O tym myślcie Norwal F. Pease.txt

(748 KB) Pobierz
Tytu oryginau: Think On These Things
	Przekad: Jarosaw Kauc
	Redakcja: Ryszard Jarecki
	Korekta: Zesp
	Projekt okadki: Daria Gil-Zidalska
	Copyright 1969 by the Review and Herald Publishmg Association
	ISBN 83-7295-090-3
	Mojej onie, Blanche, ktra pomoga zebra materia, zoya, rkopis i udzielia mi wielu cennych sugestii, ksik t powicam.
	Wydanie pierwsze.
Rok 2004.
	Wydawca: Chrzecijaski Instytut Wydawniczy "Znaki Czasu",
	ul. Foksal 8/5, 00-366 Warszawa, tel.: (O...22) 331-98-00, faks: (O...22) 331-98-01, e-mail: zamawiajznakiczasu.pl, sklep internetowy: www.znakiczasu.pl/sklep
	Skad: ChIW "Znaki Czasu".

l stycznia
	Nowy Rok
	"Otwary si przecie mn szeroko wrota dla owocnej dziaalno ci mojej, a przeciwnikw jest wielu" (I Kor.
16,9).
	Sowa te, zapisane w I Kor.
16,9, Pawe umieci pod koniec I Listu do Koryntian.
Aposto pisze z Efezu, tu przed zakoczeniem swej du giej suby w tym miecie, w ktrym odnis sukces.
Powodzenie misji w Efezie przysporzyo jednak mu zaciekych wrogw.
	W dziewitnastym rozdziale Dziejw Apostolskich czytamy o jednym z przeciwnikw Pawa w Efezie.
Nauczanie apostoa przeciwko kultowi bokw godzio w interesy wytwrcw figurek.
Ich reprezentant, Demetriusz wywoa tak gwatowne rozruchy, i "napenio si miasto wrzaw" (w.
29).
Ten incydent by najwidoczniej jednym z wielu problemw, jakie Pawe napotka w Efezie, bo wspominajc tamte dni, powiedzia: "Nie chce my bowiem, abycie nie wiedzieli, bracia, o utrapieniu naszym, jakie nas spotkao w Azji, i ponad miar i ponad siy nasze bylimy obcieni tak, e nieomal zwtpilimy o yciu naszym" (II Kor.
1,8).
	Jednak pomimo problemw, Pawe nie traci z oczu moliwoci go szenia ewangelii.
"Otwary si przede mn szeroko wrota dla owocnej dziaalnoci mojej, a przeciwnikw jest wielu".
	S to idealne sowa na rozpoczcie nowego roku!
Przyszo niesie nam wielkie moliwoci.
Postp w komunikacji i transporcie "zmniejszy" wiat do tego stopnia, e wiadomoci okraj go w minuty, a ludzie w go dziny.
Choroby, ktre niegdy terroryzoway i dziesitkoway cae spoe czestwa, zostay opanowane.
Wiele dziedzin wiedzy rozwija si w ogrom nym tempie.
Miliony modych ludzi ma moliwo rozpocz obiecujc karier zawodow.
	Jednak, jak pisa Pawe, "przeciwnikw jest wielu".
Wojny, gd, nienawi i lk nie zostay jeszcze pokonane.
Panuje oglny niepokj i przeczucie niebezpieczestwa.
W deniu do materialnych zdobyczy lu dzie zapominaj o Bogu.
	Aposto mg rzec ze strachem : "Afe przeciwnikw jest wielu".
Jed nak zamiast tego napisa: "A przeciwnikw jest wielu".
Moemy patrze na nowy rok z obawami, ale moemy te, podobnie jak Pawe, widzie w nim kolejne wyzwanie.
Czym bdzie dla nas ten rozpoczynajcy si rok?
To, czy rok 2005 bdzie szczliwy i owocny, zaley w wielkim stop niu od naszej postawy wobec problemw, ktrym przyjdzie nam stawi czoo w nadchodzcych dniach, tygodniach i miesicach.

2 stycznia
	Poboni poszukiwacze prawdy
	"Gdy za Jezus narodzi si w Betlejem Judzkim za krla Hero da, oto mdrcy ze Wschodu przybyli do Jerozolimy i pytali: Gdzie jest ten nowo narodzony krl ydowski?
Widzielimy bowiem gwiaz d jego na Wschodzie i przyszlimy odda mu pokon " (Mat.
2,1-2).
	Na kartkach witecznych przedstawia si trzech mczyzn dosia dajcych wielbdw w dugich szatach mdrcw ze Wschodu.
M czyni ci trzymaj w rkach cenne dary zoto, kadzido i mirr.
	Ci mdrcy, czy jak si ich czasami nazywa magowie symboli zuj ludzi poszukujcych prawdy.
 Po caym wiecie rozproszeni s ludzie wraliwi na duchowe wartoci, wpatrujcy si w niebo i dostrzegajcy gwiazdy, ktrych inni wydaj si nie zauwaa.
Ludzie ci pochodz z r nych rodowisk i wyznaj rne wierzenia.
Sigaj oni ponad zwyczajne dowiadczenia codziennoci, poszukujc prawdziwego sensu ycia.
Bo ska opatrzno czsto prowadzi takich ludzi do Jezusa, bo ludzie ci po zwalaj si prowadzi.
	Trzej mdrcy przemierzyli wielk odlego szukajc Chrystusa.
Byli gotowi wiele powici, aby odnale "nowo narodzonego krla ydow skiego".
	Mdrcy ucz nas take postawy nacechowanej pobonoci.
Kiedy przybyli do Heroda, pytajc o nowo narodzonego Krla, chcieli Mu od da cze.
Gdy ujrzeli Jezusa bezradne niemowl w skromnym miesz kanku wynajtym w Betlejem zoyli Mu dary i oddali pokon.
Moty wacj do poszukiwania nowo narodzonego Krla nie byy ciekawo, osobisty zysk, intelektualna satysfakcja czy pragnienie przygody.
W g bi serca pragnli odda Mu cze.
By moe nie zdawali sobie w peni sprawy z tego, kim On jest, ale i tak byli gotowi pa przed Nim na kola na.
Mdrcy naszych czasw mogliby odkry znacznie wicej, gdyby byli gotowi odda cze prawdziwej mdroci.
	Poszukiwanie prawdy i pobono czy nie s to dwie wartoci niezbdne w yciu, ktre rzeczywicie maj sens?
Te dwa czynniki uzupe niaj si nawzajem.
Kiedy ludzie szukaj prawdy nie uznajc przy tym Boga, ich poszukiwania s bardzo ograniczone.
Z drugiej strony, kiedy staraj si by pobonymi, a jednoczenie nie szukaj prawdy, grozi im pusty emocjonalizm i powierzchowno.
wiat potrzebuje ludzi, prawdzi wie pobonych, ktrzy wytrwale i z powiceniem poszukuj prawdy.
	3 stycznia
	Chleb z kamieni
	"Przystpi do niego kusiciel, i rzek mu: Jeeli jeste Synem Bo ym, powiedz, aby te kamienie stay si chlebem.
A On odpowia dajc, rzek: Napisano: Nie samym chlebem yje czowiek, ale kadym sowem, ktre pochodzi z ust Boych" (Mat.
4,3-4).
	Czsto podkrela si, e to kuszenie dotyczyo apetytu i w pewnym sensie jest to prawd.
Jednak sytuacja Mistrza nie bya podobna do tej, w jakiej wikszo ludzi ulega wypaczonemu apetytowi.
Jezus nie by jak alkoholik sigajcy po butelk czy obartuch pochaniajcy nadmierne iloci pokarmu.
W przypadku Jezusa nie chodzio o nadmiar, ale o prze trwanie.
Poci On przez czterdzieci dni i by na skraju wyczerpania.
Nie mia nic do jedzenia.
Gadkie kamienie lece na pustyni mogy wy gldem przypomina bochenki chleba, jakby chciay kpi z Jego godowej mki.
Na co mg liczy Jezus, kiedy ju nie mg o wasnych siach opu ci pustyni?
	W tej rozpaczliwej sytuacji wkracza diabe.
"Mam wyjcie z twojego problemu powiada.
Uyj swojej boskiej mocy, jeli jeste Synem Boym.
Zamie kamienie w chleb".
Jednak Jezus nie mg zaakceptowa diabelskiego rozwizania problemu.
Przyby na ziemi jako czowiek i mu sia rozwizywa ludzkie problemy egzystencjalne w sposb dostpny ludziom.
aden czowiek nie potrafi zamienia kamieni w chleb, wic i On nie mg sobie pozwoli na taki przywilej.
	Jednak kady czowiek w takiej sytuacji moe woa do Boga o po moc.
Jezus zacytowa werset z V Moj.
8,3, gdzie Mojesz nawizuje do do wiadczenia Izraelitw z mann.
Oni take stanli wobec pytania: jak przetrwa, gdy nie mieli poywienia.
Jezus wierzy polegajc na opiece i asce swego Ojca, a "anioowie przystpili i suyli Mu".
Sprosta kry zysowi w sposb dostpny kademu dziecku Boemu.
	Ta pokusa bya rodzajem od dawna powtarzanej wymwki: "Czo wiek musi jako przey".
Tym pretekstem usprawiedliwiano wszelkiego rodzaju zo.
Jezus nie poszed na kompromis i w okolicznociach zagra ajcych Jego yciu, wskaza waciw postaw.
Obowizkiem czowieka jest pozosta wiernym Bogu.

4 stycznia
	Skok z wiey
	"Wzi go diabe do miasta witego i postawi go na szczycie wityni.
I rzek mu: Jeeli jeste Synem Boym, rzu si w d" (Mat.
4,5-6).
	To by przeomowy moment w yciu Jezusa.
On, znany jako syn cieli z Nazaretu, mia teraz i przez miasta i wsie, goszc ewangeli krlestwa Boego.
Mia do spenienia wielk misj, ale czy ludzie zechc Go sucha?
Jak mia dotrze do nierozumnych i nieczuych serc ludz kich?
To pytanie spdza sen z oczu kadego ewangelisty, a Jezus by prze cie najwikszym ewangelist.
	W tym wanie momencie diabe zaoferowa doskonae zdawao by si rozwizanie problemu.
Zabra Zbawiciela do Jerozolimy i posta wi Go na szczycie witynnej wiey.
Pod Jego stopami rozcigao si miasto, a na dziedzicach witynnych toczy si tum.
Byli tam ludzie, do ktrych Jezus pragn dotrze z ewangeli.
"To proste szepta dia be.
Wystarczy e rzucisz si z wiey na oczach tumu.
Spyniesz z nie ba.
Jeli jeste Synem Boym, twj Ojciec nie pozwoli, by zrobi sobie krzywd.
Kiedy ludzie to zobacz, bd ci sucha!
"
	Jednak Jezus wiedzia, e nie jest to dobre rozwizanie.
Nie wolno Mu byo rozporzdza moc niedostpn tym, ktrych mia posa na wiat .
Ponadto Jego ewangelia nie miaa by podszyta sensacyjkami.
Zamiast spyn w powietrzu ze witynnej wiey, "pocz Jezus kaza i mwi:
	Opamitajcie si, przybliyo si bowiem Krlestwo Niebios" (w.
17).
	Odrzucajc t pokus, Jezus wskaza kierunek wszystkim swoim naladowcom.
Sensacyjne sztuczki mog budzi ciekawo i emocje, ale nigdy nikogo nie nawrc.
Jezus wola gosi ewangeli nad jeziorem, w synagogach, na polach i na dziedzicu wityni.
Odwoywa si do wier noci i inteligencji swoich suchaczy, a nie do ich chci poszukiwania sen sacji.
Jego cuda byy czynione po to, by leczy ludzi, a nie wywoywa zdumienie.
Wiara nie pozwala na zuchwao, a Bg nie jest magikiem dziaajcym na zamwienie.
Dziaaniu Boej mocy nie towarzysz zjawi ska dziwaczne i na pokaz.
Goszenie Sowa Boego jest znacznie skutecz niejsze i bezpieczniejsze ni skakanie z wiey!
	li
	5 stycznia
	wiat ze szczytu gry
	"Znowu wzi go diabe na bardzo wysok gr i pokaza mu wszystkie krlestwa wiata oraz chwa ich.
I rzek mu: To wszyst ko dam ci, jeli upadniesz i zoysz mi pokon" (Mat.
4,8-9).
	Z tego ostrego starcia midzy Jezusem a diabem wypywa bardzo wana nauka.
Jest ona zawarta w odpowiedzi, jakiej Jezus udzieli kusi cielowi: "Panu Bogu swemu pokon oddawa i tylko jemu suy bdz...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin