Zasadiarsstway pisania pracy licencjackiej na wydziale pielęg.doc

(179 KB) Pobierz
Zasady pisania prac licencjackich – kierunek pielęgniarstwo

STANDARDY DYPLOMOWEJ  PRACY LICENCKACKIEJ WYDZIAŁU PIELĘGNIARSTWA
W WYŻSZEJ SZKOLE UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH W PIŃCZOWIE

 

Postanowienia ogólne

 

1.       Studia licencjackie kończą się opracowaniem, przedłożeniem i obroną  pracy licencjackiej.

2.       Praca powinna być napisana w 3 egzemplarzach (jeden dla Promotora pracy, jeden dla Recenzenta
i jeden dla Uczelni), przy czym jeden w formie pliku zapisanego na płycie CD. Średnia objętośc pracy to ok. 50 stron.

3.       Egzemplarz wykonanej pracy dyplomowej zapisany na CD pozostaje w aktach studenta i jest archiwizowany.

4.       Egzemplarz wydrukowany przekazywany jest (za zgoda studenta) przez Wydział Pielęgniarstwa do Biblioteki Uczelnianej.

5.       Przy pracach noszących znamiona prac nowatorskich obowiązują aktualne przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie.

6.       Dokumentem normatywnym dotyczącym pracy dyplomowej oraz egzaminu dyplomowego jest Regulamin Studiów WSUZ w Pińczowie. Prawo ostatecznej interpretacji omawianych przepisów przysługuje JM. Rektorowi.

§ 1

Warunki pracy licencjackiej

 

a)      praca licencjacka z zakresu pielęgniarstwa powinna dotyczyć zagadnień pielęgnowania pacjenta
w różnych stanach zdrowia, w chorobie i w niepełnosprawności,

b)      tematyka pracy winna obejmować zagadnienia pielęgniarstwa z włączeniem wszystkich dziedzin medycznych, terapeutycznych, środowiskowych, w których pielęgniarstwo włączone jest w proces świadczenia usług medyczno- pielęgniarskich na rzecz człowieka,

c)      temat pracy licencjackiej powinien być podany przez promotora, po uprzednim uzgodnieniu – wspomnianego tematu – ze studentem,

d)      promotorem pracy licencjackiej może być osoba ze stopniem lub tytułem naukowym zatrudniona co najmniej w wymiarze ½ etatu,

e)      recenzentem pracy powinien być profesor, doktor habilitowany lub doktor.

f)       rozpoczęcie pisania pracy następuje po zatwierdzeniu jej tematu przez Dziekana Wydziału (załącznik).

 

 

 

 

 

 

 

§ 2

Tematyka prac

 

Może dotyczyć wielu różnych obszarów. Między innymi może ona dotyczyć następujących typów zagadnień:

1.       Przedstawienie wyczerpującej 'historii choroby konkretnego pacjenta' poznanego w trakcie odbywania praktyki studenckiej. W piśmiennictwie medycznym opracowania takie są zwane ' pracami kazuistycznymi. Praca z tego zakresu tematycznego powinna obejmować nie tylko zapis wywiadu, badania fizykalnego, badań dodatkowych, rozpoznanie i epikryzę, lecz także rozważania z zakresu tzw. diagnostyki różnicowej, omówienia sytuacji rodzinnej, społecznej i różnych wyznaczników kondycji psychicznej pacjenta. Co najważniejsze praca tego typu powinna zawierać omówienie procesu opieki nad chorym, omówionego w sposób krytyczny, tzn. wskazujący nie tylko na zaistniałe fakty ale i możliwości jego udoskonalenia.

2.       Przedstawienie pewnego działu metod pielęgnowania chorych, pozostających w określonych sytuacjach klinicznych (np. pielęgnowanie nieprzytomnych, chorych po udarze mózgu, chorych po urazach, zapobieganie odleżynom itp.) wraz z własnymi, oryginalnymi rozważaniami dotyczącymi historii i możliwości przyszłego rozwoju tych metod.

3.       Przedstawienie pewnego działu teorii lub modeli pielęgnowania (np. Nightingale, V. Henderson, D. Orem, C. Roy) i badań nad rozwojem tych modeli pielęgniarstwa wraz z własnymi, oryginalnymi rozważaniami dotyczącymi możliwości przyszłego rozwoju w tym zakresie, uwzględniających wypowiedzi na ten temat w piśmiennictwie krajowym, a zwłaszcza zagranicznym.

4.       Przedstawienie rozważań nad możliwością doskonalenia opieki nad chorymi lub szczególnymi grupami osób (np. młodociani, osoby starsze, uczniowie) pozostających w określonych sytuacjach klinicznych lub okolicznościach bytowych poprzez metody wynikające z nauk społecznych takich nauk jak socjologia, psychologia społeczna, zdrowie publiczne, organizacja opieki społecznej.

5.       Przedstawienie własnej koncepcji usprawnienia działań z zakresu promocji zdrowia, profilaktyki, rehabilitacji, edukacji pro zdrowotnej, opieki społecznej, uwzględniającej najnowsze propozycje literatury zawodowej polskiej i zagranicznej.

6.       Omówienie specyfiki wysoko wyspecjalizowanych działów pielęgniarstwa takich jak opieka nad chorymi umysłowo w stanach nagłych, pielęgniarstwo ratunkowe, pielęgniarstwo wobec głuchoniemych, pielęgniarstwo w uzdrowiskach itp.

7.       Prace o charakterze poglądowym lub koncepcyjnym poświęcone ogólnej tematyce medycznej, ustanawiające kompendium wiedzy użytecznej dla pogłębienia umiejętności zdobytych w trakcie studiów.

8.       Prace o charakterze badawczym, w trakcie których dokonywane są pewne ustalenia mierzalne, biochemiczne i inne.

 

 

§ 3

 

Jak poszukiwać inspiracji do sformułowania tematu pracy licencjackiej?

 

         Przystępując do rozważania tematu własnej pracy licencjackiej należy poświęcić wiele czasu na dokonanie przeglądu fachowego piśmiennictwa medycznego głównie pielęgniarskiego i ewentualnie także lekarskiego. W celu napisania pracy licencjackiej można wykorzystać informacje dostępne w :

-          Bibliotece Uczelni,

-          Bibliotece Świętokrzyskiej Izby Pielęgniarek i Położnych,

-          Bibliotece Publicznej,

-          Źródła internetowe: www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fegi

 

    Nasza konkretna rada dla każdego studenta to wprowadzić do okienka  internetowej witryny PubMed dwa słowa: nursing i jakieś dodatkowe hasło określające swoje własne zainteresowania.  Automat wskaże setki o ile nie tysiące prac dotyczące tak zakreślonego tematu.

 

 Niezbędna oryginalność własnej pracy licencjackiej. Autorskie koncepcje i plagiat.

 

1.    Większość  prac licencjackich z zakresu pielęgniarstwa, będzie, tym nie mniej podobna do znanych
z piśmiennictwa medycznego  tzw. prac poglądowych, jakkolwiek z naciskiem podkreślamy iż prace te muszą prezentować własną, autorską koncepcję. Owe prace poglądowe, po przedstawieniu opinii  innych autorów publikacji, poznanych z  piśmiennictwa  fachowego  muszą więc przedstawiać pogląd własny autora pracy licencjackiej ( !!! ), wynikający z dyskusji  i wnioskowania opartego na  danych dostępnych w literaturze dotychczasowej lub badaniu własnym.

Praca licencjacka musi być napisana całkowicie samodzielnie, jakkolwiek można oczywiście jej treść dyskutować z kolegami lub  korzystać z pomocy promotora. Niedopuszczalne jest zlecanie opracowania pracy  innej osobie. Niedopuszczalne są jakiekolwiek formy plagiatu (przepisywania z innych nie określonych w tekście źródeł).

    Z wymogów rzetelności  autora pracy naukowej  oraz również dla  uchronienia się przed  zarzutem popełnienia plagiatu należy wyraźnie określić,  iż dany fragment jest cytatem oraz zaznaczyć to przez ujęcie tego fragmentu w cudzysłowy [ "..." ].  Źródła wszystkie cytowane fragmentów powinny być określone przez zamieszczenie w spisie literatury danych o tekście skąd pobrano cytowany fragment.
W ten sposób określone, cytowane fragmenty tekstów obcych nie powinny być dłuższe niż  kilka (maksymalnie 10) linijek tekstu, co z kolei zabezpiecza autora przed naruszeniem praw autorskich.    Można cytować dłuższe fragmenty tekstu tylko w wypadku uzyskania pisemnej zgody autora cytowanego tekstu.

    Uwaga  ! Popełnienie plagiatu  w sporządzaniu pracy licencjackiej, jest poważnym przekroczeniem

i grozi nie zaliczeniem studiów.          

 

2. W pracy powinny być uwzględnione zagadnienia dotyczące:

 

a). udziału i roli pielęgniarki w procesie pielęgnowania,

b). zadań i zakresu realizacji funkcji zawodowych pielęgniarki,

c). umiejętności diagnozowania stanu, problemów i potrzeb pacjenta/podopiecznego,

d).  umiejętności opracowywania planów i programów opieki dostosowanych do wcześniej ustalonego stanu pacjenta.

e). umiejętności określenia zasad realizacji planów i programów opieki nad pacjentem,

f). umiejętności oceny i weryfikacji podjętych działań.

 

§ 4

 

Struktura sporządzanej na piśmie pracy licencjackiej. 

 

A.     Struktura pracy licencjackiej o charakterze badawczym (pracy referującej wyniki eksperymentu, oznaczeń biochemicznych lub innych pomiarów).

        Niektóre, zapewne tylko nieliczne  takie prace,  które będą powstawały we współpracy z lekarzami

i laboratoriami  medycznymi będą miały charakter naukowej  pracy badawczej.

    Podobny, badawczy charakter mogą mieć liczne prace  dotyczące  interdyscyplinarnych  zagadnień

z pogranicza pielęgniarstwa i takich dziedzin jak psychologia, socjologia, promocja zdrowia,  ekonomika ochrony zdrowia.

    Badawcza metodologia naukowa może być często oparta o sprawdziany ankietowe i inne formy testów psychometrycznych jak i odpowiednie narzędzia  badań socjologicznych.

    Charakter badawczy  można uzyskać dla  niemal każdego zagadnienia  z zakresu pielęgniarstwa, jeśli tylko zaplanować porównanie rozważanych metod pomiędzy praktyką miejscowych  oddziałów szpitalnych i zakładów opieki medycznej a analogicznymi  ośrodkami, poznanym w trakcie praktyki zawodowej w innych miastach  lub zagranicą.   

 

Przykładowa struktura pracy licencjackiej:

 

WSTĘP

ROZDZIAŁ I, np. Problem badawczy w literaturze

                        np. Podstawowe zagadnienia na temat jednostki chorobowej

                          np. Wybrane zagadnienia teoretyczne na temat jednostki chorobowej

1.1. Definicja choroby

1.2. Objawy kliniczne

1.3. Wybrane zagadnienia na temat diagnozowania i leczenia

1.4. Profilaktyka

1.5. Pielęgnowanie chorego w świetle literatury

 

ROZDZIAŁ II, Metodologia badań.

 

2.1. Cel pracy: teoretyczny i praktyczny (1-2 strony)

2.2. Problemy badawcze (1 strona)

2.3. Metody, narzędzia i techniki badawcze (3 – 4 strony)

2.4. Teren i czas oraz materiał badawczy (2-3 strony).

 

ROZDZIAŁ III, Wyniki badań i ich omówienie (może mie tytuł – jak temat pracy licencjackiej).

 

3.1. Wyniki badań własnych (ok. 30 – 40% pracy)

3.2. Omówienie wyników badań.

3.3. Wnioski i postulaty (1-2 stron)

3.4 Streszczenie (1strona)

 

PISMIENNICTWO

SPIS TABEL. WYKRESÓW I RYSUNKÓW

OŚWIADCZENIA STUDENTA

 

 

·         Uwaga !  W pracach z zakresu pielęgniarstwa odpowiednikiem eksperymentu lub oznaczeń biochemicznych są często obserwacje studenta  dokonane w pewnym oddziale szpitalnym,

w pewnej przychodni, domu opieki itp.  Narzędziem  rejestrującym stan faktyczny jest często opracowana przez studenta ankieta lub wzór na przeprowadzenie rozmowy. Zebranie danych, realizowane w taki sposób,  często dotyczy pewnego modelu pielęgniarstwa, stosowanego

w konkretnych sytuacjach klinicznych i konkretnych instytucjach.

 

 

Uwaga - 2 !!! Niektóre prace licencjackie mogą dotyczyć zagadnień, które można omówić na podstawie danych pobranych poprzez odpowiednie ankiety od studentów pielęgniarstwa
(niejako od koleżanek i kolegów). Umożliwiają to obecnie znaczne liczebności studentów
z poszczególnych lat studiów. Prace takie nosiłyby wtedy cechy prac badawczych i miałyby określoną wyżej strukturę.

B.     Zalecana struktura pracy licencjackiej o charakterze poglądowym i koncepcyjnym dotyczącej metod pielęgnowania chorych w określonych sytuacjach klinicznych, stosowanych w wyróżnionych instytucjach:
 

Spis treści
1. Wstęp ( Wprowadzenie do tematyki związanej z rozważanym problemem.

Uwaga ! Wstęp nie powinien być rozdziałem bardziej obszernym niż 1- 1,5 strony )
2. Cel pracy ( Krótkie, ale precyzyjne określenie celu pracy z podkreśleniem oryginalnego aspektu zaplanowanych działań własnych. Rozdział ten nie powinien być dłuższy aniżeli 1/2 - 1 strony )
3. Metodologia ( Zastosowane w pracy metody poszukiwania rozwiązanie problemu i metody wykonania zaplanowanego oszacowania. Rozdział powinien wymieniać źródła informacji i wykorzystanej wiedzy takie jak np. przedmioty kształcenia, praktyka zawodowa, doświadczenia osobiste )
4. Przegląd literatury niezbędnej dla osiągnięcia celu pracy
5. Rezultat pracy - Podrozdział o dość różnym tytule lecz zwykle formułowanym na wzór podanych niżej kilku przykładów.:
- Kompendium dla pielęgniarek współuczestniczących w procesie..
- Poradnik dla pielęgniarek pracujących w ...
- Opracowany zbiór zasad zalecanych personelowi pielęgniarskiemu realizującemu..
- Opracowany model pielęgniarstwa w sytuacji klinicznej ...
[ Uwaga nr 1 Podział materiału pomiędzy rozdziały 4 i 5 jest dowolny. Czasami w rozdziale " 5. Kompendium .. Poradnik .. Opracowany zbiór zasad .. Opracowany model .. można odwoływać się do przeprowadzonego w rozdziale 4. Przeglądu literatury omawiając tylko krótko implikacje ważne dla pielęgniarek, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin