Psychoterapia. Wykład 5 (2).doc

(44 KB) Pobierz

wprowadzenie do psychoterapii

          terapia behawioralna                                                                                          wykład 5

                                                                                08.11.2010

-      zaburzenie psychogenne (czynnościowe) – wynik zaburzenia uczenia się

-      sprawdza się w leczeniu zaburzeń monosymptomatycznych

-      do czynienia z występowaniem zachowań niepożądanych i niewystępowaniem pożądanych

-      poszukiwanie źródeł nagród i kar: w rozwoju w człowieku

-      związek z błędnym interpretowaniem rzeczywistości/otoczenia/bodźca/sytuacji

-      podstawowe pojęcie – nawyk = pewna reakcja motoryczna; zmiany na poziomie fizjologicznym; reakcje emocjonalne; = kiedy dochodzi do mniej więcej stałej sekwencji między bodźcem a zachowaniem

-      grupy nawyków:

nawyk dezadaptacyjny

 

o        sztywność reakcji

o        autodestrukcyjność zachowań

o        nieprzystosowanie do społecznych wymagań

 

-      zaburzenie jako rezultat procesu nabywania dezadaptacyjnych nawyków

-      dotyczą obszarów ruchowych, obsesji myślenia, poziomu emocjonalnego (fobie)

-      sposoby nabywania: warunkowanie klasyczne, instrumentalne, modelowanie (upodobnienie do sposobu myślenia, przeżywania) różni się od naśladowania (zewnętrznie)

-      w terapii akcent bardziej na teraźniejszość, odsuwając genezę, która jest mniej istotna/potrzebna

-      możliwość powtórzenia procesu/techniki

 

fazy terapii behawioralnej

 

·         faza diagnostyczna

·         wzbudzanie motywacji duża uwaga! – pacjent musi wyrazić zgodę, ponieważ on musi wykonać tę pracę

·         zastosowanie określonej procedury

·         utrwalenie zmian

 

podstawowe techniki terapii behawioralnej

 

o        desensytyzacja:                            stopniowe powolne oswojenie, zbliżenie (w fobiach), w stanie relaksu

o        modelowanie:                            terapeuta podaje przykład zachowania, adaptacyjnych nawyków, pokazuje

(np. psychodramat behawioralny, z naśladowaniem pozytywnych wzorców adaptacyjnych)

o        techniki awersyjne:              skojarzenie bodźca, który chcemy wygasić, z nieprzyjemnym odczuciem

o        trening asertywności              (dziś mają własny status)

o        treningi społeczne

o        techniki restrukturalizowania poznawczego

 

terapia poznawcza

 

-      odwrócenie: myślenie emocje

-      ojciec terapii – A. Beck

-      konkretne symptomy/przejawy, nie ma odwołania do podstaw

-      założenie, że uczymy się pewnych sposobów myślenia

-      cel terapii: pobudzenie do analizy własnych schematów/myśli; wychwycenie myśli automatycznych

 

triada poznawcza:              ja

                                          świat

                                          przyszłość

 

myślenie:                           

o        selektywna abstrakcja

o        nadgeneralizacja

o        przesadne znaczenie (dotyczy zewnętrznych wymagań)

o        minimalizowanie (dotyczy własnych możliwości)

o        personalizacja (ja – odpowiedzialny za zdarzenia)

o        myślenie czarno-białe

o        katastrofizacja

o        arbitralne wnioskowanie

-      zmiana procesu terapeutycznego – skrócenie

-      aktywna rola terapeuty: pracuje dyrektywnie, jasne wyznaczenie celów/planu, strukturalizacja spotkań, info zwrotne, zachęcanie pacjenta do robienia notatek

-      zastanawianie się nad emocjami

-      relacja emocjonalna – znaczenie dla efektywności terapii

-      wykorzystywanie fluktuacji nastrojów (zmienne nastroje)

-      koncentracja na polepszeniach

-      wcześniej traktowano to jako utrudnienie

-      ale może to mieć sens w poznawaniu reakcji

 

techniki terapii poznawczej

 

·       techniki wywołujące automatyczne myśli (szukanie sekwencji zdarzeń)

·       techniki behawioralno-poznawcze

 

              poziom zachowania (terapia sukcesu: wyznaczamy pacjentu bardzo małe zadania, potem coraz bardziej złożone

poziom automatycznych myśli i błędów poznawczych (notowanie myśli, by zobaczyć, co było wcześniej, jaka temu towarzyszyła emocja/sytuacja; kontrinterpretacje (patrzenie z innej perspektywy); rodzaj dyskusji: pacjent – „jestem do niczego”, terapeuta – „jesteś wartościowy”; polemika zmiana myślenia)

 

·       techniki identyfikacji założeń – bardziej zaawansowana; mamy pewne motywy myślowe, które wracają w różnych postaciach

 

-      relacja terapeutyczna jest ważna, ale niewystarczająca w tej terapii

-      nacisk na techniki

ogólne, zgeneralizowane, sztywne, globalne, trudne do werbalizacji, najbardziej głębokie,

przekonania kluczowe ---              podstawowe

               

                                                                                         przekonania pośredniczące              ----- odnoszą się do konkretnej sytuacji

                                                                                                   

                                          sytuacja                                            myśli automatyczne         -----  bezpośrednio wynikają z danej sytuacji

                                                                                                          + emocje + zachowania

 

-      założenie, że przekonania mogą być przeuczone

-      terapia zaczyna się od myśli automatycznych, a jeszcze wcześniej od rozpoznania emocji i zachowania

-      zaburzenia osobowości – dłuższe terapie

-      im więcej trudności, tym znaczniejsza relacja terapeutyczna

-      relacja daje pewną próbkę zachowania

Zgłoś jeśli naruszono regulamin