Aronson Elliot-Psychologia społeczna.doc

(5456 KB) Pobierz

Elliot Aronson

Timothy D. Wilson

Robin M. Akert

 

Psychologia społeczna

 

 

1000083856

 

Zysk i S-ka

Wydawnictwo

 

730382

 

Tytuł oryginału

SOCIAL PSYCHOLOGY

The Heart and the Mind

 

Copyright © 1994 by HarperCollins College Publishers

 

Ali rights reserved

 

Copyright © 1997 for the Polish translation by Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.,

 

Poznań

 

Published with arrangement by HarperCollins College Publishers

 

Copyright © lor ihe covcr illirii..11.111 by Je.iii-P.iul Garciii/1 )i;il No. 4 \iu AXXA

 

lnteni.ilioii.il Sp. 7. D.o., Agenci.i l-'olii!Jiutic/]i:iFn-'c

 

Przekładu dokonali: Anna Bezwińska (rozdz. 11, 12), Waldemar Domachowski

(Przedmowa, Wskazówki dla studentów, O autorach, rozdz. l, 5, 13,15 — s. 652-673),

Mirosław Draheim (rozdz. 3, 8, 15 — s. 631-651), Elżbieta Hornowska (rozdz. 10, 14),

Marek Kowalczyk (rozdz. 4, 6), Zbigniew Kowalik (rozdz. 9), Marzena Zakrzewska

(rozdz. 2, 7)

 

Redaktor naukowy dr hab. Waldemar Domachowski

Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

 

Redaktor Zofia Domańska

 

Wydanie I

ISBN 83-7150-016-5

 

 

 

 

Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.

ul. Wielka 10, 61-774 Poznań

fax 526 326

 

Dział handlowy tel./fax 532 751

Redakcja tel. 532 767

 

Łamanie: perfekt s.c.

ul. Grodziska 11, Poznań

 

Niech zechcą przyjąć

Vera, Hal, Neal, Julie

i Joshua Aronsonowie

— E.A.

 

Niech zechcą przyjąć

Deirdre Smith oraz

Christopher i Leigh Wilsonowie

— T.D.W.

 

Mojemu mistrzowi,

moim współpracownikom,

przyjaciołom oraz Dane Archer

— R.M.A.

 

 

 

 

Szczegółowy spis treści ix

 

Wstęp do wydania polskiego xvii

 

Przedmowa xxi

 

Wskazówki dla studentów xxix

 

O autorach xxxii

 

Wizualny przewodnik po podręczniku xxxv

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

 

Rozdział l.   Wprowadzenie do psychologii społecznej ………………………………………………………...2

Rozdział 2.   Metodologia: proces przeprowadzania badań ……………………………………………..32

 

 

CZĘŚĆ DRUGA                     Rozumienie siebie i świata społecznego

 

Rozdział 3.  Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania  samooceny ……..……………………..78

Rozdział 4.   Poznanie społeczne: w jaki sposób myślimy o świecie społecznym ……………………..124

Rozdział 5.   Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi …………………..170

Rozdział 6.   Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie ……………………………………214

 

 

CZĘŚĆ TRZECIA        Wpływ społeczny

 

Rozdział 7.  Konformizm: wpływanie na zachowanie…………………………………………………………. 262

Rozdział 8.  Postawy i zmiana postaw: wpływanie na myśli i uczucia ………………………………….310

Rozdział 9.   Procesy grupowe…………………………………………………………………………………………….. 354

 

viii Zarys treści

 

CZĘŚĆ CZWARTA                        Stosunki społeczne

 

Rozdział 10.   Atrakcyjność interpersonalna: od pierwszego wrażenia  do związków uczuciowych.. 402

Rozdział 11.  Zachowanie prospołeczne: dlaczego ludzie pomagają innym …………………………………….452

 

Rozdział 12.   Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi……………………………………………………………………  494

Rozdział 13   Uprzedzenie: przyczyny i lekarstwa ………………………………………………………………………… 536

 

CZĘŚĆ PIĄTA

 

Rozdział 14.   Zdrowie i środowisko ………………………………………………………………………………………………590

Rozdział 15   Prawo i biznes ………………………………………………………………………………………………………….630

 

Słownik……………………………………………………………………………………………………………………………………. 675

Bibliografia……………………………………………………………………………………………………………………………… 689

 

 

 

 

Wstęp do wydania polskiego xvii

 

Przedmowa xxi

 

Wskazówki dla studentów xxix

 

O autorach xxxii

 

Wizualny przewodnik po podręczniku xxxv

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

 

Rozdział 1

Wprowadzenie do psychologii społecznej              2

 

Czym jest psychologia społeczna     5

 

Psychologia społeczna a mądrość ludowa i filozofia      8

Psychologia społeczna a inne nauki społeczne       10

Psychologia społeczna a psychologia osobowości       11

 

Moc wpływu społecznego      13

 

Moc sytuacji subiektywnych: krótka historia idei      16

 

Skąd się biorą konstrukty: podstawowe motywy ludzkie               19

 

Podejście związane z samooceną: pragnienie, by czuć, że jest się  dobrym      21

Podejście związane z poznawaniem społecznym: potrzeba bycia adekwatnym       24

 

Psychologia społeczna a problemy społeczne    28

Podsumowanie             30

Literatura zalecana              31

 

 

 

 

Rozdział 2

Metodologia: proces przeprowadzania badań

 

Formułowanie hipotez i teorii           37

 

Inspiracje płynące z wcześniejszych teorii i badań             37

Hipotezy oparte na osobistych obserwacjach         38

 

32

 

x Szczegółowy spis treści

 

Metoda obserwacyjna: opisywanie zachowania społecznego             40

 

Obserwacja systematyczna             41

Obserwacja uczestnicząca        42

Analiza archiwalna      42

Ograniczenia metody obserwacyjnej     45

 

Metoda korelacyjna: przewidywanie zachowania społecznego       46

 

Pomiary     47

Korelacja nie jest tożsama z przyczynowością      50

 

Metoda eksperymentalna: odpowiadanie na pytania o przyczynę   53

 

Zmienne niezależne i zależne           56

Ustalanie trafności wewnętrznej w eksperymentach              58

Ustalanie trafności zewnętrznej w eksperymentach                 62

Podstawowy dylemat psychologa społecznego          67

 

Badania podstawowe a badania stosowane        69

Problemy etyczne w psychologii społecznej       71

Podsumowanie         74

Literatura zalecana        75

 

CZĘŚĆ DRUGA

ROZUMIENIE  SIEBIE l ŚWIATA  SPOŁECZNEGO

Rozdział 3

 

Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny         78

 

Teoria dysonansu poznawczego     81

 

Zachowanie racjonalne a racjonalizujące      83

 

Decyzje, decyzje, decyzje     84

 

Uzasadnianie wysiłku      92

 

Psychologia niewystarczającego uzasadnienia     96

 

Co rozumiemy przez „niewystarczające uzasadnienie"    103

 

Następstwa dobrych i złych uczynków    105

 

Dowody świadczące o istnieniu napięcia motywacyjnego      110

 

Nowe kierunki w badaniach nad podtrzymywaniem samooceny     112

 

Teoria podtrzymywania poczucia własnej wartości      112

 

Teoria autoafirmacji   116

 

Podwyższanie poczucia własnej wartości czy samopotwierdzanie? 118

 

Unikanie pułapki racjonalizacji 119

 

Podsumowanie  121

Literatura zalecana      122

 

Rozdział 4    Poznanie społeczne: w jaki sposób myślimy   o świecie społecznym   123

 

Zwykli ludzie jako teoretycy codziennej rzeczywistości: schematy  i ich oddziaływanie 128

 

Funkcja schematów: do czego one nam służą    130

Wybór schematu: rola dostępności i zdarzeń poprzedzających   132

 

Szczegółowy spis treści xi

 

Zmienianie schematów: jak łatwo ludzie modyfikują swoje poglądy 136

Sprawianie, że nasze schematy stają się prawdą: samospełniające się

 

proroctwo 143

Czy kiedykolwiek uznajemy nasze schematy za nietrafne lub

 

zmieniamy zdanie 146

 

Heurystyki wydawania sądów 147

 

Heurystyka dostępności: co przychodzi na myśl 149

Heurystyka reprezentatywności: jak podobne jest A do B 152

Zakotwiczenie i dostosowanie: branie za dobrą monetę tego, co się

pojawia 153

 

Posługiwanie się uproszczonymi metodami myślowymi

w wydawaniu sądów społecznych 155

 

Wnioskowanie z prób niereprezentatywnych: uogólnianie na podstawie

 

informacji z prób 156

Szacowanie współzmienności: przewidywanie jednej zmiennej

 

na podstawie innej 160

 

Czy ludzie rzeczywiście myślą tak źle 162

 

Charakterystyka ludzkiego wnioskowania 163

Korygowanie ludzkiego wnioskowania 165

 

Podsumowanie 168

Literatura zalecana 169

 

Rozdział 5

 

Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy    do rozumienia innych ludzi     170

 

Zachowanie niewerbalne   173

 

Mimiczne wyrazy emocji     174

Inne kanały komunikacji niewerbalnej   177

Wielokanałowa komunikacja niewerbalna   177

Różnice płciowe w komunikacji niewerbalnej      180

 

Ukryte teorie osobowości: zapełnianie luk     182

 

Atrybucja przyczyn: odpowiadanie na pytanie „dlaczego?"    186

 

Istota procesu atrybucyjnego     187

Teoria wnioskowania z czynników towarzyszących: od działań  do dyspozycji    188

Model współzmienności: atrybucje wewnętrzne przeciw atrybucjom   zewnętrznym   192

 

Stosowanie skrótów poznawczych podczas dokonywania   atrybucji 195

 

Stosowanie schematów i teorii     195

 

Podstawowy błąd atrybucji: ludzie jako psychologowie osobowości   195

 

Różnica między aktorem a obserwatorem   201

 

Atrybucje w służbie ego    204

 

Na ile dokładne są nasze atrybucje i wyobrażenia    208

 

Dlaczego nasze wyobrażenia dotyczące innych są czasem błędne    209

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin