Wyklad3.doc

(75 KB) Pobierz
Metoda- z greckiego metodos- badanie, sposób badania, droga dochodzenia do prawdy

13.Metoda- z greckiego metodos- badanie, sposób badania, droga dochodzenia do prawdy.

Metoda kształcenia to wypróbowany i systematycznie stosowany układ czynności nauczycieli i uczniów realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych zmian w osobowości uczniów.

Forma oznacz zewnętrzną, organizacyjną stronę procesu kształcenia (tzn. lekcja, wycieczka, praktyki uczniowskie, praca domowa, zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne)

Do środków kształcenia zalicza się wszystko, co stanowi warunki materialne tej działalności, a więc różna składowe środowiska przyrodniczego i społecznego (otoczenia szkoły, urządzenia szkolne, pomoce naukowe, podręczniki, książki, czasopisma i inne materiały dydaktyczne)

Metoda kształcenia to dynamiczny proces formowania się człowieka polegającym na ciągłym wyborze treści, sposobów działania nauczyciela i ucznia, oraz takim doborze warunków, aby wychowanek przeżywał kształcenie jako własny proces, sprawiający jemu samemu satysfakcję a zarazem by jak najchętniej przystępował do jego realizacji i kontynuacji.

 



Typologia metod

I:Asymilacji wiedzy (podające)

1,Pogadanka (rozmowa nauczyciela z uczeniem, gdzie nauczyciel zna odpowiedzi na wszystkie zadawane uczniom pytania)

2,Dyskusja (wymiana zdań)

3,Wykład (to bezpośrednie lub pośrednie przekazywanie wiadomości jakiemuś audytorium)

4,Opis (zaznajomienie uczniów z nie znanymi im bliżej osobami, rzeczami, zjawiskami przyrody, krajobrazami czy wydarzeniami historycznymi.

5,Opowiadanie (polega na przedstawieniu jakiejś lekcji rzeczywistej lub fikcyjnej, która przebiega w określonym czasie)

6,Praca z książką (to opanowanie sposobów posługiwania się książką oraz wykorzystywania środków masowych a więc czasopism, radia, telewizji, nagrań kasetowych i płytowych)

II:Samodzielnego dochodzenia do wiedzy

1,Problemowe

- Umożliwiają funkcjonowanie wiedzy biernej przekształcając ją w wiedzę czynną

- Sprzyjają wykrywaniu nowych wiadomości i stosowaniu ich w praktyce

- Czynności jakie uczniowie wykonują opierają się na 3 poziomach:

- Konkretów- gdy poszukują danych empirycznych

a)Modeli- gdy próbują intuicyjnie lub w pełni świadomie tworzyć modelu badanych układów tj. ustosunkowywać do siebie znane związki miedzy nimi, a zarazem uzupełniać je, wykrywanymi przez siebie elementami i związkami

b)Teorii- gdy formułują twierdzenia uogólniające efekty rozwiązania, w postaci praw, prawidłowości, zasad czy norm działania praktycznego.

Do metod problemowych zaliczmy:

a)Klasyczną metodę problemową

b)Metodę przypadków

c)Metodę sytuacyjną

d)Giełdy pomysłów (burza mózgów)

e)Mikronauczanie

f) Gry dydaktyczne

- zabawy inscenizacyjne

- gry symulacyjne

Ad. a) Klasyczna metoda problemowa

Zapoczątkował ją Devey a w Polsce zmodyfikował Nawroczyński. Pomijając różnice zależne od treści kształcenia i kategorii problemów z reguły uwzględnia się 4 istotne momenty

- wytwarzanie sytuacji problemowej

- formułowanie problemów i pomysłów ich rozwiązania

- weryfikacje pomysłów rozwiązania problemu

- porządkowanie i stosowanie wyników w nowych zadaniach o charakterze praktyczny lub teoretyczny 

Cechą charakterystyczną jest dominacja uczenia się nad nauczaniem. Jest to więc nie tylko kształtowanie ale i wychowanie (prawda i dobro), które należą do najwyżej cenionych wartości. Metoda problemowa wymaga wysokiego kunsztu nauczycielskiego, chodzi o gruntowną znajomość nauczanych treści a z drugiej o umiejętność zainteresowania uczniów problemem i pomoc we wszystkich fazach jego rozwiązywania oraz systematyzowania i wykorzystywania nabytej wiedzy.

 

Ad. b) Metoda przypadków

Polega na rozpatrywaniu przez uczniów opisu jakiegoś przypadku np. na temat odkryć naukowych i rozwiązania jakiejś trudności w celu wyjaśnienia tego przypadku. Po otrzymaniu jakiegoś opisu wraz z kilkoma pytaniami na które trzeba odpowiedzieć, uczestnicy sesji w czasie kilku minut formułują pytania dotyczące tego przypadku a nauczyciel udziela odpowiednich wyjaśnień. Z kolei następuje właściwy proces poszukiwania odpowiedzi na pytania. Składa się na nie ustalenie dyskusji problemu głównego i problemów z niego wypływających a następnie warunków jakie mają umożliwić rozwiązanie problemu.

 

Ad. c) Metoda sytuacyjna

Zbliżona do metody przypadków. Polega na wprowadzenie uczniów w jakąś złożoną sytuację, za której za takim lub innym rozwiązaniem są jakieś racje za i przeciw. Zadaniem uczniów jest zrozumienie tej sytuacji oraz podjęcie decyzji w sprawie jej rozwiązania a następnie należy przewidzieć skutki tej decyzji. Zwykle dotyczy jakiejś instytucji, niezbędne jest więc poznanie opisu instytucji i zasad jej funkcjonowania. Ze względu na dużą dokładność i objętość tych opisów, metoda jest trudna w realizacji.

 

Ad. d) Giełda pomysłów (burza mózgów)

Polega na zespołowym wytwarzaniu pomysłów, rozwiązania jakiegoś zadania. Po zebraniu wszystkich pomysłów, poddaje się je ocenie zespołu. Giełda  pomysłów obejmuje:

- wytwarzanie sytuacji problemowej

- wytwarzanie pomysłów

- sprawdzenie, wartościowanie i wybór pomysłów najlepszych.

 

Ad. e) Mikronauczanie

Jest to metoda twórczego uczenia się złożonych czynności praktycznych spopularyzowana w procesach kształcenia nauczycieli. Stosuje się ją w małych grupach, które najpierw obserwują wybrany fragment lekcji a następnie dokonują analizy i oceny tego fragmentu aby z kolei jeden z członów grupy mógł przeprowadzić go z nowymi grupami uczniów już w ulepszonej wersji. Analizę i ocenę ułatwia nagranie lekcji za pomocą magnetowidu.

 

Ad. f) Gry dydaktyczne

Metoda gier dydaktycznych ma wiele odmian. Ich wspólną cechę stanowi obecność pierwiastka zabawy w każdej z nich. Zabawa (gra) polega na przestrzeganiu dokładnie sprecyzowanych reguł. Przyzwyczajając do respektowania reguł gra spełnia ważne funkcje kształcąco-wychowujące np. służy uspołecznieniu

a)Zabawy inscenizacyjne

Zwane też metoda inscenizacji. Polegają na graniu roli w sytuacji fikcyjnej. Chodzi o przyjęcie na siebie roli, wcielenie się w postać, jej zachowań.

- Inscenizacje o charakterze realnym (odtwarzanie wydarzeń historycznych, biografii, funkcjonowanie instytucji)

- Inscenizacje o charakterze fikcyjnym (stosuje się przy odtwarzaniu bajek, legend, czy scen z życie. Często inscenizacją posługuje się pedagog, psycholog w celach terapeutycznych.

b)Gry symulacyjne

Od łacińskiego słowa simulatio- naśladowanie. Polega na odtwarzaniu bardziej złożonych sytuacji problemowych wymagających samodzielnego rozwiązania np. symulacja wojen czy dziedzin życia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14. METODA „PROBLEM-BASED LEARNING” (PBL)

Cechy:

1,Koncentrowanie się bardziej na uczeniu się niż nauczaniu

2,Zogniskowanie procesu studiowania bardziej na studencie niż nauczycielu

3,Analizowanie określonych problemów przez uczących się a nie podawanie gotowej wiedzy

4,Praca w małych grupach (5-8 osób)

5,Podejście multidysciplinarne i rezygnacja z przedmiotowego układu treść.

Moduł (blok problemowy) trwa sześć tygodni. Łączy on w sobie kilka pokrewnych dyscyplin naukowych. Takie studiowanie burzy przedmiotowy układ wiedzy i służt interdyscyplinarnemu podejściu do studiowania.

Graficzne ujęcie procesu uczenia się metodą „problem -based learning”:

Problem -- dyskusja w małych grupach -- indywidualne uczenie się --wymiana informacji  

Schemat postępowania według tzw. Zasady siedmiu kroków:

1,Wyjaśnienie kategorii i pojęć niezrozumiałych

2,Określenie problemu

3,Analizowanie problemu

4,Ułożenie schematycznego spisu wyjaśnień, wynikającego z kroku trzeciego

5,Formułowanie celów uczenia się

6,Zgromadzenie dodatkowych informacji w toku indywidualnego studiowania

7,Syntetyzowanie i sprawdzenie nowo nabytych informacji,

Zadania „tutora”:

- Ułatwianie procesu rozwiązywania problemu

-, pomoc liderowi dyskusji

- Systematyzowanie rodzących się pomysłów

- Nadzorowanie zgodności myślenia z treścią problemu

- Stymulowanie kierowanego przez samego siebie uczenia się

Zadania lidera dyskusji:

- Prowadzenie sesji zgodnie z procedurą 7 kroków

- Podsumowanie toku myślenia pozostałych członków grupy

- Zadawanie pytań stymulujących pracę grupy

- Nadzorowanie procesu, podejmowanie decyzji przy wyborze celów uczenia się

- Udzielanie pomocy sekretarzowi

Zadania sekretarza:

- zapisywanie wszystkich pojawiających się pomysłów

- systematyzowanie tych pomysłów

- pytanie o wyjaśnienie jeżeli to konieczne

- prezentowanie pomysłów w sposób krótki i rzeczowy

Zadania pozostałych członków grupy

- aktywne uczestnictwo w sesji

- aktywne słuchanie wypowiedzi innych

- krytyczne myślenie

Zasady oceniania studentów:

1,Zbieżność między ocenianiem a kształceniem

2,Ciągłość procesu oceniania

3,Wszechstronna ocena

4,Oddzielenie roli „tutora” od roli egzaminatora

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15. CELE KSZTAŁCENIA- TAKSONOMIA I OPERCJONALIZACJA CELÓW 

 

Wszelkie kształcenie jest ukierunkowane na cele

Cele kształcenia odnoszą się do uczniów/wychowanków i opisują zmianę, jaką chcemy w nich uzyskać

Cele kształcenia- określamy jako zamierzone właściwości uczniów (w zakresie wiadomości, umiejętności, działań i postaw)

 

Cele ogólne- wykazują kierunki, dążenia.

Zalety:

1,Jest bogate znaczeniowo

2,Akcentuje ważne wartości społeczne

3,Jest perswazyjne

4,Jest zwięzłe

Wady:

1,Wieloznaczność, nieokreśloność

2,Założenie idealizujące

3,Deklaratywność

4,Niejasny adresat

Cele operacyjne stanowiące opis wyników, które mają być uzyskane:

Zalety:

1,Jest jednoznaczne

2,Wykazują sposób zademonstrowania, iż cel został osiągnięty

3,Odnosi się wprost do ucznia

4,Mobilizuje ucznia i nauczyciela

Wady:

1,Ubóstwo znaczenia

2,Rozłączenie poznania i motywacji

3,Poszatkowanie przedmiotów

4,Pracochłonność

 

Opercjonalizacja celu to zamiana celu ogólnego na zbiór celów operacyjnych/trzeba je sprecyzować, uszegółowić i skonkretyzować- procesy składające się na opercjonalizację celów.

Opercjonalizacja /taksonomia/ celów kształcenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

Taksonomia celów wychowania /dziedziny motywacyjne/



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin