INDYWIDUALNY PROGRAM DLA DZIECKA Z ZESPOŁEM DOWNA I NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM.docx

(24 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

INDYWIDUALNY PROGRAM DLA DZIECKA Z ZESPOŁEM DOWNA I NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM.

 

 

 

 

 

Imię: Łukasz.

Wiek: 8 lat

Stopień upośledzenia: Zespół Downa z niepełnosprawnościa intelektualną w stopniu umiarkowanym.

Wskazania do pracy z uczniem:

- wdrażanie do większej samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych;

- usprawnianie umiejętności koncentracji uwagi;

-  wydłużanie czasu koncentracji uwagi;

- terapia logopedyczna ukierunkowana na: rozwijanie słownictwa biernego oraz czynnego, rozwijanie umiejętności prowadzenia dialogu;

- stymulacja polisensoryczna ze szczególnym zwróceniem uwagi na wzrok i słuch;

- kształtowanie poczucia schematu własnego ciała i orientacji w przestrzeni z zastosowaniem metody Weroniki Sherborn;

- poszerzanie zestawu ćwiczeń o zabawy ruchowe, muzyczno-ruchowe oraz wzbogacanie zestawu pomocy dydaktycznych o nowe atrakcyjne i nieznane uczniowi;
- ćwiczenia relaksacyjne.
Podstawa programowa:

Program został opracowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych.

Cel ogólny:

Stymulowanie rozwoju psychofizycznego zgodnie z indywidualnymi możliwościami i potrzebami chłopca.

Cele szczegółowe:

- zdobycie maksymalnej niezależności życiowej w zakresie zaspakajania potrzeb;

- korygowanie zaburzonych funkcji;

- rozwijanie umiejetności w zakresie samoobsługi;

- kształtowanie nawyku dbania o sprawność fizyczną, zdrowie i higienę;

- stymulowanie rozwoju umysłowego;

- kształtowanie umiejętności optymalnego funkcjonowania w środowisku;

- kształtowanie tożsamości dziecka;

- kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody, dzieł literackich, plastycznych i muzycznych;

- przygotowanie ucznia do aktywnego spędzania czasu wolnego;

- przygotowanie do nauki pisania i czytania w zakresie możliwym do osiągnięcia;

- zwiększenie sprawności manualnej poprzez prace z różnorodnymi materiałami i fakturami;

- ukazywanie związku między nabywanymi umiejętnościami a ich znaczeniem poprzez wykorzystanie ich w konkretnych codziennych sytuacjach.

Zadania kształcenia:

-  Tworzenie prawidłowych warunków, niezbędnych do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji, nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem;

- Stwarzanie sytuacji sprzyjających poznawaniu otoczenia, w którym przebywa uczeń;

-  Dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i na jej podstawie opracowywanie i modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjnego.

- Rozwijanie u ucznia motywacji do porozumiewania się z drugą osobą (rówieśnikiem, dorosłym), komunikowania potrzeb i stanów emocjonalnych.

- Tworzenie sytuacji edukacyjnych i wykorzystywanie sytuacji życiowych do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów.

- Wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności związanych z samoobsługą, budzenie chęci pomocy innym.

- Tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających doświadczanie relacji społecznych, przygotowanie do pełnienia ról społecznych, wzmacnianie pozytywnych przeżyć związanych z pełnionymi rolami.

- Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu otoczenia, w którym przebywa uczeń, instytucji i obiektów, z których będzie w przyszłości korzystał.

- Umożliwianie poznawania środowiska przyrodniczego, budzenie zainteresowania i szacunku dla otaczającej przyrody i wychowanie do życia w harmonii z przyrodą.

- Wspieranie rozwoju sprawności psychofizycznej uczniów, prowadzenie zajęć niezbędnych do rozwoju psychoruchowego.


Treści zajęć:

Treści zajęć zostały dostosowane do możliwości psychofizycznych dziecka oraz jego potrzeb.
Zakres treści nauczania i wychowania ulega poszerzaniu w miarę nabywania przez uczniów wiadomości, umiejętności i sprawności.
 

I.        Funkcjonowanie w środowisku:

1.      Samoobsługa:

-Higiena:

ü      Wypracowanie cyklu czynności w procesie mycia rąk

ü      Uświadomienie o konieczności mycia rąk przed każdym posiłkiem;

ü      Nauka prawidłowego mycia zębów;

- Jedzenie:

ü      Nauka przygotowywania kanapek.

ü      Nauka prawidłowego posługiwania się sztuccami;

ü      Nauka robienia herbaty;

ü      Nauka prawidłowej postawy i zachowania podczas posiłku.

 

- Ubieranie się:

ü      Wypracowanie całego ciągu czynności związanych z ubieraniem się i rozbieraniem - kurtki, czapki, rękawiczki, szaliki, buty i kapcie, z jak największym wycofaniem obecności osoby dorosłej;

ü      Ubieranie się zgodnie z pogodą, porą roku i sytuacją;

 

- Samodzielne spędzanie czasu:

ü      Nauka samodzielnej zabawy np. układanie klocków, puzzli;

 

2.      Komunikacja:

ü      przekazywanie informacji o potrzebach i stanach emocjonalnych drogą pozawerbalną i werbalną;

ü      inicjowanie rozmowy;

ü      rozumienie poleceń (daj, weź, przynieś, podaj, nie ruszaj itp);

ü      Opanowanie i właściwe stosowanie zwrotu „nie wiem”, „tak”, „nie”;

ü      Odpowiedzi na otwarte pytania (Jak masz na imię? Gdzie chodzisz do szkoły? Gdzie mieszkasz? Jakie dzieci chodzą z tobą do klasy? Jak ma na imię twój pies? Itp.) ;

ü      Odpowiedzi na subiektywne pytania: Co lubisz jeść? Co lubisz robić? Jaki jest twój ulubiony program TV? ;

ü      Odpowiedzi na pytania typu: Gdzie jest ...? Jaka jest pogoda? Co jadłeś na śniadanie? Co robisz? ;

ü      Kształtowanie umiejętności nadawania i odbioru informacji;

ü      Kojarzenie polecenia z czynnością np. daj rękę, popatrz na mnie;

ü      Rozumienie pojęć i nazywanie chłopiec/dziewczynka, pan/pani;

ü      Posługiwanie się i rozumienie pojęć ilościowych i przestrzennych np. dużo- mało, góra- dół, daleko- blisko;

ü      Nauka witania się z innymi osobami;

3.      Uspołecznianie:

ü      Utrzymywanie ładu i porządku w miejscu pracy;

ü      Stosowanie na co dzień zwrotów grzecznościowych;

ü      Włączanie do zabawy i pracy zespołowej;

ü      Umiejętność opisywania siebie i innych;

ü      Identyfikowanie osób i ich imion.

4.      Przygotowanie do nauki czytania i pisania:

ü      Usprawnianie percepcji wzrokowej:

·         Kształtowanie uwagi wzrokowej poprzez uatrakcyjnianie bodźców wzrokowych oraz natychmiastowe wzmacnianie przejawów utrzymania tej uwagi;

·         Rozkładanie i składanie zabawek konstrukcyjnych;

·         Ćwiczenia z wykorzystaniem układanek;

·         Bogacenie słownika;

ü      Usprawnianie percepcji słuchowej:

·         Rozpoznawanie głosów znanych zwierząt i dobieranie obrazka do słyszanego dźwięku;

·         Ćwiczenie wrażliwości słuchowej poprzez wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwiękó pochodzących z otoczenia;

·         Rozpoznawanie i wysłuchiwanie dźwięków ze względu na ich natężenia i tempo;

·         Inscenizowanie ruchem bardzo prostych piosenek;

ü      Usprawnianie motoryki małej:

·         Zabawy paluszkowe;

·         Ćwiczenia oddechowe;

·         Ćwiczenia artykulacyjne;

·         Ćwiczenie dłoni przez zaciskanie pięści i prostowanie palców;

·         Dotykanie przedmiotów o różnej fakturze;

·         Malowanie pędzlem dużych i małych powierzchni,

·         Odwzorowywanie po śladzie;

·         Nauka prawidłowego trzymania ołówka, kredki, długopisu.

II.     Muzyka z rytmiką:

1.      Rozwijanie umiejętności słuchania:

ü      Wystukiwanie lub wyklaskiwanie rytmu;

ü      Nauka śpiewania prostych piosenek;

2.      Rytmika:

ü      Nauka prosrych układów tanecznych;

ü      Ćwiczenia w rytmie muzyki.

III.  Plastyka:

1.      Rozwijanie zdolności plastycznych:

ü      Malowanie i rysowanie na różnych fakturach i różnymi technikami;

ü      Nauka rysowania po śladzie;

ü      Zamalowywanie płaszczyzn;

ü      Nauka wypwłniania konturów;

ü      Wykonywanie prac różnymi technikami plastycznymi.

IV.  Technika:

ü      Nauka robienia kanapek;

ü      Nauka robienia herbaty;

ü      Nauka nakrywania do stołu;

ü      Nawlekanie koralików według schematu;

ü      Nauka zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

V.    Wychowanie fizyczne:

1.      Gimnastyka:

ü      Indywidualne wykonywanie ćwiczeń w naśladowaniu.

·         ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę,

·         ćwiczenia rozwijające rozumienie pojęć: szybko/wolno, wysoko/nisko,

·         ćwiczenia rozwijające skoczność

   

Procedury osiagania celu:

              Praca z dzieckiem jest zaplanowana na 4 miesiące. Spotkania będą przebiegać 1 raz w tygodniu. Skuteczność podjętych działań w ramach powyższego programu będzie monitorowana przez obserwację ucznia i zapisywanie spostrzeżeń w Karcie Obserwacji. Wyniki obserwacji posłużą do ewentualnej modyfikacji programu.

             

Dodatkowo program ten będzie realizowany zgodnie z zasadami ortodydaktyki i oligofrenopedagogiki:

      1. Zasada gruntownej znajomości dziecka i przychodzenia mu z racjonalną, specjalistyczną pomocą.

     2. Zasada dostosowania poczynań pedagogicznych do możliwości i potrzeb ucznia oraz warunków środowiskowych.

     3. Zasada indywidualizacji wymagań, metod, doboru środków dydaktycznych oraz organizacji i tempa pracy.

    4. Zasada stopniowania trudności.

    5. Zasada aktywnego udziału dziecka w procesie dydaktycznym.

     6. Zasada zintegrowanego oddziaływania i współdziałania specjalistów.

     7. Zasada systematyczności.

    8. Zasada trwałości zdobytych umiejętności.

    9. Zasada współpracy z rodziną.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin