania są otwarte. i im bardziej zaglądał do środka, tym bardziej Prosiaczka tam nie było.
– wyszedł – powiedział smutno Puchatek. ot, co. nie ma go w domu. Będę więc musiał odbyć Przechadzkę
zadumy sam. Masz ci los!
ale nim poszedł, pomyślał sobie, że może by tak bardzo, ale to bardzo zastukać do drzwi, żeby się całko-
wicie upewnić...
a gdy czekał na to, żeby Prosiaczek się nie odezwał, podskakiwał sobie dla rozgrzewki, a gdy tak sobie
podskakiwał, przyszła mu do głowy nowa mruczanka, która mu się wydawała dobrą Mruczanką, taką, którą
się mruczy ku Pokrzepieniu Serc:
im bardziej pada śnieg,
Bim-bom!
304453089.016.png 304453089.017.png 304453089.018.png 304453089.019.png 304453089.001.png
9
im bardziej prószy śnieg,
Bim-bom!
tym bardziej sypie śnieg
Bim-bom!
jak biały puch z poduszki...
– a teraz wiem, co zrobię – rzekł Puchatek. – najpierw szybko pójdę do domu zobaczyć, która godzina,
włożę ciepły serdaczek, a potem pójdę do kłapouchego i zaśpiewam nową Mruczankę.
Popędził z powrotem do domu, lecz po drodze głowę miał tak zajętą nową Mruczanką, którą miał za-
śpiewać kłapouchemu, że gdy nagle ujrzał Prosiaczka rozpostartego w najwygodniejszym fotelu, jaki miał,
stanął w drzwiach jak wryty. drapiąc się w głowę, zastanawiał się, w czyim też on jest domu.
3.
krótkie omówienie treści opowiadania:
Dokąd wybrał się Puchatek?
Czy zastał Prosiaczka?
Gdzie chciał zabrać Puchatek Prosiaczka?
Co takiego udało się wymyślić Puchatkowi?
Śpiewanie krótkich mruczanek kubusia według własnych pomysłów.
Komu miał zaśpiewać Mruczankę?
4.
5.
zapoznanie z różnymi sposobami ożywiania akcji opowiadań na przykładzie powyższego tekstu.
Zwróćmy uwagę na szybki bieg wydarzeń w tym opowiadaniu, na szybko zmieniające się w nim czynności.
Jak myślicie, co na to może wpływać? odpowiedź uzyskamy, wykonując zamieszczone poniżej polecenia.
i. wypisz z opowiadania wszystkie wyrazy i wyrażenia, które twoim zdaniem ożywiają akcję, dynami-
zują ją i wpływają na szybki bieg wydarzeń.
ii. wynotuj z fragmentu opowiadania wszystkie czasowniki.
iii. jakie środki stylistyczne występują w tekście? wypisz przykłady porównań, przenośni, przymiotni-
ków.
Przymiotniki ..........................................................................................................
Porównania ...........................................................................................................
Przenośnie .............................................................................................................
iV. które wyrazy określają następstwo czasowe?
V. które wyrazy określają stosunki przestrzenne i sposób przebiegu zdarzeń?
Vi. czy w opowiadaniu powtarzają się jakieś nazwy tych samych czynności?
6.
Stumilowego Lasu .
ćwiczenia udoskonalające redagowanie żywych i barwnych opowiadań.
7.
i. Przeredaguj zdanie w ten sposób, żeby było barwniejsze.
dawno temu w dalekiej krainie księżniczka zamieniła się w żabę.
grupowe wykonanie makiety
304453089.002.png 304453089.003.png 304453089.004.png 304453089.005.png 304453089.006.png
10
ii. według podanego wzoru utwórz rzeczowniki od czasowników.
biegać – bieganie
mówić – ........................
latać
– ........................
rzucać – ........................
skakać – ........................
spadać – ........................
iii. Połącz w pary spójniki o znaczeniu bliskoznacznym.
jeżeli, gdy, lecz, jeśli, bo, ale, gdyż, kiedy, toteż, dlatego
................................................................................................................................
iV. Przeredaguj treść fragmentu opowiadania, zastępując powtarzany wyraz odpowiednimi zaimka-
mi.
(...) w tamtym tygodniu ustaliłem z Marcinem, Sylwkiem i dawidem, że pojedziemy na wycieczkę rowe-
rową (...). dawid jechał na końcu, gdy nagle (...). dawid chwycił się gałęzi (...). Śmialiśmy się z dawida, bo
bardzo śmiesznie wisiał na gałęzi. (Bartek P.)
V. z podanych par zdań pojedynczych utwórz na trzy sposoby zdania złożone współrzędnie oraz zda-
nia złożone podrzędnie.
zachmurzyło się. Postanowiłam zabrać parasol.
.....................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Vi. korzystając z wyrazów w ramce, popraw fragment opowiadania, czyniąc go barwniejszym i bar-
dziej dynamicznym.
nagle, wtem, jak grom z jasnego nieba, natychmiast, błyskawicznie, momentalnie, szybko,
bardzo szybko, znienacka, ni stąd, ni zowąd, niespodziewanie, w momencie, gwałtownie,
nieoczekiwanie, zaraz, nie czekając ani chwili
na jezdni był duży ruch pojazdów. jechały one jeden za drugim. na pasie między jezdniami stał pies.
chciał opuścić to miejsce, rozglądał się i czatował, aż między pojazdami będzie większa przerwa. wybiegł
na jezdnię i zaczął biec. zatrzymał się. nie zdążył! Samochód pojechał dalej, a pies zerwał się na nogi, pod-
kulił ogon i pomknął w pole.
304453089.007.png 304453089.008.png 304453089.009.png 304453089.010.png
11
Bibliografia:
czelakowska d., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym , kraków 2005.
czelakowska d., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym , kraków 1996.
jóźwicki t., Opowiadanie jako forma wypowiedzi pisemnych w klasach początkowych , warszawa 1984.
lenartowska k., Świętek w., Inspirowanie wypowiedzi pisemnych w klasach I-III , warszawa 1982.
304453089.011.png 304453089.012.png 304453089.013.png 304453089.014.png 304453089.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin