Kod Apokalipsy Jacgues B. Doukhan.txt

(472 KB) Pobierz
Kod
	Apokalipsy
	"Bogosawiony, ktry odczytuje [Apokalip s Jana], i ktrzy suchaj sw Proroctwa (...).
A oto niebawem przyjd.
Bogosawio ny, kto strzee sw proroctwa tej ksigi" (Apokalipsa Jana 1,3; 22,7 Biblia Tysiclecia).

Jacques B.
Doukhan
	Mojej crce Abigail, ktra niesie ze mn brzemi Sowa i wiato wizji.
	Kod
	Apokalipsy
	,Chrzecijaski Instytut Wydawniczy "Znaki Czasu" .

Tytu oryginau: Secrets of Reuelation.
The Apocalypse Through Hebrew Eyes.
Tumacz: Jarosaw Kauc Konsultant: Wadysaw Kosowski
	Projektantka okadki: Dana Gil-Zidalska (e-mail: ziedalskayahoo.com) Korektor i redaktor: Mirosaw Chmiel
	Review and Herald Publishing Association (2002) Warszawa 2007
	ISBN 978-83-7295-154-0
	Zamwienia na publikacje prosimy kierowa pod adresem:
	Dzia Handlowy Chrzecijaskiego Instytutu Wydawniczego "Znaki Czasu" ul.
Foksal 8/5 00-366 Warszawa tel.: 022-331-98-00 faks: 022-331-98-01 e-mail: zamawiajznakiczasu.pl sklep internetowy: www.znakiczasu.pl/sklep
	SPIS TRECI
	WSTP Dziwna ksiga .................................................................................
7
	WPROWADZENIE "Oto przychodzi" .....................................................
15
	CZʌCI Burze ..........................................................................................
21
	1. List otwarty do zborw .......................................................
23
	2. Chrzecijaski dihad .........................................................
49
	3. Trby mierci .........................................................................
75
	CZʌ II Niebo czerwienieje................................................................
103
	4. Diabe i kobieta..................................................................
105
	5. O ludziach i bestiach ........................................................
113
	6. Woajcy anioowie ............................................................
123
	CZʌ III Wieci ze Wschodu ..............................................................
139
	7. Plagi......................................................................................
141
	8. Gwiezdne wojny ................................................................
169
	9. Zote Jeruzalem ..................................................................
187
	ZAKOCZENIE "Oto przyjd wkrtce" ..............................................
199
	DODATEK Jak korzysta z Biblii?
...........................................................
206 .

WSTP
	DZIWNA KSIGA
	(Obj.
1,1-3)
	l"0bjawienie Jezusa Chrystusa, ktre da mu Bg.
aby ukaza sugom swo im to, co ma si sta wkrtce; to te wyjawi On za porednictwem zesane go anioa swojego sudze swemu Janowi, try da wiadectwo Sowu Bo emu i zwiastowaniu Jezusa Chrystusa, wszystkiemu, co w widzeniu ogl da.
Bogosawiony ten, ktry czyta, i ci, ktrzy suchaj sw proroctwa i zachowuj to.
co w nim jest napisane: czas bowiem jest bliski" (Obj.
1,1-3).
	WMisznie dziele stanowicym zbir nauk prawnych juda izmu, przez setki lat przekazywanych ustnie znajduje si anegdota o czterech sawnych mdrcach, ktrzy wkroczyli do Pardesu, mistycznego raju z apokaliptycznej wizji1.
Nikt z nich nie przetrwa tego dowiadczenia.
Pierwszy zmar natychmiast, drugi utraci wiar, a trzeci dozna pomieszania zmysw.
Czwarty za ogosi si...
Mesjaszem.
	Ta humorystyczna przypowie zawiera wane ostrzeenie: koncep cja apokalipsy, jako ksigi prorockiej, jest rzeczywicie niebezpieczna.
Ota cza j aura mierci, przeklestwa i lku.
Czasami strach staje si tak para liujcy, i nawet sama myl o nim jest nie do zniesienia.
Kto kiedy powiedzia, e "jeli nawet apokalipsa nie trafi do czowieka szalonego, to uczyni go szalecem".
David Koresh w Stanach Zjednoczonych, Shoko Asahara w Japonii czy Luc Jouret w Europie ci i podobni im prze ywajcy mistyczne uniesienia, szukajcy w Jerozolimie2 Mesjasza albo podajcy si za Niego w swoim szalestwie byli inspirowani koncepcj apokalipsy.
	Zob.
Hag.
14b; zob.
TJ Hag.
2:1.77b.
- Zob.
Yair Bar-El, Rimona Durst, Gregory Katz, Josef Zislin, Ziva Strauss, Haim Y.
Knobler, Jerusalem
	Kwidrnmr.
w Thp Rritif.h Jnnrnal nf Ptwiion/ 1/7.000 c 8-00 .

Kod Apokalipsy
	Zanim zagbimy si w Apokalips Jana (wg Biblii Tysiclecia), czyli zjawienie Jana (wg Biblii warszawskiej), musimy przygotowa si i upewni, bdziemy j czyta i rozumie w sposb zgodny z wol Bo.
Dlatego  trzy pierwsze wersety powinny nam wskaza charakter ksigi i ukierunwa nasz sposb podchodzenia do niej, abymy mogli j pozna i przetrwa.
	Po pierwsze/ Jan, autor ksigi, by ydem.
Jego hebrajskie imi Jolanan (Jahwe jest askawy) byo do powszechne wrd jego rodakw.
/ystpowao w czasach biblijnych3.
Jzef Flawiusz wymienia siedemnatu rnych mczyzn o tym imieniu.
Imi to nosili take sawni staroytd rabini: np.
Jochanan ben Zakkai (I w.
n.e.).
Nasz Jan jest przypuszczal ne tym samym, ktry napisa Ewangeli Jana synem Zebedeusza, braem Jakuba i umiowanym uczniem Jezusa.
Tradycja chrzecijaska jest ednomylna w tej sprawie.
Polikrates, biskup efeski (130-196), wyranie wiadczy o obecnoci Jana w Efezie, co moe wyjania szczeglne zaineresowanie autora wsplnotami chrzecijaskimi w Efezie i Azji4.
Autor apokalipsy Jana jest autentyczn postaci.
Miejsce, w ktrym si znajdo wa, Patmos, jest ma wysepk o powierzchni ponad czterdziestu jeden kilometrw kwadratowych na Morzu Egejskim (gr.
sowo thalassa mo rze wystpuje w Apokalipsie Jana dwadziecia pi razy).
Wedug trady cji, Domicjan (81-96), pierwszy cesarz rzymski, ktry serio traktowa swoj bosko i da od swoich poddanych, by oddawali mu bosk cze, wy gna Jana na t wysp, gdzie skazacy pracowali w kamienioomie.
ydzi i chrzecijanie, ktrych cesarz nazywa ateistami, poniewa nie oddawali mu boskiej czci, dranili go w sposb szczeglny.
Wedug Hieronima5, Rzy mianie skazali Jana na wygnanie na wysp Patmos okoo 94 roku, a uwol nili go dwa lata pniej po mierci cesarza Domicjana.
Takie wyroki byy czsto orzekane przez wadze rzymskie i nierzadko dotyczyy posta ci ze wiata polityki.
Skazacy tracili wszystkie prawa cywilne i cay ma jtek.
We wstpie do Apokalipsy Jana jej autor przedstawia si jako mar y s wiadek (zob.
Obj.
1,2), ktry cierpi i ktry znalaz si "na wyspie, zwanej Patmos, z powodu zwiastowania Sowa Boego" (Obj.
1,9).
Ode rwany od swej przeszoci, rodziny, przyjaci, miejsca zamieszkania i zna nego rodowiska, przytoczony cik prac i upokorzeniami, nie majc nic prcz nadziei, autor Apokalipsy Jana by mczennikiem, ktry, wedug tra dycji ydowskiej, w sposb doskonay osign uwicenie imienia (hebr.
	3 Zob.
Jer.
40,16; Ezdr.
8,12; Neh.
12,23; I Krem.
3,15 itd.
	4 Zob.
Euzebjusz z Cezarei, Historja kocielna 5,24,3, tum.
Arkadjusz Lisiecki, w: Pisma ojcw Kocio" rod an Saidak.
t. III, Krakw 1993 (reprint).
	Dziwna ksiga 9
	kidduszha-szem).
Jego tsknota za ojczyzn i codzienne konfrontacje z prze ladowcami suyy jedynie podkreleniu ydowskiej tosamoci Jana.
	Hebrajska ksiga
	Apokalipsa Jana jest wic najbardziej hebrajsk ksig Nowego Testa mentu.
Zawiera ponad dwa tysice nawiza do Starego Testamentu.
Jeli chodzi o cytowane teksty.
Apokalipsa Jana jest wierniej sza wzgldem he brajskiego oryginau ni Septuaginta, jego grecki przekad.
Ernest Renan zauway, e "jzyk Apokalipsy Jana jest oparty na sownictwie hebrajskim, myl jest hebrajska, a zrozumie j nie sposb, jeli nie zna si hebrajskiej kultury"6.
To zachca nas, by przeanalizowa Apokalips Jana z perspekty wy Hebrajczyka.
Aby j zrozumie, musimy j czyta w wietle Starego Te stamentu.
To wanie jest podstawowym zaoeniem niniejszego komenta rza.
Starajc si zrozumie intencje autora Apokalipsy Jana, przeanalizuje my odniesienia do Starego Testamentu w ich hebrajskim i ydowskim kontekcie.
Nasza interpretacja Apokalipsy Jana bdzie wic obejmowa nie tylko bezporednie objanianie hebrajskich tekstw, gdy zajdzie taka po trzeba, ale wemiemy w niej pod uwag take specyfik ydowskiej kul tury i tradycji, odzwierciedlonych w tej ostatniej, proroczej ksidze Biblii.
	Objawiona tajemnica
	Od samego pocztku Apokalipsa Jana jest zakorzeniona w tajemni cach Ksigi Daniela.
Ju pierwsze jej sowo objawienie uwiadamia nam istnienie tajemnicy, ktra ma zosta ujawniona.
Apokalipsa7, czyli
	6 Ernest Renan, Antichrist: Including the Period From the Arrwal ofPaul in Rome to the End of the Jewish Reyolution, tum.
i red.
Joseph Henry Allen, Boston 1897, s.
17.
	7 Apokaliptyka bya popularnym gatunkiem literackim, zarwno w tradycji ydowskiej, jaki chrze cijaskiej, i odnosi si tak do rde biblijnych, jak i pozabiblijnych.
W Starym Testamencie przykady tego typu literatury wystpuj m.in.
w Ksidze Daniela, Ksidze Ezechiela, Ksidze Aggeusza, Ksidze Zachariasza, niektrych czciach Ksigi Izajasza.
W Nowym Testamencie gatunek ten jest reprezentowany w 24.
rozdziale Ewangelii Mateusza i 13.
rozdziale Ewangelii Marka oraz w I Tes.
4,13-18; II Tes.
2,1-12; I Kor.
15,20-26.51-53.
Do pozabiblijnych, apokaliptycz nych pism pochodzenia ydowskiego zaliczamy m.in.
nastpujce apokryfy i pseudoepigrafy:
	I Ksig Henocha, II Ksig Henocha, IV Ksig Ezdrasza, II Ksig Barucha, Wniebowstpienie Mojesza, Apokalips Abrahama, Apokalips Adama, Apokalips Eliasza, Ksig Jubileuszw, Te stament Dwunastu Patriarchw i niektre teksty spord apokaliptycznych rkopisw znad Morza Martwego.
Wrd pozabiblijnych, apokaliptycznych pism chrzecijaskich wyrniamy Apokalip s Piotra, Apokalips Pawia, Apokalips Izajasza itd.
Musimy jednak zaznaczy, e klasyfikacja po wyszych pism pozostaje arbitralna i sztuczna.
Ponadto Apokalipsa Jana posiada pewne cechy od rniajce j od innych pism apok...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin