ORZ_Blach-lakiernik.pdf
(
367 KB
)
Pobierz
str_26_27_28_29.indd
Bezpieczeństwo
Blacharz-lakiernik
• Ocena ryzyka zawodowego
• Instrukcja stanowiskowa
Ryszard Bryła
Członek Rady konsul-
tacyjnej „Promotora”.
Autor podręcznika
„Bezpieczeństwo, higie-
na i prawo pracy w pyta-
niach i odpowiedziach”.
C
HARAKTERYSTYKA
STANOWISKA
PRACY
Stanowisko pracy zorganizowane jest zgodnie
z Rozporządzeniem MPiPS z dn. 26 września
1997 r. w sprawie ogólnych przepisów BHP (tekst
jednolity Dz.U. nr 169/2003, poz. 1650).
• łączenie elementów poprzez spawanie elektrycz-
ne i gazowe,
• oczyszczanie i przygotowywanie powierzchni pod
powłoki lakiernicze,
• nakładanie powłok lakierniczych różnymi meto-
dami.
P
RACOWNIK
:
• ma ukończone 18 lat, zatrudniony jest na pełnym
etacie (średnio 8 godzin na dobę), w systemie
dwuzmianowym,
• poddał się wymaganym badaniom lekarskim
i odbył szkolenie wstępne ogólne, instruktaż
stanowiskowy oraz szkolenie okresowe (zgodnie
z przyjętym harmonogramem), posiada wyma-
gane uprawnienia, potrzebne do wykonywania
zleconych mu prac na stanowisku.
S
ZACOWANIE
RYZYKA
Oceny ryzyka dokonano tutaj zgodnie z metodą
podaną w normie PN-N-18002/2000 w skali trój-
stopniowej oraz według metody PHA – Wstępnej
Analizy Zagrożeń. Podstawowe informacje na temat
tych metod podaliśmy m.in. w poprzednim numerze
naszego czasopisma. Ryzyko M (małe) oznacza ak-
ceptowalny poziom ryzyka, przy jednoczesnym jego
monitoringu. Natomiast ryzyko S (średnie) oznacza
akceptowalny poziom ryzyka, przy jednoczesnym
podjęciu stopniowych działań mających na celu
poprawę stanu bezpieczeństwa. Ryzyko D (duże)
oznacza zaś nieakceptowany poziom ryzyka, czyli
konieczność podjęcia natychmiastowych działań
poprawiających stan bezpieczeństwa w zakładzie.
C
ZYNNOŚCI
WYKONYWANE
PRZEZ
PRACOWNIKA
:
• wymiana zniszczonych części i elementów
pojazdu,
• prostowanie wgnieceń miejscowych,
• prostowanie całej konstrukcji nadwozia,
• naprawa skorodowanych części pojazdu,
• przeprowadzanie koniecznej obróbki ręcznej
i mechanicznej elementów,
U
WAGA
Przedstawiona tutaj ocena ryzyka zawodowego
i instrukcja stanowiskowa wymagają dostosowania
do konkretnego stanowiska pracy.
26
Promotor 4/07
Blacharz-lakiernik
samochodowy
samochodowy
Bezpieczeństwo
K
ARTA
OCENY
RYZYKA
ZAWODOWEGO
NA
STANOWISKU
BLACHARZA
-
LAKIERNIKA
SAMOCHODOWEGO
WEDŁUG
PN-N-18002/2000
Przed korektą
Po korekcie
Lp.
Zagroże-
nie (zda-
rzenie)
Możliwe
źródło zagrożenia
Możliwe skutki
zagrożenia
Środki profilaktyczne
Uwagi
o realiza-
cji zadań
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1.
Upadek na
tym samym
poziomie.
Śliskie i nierówne
powierzchnie w miejscu
wykonywania prac.
Potłuczenia,
złamania kończyn,
zwichnięcia, urazy
wewnętrzne.
S
S
S
Stosowanie przez pracownika właściwego obuwia.
Zapewnienie porządku na stanowisku pracy
i w przejściach. Usuwanie z podłoża wszelkich
plam i zanieczyszczeń. Omawianie zagadnień
bezpieczeństwa podczas odpraw codziennych.
S
MM
2.
Upadek
na niższy
poziom.
Wpadnięcie do kanału
naprawczego.
Potłuczenia, złama-
nia kończyn, urazy
wewnętrzne.
S
S
S
Stosowanie przez pracownika odpowiedniego obu-
wia i przestrzeganie ogólnych zasad bezpieczeń-
stwa. Zapewnienie prawidłowych zejść do kanału
naprawczego oraz odpowiedniego przykrycia tego
kanału. Właściwe oświetlenie.
S
MM
3.
Uderzenie
przez
ruchome
obiekty.
Przemieszczanie się
pojazdów na terenie
warsztatu.
Urazy, kalectwo.
D
M
S
Zachowanie szczególnej ostrożności.
Maksymalne ograniczenie prędkości
przemieszczanych pojazdów.
S
MM
4.
Uderzenie
przedmio-
tami.
Narzędzia ręczne.
Obrabiane przedmioty.
Demontowane lub
montowane elementy
samochodu.
Złamania kończyn,
potłuczenia,
skaleczenia.
S
D
D
Używanie sprawnych technicznie narzędzi ręcznych.
Dokładne mocowanie obrabianych przedmiotów za-
równo podczas obróbki ręcznej, jak i mechanicznej.
Stosowanie właściwie dobranych ochron osobistych
(okulary, ochrony twarzy). Stosowanie właściwego,
dobrze upiętego ubrania roboczego i nakrycia
głowy. Kontrola sprawności działania zabezpieczeń,
w tym osłon mechanicznych. Stosowanie obuwia
chroniącego przed skutkami uderzeń.
S
MM
5.
Hałas
i wibracje.
Maszyny i urządzenia
stosowane w zakładzie.
Narzędzia ręczne
i elektronarzędzia.
Choroby narządu
słuchu i układu
mięśniowo-
-kostnego.
S
S
S
Posadowienie maszyn i urządzeń zgodnie z doku-
mentacją. Stosowanie tylko w pełni sprawnych
technicznie maszyn, urządzeń i elektronarzędzi.
W razie konieczności używanie ochronników słuchu.
MMM
6.
Porażenie
prądem.
Przetarte przewody
elektryczne, uszkodzo-
ny osprzęt (gniazdka,
wtyczki), przebicie el. do
obudowy urządzeń.
Śmierć, kalectwo.
D
S
D
Okresowe sprawdzanie skuteczności ochrony prze-
ciwporażeniowej. Bieżąca kontrola stanu instalacji
elektrycznej. Stosowanie zabezpieczeń różnicowo-
prądowych i ich systematyczny przegląd.
Stosowanie bezpiecznego, przenośnego
oświetlenia o napięciu 24 V.
MMM
7.
Pożar
i wybuch.
Nieostrożne obchodzenie
się z materiałami łatwo
palnymi i wybuchowymi.
Gromadzenie i przecho-
wywanie na stanowisku
większych ilości farb,
lakierów oraz rozpusz-
czalników,
niż wynika to z potrzeb
technologicznych. Nie-
sprawna wentylacja.
Śmierć.
Rany oparzeniowe.
D
S
D
Przestrzeganie procedur w czasie transportu oraz
magazynowania substancji łatwo palnych
i wybuchowych.
Gromadzenie na stanowisku tylko niezbędnych
ilości materiałów (farb, lakierów, rozpuszczal-
ników). Wyposażenie wydzielonego stanowiska
lakierniczego w sprawną wentylację
oraz odciągi miejscowe.
Wyposażenie obiektu we właściwy sprzęt ppoż.
Znajomość zasad postępowania w czasie
zaistnienia pożaru lub wybuchu.
D
MS
8.
Nadmierny
wysiłek
fizyczny.
Podnoszenie i przenosze-
nie zbyt dużych ciężarów.
Wystąpienie prze-
pukliny, uszkodze-
nie układu kostno-
-stawowego.
S
S
S
Przestrzeganie norm obowiązujących podczas
transportu indywidualnego. Przeprowadzanie
terminowo wymaganych lekarskich badań profilak-
tycznych. Stosowanie sprzętu pomocniczego oraz
przestrzeganie podstawowych zasad ergonomii.
S
MM
9.
Naraże-
nie na
szkodliwe
substancje
chemiczne.
Opary farb i lakierów,
spaliny, benzyna, olej
napędowy, smary.
Śmiertelne zatru-
cie, choroby ukła-
du oddechowego,
alergie.
D
S
D
Przechowywanie na stanowisku lakierniczym tylko
niezbędnych ilości materiałów. Unikanie załącza-
nia silnika w zamkniętym pomieszczeniu, a w razie
konieczności odprowadzanie spalin na zewnątrz.
Stosowanie środków ochrony indywidualnej
(półmaski, maski, rękawice ochronne).
S
MM
10.
Praca
w wymuszo-
nej pozycji
ciała.
Montaż i demontaż
elementów pojazdu.
Zwyrodnienia
kostno-stawowe.
S
D
D
Przystosowanie stanowiska do wymogów ergono-
mii (stosowanie podnośnika, podestów roboczych,
urządzeń pomocniczych). Stosowanie przerw
w pracy i dokonywanie czasowych zmian wykony-
wanych czynności. Stosowanie nakolanników.
S
S
S
11.
Oparzenia.
Gorące odpryski metali,
płomień palnika, rozgrza-
ne elementy silnika.
Rany oparzeniowe.
S
S
S
Stosowanie ochron osobistych podczas obróbki
mechanicznej oraz procesów spawania. Wyko-
nywanie prac w ubraniu kompletnym, czystym
i nieuszkodzonym. Zachowanie szczególnej
ostrożności.
MMM
12.
Przygnie-
cenie ciała
ciężkim
obiektem.
Pojazd lub element
tego pojazdu.
Śmierć, kalectwo.
D
S
D
Zachowanie szczególnej uwagi i ostrożności
podczas podnoszenia i opuszczania pojazdu na
podnośniku (właściwe posadowienie pojazdu,
unikanie przebywania pod pojazdem w czasie jego
przemieszczania). Korzystanie z pomocy współ-
pracowników i urządzeń pomocniczych w trakcie
przesuwania elementów pojazdu.
S
MM
13.
Przeciąże-
nie narządu
wzroku.
Niedostateczne oświetle-
nie stanowiska pracy.
Osłabienie wzroku,
bóle oczu,
łzawienie.
S
S
S
Oprócz oświetlenia ogólnego stosowanie prawidło-
wo dobranego oświetlenia miejscowego,
zgodnego z normami.
S
MM
www.promotor.elamed.pl
27
Bezpieczeństwo
K
ARTA
OCENY
RYZYKA
ZAWODOWEGO
NA
STANOWISKU
BLACHARZA
-
LAKIERNIKA
SAMOCHODOWEGO
WEDŁUG
METODY
PHA
Przed korektą
Po korekcie
Lp.
Zagrożenie
(zdarzenie)
Możliwe
źródła zagrożenia
Możliwe
skutki zagrożenia
Środki profilaktyczne
Uwagi
o realiza-
cji zadań
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1.
Upadek na
tym samym
poziomie.
Śliskie i nierówne
powierzchnie w miejscu
wykonywania prac.
Potłuczenia,
złamania kończyn,
zwichnięcia, urazy
wewnętrzne.
3
3
9 S
Stosowanie przez pracownika właściwego obuwia.
Zapewnienie porządku na stanowisku pracy
i w przejściach. Usuwanie z podłoża wszelkich
plam i zanieczyszczeń. Omawianie zagadnień
bezpieczeństwa podczas odpraw codziennych.
1
3
3 M
2.
Upadek na
niższy poziom.
Wpadnięcie do kanału
naprawczego.
Potłuczenia,
złamania kończyn,
urazy wewnętrzne.
3
3
9 S
Stosowanie przez pracownika odpowiedniego obu-
wia i przestrzeganie ogólnych zasad bezpieczeń-
stwa. Zapewnienie prawidłowych zejść do kanału
naprawczego oraz odpowiedniego przykrycia tego
kanału. Właściwe oświetlenie.
1
3
3 M
3.
Uderzenie
przez ruchome
obiekty.
Przemieszczanie się
pojazdów na terenie
warsztatu.
Urazy, kalectwo.
4
2
8 S
Zachowanie szczególnej ostrożności.
Maksymalne ograniczenie prędkości
przemieszczanych pojazdów.
2
1
2 M
4.
Uderzenie
przedmiotami.
Narzędzia ręczne. Obra-
biane przedmioty. Demon-
towane lub montowane
elementy samochodu.
Złamania kończyn,
potłuczenia,
skaleczenia.
3
4
12 D
Używanie sprawnych technicznie narzędzi
ręcznych. Dokładne mocowanie obrabianych
przedmiotów zarówno podczas obróbki ręcznej, jak
i mechanicznej. Stosowanie właściwie dobranych
ochron osobistych (okulary, ochrony twarzy).
Stosowanie właściwego, dobrze upiętego ubrania
roboczego i nakrycia głowy. Kontrola sprawności
działania zabezpieczeń, w tym osłon mecha-
nicznych. Stosowanie obuwia chroniącego przed
skutkami uderzeń.
1
3
3 M
5.
Hałas i wibracje.
Maszyny i urządzenia
stosowane w zakładzie.
Narzędzia ręczne
i elektronarzędzia.
Choroby narządu
słuchu i układu
mięśniowo-
-kostnego.
3
3
9 S
Posadowienie maszyn i urządzenia zgodnie z doku-
mentacją. Stosowanie tylko w pełni sprawnych tech-
nicznie maszyn, urządzeń i elektronarzędzi. W razie
konieczności używanie ochronników słuchu.
1
3
3 M
6.
Porażenie
prądem.
Przetarte przewody
elektryczne, uszkodzo-
ny osprzęt (gniazdka,
wtyczki), przebicie el. do
obudowy urządzeń.
Śmierć, kalectwo.
4
3
12 D
Okresowe sprawdzanie skuteczności ochrony
przeciwporażeniowej. Bieżąca kontrola stanu
instalacji elektrycznej. Stosowanie zabezpieczeń
różnicowoprądowych i ich systematyczny przegląd.
Stosowanie bezpiecznego, przenośnego
oświetlenia o napięciu 24 V.
2
1
2 M
7.
Pożar i wybuch.
Nieostrożne obchodzenie
się z materiałami łatwo
palnymi i wybuchowymi.
Gromadzenie i przecho-
wywanie na stanowisku
większych ilości farb,
lakierów oraz rozpuszczal-
ników, niż wynika to z po-
trzeb technologicznych.
Niesprawna wentylacja.
Śmierć.
Rany oparzeniowe.
5
3
15 D
Przestrzeganie procedur w czasie transportu
oraz magazynowania substancji łatwo palnych
i wybuchowych. Gromadzenie na stanowisku tylko
niezbędnych ilości materiałów (farb, lakierów,
rozpuszczalników). Wyposażenie wydzielonego
stanowiska lakierniczego w sprawną wentylację
oraz odciągi miejscowe.
Wyposażenie obiektu we właściwy sprzęt ppoż.
Znajomość zasad postępowania w czasie
zaistnienia pożaru lub wybuchu.
4
1
4 S
8.
Nadmierny
wysiłek fizyczny.
Podnoszenie i przenosze-
nie zbyt dużych ciężarów.
Wystąpienie
przepukliny,
uszkodzenie układu
kostno-stawowego.
3
3
9 S
Przestrzeganie norm obowiązujących podczas
transportu indywidualnego. Przeprowadzanie
terminowo wymaganych lekarskich badań profilak-
tycznych. Stosowanie sprzętu pomocniczego oraz
przestrzeganie podstawowych zasad ergonomii.
2
1
2 M
9.
Narażenie
na szkodliwe
substancje
chemiczne.
Opary farb i lakierów,
spaliny, benzyna, olej
napędowy, smary.
Śmiertelne zatru-
cie, choroby układu
oddechowego,
alergie.
4
3
12 D
Przechowywanie na stanowisku lakierniczym tylko
niezbędnych ilości materiałów.
Unikanie załączania silnika w zamkniętym
pomieszczeniu, a w razie konieczności odprowa-
dzanie spalin na zewnątrz. Stosowanie środków
ochrony indywidualnej (półmaski, maski,
rękawice ochronne).
2
1
2 M
10.
Praca
w wymuszonej
pozycji ciała.
Montaż i demontaż
elementów pojazdu.
Zwyrodnienia
kostno-stawowe.
3
4
12 D
Przystosowanie stanowiska do wymogów ergonomii
(stosowanie podnośnika, podestów roboczych,
urządzeń pomocniczych). Stosowanie przerw w pra-
cy i dokonywanie czasowych zmian wykonywanych
czynności. Stosowanie nakolanników.
1
2
2 M
11.
Oparzenia.
Gorące odpryski metali,
płomień palnika, rozgrza-
ne elementy silnika.
Rany oparzeniowe.
3
3
9 S
Stosowanie ochron osobistych podczas obróbki
mechanicznej oraz procesów spawania. Wykony-
wanie prac w ubraniu kompletnym, czystym i nie-
uszkodzonym. Zachowanie szczególnej ostrożności.
2
1
2 M
12.
Przygniecenie
ciała ciężkim
obiektem.
Pojazd lub element
tego pojazdu.
Śmierć, kalectwo.
5
3
15 D
Zachowanie szczególnej uwagi i ostrożności podczas
podnoszenia i opuszczania pojazdu na podnośniku
(właściwe posadowienie pojazdu, unikanie przebywa-
nia pod pojazdem w czasie jego przemieszczania).
Korzystanie z pomocy współpracowników i urządzeń
pomocniczych w trakcie
przesuwania elementów pojazdu.
3
1
3 M
13.
Przeciążenie
narządu wzroku.
Niedostateczne oświetlenie
stanowiska pracy.
Osłabienie wzroku,
bóle oczu,
łzawienie.
2
3
6 S
Oprócz oświetlenia ogólnego stosowanie prawidło-
wo dobranego oświetlenia
miejscowego, zgodnego z normami.
1
2
2 M
28
Promotor 4/07
Bezpieczeństwo
I
NSTRUKCJA
STANOWISKOWA
BHP
NA
STANOWISKU
BLACHARZA
-
LAKIERNIKA
SAMOCHODOWEGO
P
RZED
PRZYSTĄPIENIEM
DO
PRACY
1. Musisz posiadać:
• wymagane przeszkolenie zawodowe, potrzebne do prac
wykonywanych na stanowisku,
• szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
• dobry stan zdrowia, potwierdzony świadectwem le-
karskim.
2. Musisz być trzeźwy i wypoczęty.
3. Wysłuchaj uważnie wskazówek twojego bezpośredniego
przełożonego.
4. Pracę musisz podjąć w odpowiednim ubraniu roboczym
i obuwiu o podeszwach antypoślizgowych, stosując
przydzielone ochrony osobiste, pamiętając szczególnie
o ochronie oczu, dróg oddechowych i dłoni.
5. Przygotuj:
• w zakresie naprawy blacharki samochodu:
– młotki, śrubokręty, klucze i ściągacze,
– narzędzia i pomoce specjalne, niezbędne do wykona-
nia demontażu blacharki,
– części zapasowe do wymiany,
– smary, oleje, płyny do zmywania brudu oraz farby,
– pomoce do czyszczenia blach przed malowaniem,
– materiały zabezpieczające szyby i inne części przed
ich przypadkowym zabrudzeniem farbami,
• w zakresie malowania i lakierowania:
– farby, lakiery, rozpuszczalniki,
– pomoce do nakładania lakierów na blacharkę samo-
chodu,
– zbiorniki z lakierami,
– pistolety do lakierowania,
– materiały do gruntowania blacharki,
– szczotki, papier ścierny.
11.Zachowaj szczególną ostrożność przy myciu elementów
samochodu za pomocą środków łatwo palnych.
12. Zanieczyszczone czyściwo przechowuj w zamkniętych
pojemnikach. Pojemniki te opróżniaj codziennie po za-
kończonej pracy.
13. Plamy na podłodze z używanych rozpuszczalników, olejów,
ropy, nafty czy benzyny natychmiast neutralizuj i likwiduj.
14.Malowanie natryskowe wykonuj w odpowiednim, oznako-
wanym pomieszczeniu, przy pełnej wentylacji.
15. Na stanowisku roboczym przechowuj tylko takie ilości ma-
teriałów potrzebnych do lakierowania (rozpuszczalników,
farb, lakierów), które będą zużyte podczas jednego dnia
pracy.
16. Pojemniki z farbami, lakierami i rozpuszczalnikami oraz in-
nymi materiałami łatwo palnymi przechowuj z dala od źró-
deł ciepła, a także z dala od urządzeń wentylacyjnych.
17. Pojemniki do przechowywania farb, lakierów, rozpuszczal-
ników powinny być niepalne, nietłukące się oraz takie, by
można je było szczelnie zamykać. Na wierzchu pojemnika
powinna znajdować się czytelna etykieta informująca
o składzie chemicznym, właściwościach chemicznych oraz
stopniu zagrożenia dla zdrowia i życia. Do tych substancji
powinny być dołączone karty charakterystyki substancji
niebezpiecznej i preparatu niebezpiecznego. Należy
bezwzględnie postępować zgodnie z podanymi w karcie
zaleceniami producenta.
18.W trakcie prac zagrożonych pożarem i wybuchem stosuj
narzędzia nieiskrzące.
19.Nie używaj otwartego ognia i nie pal papierosów w po-
mieszczeniach, w których wykonywane jest lakierowanie
karoserii samochodowych.
P
O
ZAKOŃCZENIU
PRACY
20. Wyłącz spod napięcia wszystkie używane elektronarzędzia
i urządzenia elektryczne.
21. Uporządkuj swoje stanowisko pracy, zabezpiecz narzędzia,
materiały i ochrony osobiste.
22.Sprawdź, czy pozostawione stanowisko robocze nie stwa-
rza jakichkolwiek zagrożeń.
23.Powiadom bezpośredniego przełożonego o zakończeniu
pracy.
W
TRAKCIE
PRACY
6. Po wprowadzeniu samochodu na stanowisko robocze
ustaw go i zabezpiecz tak, by nie stwarzał zagrożenia dla
osób i innych pojazdów.
7. Usuń wszystkie przedmioty ze stanowiska roboczego,
które utrudniają wykonywanie operacji przygotowy-
wania samochodu do lakierowania, i jednocześnie
sprawdź, czy narzędzia oraz urządzenia warsztatowe są
w dobrym stanie technicznym, w tym m.in. podnośniki
samochodowe.
8. Podczas czyszczenia blacharki samochodowej albo zdzie-
rania zużytego lakieru z karoserii lub innych części używaj
ochronników górnych dróg oddechowych, tzn. masek lub
półmasek, a także rękawic ochronnych.
9. Przy czyszczeniu i przygotowywaniu blacharki do lakiero-
wania zwróć szczególną uwagę na ostre wystające części
i elementy samochodu, które mogą przyczynić się do
powstania skaleczeń.
10.Powłoki z zawartością bieli ołowiowej i siarczanu ołowiu
zeskrobuj z blachy tylko w stanie wilgotnym.
P
OSTĘPOWANIE
W
SYTUACJI
AWARYJNEJ
24. W przypadku powstania pożaru postępuj zgodnie z instruk-
cją przeciwpożarową. W pierwszej kolejności zaalarmuj po-
zostałych pracowników i spróbuj ugasić pożar w zarodku.
25.W przypadku zaistnienia wypadku:
• udziel poszkodowanemu pierwszej pomocy,
• w razie potrzeby wezwij pomoc lekarską,
• powiadom przełożonych.
26.W razie zagrożenia lub pojawienia się wątpliwości co do
zachowania warunków bezpieczeństwa przerwij pracę
i poinformuj o tym fakcie swego przełożonego.
www.promotor.elamed.pl
29
Plik z chomika:
p1pp3n
Inne pliki z tego folderu:
Karta_ryzyka.doc
(15 KB)
ORZ_Blach-lakiernik.pdf
(367 KB)
ocena ryzyka zawodowego-lakiernik samochodowy.rtf
(60 KB)
t_bhp_111_0y_kl.pdf
(82 KB)
czesc_ii_111.pdf
(60 KB)
Inne foldery tego chomika:
android
astra g
Audi
automapa
Carisma
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin