pedag- praktyka wrzesniowa.doc

(44 KB) Pobierz
Projekt VI

Projekt VI . Integracja klasy szkolnej

Harmonogram pracy nad projektem:

I etap realizacji projektu - zajęcia konwersatoryjno-warsztatowe

II etap realizacji projektu – praktyki pedagogiczne

Prezentacja projektu – na zajęciach po praktykach pedagogicznych

I etap realizacji projektu - zajęcia konwersatoryjno-warsztatowe

Cele: student zna sposoby i metody rozwijania :

- poczucia akceptacji, przynaleŜności, bezpieczeństwa w klasie

- współpracy i budowania pozytywnych postaw społecznych

- empatii, tolerancji

- więzi klasy ze społecznością szkoły i środowiskiem lokalnym

Spis zalecanej literatury:

Griesbeck J., Zabawy dla grup, Jedność, Kielce 1999

Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych,

Unus, Wałbrzych 1994

Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych

część II, Unus, Wałbrzych 2000

II etap realizacji projektu – praktyki pedagogiczne

Cele: student :

- rozumie znaczenie procesów społecznych zachodzących w klasie

- potrafi dostrzec i opisać mocne strony klasy, jako zespołu oraz jej deficyty

- budować program integracji klasy, zgodny z rzeczywistymi potrzebami uczniów.

2. Tematy szczegółowe

3. Zadania: student powinien:

· Przeprowadzić kierowaną obserwację

- lekcji w wybranej klasie (2 X 1godz..)

- zachowań uczniów danej klasy na przerwach, w sytuacji konfliktów, podejmowania

nowych zadań itp. (1 godz)

- uczestnictwa uczniów w zajęciach pozaszkolnych danej klasy (zajęcia wyrównawcze,

współpraca w działaniach na rzecz szkoły, środowiska lokalnego itp.) ( 1godz.)

· sformułować temat planowanej lekcji wychowawczej, odpowiadający potrzebom

klasy ,sporządzić jej scenariusz oraz ( jeśli to moŜliwe) przeprowadzić tę lekcję

4. Proponowane metody i formy pracy:

5. Termin realizacji: praktyki ciągłe

6. Osoby odpowiedzialne:

7. Forma i termin prezentacji:

Załącznik 1

21

Opis klasy - pytania porządkujące wiedzę o klasie3

1. Proszę zebrać informacje o klasie:

w toku lekcji

na przerwach

na wycieczkach, imprezach szkolnych

w sytuacjach konfliktów i w kryzysach

w sytuacjach stawiania nowych zadań

w sytuacjach podejmowania samorzutnej aktywności

z informacji uzyskanych od rodziców w trakcie zebrań i spotkań

1. Jak klasa pracuje, jaki jest stosunek klasy jako całości do przedmiotu i poszczególnych

zadań, jak uczniowie potrafią pracować w zespołach, czy wywiązują ssię z przyjętych

zobowiązań, czy są kreatywni, czy szybko się uczą?

2. Jak spędzają czas wolny, czy przebywają ze sobą, w jakich grupach?

3. Czy w klasie moŜna wyodrębnić wyraźne podgrupy, jakie są relacje między

podgrupami (współpraca-rywalizacja-wrogość-obojętność), czy moŜna odkryć zasadę,

według której uczniowie łączą się w podgrupy - jaka jest ta zasada, jak uczniowie

komunikują się między sobą, jak klasa komunikuje się na zewnątrz (równieŜ wobec

dorosłych)?

4. Czy są osoby pozostające poza grupą?

5. Co ceni sobie klasa - jakie wartości są uznawane, co cenią dzieci naleŜące do

poszczególnych podgrup, czy są to wartości akceptowane społecznie?

6. Czy klasa samodzielnie stawia sobie jakieś zadania, jak potrafi samoorganizować się

przy ich realizacji?

7. Czy w klasie występują konflikty, na jakim tle, jak klasa je rozwiązuje, czy wymaga

to interwencji nauczyciela, kto, kiedy i dlaczego przegrywa -wygrywa?

8. Jak zbudowana jest hierarchia w klasie, kto jest liderem i jego „świtą”, czy są dzieci

odrzucone, izolowane?

9. Jakie inne znaczące role „widać” w klasie, np. kozioł ofiarny, mediator, etatowy

krytykant, agresor, błazen klasowy, grzeczne dziecko?

10. Jaka w klasie „obowiązuje” moda, obyczaje, rytuały, czy pojawiają się grupy lub

osoby związane z subkulturami?

11. Czy istnieją w klasie problemy, takie jak przemoc, kradzieŜe, picie alkoholu, inne

12. Czy moŜna rozmawiać i czy się rozmawia o problemach, jakie pojawiają się w klasie?

13. Czy istnieje jakiś rodzaj spotkań klasy (forum do wymiany myśli i oczekiwań)?

14. Jak są podejmowane decyzje dotyczące klasy (wspólne wyjścia, dodatkowe zajęcia,

prace na rzecz szkoły, inne)?

15. Stosunek członków grupy do wychowawcy

a. czy uczniowie zwracają się do wychowawcy w swoich sprawach

b. czy omawiają z nim problemy klasowe, jeŜeli tak to jakie?

16. Czy klasa ma mocne strony, zasoby? JeŜeli tak, to jakie i jak je wykorzystuje?

a) w jakich dziedzinach klasa ma osiągnięcia (sport, działania twórcze, praca, wspólne

wyjazdy, teatr, pomaganie innym, nauka, inne)

17. Czy były ostatnio waŜne zdarzenia w klasie (odeszły lub doszły jakieś osoby, powaŜne

konflikty i sankcje, zmiana wychowawcy, inne).

18. Tematy poruszane przez uczniów lub waŜne dla klasy, dotyczące wzajemnych relacji,

szkoły, czekających ich zadań, własnego rozwoju

4Materiały opracowane zostały na podst. tekstu: E. Maksymowska, M. Werwicka, Poznawanie klasy, w: Poradnik

Wychowawcy, część F1.1 REEBE.

22

Na podstawie opisu klasy proszę określić:

podstawowy (zasadniczy) problem tej klasy (np. zbytnia rywalizacja o oceny lub jej

brak, złe relacje dziewczynki - chłopcy, przemoc rówieśnicza, dezintegracja zespołu,

uznawanie i przyjęcie wartości nieakceptowanych społecznie, nadmierna presja

grupowa wobec jednostek, niski poziom tolerancji)

zakres potrzeb koniecznych dla poprawy funkcjonowania klasy jako grupy

realizującej cele akceptowane społecznie (np. dotyczący organizacji czasu wolnego,

otwarcia i rozwiązania konfliktów, nabycie przez zespół umiejętności określonych

sposobów działania - obrony, dyskusji, odmawiania, otwartej komunikacji)

osoby i instytucje mogące wspomóc klasę

Załącznik 2

Wskazówki do planowania lekcji

I .Informacje wstępne: data, , liczba uczniów, czas trwania zajęć

2.. Ogólny cel

3. Cel szczegółowy

4. Temat

5. Zamierzona struktura zajęć, czyli jak czas będzie spoŜytkowany. MoŜe być to opisane na

Ŝne sposoby, w zale...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin