WYKŁAD 1
17.10.02
Przedmiot badań epidemiologicznych
- Badania nad etiologią chorób
- Opisy naturalnej historii choroby (od pierwszych objawów choroby do wyzdrowienia lub zgonu)
- Częstość występowania chorób (epidemiologia opisowa; zmiany częstości w czasie)
- Ocena skuteczności procedur medycznych (efektywność leczenia i profilaktyki)
Badania epidemiologiczne:
A) Obserwacyjne:
- opisowe
- korelacyjne
- przekrojowe
- kliniczno- kontrolne
- kohortowe
B) Eksperymentalne:
- randomizowane, kontrolowane próby kliniczne
- środowiskowe badania interwencyjne
- próby terenowe
Cechą eksperymentu jest kontrola wszystkich czynników, które mogą mieć wpływ na wynik badania.
Kierunkowość skutku i przyczyny
à czas
ß kierunek zbierania informacji
Przykład: Badania udaru mózgu u młodych kobiet przyjmujących środki antykoncepcyjne
Populacja:
Narażeni← przypadki (os. chore)
Nie narażeni← przypadki (os. chore)
Narażeni← kontrola (os. zdrowe)
Nie narażeni← kontrola (os. zdrowe)
→ czas
→kierunek zbierania informacji
Przykład:
Populacja, osoby zdrowe
Narażone → choroba obecna
→ brak choroby
Nie narażone → choroba obecna
Czynniki zakłócające w badaniu medycznym:
Np.:
Picie kawy ↔ palenie papierosów
↓ ↓
zawał serca
Kremy z filtrem ↔ opalanie
rak skóry
Badanie Framingam- bad. kohortowe, ocena czynników ryzyka zachorowania i zgonu na choroby ukł. krążenia. Sprawdzano masę ciała, dietę, aktywność ruchową i zapis ekg.
populacja badana
↓
Potencjalni ← kryteria → nie uczestniczący
uczestnicy sekrecji
zaproszeni → uczestnicy → randomizacja
do udziału ↓ ↓
leczenie kontrola
Projekt badania CAST- bad. skuteczności działania leków antyarytmicznych grupy Ic
Badanie HERS odnośnie kobiet, które leczone były hormonalną terapią zastępczą
Potencjalne błędy w badaniu medycznym:
A) błąd losowy (wynika z przypadku)
- zmienność biologiczna
- błąd losowania
B) błąd systematyczny( obciążenie)- systematyczne odchylanie wyników od wartości prawdziwych:
- błąd selekcji
- błąd pomiaru
C) czynniki zakłócające
Randomizowane próby kliniczne:
1) Paradygmat* dowodu naukowego w ocenie skuteczności interwencji
2) Najmniejsza możliwość błędnego oszacowania skutku badanej przyczyny
3) Równy rozkład czynników zakłócających w grupie badanej i kontrolnej- znaczenie randomizacji
*Paradygmat- reguła nadrzędna
Rola placebo i maskowania
1 efekt placebo to ok. 35% obserwowanego korzystnego efektu leczenia
2 Badania z próbą ślepą:
- pojedynczo
- podwójnie
- potrójnie
aspekty etyczne badań klinicznych
1) Pacjent może zostać włączony do randomizowanego kontrolowanego badania klinicznego tylko wtedy, gdy odpowiedzialny za to lekarz nie jest pewien, że jeden z badanych leków jest lepszy od drugiego w przypadku tego pacjenta
2) Pacjent nie powinien zostać włączony do badań, jeśli odpowiedzialny za to lekarz lub pacjent jest wystarczająco pewien, że z jakiegokolwiek medycznego lub poza medycznego powodu jeden z dwóch zaproponowanych sposobów leczenia jest dla pacjenta nieodpowiedni
Fazy badania klinicznego:
1) Ocena biodostępności, farmakokinetyki i bezpieczeństwa leku
2) Ustalenie skuteczności dawki leku
3) Ocena skuteczności leku w badaniu...
4) ...
1) Schemat równoległy:
R → lek A
→ lek B
2) Schemat naprzemienny:
R → lek A → lek B
→ lek B → lek A
3) Schemat czynnikowy:
placebo leku B
↑
R → lek A – R →lek B
→ placebo leku A – R → lek B
Pomiar skutku zdrowotnego – kryteria skuteczności leku:
1) kryteria I- rzędowe – umieralność, zapadalność
2) kryteria II- rzędowe – parametry funkcjonalne (np.: EF%, RR, Holter)
- testy biochemiczne (glc, lipidogram)
3) Punkty końcowe – miękkie (skutki- subiektywne: ból, duszność)
- - twarde (obiektywnie mierzalne)
Sposób oceny związku:
1) Ryzyko względne (RR)
R- ryzyko, współczynnik zapadalności
RR =Ra/ Rc
RR = nowe przypadki choroby/ suma okresów czasu, w którym populacja była narażona
2) Zmniejszenie ryzyka względnego (RRR)
RRR = 1-RR
3) Bezwzględne zmniejszenie ryzyka (ARR)
ARR = Rc- Ra
24.10.02
Higiena i medycyna szkolna
Początki higieny szkolnej, to I połowa XIX w.- zwracano uwagę na to, aby pomieszczenia chroniły przed warunkami atmosferycznymi i umożliwiały naukę w grupie.
II połowa XIX w. – higieną szkolną zajęli się lekarze okuliści:
- 60% dzieci ze szkół paryskich cierpiało na krótkowzroczność
- W Polsce >20% w szkołach średnich, a >25% w wyższych
Lata 80-te XX w. i obecnie- „Szkoła promująca zdrowie”- nowa idea promowania zdrowia w szkole, opiekę nad chorymi dziećmi pełni służba zdrowia, ale profilaktyka należy do szkoły, rodziny, organizacji rządowych.
Promowanie zdrowia w szkole
W latach 80- tych Polska dołączyła do organizacji ochrony zdrowia uczniów.
Na etapie szkoły podst. opiekę pełni pielęgniarka (1 pielęgniarka / 1200 uczniów), która ma kontakt z lekarzem specjalistą medycyny rodzinnej lub Iº pediatrii. Pielęgniarka musi mieć co najmniej 3-letni staż pracy lub być pielęgniarką dyplomowaną lub po kursie specjalistycznym medycyny szkolnej.
Na poziomie województwa działa Zespół Medycyny Szkolnej, który jest w kontakcie z Poradnią Wychowawczo- Zawodową.
W terenie placówki szkolne kontrolowane są przez Poradnie Medycyny Szkolnej.
Zmniejszono ilość przeprowadzanych testów przesiewowych wśród uczniów. Zachowano testy przesiewowe do oceny stanu zdrowia uczniów w zerówce, klasie 3, w ostatniej klasie każdego poziomu nauczania (podstawówki, gimnazjum, szk. średniej).
Wprowadzono dokumentację wypełnianą przez lekarza:
- Karta Zdrowia Ucznia
- Ocena zdrowia przed szczepieniami
- Kwalifikacja do nauki zawodu
- Kwalifikacja do nauki pływania itp.
Testy przesiewowe (testy do wykrywania zaburzeń)
1) Rozwoju somatycznego: wzrost, waga
2) Wzroku: zez, ostrość wzroku, widzenie barw
3) Słuch
4) Narząd ruchu: skolioza, kifoza, płaskostopie, koślawość
5) RR
6) Próba tuberkulinowa
7) RTG klatki piersiowej (tylko w ostatniej klasie poziomu)
Praca i nauka w szkole, a zdrowie- od czego zależy zachowanie zdrowia w szkole.
Normy są ustalone dla przemysłu, dla uczniów jeszcze nie ustalono, dlatego normy dla przemysłu muszą być konsekwentnie przestrzegane.
Czynniki zdrowia:
1) Genetyczne (decydują o rozwoju m.in. tkanki kostnej i mięśni)
2) Biologiczne: anatomiczne, fizjologiczne, immunologiczne, biochemiczne
3) Czynniki środowiskowe: pozycja społeczna, praca, mieszkanie, używki, odżywienie, niebezpieczne zachowanie itp.
4) Ekonomiczno- polityczne: system opieki społecznej, stan gospodarki, ustrój itp.
5) Kulturowe: obyczaje
Czynniki genetyczne decydują w życiu płodowym, a po porodzie przede wszystkim środowisko. 18% genotyp dziecka
22% genotyp matki
62% środowisko
Działy prewencyjne powinny kontrolować rozwój i dojrzewanie oraz kłaść nacisk na:
1) Stymulację rozwoju
2) Edukację żywieniową
3) Ograniczenie nałogów
4) Walkę ze stresem
5) Minimalizację szkodliwości środowiska nauczania
6) Wczesne wykrywanie chorób i wad
7) Troskę o dzieci niepełnosprawne
8) Aktywny wypoczynek
Opiera się głównie na:
- zbieraniu wywiadu: ciąża, poród, pierwsze 2 lata
- ocenie somatoskopowej: proporcje ciała, stan odżywienia, czynność tarczycy, wtórne cechy płciowe
- badaniu przedmiotowym wraz z oceną wieku kostnego i zębowego oraz sprawności i wydolności fizycznej
- badaniach dodatkowych
Badanie wykonuje lekarz, gdy ma trudności kieruje dziecko do poradni specjalistycznej. Wybrane przypadki leczone są w oddziałach pediatrycznych lub poradniach endokrynologicznych.
Wnioski:
- typauksja - rozwój w pełni prawidłowy
- dysauksja - nie ma patologii, ale rozwój jest nietypowy
- auksjopatia – rozwój jest nieprawidłowy, najczęściej opóźniony związany z endokrynopatią
Główna cecha: przyspieszenie przyrostu wzrostu w stosunku do przyrostu masy ciała → leptosomizacja sylwetki (bardzo szczupła z szerokimi ramionami).
Cechy towarzyszące akceleracji:
1) Zmiana kolejności stadiów kolejnych okresów rozwoju, np. wiek zębowy wyprzedza wiek kostny.
2) Retardacja, czyli zwolnienie procesów inwolucji, np. przedłużenie potencji, co korzystnie wpływa na długość życia
Dysproporcja między rozwojem fizycznym a emocjonalnym i społecznym.
Wcześniejsza utrata odporności biernej.
Wcześniejsze występowanie chorób nietypowych dla dzieci.
Wady postawy.
Oceny dokonuje się przy pomocy:
tabel z wielkościami przeciętnymi.
siatek centylowych.
profilów wielocechowych- ocena większej ilości cech, głównie endokrynolodzy.
Warunki zdrowotne placówek oświatowych:
- warunki fizyczne
- system organizacyjny
- ...
garnier101