Pedagogika- druk.doc

(805 KB) Pobierz
Pedagogika

Na podstawie: Fenstermacher Gary D., Soltis Jonas F., Style nauczania, WSiP Warszawa 2000

Pedagogika. Podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B.Śliwerski cz 1, str.11-15 (wybrane fragmenty), PWN, Warszawa 2004

 

          Pedagogika jest nauką o wychowaniu (kształceniu, edukacji).

 

          Rozumiemy przez nie wszelkie warunki, procesy i działania wspierające rozwój jednostki ku pełnym jej możliwościom oraz sprzyjające osiąganiu przez nią postawy życzliwości wobec  innych i kompetencji do aktywności na rzecz, dobra własnego i wspólnego we wszystkich sferach życia społecznego.

 

          Pedagogika czerpie z innych nauk: filozofii — zwłaszcza etyki, psychologii rozwojowej i wychowawczej, socjologii ogólnej i socjologii edukacji, antropologii kulturowej, politologii oraz metodologii nauk społecznych. (…)

 

          Pedagog i nauczyciel, wychowawca i opiekun to ktoś, kto wspiera rozwój  Innego. Dlatego też podstawową właściwością tych osób powinna być życzliwość wobec innych ludzi, „współczulność” wobec ich odczuć i emocji, ich indywidualnych możliwości i tempa uczenia się i rozwoju.

 

J. Rutkowiak, „Pulsujące kategorie” jako wyznaczniki mapy odmian myślenia o edukacji, w: Odmiany myślenia o edukacji, str. 16-24 (wybrane fragmenty), red. J. Rutkowiak, Ofic. Wyd. IMPULS, Kraków 1995.

 

ODMIANY MYŚLENIA O EDUKACJI

          Pedagog jednej drogi, który oddaje się pod opiekę określonego autorytetu  zyskuje pewien komfort psychiczny, ponieważ sądzi, iż zna odpowiedź na pytania zasadnicze i kwestie pochodne, jest członkiem wspólnoty podobnie myślących.

 

          Problematyczność takiego nastawienia tkwi w tym, że obecnie nawet najlepsi  znawcy zagadnień czują się coraz bardziej bezradni wobec „kwestii dobra”.

 

          Wędrowcowi posuwającemu się utartym szlakiem nie jest potrzebna mapa, gdyż nie dostrzega on doświadczenia innego niż własne. Potrzebuje jej dopiero ten, kto widzi wielość możliwości.

 

          Wielość kontrpropozycji obliguje wędrowca do potrójnego krytycyzmu: w zakresie wybierania mapy, w kwestii czytania jej oraz odnośnie  wyboru własnej drogi, którą mapa tylko pomaga określać.

 

K. Polak „Podążając ku niewidocznemu (teorie indywidualne nauczycieli)", str.  162-168 (wybrane fragmenty) w: Pedagogika w pokoju nauczycielskim, WSiP, Warszawa 2000

 

Teorie indywidualne -  element tworzonej przez człowieka „funkcjonalnej mapy świata", pozwalającej mu działać w tym świecie

- czynniki o charakterze poznawczym

- wartościującym

- emocjonalnym

 

Teorie indywidualne  nauczyciela to osobisty (subiektywny) zbiór poglądów na temat prawidłowości uczenia się i nauczania, roli ucznia i nauczyciela we wzajemnym współdziałaniu, poglądów będących rezultatem dotychczasowych doświadczeń edukacyjnych nauczyciela i sposobu, w jaki ulegają one integracji w jego świadomości.

 

„Ideologie edukacyjne" - system pojęć odzwierciedlających te pożądane cele, treść i metody wychowania, które ludzie czynią przedmiotem świadomego działania, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak instytucjonalnym.

 

- ideologiom tym odpowiadają wyraźnie wyodrębniające się rodzaje teorii indywidualnych

 

RODZAJE IDEOLOGII  EDUKACYJNYCH:

 

Teorie romantyczne

Teorie transmisji kulturowej

Teorie progresywne

Źródła:  prace Jana Jakuba Rousseau: koncepcja wychowania naturalnego

 

 

 

 

Krytyka kultury: obcowanie z cywilizacją prowadzi do zniewolenia umysłu;

 

 

 

 

 

 

Człowiek:

jest z natury dobry, należy mu stworzyć warunki nieskrępowanego rozwoju; Każdy z nas jest niepowtarzalną, świadomą siebie  strukturą „ja”, zdobywającego tą świadomość na drodze wewnętrznego doświadczenia.

 

Działania wychowawcze:

wychowanie polega na udzielaniu wsparcia, nie może jednak niczego narzucać wychowankowi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel: pomaga wychowankowi w odkrywaniu i uświadamianiu

wewnętrznych emocji i myśli, gdyż one stanowią o prawdziwej istocie człowieka i jego autentycznej tożsamości;

 

Konsekwencje: dążenie do zniesienia autorytetów, podkreślanie potrzeby bycia sobą; rezygnacja z „pouczania” i „sterowania”. Hasła „deskolaryzacji”, ruch tworzenia szkół alternatywnych; upowszechnienie idei podmiotowości wychowanków w procesach edukacyjnych, poszanowania ich praw i wolności

Źródła: wielowiekowa praktyka wychowania pojmowanego jako przekazywanie wiedzy, norm i wartości z pokolenia na pokolenie.

 

Pochwała kultury: stanowi ona silny instrument integracji społeczeństwa, pozwala zachować ciągłość tradycji, buduje poczucie tożsamości;

 

 

 

Człowiek:

w miarę jak jednostka uwewnętrznia zasoby kultury, przybierają one formę osobistych standardów.

 

 

 

 

 

 

 

 

Działania wychowawcze: mają wychowankom przybliżyć świat kultury, niekiedy nawet wymuszając takie zachowania wychowanków, które, choć sprzeczne z ich osobistymi potrzebami czy wartościami, mają na celu dobro wspólne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel:

miarą skuteczności wychowania jest szybkość i głębokość wrastania w kulturę. Procesowi przyswajania tych wartości towarzyszy kontrola zachowań wychowanków.

 

 

Konsekwencje: kategorie: „indywidualnego sukcesu”, „umiejętności działania”, „pomiaru osiągnięć; uniwersalne i standardowe instrumenty badania osiągnięć i orzekania o nich.

Źródła: John Dewey: uczenie się przez działanie. Aktywne poznawanie świata zgodne z zasadą użyteczności

 

 

 

Kultura: Treści i metody wychowania muszą odpowiadać naturze wychowanka; z drugiej strony wychowanie ma wprowadzać wychowanka w poszczególne sfery życia społecznego

 

Człowiek: przekonanie o ważnej roli dynamicznych, dialogowych relacji człowieka ze światem, w toku których następuje jego rozwój poznawczy i społeczny.

 

 

 

 

 

Działania wychowawcze:

proces wychowania to przechodzenie przez kolejne etapy, z których każdy następny jest jakościowo lepszy od poprzednich. Organizowanie takiego środowiska wychowawczego, które stawia wychowanków w sytuacjach problemowych, wymagających wysiłku praktycznego lub poznawczego, nierzadko w sytuacjach niepewnych czy konfliktowych;

 

Nauczyciel stawia uczniów wobec problemów poznawczych i dylematów moralnych: struktury poznawcze.

 

 

 

 

 

 

Konsekwencje: nauczyciel dba o to, aby uczniowskie związki ze światem były bogate i urozmaicone, by sprzyjały rozwojowi zainteresowań, stymulowały do wciąż nowych poszukiwań.

 

 

 

UJĘCIE HOLISTYCZNE W EDUKACJI

 

Holizm – zasada całościowości w rozumieniu i opisywaniu świata.

Teza: użyteczność holizmu wzrasta ze stopniem złożoności danego systemu

Ujęcie holistyczne w psychologii: człowiek jest jednością psychofizyczną, doświadcza świata „całym sobą”, rozwija swoje możliwości rozumienia i działania w procesie całościowej integracji bodźców zewnętrznych i wewnętrznych przeżyć.

 

Teza: burzliwy rozwój wiedzy sprawia, że szkoła nie jest w stanie przekazać pełnej wiedzy o świecie. Holizm zakłada, że nie encyklopedyczna wiedza jest nam potrzebna, lecz rozumienie siebie w świecie

 

Postulat dla edukacji:

Zaaranżowana przez nauczyciela sytuacja edukacyjna powinna być również „holistyczna percepcyjnie” – oddziaływanie na wszystkie zmysły i kanały percepcyjne uczniów, tak, ażeby każdy mógł korzystać z niej w swoisty dla siebie sposób

® postulat szerokiego stosowania calej gamy dostępnych współczesnej technice środków przekazu oraz wszelkiego rodzaju metod aktywnych

 

B.D.Gołębniak , Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B.Śliwerski cz 2, str.99 -107  (wybrane fragmenty), PWN, Warszawa 2004

 

Funkcja adaptacyjna i emancypacyjna szkoły  - rozwój jednostki czy społeczeństwa ?

Zewnętrzna presja na adaptację

·          pojawienie się państw narodowych, rozwój nowoczesnego przemysłu, realizacja programów wychowania narodowego, państwowego

·          systemy totalitarne (faszyzm, hitleryzm, komunizm)- „.kontrolująca” edukacja

Ku szkole dla ucznia

·       przełom XIX i XX w. - szkoły alternatywne, wpływ poznawczej psychologii rozwojowej Jeana Piageta, psychoanalizy Zygmunta Freuda, psychologii indywidualnej Alfreda Adlera

Kryzys

·       koniec lat sześćdziesiątych - pierwsze oznaki kryzysu oświatowego, rozwój pedagogiki progresywistycznej i nowych kierunków edukacji humanistycznej, edukacji refleksyjnej, radykalnej reformy szkoły

Kategoria porównania

Szkoła tradycyjna

Szkoła progresywistyczna

Filozofia

Idealizm i realizm; odwołanie do absolutnych, ponadczasowych i uniwersalnych wartości oraz możliwości poznania świata poprzez zmysły i rozumowanie

Pragmatyzm, zmiana, proces i względność świata oraz ludzkiego poznania

Ideologia

Transmisja kulturowa

Romantyczna i progresywna

Cel kształcenia

Akceptacja swego miejsca w życiu

Poprawa jakości życia, wspomaganie demokracji

Uczenie się

Opanowywanie zorganizowane- go materiału nauczania (głównie faktów i poglądów)

Kooperatywne rozwiązywanie problemów

Program

Zorganizowana, podzielona na przedmioty, hierarchicznie ustrukturyzowana wiedza odzwierciedlająca kulturalne dziedzictwo ludzkości

Interdyscyplinarny, opierający się na doświadczeniach i zainteresowaniach ucznia

Model nauczania

Przekaz wiedzy, modelowanie zachowań

Bezpośrednie, fenomenologiczne, przez działanie; akcent na metodę

Model oceniania

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin