Decyzje producenta.pdf

(1072 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - Ekonomia - decyzje producent\363w a typy rynk\363w.ppt)
Wprowadzenie
struktura rynku ?
Struktura rynku opisuje reguły zachowa kupuj cych i
Struktura rynku opisuje reguły zachowa kupuj cych i
sprzedaj cych i wynikaj ce z tego ich wzajemne relacje, w
Podstawy ekonomii
STRUKTURA RYNKU A DECYZJE PRODUCENTÓW
sprzedaj cych i wynikaj ce z tego ich wzajemne relacje, w
tym liczb podmiotów funkcjonuj cych na rynku oraz
Podstawy ekonomii
tym liczb podmiotów funkcjonuj cych na rynku oraz
relatywne znaczenie poszczególnych z nich.
relatywne znaczenie poszczególnych z nich.
STRUKTURA RYNKU A DECYZJE PRODUCENTÓW
Rodzaje struktury rynku
Rzeczywisto()
Monopol
Konkurencja
doskonała
doskonała
Piotr Ci kowicz
Plan
Konkurencja doskonała
konkurencja doskonała ?
V Rynek jest doskonale konkurencyjny je(li spełnia
Co to jest konkurencja doskonała
Czym si zajmiemy?
Rynek jest doskonale konkurencyjny je(li spełnia jednocze(nie
jednocze(nie
wszystkie poni.sze warunki:
1. Konkurencja doskonała
Konkurencja doskonała
Brak wpływu na cen ,
Brak konkurencji cenowej,
2. Monopol
Monopol
1. Wielu sprzedaj cych i kupuj cych
Wielu sprzedaj cych i kupuj cych
Brak konkurencji cenowej,
Obie strony transakcji to biorcy
Obie strony transakcji to biorcy
cen
3. Konkurencja monopolistyczna
Konkurencja monopolistyczna
cen
Brak konkurencji
4. Konkurencja
Konkurencja oligopolistyczna
oligopolistyczna
Brak konkurencji niecenowej
niecenowej np
np .
.
2. Identyczno() produkowanych dóbr
Identyczno() produkowanych dóbr
reklamy, konkurencji jako(ci
Swobodny przepływ czynników
Swobodny przepływ czynników
produkcji
3. Brak barier wej(cia i wyj(cia
Brak barier wej(cia i wyj(cia
produkcji
Brak ingerencji pa stwa
Brak ingerencji pa stwa
Wszyscy nabywcy dysponuj
4. Pełna przejrzysto() rynku
Pełna przejrzysto() rynku
pełn informacj o produktach,
ich jako(ci i cenie
ich jako(ci i cenie
1
Co to jest struktura rynku
Co to jest
Konkurencja
Co to jest
1.
Brak wpływu na cen ,
2.
1.
3.
4.
2.
reklamy, konkurencji jako(ci
3.
4.
Wszyscy nabywcy dysponuj
pełn informacj o produktach,
439626633.245.png 439626633.256.png 439626633.267.png 439626633.278.png 439626633.001.png 439626633.012.png 439626633.023.png 439626633.034.png 439626633.045.png 439626633.056.png 439626633.067.png 439626633.078.png 439626633.089.png 439626633.100.png 439626633.111.png 439626633.122.png 439626633.133.png 439626633.144.png 439626633.155.png 439626633.166.png 439626633.177.png 439626633.188.png 439626633.199.png 439626633.210.png 439626633.215.png 439626633.216.png 439626633.217.png 439626633.218.png 439626633.219.png 439626633.220.png 439626633.221.png 439626633.222.png 439626633.223.png 439626633.224.png 439626633.225.png 439626633.226.png 439626633.227.png 439626633.228.png 439626633.229.png 439626633.230.png 439626633.231.png 439626633.232.png 439626633.233.png 439626633.234.png 439626633.235.png 439626633.236.png 439626633.237.png 439626633.238.png 439626633.239.png 439626633.240.png 439626633.241.png 439626633.242.png
Konkurencja doskonała
Konkurencja doskonała
Czy w dzisiejszej gospodarce istniej rynki doskonale konkurency jne?
jne?
NIE!
Ci .ko wyobrazi) sobie rynek, na którym wszystkie warunki doskon
NIE!
Przykłady rynków o strukturze zbli.onej do konkurencji doskonałe j:
j:
Ci .ko wyobrazi) sobie rynek, na którym wszystkie warunki doskon ałej
ałej
konkurencji byłyby spełnione
V Rynek surowców rolnych
Rynek surowców rolnych
Przykład:
V Rynki finansowe
Rynki finansowe
Rozpocz cie działalno%ci gospodarczej
Czas (w dniach)
Koszt (% rocznego dochodu per capita)
50
47
40
25
22.2
V Rynki surowców naturalnych (
Rynki surowców naturalnych ( np
np . ropy naftowej)
. ropy naftowej)
40
20
31
16.5
30
24
15
18
9.5
20
11 12
10
0.2 0.5 1.9 3.4 4.2 5.3
10
2
5
5
0
0
Konkurencja doskonała
Konkurencja doskonała
Rynek produktów rolnych - chmiel
Jak działa rynek doskonale konkurencyjny?
V Cena rynkowa
Jak działa rynek doskonale konkurencyjny?
TR
równowaga mi dzy popytem i poda. na rynku
V Cena sprzeda.y pojedynczej firmy = cena rynkowa
Cena rynkowa – równowaga mi dzy popytem i poda. na rynku
S
6
Cena sprzeda.y pojedynczej firmy = cena rynkowa przy ka.dym
przy ka.dym
P=AR=MR
Dlaczego?
Wy.sza od rynkowej cena = brak klientów
3
3
3
Wy.sza od rynkowej cena = brak klientów
Ni.sza od rynkowej cena = utrata cz (ci przychodu
Ni.sza od rynkowej cena = utrata cz (ci przychodu
V Co z tego wynik?
D
Co z tego wynik?
Płaska krzywa popytu na dobra firmy
ilo() w tys. ton
ilo() w tonach
ilo() w tonach
1 2
Płaska krzywa popytu na dobra firmy
Popyt na dobra danej firmy jest doskonale elastyczny
Popyt na dobra danej firmy jest doskonale elastyczny
Przychód (utarg) kra cowy jest równy przeci tnemu, a oba s
Wielko()
sprzeda.y
Cena
Przychody
całkowite
Przychody
przeci tne
Przychody
kra cowe
Przychód (utarg) kra cowy jest równy przeci tnemu, a oba s
równe cenie rynkowej (
Q
P
TR=P*Q
AR=TR/Q
MR=dTR/dQ
równe cenie rynkowej ( MR=AR=P
MR=AR=P ).
).
tony
tys. zł
tys. Zł
1
3
3
3
3
2
3
6
3
3
3
3
9
3
3
2
Czy w dzisiejszej gospodarce istniej rynki doskonale konkurency
Przykłady rynków o strukturze zbli.onej do konkurencji doskonałe
Konkurencja doskonała
poziomie realizowanej przez ni sprzeda.y. Dlaczego?
poziomie realizowanej przez ni sprzeda.y.
100
439626633.243.png 439626633.244.png 439626633.246.png 439626633.247.png 439626633.248.png 439626633.249.png 439626633.250.png 439626633.251.png 439626633.252.png 439626633.253.png 439626633.254.png 439626633.255.png 439626633.257.png 439626633.258.png 439626633.259.png 439626633.260.png 439626633.261.png 439626633.262.png 439626633.263.png 439626633.264.png 439626633.265.png 439626633.266.png 439626633.268.png 439626633.269.png 439626633.270.png 439626633.271.png 439626633.272.png 439626633.273.png 439626633.274.png 439626633.275.png 439626633.276.png 439626633.277.png 439626633.279.png 439626633.280.png 439626633.281.png 439626633.282.png 439626633.283.png 439626633.284.png 439626633.285.png 439626633.286.png 439626633.287.png 439626633.288.png 439626633.002.png 439626633.003.png 439626633.004.png 439626633.005.png 439626633.006.png 439626633.007.png 439626633.008.png 439626633.009.png 439626633.010.png 439626633.011.png 439626633.013.png 439626633.014.png 439626633.015.png 439626633.016.png 439626633.017.png 439626633.018.png 439626633.019.png 439626633.020.png 439626633.021.png 439626633.022.png 439626633.024.png 439626633.025.png 439626633.026.png 439626633.027.png 439626633.028.png 439626633.029.png 439626633.030.png 439626633.031.png 439626633.032.png 439626633.033.png
Konkurencja doskonała
Konkurencja doskonała
Równowaga firmy na rynku doskonale konkurencyjnym
V Podstawowy cel działania: maksymalizacja zysku
Maksymalny zysk podej(cie II
podej(cie II : przychody kra cowe równe kosztom
: przychody kra cowe równe kosztom
Podstawowy cel działania: maksymalizacja zysku
V Maksymalny zysk
kra cowym tzn. MR=MC
MR=MC
: najwi ksza ró.nica mi dzy całkowitym
przychodem a całkowitym kosztem tzn.
podej(cie I : najwi ksza ró.nica mi dzy całkowitym
MC
przychodem a całkowitym kosztem tzn. TR
TR- TC=max
TC=max.
strata na 41. tonie
chmielu
TC
TR
150
40
3,0
MR
strata
zysk na 40. tonie chmielu
120
80
0
ilo() maksymalizuj ca zysk
60
zysk
zysk maks.
20 40 50
-30
30
strata
ilo() maksymalizuj ca zysk
20 40
50
ilo() w tonach
ilo() w tonach
40
39 41
ilo() w tonach
Konkurencja doskonała
Konkurencja doskonała
Decyzje dotycz ce produkcji w krótkim okresie
V Sytuacja 1: Cena rynkowa jest wy.sza od przeci tnego kosztu
Sytuacja 2: Cena rynkowa jest równa przeci tnemu kosztowi
całkowitemu tzn.
całkowitego tzn. P=MR>ATC
P=MR>ATC
całkowitemu tzn. P=ATC
P=ATC
MC
ATC
MC
ATC
AVC
AVC
3,0
MR
3,0
MR
2,0
1,8
zysk nadzwyczajny>0
TR>TC
Zysk nadzwyczajny=0
TR=TC
40
38
40
ilo() w tonach
ilo() w tonach
3
V Maksymalny zysk
kra cowym tzn.
Maksymalny zysk podej(cie I
V Sytuacja 2: Cena rynkowa jest równa przeci tnemu kosztowi
Sytuacja 1: Cena rynkowa jest wy.sza od przeci tnego kosztu
całkowitego tzn.
439626633.035.png 439626633.036.png 439626633.037.png 439626633.038.png 439626633.039.png 439626633.040.png 439626633.041.png 439626633.042.png 439626633.043.png 439626633.044.png 439626633.046.png 439626633.047.png 439626633.048.png 439626633.049.png 439626633.050.png 439626633.051.png 439626633.052.png 439626633.053.png 439626633.054.png 439626633.055.png 439626633.057.png 439626633.058.png 439626633.059.png 439626633.060.png 439626633.061.png 439626633.062.png 439626633.063.png 439626633.064.png 439626633.065.png 439626633.066.png 439626633.068.png 439626633.069.png 439626633.070.png 439626633.071.png 439626633.072.png 439626633.073.png 439626633.074.png 439626633.075.png 439626633.076.png 439626633.077.png 439626633.079.png 439626633.080.png 439626633.081.png 439626633.082.png 439626633.083.png 439626633.084.png 439626633.085.png 439626633.086.png 439626633.087.png 439626633.088.png 439626633.090.png 439626633.091.png 439626633.092.png 439626633.093.png 439626633.094.png
Konkurencja doskonała
Konkurencja doskonała
Sytuacja 3: Cena rynkowa jest ni.sza od przeci tnego kosztu
całkowitemu, ale wy.sza od przeci tnego kosztu zmiennego tzn.
Sytuacja 4: Cena rynkowa jest równa przeci tnemu kosztowi
zmiennemu tzn.
całkowitemu, ale wy.sza od przeci tnego kosztu zmiennego tzn.
AVC<
zmiennemu tzn. P=AVC
P=AVC
AVC< P<ATC
P<ATC
MC
ATC
MC
ATC
AVC
AVC
3,0
3,0
1,8
1,8
MR
1,5
MR
1,2
Strata
TR<TC
Strata
TR<TC
Punkt zamkni cia
37
40
36
40
ilo() w tonach
Cena zamkni cia
ilo() w tonach
Konkurencja doskonała
Konkurencja doskonała
Podsumowanie sytuacji decyzyjnych producenta
Krzywa poda.y przedsi biorstwa wolnokonkurencyjnego
wolnokonkurencyjnego w krótkim okresie
w krótkim okresie
) jest cz (ci krzywej
kosztów kra cowych powy.ej punktu zamkni cia.
short- run
run supply
supply schedule
schedule ) jest cz (ci krzywej
Cena i
koszty
przeci tne
Koszty
całkowite i
utarg
Koszty
zmienne i
utarg
kosztów kra cowych powy.ej punktu zamkni cia.
Nr
Zysk/strata
MC
ATC
1
P>ATC
TR>TC
TR>VC
Zysk nadzwyczajny, czyli przewy szaj=cy koszty
ksi gowe i alternatywne
SRSS
AVC
2
P=ATC
TR=TC
TR>VC
Zysk normalny, czyli pokrywaj=cy koszty
ksi gowe i alternatywne
3,0
MR 1 =P 1
3
AVC<P<ATC
TR<TC
TR>VC
Strata, ale utarg pokrywa cz %: kosztów stałych
2,3
MR 2 =P 2
MR 3 =P 3
MR 4 =P 4
1,8
4
P=AVC
TR<TC
TR=VC
Strata, utarg pokrywa jedynie koszty zmienne
1,2
W krótkim okresie producent podejmuje decyzj o zaprzestaniu
produkcji, je(li cena rynkowa jest ni.sza od przeci tnego kosztu
Punkt zamkni cia
produkcji, je(li cena rynkowa jest ni.sza od przeci tnego kosztu
zmiennego
zmiennego
36
38
39
40
Cena zamkni cia
ilo() w tonach
4
V Sytuacja 3: Cena rynkowa jest ni.sza od przeci tnego kosztu
V Sytuacja 4: Cena rynkowa jest równa przeci tnemu kosztowi
Krzywa poda.y przedsi biorstwa
V Krzywa SRSS (
Krzywa SRSS ( short
W krótkim okresie producent podejmuje decyzj o zaprzestaniu
439626633.095.png 439626633.096.png 439626633.097.png 439626633.098.png 439626633.099.png 439626633.101.png 439626633.102.png 439626633.103.png 439626633.104.png 439626633.105.png 439626633.106.png 439626633.107.png 439626633.108.png 439626633.109.png 439626633.110.png 439626633.112.png 439626633.113.png 439626633.114.png 439626633.115.png 439626633.116.png 439626633.117.png 439626633.118.png 439626633.119.png 439626633.120.png 439626633.121.png 439626633.123.png 439626633.124.png 439626633.125.png 439626633.126.png 439626633.127.png 439626633.128.png 439626633.129.png 439626633.130.png 439626633.131.png 439626633.132.png 439626633.134.png 439626633.135.png 439626633.136.png 439626633.137.png 439626633.138.png 439626633.139.png 439626633.140.png 439626633.141.png 439626633.142.png 439626633.143.png 439626633.145.png 439626633.146.png 439626633.147.png 439626633.148.png 439626633.149.png 439626633.150.png 439626633.151.png 439626633.152.png 439626633.153.png 439626633.154.png
Konkurencja doskonała
Konkurencja doskonała
Decyzje dotycz ce produkcji w długim okresie
V W długim okresie przedsi biorstwo utrzymuje produkcj jedynie
Decyzje dotycz ce produkcji w długim okresie
Porównanie krzywej poda.y przedsi biorstwa w długim i krótkim ok resie
resie
W długim okresie przedsi biorstwo utrzymuje produkcj jedynie
wtedy, gdy pokrywa ona
Krzywa krótkookresowa
krótkookresowa rozpoczyna si
rozpoczyna si przy ni.szej cenie zamkni cia
przy ni.szej cenie zamkni cia , bo w
, bo w
wtedy, gdy pokrywa ona wszystkie koszty
wszystkie koszty ,
, a nie jedynie koszty
a nie jedynie koszty
krótkim okresie produkcja jest utrzymywana nawet wtedy, gdy pokr
krótkim okresie produkcja jest utrzymywana nawet wtedy, gdy pokr ywa tylko
ywa tylko
P>=LATC
V Krzywa LRSS (
cz () kosztów stałych
cz () kosztów stałych
V Krzywa
Krzywa długookresowa
długookresowa zaczyna si
zaczyna si przy wy.szej cenie zamkni cia
przy wy.szej cenie zamkni cia , bo w
, bo w
długim okresie wszystkie koszty s zmienne i wszystkie musz by)
) jest cz (ci krzywej
długookresowych kosztów kra cowych powy.ej punktu zamkni cia
long- run
run supply
supply schedule
schedule ) jest cz (ci krzywej
długim okresie wszystkie koszty s zmienne i wszystkie musz by) pokryte
pokryte
długookresowych kosztów kra cowych powy.ej punktu zamkni cia
V Krzywa
Krzywa długookresowa jest bardziej płaska
długookresowa jest bardziej płaska , poniewa. długi okres pozwala na
, poniewa. długi okres pozwala na
lepsze dostosowanie czynników wytwórczych
lepsze dostosowanie czynników wytwórczych
LRSS
LMC
LATC
SRSS
LRSS
Cena wy sza od
LATC = utrzymanie
produkcji
Cena zamkni cia dla LRSS
MR
1,8
Punkt zamkni cia
Cena ni sza od
LATC = zaprzestanie
produkcji
Cena zamkni cia
Cena zamkni cia dla SRSS
38
ilo() w tonach
ilo() w tonach
Konkurencja doskonała
Krótkookresowa krzywa poda.y rynku
Konkurencja doskonała
Monopol
Krótkookresowa krzywa poda.y rynku wolnokonkurencyjnego
wolnokonkurencyjnego
Co to jest monopol?
V Monopol (pełny lub czysty) to rynek, na którym funkcjonuje
Co to jest monopol?
V Powstaje poprzez dodanie poda.y oferowanej przez ka.d z firm pr
zy
Monopol (pełny lub czysty) to rynek, na którym funkcjonuje tylko
tylko
danej cenie (dodawanie poziome).
i jest on jedynym faktycznym i potencjalnym
dostawc danego dobra.
SRSS 1
SRSS 2
SRSS RYNEK
dostawc danego dobra.
V Warunki istnienia monopolu:
Warunki istnienia monopolu:
bariera wej(cia na rynek
bariera wej(cia na rynek ( np
np . prawna lub technologiczna);
. prawna lub technologiczna);
2,0
oferowanego przez monopolist dobra.
V Efekt istnienia monopolu: monopolista ustala cen na rynku
1,8
Efekt istnienia monopolu: monopolista ustala cen na rynku – jest
jest
dawc cen.
V Cel działania monopolu:
Cel działania monopolu: maksymalizacja zysku.
maksymalizacja zysku.
38
42
50
92
ilo() w tonach
5
Porównanie krzywej poda.y przedsi biorstwa w długim i krótkim ok
V Krzywa
zmienne tzn.
zmienne tzn. P>=LATC
Krzywa LRSS ( long
Powstaje poprzez dodanie poda.y oferowanej przez ka.d z firm pr zy
jeden producent
jeden producent i jest on jedynym faktycznym i potencjalnym
brak bliskich substytutów
brak bliskich substytutów oferowanego przez monopolist dobra.
tzw.
tzw. dawc cen.
439626633.156.png 439626633.157.png 439626633.158.png 439626633.159.png 439626633.160.png 439626633.161.png 439626633.162.png 439626633.163.png 439626633.164.png 439626633.165.png 439626633.167.png 439626633.168.png 439626633.169.png 439626633.170.png 439626633.171.png 439626633.172.png 439626633.173.png 439626633.174.png 439626633.175.png 439626633.176.png 439626633.178.png 439626633.179.png 439626633.180.png 439626633.181.png 439626633.182.png 439626633.183.png 439626633.184.png 439626633.185.png 439626633.186.png 439626633.187.png 439626633.189.png 439626633.190.png 439626633.191.png 439626633.192.png 439626633.193.png 439626633.194.png 439626633.195.png 439626633.196.png 439626633.197.png 439626633.198.png 439626633.200.png 439626633.201.png 439626633.202.png 439626633.203.png 439626633.204.png 439626633.205.png 439626633.206.png 439626633.207.png 439626633.208.png 439626633.209.png 439626633.211.png 439626633.212.png 439626633.213.png 439626633.214.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin