INDYWIDUALNY PROGRAM DLA DZIECKA Z ZESPOŁEM DOWNA I NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM.
Imię: Łukasz.
Wiek: 8 lat
Stopień upośledzenia: Zespół Downa z niepełnosprawnościa intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Wskazania do pracy z uczniem:
- wdrażanie do większej samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych;
- usprawnianie umiejętności koncentracji uwagi;
- wydłużanie czasu koncentracji uwagi;
- terapia logopedyczna ukierunkowana na: rozwijanie słownictwa biernego oraz czynnego, rozwijanie umiejętności prowadzenia dialogu;
- stymulacja polisensoryczna ze szczególnym zwróceniem uwagi na wzrok i słuch;
- kształtowanie poczucia schematu własnego ciała i orientacji w przestrzeni z zastosowaniem metody Weroniki Sherborn;
- poszerzanie zestawu ćwiczeń o zabawy ruchowe, muzyczno-ruchowe oraz wzbogacanie zestawu pomocy dydaktycznych o nowe atrakcyjne i nieznane uczniowi;- ćwiczenia relaksacyjne.Podstawa programowa:
Program został opracowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych.
Cel ogólny:
Stymulowanie rozwoju psychofizycznego zgodnie z indywidualnymi możliwościami i potrzebami chłopca.
Cele szczegółowe:
- zdobycie maksymalnej niezależności życiowej w zakresie zaspakajania potrzeb;
- korygowanie zaburzonych funkcji;
- rozwijanie umiejetności w zakresie samoobsługi;
- kształtowanie nawyku dbania o sprawność fizyczną, zdrowie i higienę;
- stymulowanie rozwoju umysłowego;
- kształtowanie umiejętności optymalnego funkcjonowania w środowisku;
- kształtowanie tożsamości dziecka;
- kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody, dzieł literackich, plastycznych i muzycznych;
- przygotowanie ucznia do aktywnego spędzania czasu wolnego;
- przygotowanie do nauki pisania i czytania w zakresie możliwym do osiągnięcia;
- zwiększenie sprawności manualnej poprzez prace z różnorodnymi materiałami i fakturami;
- ukazywanie związku między nabywanymi umiejętnościami a ich znaczeniem poprzez wykorzystanie ich w konkretnych codziennych sytuacjach.
Zadania kształcenia:
- Tworzenie prawidłowych warunków, niezbędnych do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji, nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem;
- Stwarzanie sytuacji sprzyjających poznawaniu otoczenia, w którym przebywa uczeń;
- Dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i na jej podstawie opracowywanie i modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjnego.
- Rozwijanie u ucznia motywacji do porozumiewania się z drugą osobą (rówieśnikiem, dorosłym), komunikowania potrzeb i stanów emocjonalnych.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych i wykorzystywanie sytuacji życiowych do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów.
- Wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności związanych z samoobsługą, budzenie chęci pomocy innym.
- Tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających doświadczanie relacji społecznych, przygotowanie do pełnienia ról społecznych, wzmacnianie pozytywnych przeżyć związanych z pełnionymi rolami.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu otoczenia, w którym przebywa uczeń, instytucji i obiektów, z których będzie w przyszłości korzystał.
- Umożliwianie poznawania środowiska przyrodniczego, budzenie zainteresowania i szacunku dla otaczającej przyrody i wychowanie do życia w harmonii z przyrodą.
- Wspieranie rozwoju sprawności psychofizycznej uczniów, prowadzenie zajęć niezbędnych do rozwoju psychoruchowego.
Treści zajęć:
Treści zajęć zostały dostosowane do możliwości psychofizycznych dziecka oraz jego potrzeb.Zakres treści nauczania i wychowania ulega poszerzaniu w miarę nabywania przez uczniów wiadomości, umiejętności i sprawności.
I. Funkcjonowanie w środowisku:
1. Samoobsługa:
-Higiena:
ü Wypracowanie cyklu czynności w procesie mycia rąk
ü Uświadomienie o konieczności mycia rąk przed każdym posiłkiem;
ü Nauka prawidłowego mycia zębów;
- Jedzenie:
ü Nauka przygotowywania kanapek.
ü Nauka prawidłowego posługiwania się sztuccami;
ü Nauka robienia herbaty;
ü Nauka prawidłowej postawy i zachowania podczas posiłku.
- Ubieranie się:
ü Wypracowanie całego ciągu czynności związanych z ubieraniem się i rozbieraniem - kurtki, czapki, rękawiczki, szaliki, buty i kapcie, z jak największym wycofaniem obecności osoby dorosłej;
ü Ubieranie się zgodnie z pogodą, porą roku i sytuacją;
- Samodzielne spędzanie czasu:
ü Nauka samodzielnej zabawy np. układanie klocków, puzzli;
2. Komunikacja:
ü przekazywanie informacji o potrzebach i stanach emocjonalnych drogą pozawerbalną i werbalną;
ü inicjowanie rozmowy;
ü rozumienie poleceń (daj, weź, przynieś, podaj, nie ruszaj itp);
ü Opanowanie i właściwe stosowanie zwrotu „nie wiem”, „tak”, „nie”;
ü Odpowiedzi na otwarte pytania (Jak masz na imię? Gdzie chodzisz do szkoły? Gdzie mieszkasz? Jakie dzieci chodzą z tobą do klasy? Jak ma na imię twój pies? Itp.) ;
ü Odpowiedzi na subiektywne pytania: Co lubisz jeść? Co lubisz robić? Jaki jest twój ulubiony program TV? ;
ü Odpowiedzi na pytania typu: Gdzie jest ...? Jaka jest pogoda? Co jadłeś na śniadanie? Co robisz? ;
ü Kształtowanie umiejętności nadawania i odbioru informacji;
ü Kojarzenie polecenia z czynnością np. daj rękę, popatrz na mnie;
ü Rozumienie pojęć i nazywanie chłopiec/dziewczynka, pan/pani;
ü Posługiwanie się i rozumienie pojęć ilościowych i przestrzennych np. dużo- mało, góra- dół, daleko- blisko;
ü Nauka witania się z innymi osobami;
3. Uspołecznianie:
ü Utrzymywanie ładu i porządku w miejscu pracy;
ü Stosowanie na co dzień zwrotów grzecznościowych;
ü Włączanie do zabawy i pracy zespołowej;
ü Umiejętność opisywania siebie i innych;
ü Identyfikowanie osób i ich imion.
4. Przygotowanie do nauki czytania i pisania:
ü Usprawnianie percepcji wzrokowej:
· Kształtowanie uwagi wzrokowej poprzez uatrakcyjnianie bodźców wzrokowych oraz natychmiastowe wzmacnianie przejawów utrzymania tej uwagi;
· Rozkładanie i składanie zabawek konstrukcyjnych;
· Ćwiczenia z wykorzystaniem układanek;
· Bogacenie słownika;
ü Usprawnianie percepcji słuchowej:
· Rozpoznawanie głosów znanych zwierząt i dobieranie obrazka do słyszanego dźwięku;
· Ćwiczenie wrażliwości słuchowej poprzez wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwiękó pochodzących z otoczenia;
· Rozpoznawanie i wysłuchiwanie dźwięków ze względu na ich natężenia i tempo;
· Inscenizowanie ruchem bardzo prostych piosenek;
ü Usprawnianie motoryki małej:
· Zabawy paluszkowe;
· Ćwiczenia oddechowe;
· Ćwiczenia artykulacyjne;
· Ćwiczenie dłoni przez zaciskanie pięści i prostowanie palców;
· Dotykanie przedmiotów o różnej fakturze;
· Malowanie pędzlem dużych i małych powierzchni,
· Odwzorowywanie po śladzie;
· Nauka prawidłowego trzymania ołówka, kredki, długopisu.
II. Muzyka z rytmiką:
1. Rozwijanie umiejętności słuchania:
ü Wystukiwanie lub wyklaskiwanie rytmu;
ü Nauka śpiewania prostych piosenek;
2. Rytmika:
ü Nauka prosrych układów tanecznych;
ü Ćwiczenia w rytmie muzyki.
III. Plastyka:
1. Rozwijanie zdolności plastycznych:
ü Malowanie i rysowanie na różnych fakturach i różnymi technikami;
ü Nauka rysowania po śladzie;
ü Zamalowywanie płaszczyzn;
ü Nauka wypwłniania konturów;
ü Wykonywanie prac różnymi technikami plastycznymi.
IV. Technika:
ü Nauka robienia kanapek;
ü Nauka nakrywania do stołu;
ü Nawlekanie koralików według schematu;
ü Nauka zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy.
V. Wychowanie fizyczne:
1. Gimnastyka:
ü Indywidualne wykonywanie ćwiczeń w naśladowaniu.
· ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę,
· ćwiczenia rozwijające rozumienie pojęć: szybko/wolno, wysoko/nisko,
· ćwiczenia rozwijające skoczność
Procedury osiagania celu:
Praca z dzieckiem jest zaplanowana na 4 miesiące. Spotkania będą przebiegać 1 raz w tygodniu. Skuteczność podjętych działań w ramach powyższego programu będzie monitorowana przez obserwację ucznia i zapisywanie spostrzeżeń w Karcie Obserwacji. Wyniki obserwacji posłużą do ewentualnej modyfikacji programu.
Dodatkowo program ten będzie realizowany zgodnie z zasadami ortodydaktyki i oligofrenopedagogiki:
1. Zasada gruntownej znajomości dziecka i przychodzenia mu z racjonalną, specjalistyczną pomocą.
2. Zasada dostosowania poczynań pedagogicznych do możliwości i potrzeb ucznia oraz warunków środowiskowych.
3. Zasada indywidualizacji wymagań, metod, doboru środków dydaktycznych oraz organizacji i tempa pracy.
4. Zasada stopniowania trudności.
5. Zasada aktywnego udziału dziecka w procesie dydaktycznym.
6. Zasada zintegrowanego oddziaływania i współdziałania specjalistów.
7. Zasada systematyczności.
8. Zasada trwałości zdobytych umiejętności.
9. Zasada współpracy z rodziną.
suerte1987