Zarzdzanie ludzmi.pdf

(203 KB) Pobierz
44003541 UNPDF
3. Zarzàdzanie ludêmi
Zarzàdzanie
organizacjà
3.1. Wprowadzenie
Kim sà ludzie?
Stwierdzenie, ˝e ludzie sà najcenniejszym zaso-
bem organizacji, brzmi ju˝ dziÊ jak bana∏, ale to
nadal prawda. A ludêmi trzeba zarzàdzaç w taki
sposób, by umo˝liwiç im samorealizacj´ w pracy
iwykorzystywanie ich potencja∏u – zarówno zmy-
Êlà o nich samych, jak i organizacjach, w których
dzia∏ajà.
nast´pnych rozdzia∏ach staramy si´ odpowie-
dzieç na pytanie, jak zarzàdzamy ludêmi?”.
Wca∏ej tej cz´Êci przedstawiamy propozycje tema-
tów do dyskusji i hase∏ do burzy mózgów, a w nie-
których przypadkach podajemy równie˝ szereg
ewentualnych odpowiedzi na postawione pytania.
Celem wielu europejskich organizacji m∏odzie˝o-
wych jest rozwój ludzi, awi´c mo˝e warto zaczàç
od tych, którzy sami dzia∏ajà w organizacjach –
pracowników pobierajàcych wynagrodzenie iwo-
lontariuszy, personelu szeregowego i cz∏onków
kierownictwa. Ka˝dym cz∏owiekiem – dzia∏ajà-
cym w grupie bàdê indywidualnie – trzeba zarzà-
dzaç iprowadziç go wtaki sposób, by móg∏ zreali-
zowaç swój potencja∏ oraz s∏u˝yç swej organizacji
wsposób maksymalnie efektywny isprawny.
3.2. Zespo∏y i ich liderzy
3.2.1. Praca zespo∏owa i przywództwo
Wi´kszoÊç europejskich organizacji, a mo˝e nawet
wszystkie, podczas wykonywanej pracy, funkcjonu-
jà dzi´ki ludziom, którzy pracujà na rzecz wspól-
nych celów. Pozwala to osiàgnàç znacznie wi´cej ni˝
mog∏yby osiàgnàç jednostki nie majàce wspólnej wi-
zji. Cz´sto jednak nasze zespo∏y sà geograficznie
rozproszone i majà niejednorodny sk∏ad, sà w nich
bowiem osoby pracujàce za wynagrodzeniem
i ochotniczo, w pe∏nym i niepe∏nym wymiarze, lu-
dzie m∏odzi i starsi, a tak˝e – jeÊli wolno nam to
stwierdziç – osoby kompetentne i niekompetentne.
Ta ró˝norodnoÊç przynosi korzyÊci istawia wyzwa-
nia, dotyczàce lepszej organizacji pracy.
Ka˝dy wnosi do swej pracy uzdolnienia i umiej´t-
noÊci, wiedz´ i doÊwiadczenie. W niniejszym pa-
kiecie te elementy nazywamy ∏àcznie kompeten-
cjà. Ka˝dy posiada jedyny wswoim rodzaju zestaw
kompetencji, które mo˝na wykorzystywaç wró˝ny
sposób iwró˝nych sytuacjach. Na przyk∏ad pracu-
jàcy ochotniczo cz∏onek zarzàdu mo˝e wnieÊç d∏u-
goletnie doÊwiadczenie w zarzàdzaniu finansami,
umiej´tnoÊci analizowania i interpretowania bi-
lansów oraz prawdziwy talent do objaÊniania da-
nych finansowych kolegom z mniejszym doÊwiad-
czeniem. Minusem mo˝e byç to, ˝e opisywane
doÊwiadczenie pochodzi z innego sektora – Êwiata
handlu, wktórym si∏à nap´dowà jest zysk – atakie-
mu cz∏onkowi zarzàdu trudno jest zrównowa˝yç
bilans zysków i spo∏ecznych celów organizacji.
Z kolei pracownik m∏odzie˝owy, który potrafi na-
wiàzaç kontakt zm∏odzie˝à na ulicy iposiada wro-
dzony talent do wyst´powania w roli doradcy, mo-
˝e mieç trudnoÊci z ksi´gowaniem wydatków.
Obydwaj posiadajà niepowtarzalny zestaw kompe-
tencji i obydwaj mogà wnieÊç znaczny wk∏ad
w dzia∏alnoÊç organizacji. Zarzàdzanie ludêmi to
optymalne wykorzystywanie ich kompetencji
idbanie oich dalszy rozwój.
3
Propozycje çwiczeƒ
Czym jest zespó∏?
Czy jest to grupa stworzona do realizacji
okreÊlonego wspólnego celu?
Czy cz∏onkowie sà gotowi przed∏o˝yç cele
zespo∏u nad swe cele osobiste?
Co decyduje o efektywnoÊci zespo∏u?
Umiej´tnoÊci komunikacji i przekazywania
informacji zwrotnej?
ZdolnoÊç do utrzymania grupy?
Wsparcie dla liderów?
Równowaga odpowiednich kompetencji?
Atmosfera zaufania, otwartoÊci i wspólnoty?
Pe∏ne uczestnictwo i ch´ç uczestnictwa?
Zaanga˝owanie w realizacj´ celów zespo∏u?
Prezentowany dzia∏ pakietu poÊwi´ciliÊmy za-
gadnieniom zarzàdzania ludêmi. Wiele miejsca
przeznaczyliÊmy na omówienie koncepcji pracy
zespo∏owej i przywództwa, poniewa˝ te dwa ele-
menty tworzà podstaw´, na której opiera si´
znaczna cz´Êç pozosta∏ego materia∏u. Skoro od-
powiedzieliÊmy ju˝ na pytanie Kim sà ludzie, to
Jakie sà minusy pracy zespo∏owej?
Czasoch∏onnoÊç?
Utrata indywidualnej to˝samoÊci?
43
44003541.007.png 44003541.008.png 44003541.009.png 44003541.010.png
Zarzàdzanie
organizacjà
W tym dziale chcielibyÊmy przedstawiç narz´dzia,
które pozwalajà zoptymalizowaç funkcjonowanie
zespo∏u. Warto zaczàç od poni˝szych pytaƒ, które
mo˝na nast´pnie wykorzystaç wçwiczeniu.
dza nowe koncepcje i/oraz zach´ca do dyskusji
i krytyki metod czy wyników dzia∏ania dotychcza-
sowej polityki organizacji. Z kolei mened˝er stara
si´ dopilnowaç, by trzymano si´ uzgodnionej polity-
ki oraz wybrano istosowano odpowiednie wskaêni-
ki imierniki wyników pracy. Mened˝er zajmuje si´
zastosowaniem czy wykonaniem, natomiast lider
anga˝uje si´ raczej w projektowanie. Tych dwóch
elementów – przywództwa izarzàdzania – nie da si´
∏atwo rozdzieliç. W rzeczywistoÊci niektóre osoby
zajmujàce odpowiedzialne stanowiska sà bardziej
kompetentne w roli przywódców ni˝ w roli mene-
d˝erów, a inne odwrotnie – i to jest kolejny powód
przemawiajàcy za przyj´ciem zespo∏owego podej-
Êcia wkierowaniu organizacjà.
JeÊli chodzi o role, w jakie wcielajà si´ poszcze-
gólni cz∏onkowie zespo∏u, istotny wk∏ad wniós∏
Meredith Belbin. Jako cz∏onkowie, azw∏aszcza li-
derzy zespo∏ów musimy dobrze poznaç najbar-
dziej odpowiednie dla siebie role. Belbin podzieli∏
osoby, które warto mieç wzespole na 8 typów opi-
sanych wponi˝szej tabeli.
Propozycje
çwiczeƒ
• Porównajcie role
w zespole
okreÊlone przez Belbina
(rys. ZO-11)
z rolami w swoim
zespole.
Organizacje tworzà ludzie, którzy chcà wspólnie
osiàgnàç okreÊlony cel bàdê realizowaç okreÊlo-
ne zadanie. Przywództwo polega w du˝ej mierze
na wyjaÊnianiu tego celu i jednoczeniu ludzi
w pe∏nym zaanga˝owania dzia∏aniu na rzecz tego
celu. John Adair sugeruje, ˝e realizacja zadania
zale˝y od tego, ile uwagi lider poÊwi´ca zarówno
potrzebom jednostek , jak ipotrzebom grupy (lub
zespo∏u) jako ca∏oÊci.
Jak widaç, ka˝da z tych ról – podobnie jak ka˝da
osoba wzespole – ma swoje zalety, ale te˝ iwady.
Najwa˝niejsze jest jednak to, byÊmy zrozumieli
idoceniali wszystkie te role, atak˝e potrafili do-
strzec luki w sk∏adzie naszych zespo∏ów.
Propozycje çwiczeƒ
3
• Wymieƒcie ró˝ne funkcje mened˝era
Koordynacja
Stymulacja
Motywacja
Stanowienie wzoru
do naÊladowania
Rekrutacja
Wytyczanie celów
i docelowych wyników
Dbanie o to, by praca
zosta∏a wykonana
Oglàd ca∏oÊci
Role, wjakie wcielajà si´ cz∏onkowie zespo∏ów, ma-
jà nierzadko charakter p∏ynny idynamiczny, cz´sto
jednostka odgrywa kilka ról. Zarzàdzanie mo˝na
nawet podzieliç na szereg funkcji, które wró˝nym
czasie b´dzie pe∏ni∏o kilka ró˝nych osób.
Terminów przywództwo w zespole i zarzàdzanie
zespo∏em u˝ywa si´ cz´sto tak, jakby by∏y równo-
znaczne, ale wrzeczywistoÊci sà to dwie odr´bne
role. Od liderów oczekuje si´ cz´sto, ˝e b´dà do-
brymi mened˝erami, a od mened˝erów wymaga
si´ cz´sto odgrywania roli liderów wobec osób,
którymi kierujà.
Ci, którzy przewodzà grupom ludzi, a w∏aÊciwie
zarzàdzajà czy kierujà grupami, powinni zastano-
wiç si´ nad tym, jakà cz´Êç czasu i ile wysi∏ku
przeznaczajà na ka˝dy ze wspomnianych wy˝ej
trzech obszarów, tj. potrzeby zwiàzane z samym
zadaniem, potrzeby jednostek ipotrzeby zwiàzane
z utrzymaniem zespo∏u (zob.: rys. ZO–12). JeÊli
wk∏adamy wiele pracy w podtrzymanie to˝samo-
Êci i morale grupy, ale nie dbamy o indywidualne
potrzeby jej cz∏onków, ucierpi na tym z pewnoÊcià
realizacja zadania. Podobnie b´dzie wtedy, gdy po-
Êwi´cimy ca∏à naszà uwag´ potrzebom (czy wyma-
Ró˝nic´ mi´dzy tymi poj´ciami mo˝na wyraziç ha-
s∏em: Mened˝erowie robià wszystko, jak nale˝y, na-
tomiast liderzy robià to, co nale˝y; inaczej mówiàc,
czasem uwa˝a si´, ˝e liderzy odpowiadajà za sku-
tecznoÊç, a mened˝erowie odpowiadajà za wydaj-
noÊç. Istotà rzeczy dla lidera jest ukierunkowanie
i koncentracja na celach organizacji, a dla mene-
d˝era – metoda pracy i jej zastosowanie. Liderem
by∏aby, na przyk∏ad, osoba, która wyst´puje zinicja-
tywà opracowania planu strategicznego, wprowa-
44
44003541.001.png 44003541.002.png 44003541.003.png
Zarzàdzanie
organizacjà
Rys. ZO-11: Osoby, które warto mieç w zespole 10
Typ
Typowe cechy
Zalety
Dopuszczalne wady
Organizator
Konserwatywny,
obowiàzkowy
i przewidywalny.
Umiej´tnoÊci
organizacyjne, zdrowy
rozsàdek, pracowitoÊç,
samodyscyplina.
Brak elastycznoÊci
i niech´ç do
wprowadzania
niesprawdzonych
pomys∏ów/koncepcji.
Lider
Spokojny, opanowany
i pewny siebie.
ZdolnoÊç do
dostrzegania potencja∏u
tkwiàcego w ludziach.
Traktowanie wszystkich,
którzy mogà coÊ wnieÊç,
indywidualnie i bez uprze-
dzeƒ. Wyraêne ukierunko-
wanie na cele.
Umys∏ i zdolnoÊci
twórcze
nie wykraczajàce poza
przeci´tny poziom.
Poszukiwacz
(promotor)
Bardzo spi´ty,
dynamiczny, stawiajàcy
wyzwania.
Zapa∏ i gotowoÊç do
zwalczania inercji,
samozadowolenia,
nieskutecznoÊci czy
samooszukiwania si´.
Sk∏onnoÊç
do niecierpliwoÊci,
irytacji i prowokacji.
Twórca
(innowator)
Indywidualista,
powa˝ny
i niekonwencjonalny.
Wielki talent,
wyobraênia, umys∏
i wiedza.
Bujanie w ob∏okach,
sk∏onnoÊç do pomijania
szczegó∏ów
praktycznych
czy lekcewa˝enia
protoko∏u.
Cz∏owiek kontaktów
Ekstrawertyk, pe∏en
entuzjazmu, ciekawy
Êwiata i komunikatywny.
Umiej´tnoÊç
nawiàzywania
kontaktów z ludêmi
i badania nowoÊci.
ZdolnoÊç reagowania
na wyzwania.
Nierzadko traci
zainteresowanie
sprawà, gdy tylko minie
pierwsza fascynacja.
3
Oceniajàcy
Trzeêwo myÊlàcy,
beznami´tny i rozwa˝ny.
Umiej´tnoÊç oceny, dys-
krecja i zdolnoÊç
do ch∏odnej kalkulacji.
Brak inspiracji
lub umiej´tnoÊci
motywowania ludzi.
Podtrzymujàcy
Zorientowany
spo∏ecznie, doÊç
∏agodny i wra˝liwy.
Umiej´tnoÊç
odpowiedniego
wczuwania si´ w ludzi
i sytuacje oraz
wzbudzania ducha
zespo∏u.
Niezdecydowanie
w momentach
kryzysowych.
Doprowadzajàcy
do skutku
Skrupulatny, porzàdny,
przejmujàcy si´
i sumienny.
Umiej´tnoÊç
doprowadzania spraw do
koƒca, perfekcjonizm.
Sk∏onnoÊç do
zamartwiania si´
drobiazgami. Niech´ç
do pozostawiania spraw
swojemu biegowi.
èród∏o: R.M. Belbin, Management Teams, Heinemann, 1981; przedruk za zgodà Butterworth Heinemann Pu-
blisher s, oddzia∏u Reed Educational and Professional Publishing Ltd.
Zaprezentowane przyk∏ady kategorii ról w zespo∏ach sà kompilacjà propozycji t∏umaczki niniejszego pakietu i przyk∏adów dokonanych przez
innych t∏umaczy opisujàcych t´ samà tabel´. Wi´kszoÊç polskich odpowiedników poszczególnych typów zosta∏a oparta na t∏umaczeniu zawartym w:
Dorothy M. Stewart (red.), (1994) Praktyka kierowania. Jak kierowaç sobà, innymi i firmà, PWE, Warszawa. Ze wzgl´du na ró˝nice w t∏umaczeni-
ach, cytuj´ nazwy typów ról zamieszczone w angloj´zycznym oryginale prezentowanego pakietu: Company worker, Chairman, Shaper, Plant,
Resource investigator, Monitor evaluator, Team worker i Completer finsher [przyp. red.]
45
10
44003541.004.png
 
Zarzàdzanie
organizacjà
Rys. ZO-12: Model przywództwa ukierunkowanego
na dzia∏anie
Funkcje zadania
Zdefiniowanie zadania - Opracowanie planu – Rozdzielenie pracy i zasobów – Kontrolowanie
jakoÊci tempa pracy – Sprawdzanie wyników pracy wzgl´dem planu – Dostosowywanie planu
Funkcje zwiàzane
z utrzymaniem zespo∏u
OkreÊlanie norm – wzorów
Utrzymywanie dyscypliny
Budowanie ducha zespo∏u
Pochwa∏y, motywowanie,
tworzenie poczucia celu
Wyznaczanie dodatkowych
liderów
Zapewnianie komunikacji
w grupie
Szkolenie grupy
Potrzeby
zwiàzane
z zadaniem
Funkcje zwiàzane
z poszczególnymi
cz∏onkami zepo∏u
Zajmowanie si´ problemami
indywidualnymi
Pochwa∏y dla poszczególnych
osób
Nadawanie statusu
Rozpoznawanie i wykorzysty-
wanie indywidualnych zdol-
noÊci/umiej´tnoÊci
Szkolenie poszczególnych
osób
Potrzeby
zwiàzane
z utrzymaneim
zespo∏u
Potrzeby
indywidualne
Efektywnie dzia∏ajàcy lider
A) jest Êwiadomy potrzeb zwiàzanych z zadaniem, potrzeb zwiàzanych z utrzymaniem zespo∏u i indywi-
dualnych potrzeb w grupie.
B) posiada odpowiednie umiej´tnoÊci i zosta∏ odpowiednio przeszkolony, by zaspokajaç te potrzeby
zgodnie z priorytetami danej sytuacji.
èród∏o: John Adair, Effective Leardership: a Self Development Manual, Gower, Aldershot,1983, ISBN 0-330-28100-3.
3
ganiom!) jednego lub dwóch cz∏onków grupy kosz-
tem spójnoÊci grupy i poczucia wspólnoty. Poza
tym, jeÊli b´dziemy stale koncentrowaç si´ na za-
daniu, jakie mamy wykonaç, nie starajàc si´ przy
tym budowaç z grupy ludzi zespo∏u i nie dbajàc
opotrzeby rozwojowe ka˝dej jednostki, trudno b´-
dzie utrzymaç to, co zostanie osiàgni´te i mo˝emy
zejÊç zdrogi prowadzàcej do celu.
Propozycje çwiczeƒ
• Uczestnicy omawiajà w ma∏ych grupach
postaci wybranych z historii przywód-
ców i zastanawiajà si´ nad tym, co zade-
cydowa∏o o ich sukcesie i skutecznoÊci.
Zespo∏y majà charakter p∏ynny i dynamiczny,
a zatem lider musi byç zarówno elastyczny, jak
i dynamiczny. Tak zwanà bezwzgl´dnoÊç zna-
nych z historii przywódców Êwiatowych, mo˝na
chyba cz´sto interpretowaç jako jednokierunko-
we zaanga˝owanie w spraw´ – zaanga˝owanie,
które jest podzielane przez ich zwolenników
i które jest najwa˝niejsze w tym typie relacji.
Jednak weuropejskich organizacjach m∏odzie˝o-
wych, u progu nowego tysiàclecia, zasadnicze
znaczenie dla osiàgni´cia celów majà: demokra-
cja, wspólne podejmowanie decyzji i podejÊcie
zespo∏owe. Wprawdzie przywództwo wielkich
postaci nadal pozwala osiàgnàç wiele, to jednak
przywództwo zak∏adajàce przekazywanie upraw-
nieƒ i anga˝ujàce szerszy kràg osób umo˝liwia
zaspokojenie wi´kszej liczby potrzeb, oferujàc
wi´cej rozwiàzaƒ.
Odpowiadanie na potrzeby stanowi racj´ bytu
wielu, jeÊli nie wszystkich, naszych organizacji.
Potrzeby sà cz´sto ró˝ne i zmienne, a zatem lide-
rzy organizacji powinni zarówno szybko reago-
waç, jak ibyç proaktywni. T´ kwesti´ mo˝emy le-
piej zrozumieç, pos∏ugujàc si´ poj´ciem stylu
przywództwa. Je˝eli przywództwo ma byç dyna-
miczne i elastyczne, lider musi byç w stanie roz-
poznawaç i interpretowaç sytuacje – zadania, ze-
46
44003541.005.png
 
Zarzàdzanie
organizacjà
spo∏y i jednostki – oraz decydowaç o tym, jak na-
le˝y na nie zareagowaç. RównoczeÊnie decyzje li-
dera tworzà sytuacje – nowe zadania, ÊciÊlej po-
wiàzane wewn´trznie zespo∏y, lepiej rozwini´te
jednostki (bàdê sytuacje odwrotne). Sposób po-
dejmowania tych decyzji stanowi odzwierciedle-
nie przyj´tego stylu przywództwa.
Szereg autorów po∏àczy∏o swoje opisy stylu przy-
wództwa z w∏asnà interpretacjà dróg rozwoju ze-
spo∏ów. Ich modele pomagajà oceniç, wjakim stop-
niu okreÊlony styl przywództwa jest odpowiedni na
okreÊlonym etapie rozwoju zespo∏u.
Poni˝szy model pozwala dostrzec wyraênie za-
rysowane etapy rozwoju zespo∏u. W rzeczywi-
Rys. ZO-13: Jak wybraç wzorzec
przywództwa
Rys. ZO-14: Model Êliskiego
masztu
Poni˝sze sytuacje mo˝na alternatywnie przedstawiç
w nast´pujàcy sposób:
WYKO-
NANIE
• Pozytywne ukierunkowanie
• KreatywnoÊç
• Inicjatywa
• Otwarte i szczere stosunki
mi´dzyludzkie
• Zaanga˝owanie, poczucie dumy w ze-
spole, duch zespo∏owy
• Dojrza∏oÊç
Obszar zachowanej w∏adzy
Obszar w∏adzy dzielonej z innymi
NORMA
• Nowe cele
• Atmosfera szczeroÊci, tolerancji i goto-
woÊci do wys∏uchania
innych
• G∏´bsze zwiàzki mi´dzyludzkie, zrozu-
mienie dla wartoÊci
wyznawanych przez innych i wk∏adu,
jaki wnoszà
• Wykonywanie zadaƒ zgodnie ze zdol-
noÊciami/umiej´tnoÊciami poszczegól-
nych osób i ca∏ego zespo∏u
• Wprowadzenie w∏asnej
zespo∏owej dyscypliny
• Rozwijanie asertywnoÊci
Nakazuje Sprzedaje Testuje Konsultuje Dzieli si´
Nakazuje
Mened˝er MyÊli, planuje, decyduje
Grupa Podporzàdkowuje si´, dostosowuje, wyra˝a
zgod´
Sprzedaje
Mened˝er Decyduje, a nast´pnie przedstawia decyzj´ ze-
spo∏owi, aby uzyskaç jego zgod´
Grupa Wys∏uchuje koncepcji/pomys∏ów i wyra˝a zgod´
3
Testuje
Mened˝er Planuje i przedstawia grupie ró˝ne rozwiàza-
nia, a nast´pnie podejmuje decyzj´
Grupa Przedstawia opinie o rozwiàzaniach, a nast´p-
nie zgadza si´ na wybrane rozwiàzanie
SZTORM
• Wyra˝anie odczuç, jakie
wzbudzajà w nas inne osoby
• EmocjonalnoÊç
• Brak ukierunkowania
• Brak poczucia bezpieczeƒstwa
• Dzia∏ania/post´powanie ludzi nie-
zgodne z oczekiwaniami
Konsultuje
Mened˝er Przedstawia grupie problemy i pyta o ewentu-
alne rozwiàzania, a nast´pnie decyduje
Grupa Uczestniczy w rozwa˝aniach i rozwiàzywaniu
problemów, ale nie bierze udzia∏u w podejmo-
waniu decyzji czy kontroli
FORMA
• Kto za kim podà˝a
• S∏aba umiej´tnoÊç s∏uchania
• Skrywanie uczuç
• P∏ytkie stosunki mi´dzyludzkie
• Brak elastycznoÊci
• ÂwiadomoÊç statusu w∏asnego i innych
• Dzia∏anie/post´powanie
zgodnie z tym, czego oczekujà
od nas inni
• MyÊlenie o w∏asnych
potrzebach i problemach
Dzieli si´
Mened˝er Wspólnie z grupà podejmuje wszystkie decyzje
i sprawuje kontrol´
Grupa Wspólnie sprawuje kontrol´ i staje si´ cia∏em
demokratycznym.
èród∏o: R. Tannenbaum i W.H. Schmidt, How to choose
a leadership pattern w: Harvard Business Re-
view, maj-czerwiec 1973; prawa autorskie: Presi-
dent and Fellows of Harvard College 1973; wszyst-
kie prawa zastrze˝one.
èród∏o: B.W. Tuckman, Developmental sequences in
small groups w: Psychological Bulletin, 1965,
tom 63, str. 384-399; prawa autorskie: Ameri-
can Psychological Association; przedruk za
zgodà APA.
47
44003541.006.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin