Akustyka pomieszcze-c5-84.doc

(154 KB) Pobierz
Akustyka pomieszczeń
Co zrobić, gdy mamy zbyt wesołych sąsiadów.
Jak się od nich skutecznie odgrodzić

 

 

             
III ZOLACJE AKUSTYCZNE
Ř Rozchodzenie się dźwięku w przegrodach budowlanych
Nowe, lekkie konstrukcje budynków, powstające w wyniku poszukiwania i stosowania nowych materiałów konstrukcyjnych i izolacyjnych, charakteryzują się większą zdolnością przenoszenia dźwięków niż konstrukcje tradycyjne — masywne. Ponieważ jednocześnie mamy do czynienia ze wzrostem natężenia wszelkiego rodzaju hałasów, spowodowanych chociażby obecnością arterii drogowych czy kolejowych w pobliżu osiedli mieszkaniowych, a także ze wzrostem ilości hałasów spowodowanych sprzętem gospodarstwa domowego, czy radiowo-telewizyjnym, należy stosować takie konstrukcje i takie materiały, które mogą ograniczyć słyszalność tych hałasów. Dźwięki i hałasy — to w zasadzie pojęcia o zbliżonym znaczeniu, jednakże w języku potocznym, a także w wielu podręcznikach, termin „dźwięk" traktowany jest jako czynnik przyjazny dla człowieka i powstający niejako na jego życzenie (np. muzyka, śpiew, odgłosy z radia, czy telewizji). Słowo „hałas" z reguły jest przedstawiane w znaczeniu pejoratywnym: „hałas" — to coś niepożądanego, szkodliwego, mającego wpływ na złe samopoczucie oraz stanowiącego źródło nerwic i stresów. Ciekawą rzeczą jednak jest fakt, że ta sama muzyka, ale słyszana z mieszkania sąsiedniego przez ścianę, jest już hałasem, a nie dźwiękiem...
Pod względem fizycznym dźwięk tworzy się wskutek drgania mechanicznego cząstek materiału dowolnego ośrodka sprężystego. Drgania te rozchodzą się w tym ośrodku w postaci fal dźwiękowych. Istnienie tego ośrodka jest warunkiem koniecznym powstawania dźwięku, jako że dźwięki nie mogą powstawać w próżni.
Ciśnienie akustyczne to ciśnienie wywołane drganiami akustycznymi, będące różnicą między ciśnieniem istniejącym w środowisku w danej chwili a ciśnieniem istniejącym w środowisku, gdy nie ma w nim drgań akustycznych. Bel jest to poziom ciśnienia akustycznego występujący, gdy podwojony logarytm dziesiętny ilorazu tego ciśnienia do ciśnienia odniesienia wynoszącego 2 x 10 - 5 paskala jest równy l. W praktyce powszechnie stosuje się jednostkę nazwaną decybelem [dB], równą jednej dziesiątej bela. Ponadto, aby przybliżyć pomiar dokonany przyrządem pomiarowym do wrażenia, jakie dźwięk ten wywiera na błonę bębenkową ucha człowieka, wprowadza się w układ pomiarowy jeden z trzech rodzajów filtrów korekcyjnych o określonych charakterystykach, oznaczanych zwykle literami A, B lub C. Uwzględniając to, podaje się rodzaj zastosowanego podczas pomiaru korektora, np. dB(A), dB(B) lub dB(C).
W akustyce budowlanej jest rzeczą istotną jak reaguje fala dźwiękowa na obecność przegrody. Zależy to od jej konstrukcji i rodzaju materiałów, z których ta przegroda się składa. Fala dźwiękowa może więc być przez tę przegrodę pochłonięta, może być od tej przegrody odbita, a przeważnie jest częściowo pochłonięta oraz częściowo odbita. Kąt padania fali dźwiękowej i kąt jej odbicia są sobie równe, natomiast rodzaj materiału przegrody określa, jaka część fali zostanie pochłonięta przez przegrodę, a jaka od tej przegrody odbita (rys. 8-13).

a1 - kąt padania fali
a2 - kąt odbicia fali
a3 - kąt między powierzchnią przegrody a kierunkiem fali
pochłoniętej




Rys. 8-13. Wpływ istnienia przegrody na odbicie, lub pochłonięcie fali dźwiękowej





Ř Rodzaje izolacji akustycznych
Rodzaje materiałów, z których projektuje się zewnętrzne przegrody budowlane powinny być tak dobrane, aby zapewnić we wnętrzu budynku komfort akustyczny. Oznacza to dopuszczenie do powstania w tych pomieszczeniach dźwięków o jedynie takich natężeniach, które nie wywołują przykrych doznań u przebywających tam ludzi. Istnieje bowiem pewna granica natężenia hałasu, tj. 30—35 dB(A), powyżej której w takim pomieszczeniu nie można ani pracować, ani wypoczywać. W normie PN-87/B-0215] określono poziomy hałasów (A), które można dopuścić w poszczególnych rodzajach pomieszczeń, np.:
• w pokojach dla chorych w szpitalach — 30 dB w dzień, 25 dB w nocy,
• w sypialniach domów mieszkalnych — 35 dB w dzień, 25 dB w nocy,
• w klasach szkolnych i salach wykładowych — 35 dB
• w pomieszczeniach administracyjnych — 35 dB
Równocześnie zostały określone poziomy hałasów (natężenia dźwięku) na zewnątrz budynków, w zależności od miejsca ich usytuowania:
• ulice w cichych osiedlach — 50 dB,
• ulice dzielnicowe — 65 dB,
• ulice miejskie w śródmieściu — 75 dB,
• przelotowe arterie ruchu ciężkiego, sąsiedztwo wielkich zakładów przemysłowych — 80 dB.
W związku z tym określa się wymagania akustyczne dla przegród budowlanych. Jeśli np. dom mieszkalny lub szpital, znajduje się przy dużej i ruchliwej ulicy w śródmieściu, to zewnętrzna ściana takiego budynku powinna zapewnić pochłonięcie dźwięku o natężeniu około 50 dB, co wynika z różnicy poziomu hałasu na zewnątrz i wymaganego poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Jeśli przegroda jest wykonana w formie masywnej (np. gruby mur ceglany) — to pochłonięcie tej porcji hałasu osiąga się łatwo, jeśli natomiast w przegrodzie tej znajdują się liczne otwory okienne lub drzwi balkonowe, wówczas te otwory obniżają znacznie zdolności izolacyjne ściany. Należy wtedy stosować specjalne konstrukcje okien i drzwi balkonowych, które zapewniają właściwą izolacyjność akustyczną. Są to przeważnie okna z podwójną lub potrójną szybą zespoloną, o ramach wykonanych z dobrego gatunkowo tworzywa sztucznego (PCW).
Wymagania dobrej izolacyjności akustycznej odnoszą się również do ścian wewnętrznych, ponieważ często źródła hałasu znajdują się w tym samym budynku, często bezpośrednio za ścianą. Pracująca pralka, czy odkurzacz powodują hałas rzędu 70 dB(A), krzyki bawiących się dzieci, odgłosy z radia, czy telewizora — około 80 dB(A). Dźwięki te powstające we własnym mieszkaniu z założenia nie powinny być uciążliwe, natomiast dochodzące z mieszkań sąsiednich lub z klatki schodowej — przeszkadzają i muszą być eliminowane. Dlatego też nieprzypadkowo projektuje się pomieszczenia kuchenne i WC przy ścianach klatek schodowych (rys. 8-14); oddzielają bowiem pokoje mieszkalne i sypialnie od tych klatek i powodują niezależnie od ścian dodatkowe tłumienie dźwięków.
Same przegrody budowlane, zarówno ściany, jak i stropy, powinny mieć konstrukcję umożliwiającą właściwe tłumienie hałasów. Stropy ciężkie, o konstrukcji masywnej, przeważnie wystarczają do ochrony pomieszczeń przed dźwiękami powietrznymi, natomiast mogą nie stanowić wystarczającej ochrony przed dźwiękami uderzeniowymi. Z tych względów układa się na stropach tzw. podłogi pływające o budowie rozdzielonej dobrym izolatorem akustycznym, które stanowią skuteczną ochronę przed tymi dźwiękami. Przykładowo mogą być tu zastosowane płyty wykonywane na bazie wełny mineralnej, które poprawiają izolacyjność akustyczną stropu o około 28 dB (!). Właściwości izolacyjne przegrody poziomej poprawia również zastosowanie specjalnej konstrukcji sufitów podwieszonych złożonej z płyty nośnej i izolacji dźwiękochłonnej, umocowanej w sposób sprężysty do konstrukcji stropu .
W konstrukcji ścian zewnętrznych pożądane jest użycie takiej izolacji termicznej, która charakteryzuje się równocześnie dobrym pochłanianiem hałasów, np. płyt ściennych fasadowych z wełny mineralnej. Proponowane są również tłumiące dźwięki konstrukcje ścianek działowych o niewielkiej grubości (rys. 8-17), natomiast o izolacyjności akustycznej ok. 50 dB(A).

Ř Zasady właściwego projektowania akustycznego
Budynki i pomieszczenia specjalne, przeznaczone profesjonalnie do słuchania emitowanych dźwięków — opery, filharmonie, sale koncertowe, sale teatralne, kina i audytoria — muszą być tak wykonane, aby natężenie dźwięku miało możliwie równomierny rozkład w całym pomieszczeniu i aby dźwięk był wyrazisty, bez echa i rezonansu, za to z właściwym pogłosem, czyli pozornym wydłużeniem dźwięku, pożądanym zwłaszcza przy słuchaniu muzyki, czy śpiewu. Uwzględnić należy tu bardzo wiele czynników, takich jak wielkość widowni, wpływ kształtu sceny, wpływ tzw. fosy orkiestrowej (pomieszczenia znajdującego się między sceną, a widownią, poniżej sceny), wpływ balkonów itp. Szczególnie ważne jest uzyskanie równomiernego natężenia dźwięku we wszystkich miejscach widowni. Aby to uzyskać, należy unikać wykonywania we wnętrzach powierzchni wklęsłych, prowadzących dźwięki do jednego punktu, należy też unikać głębokich wnęk pod balkonami, do których dźwięki mogą w ogóle nie dochodzić. Ponadto należy unikać projektowania ścian jako powierzchni do siebie równoległych, ponieważ może to powodować powstanie echa pojedynczego lub wielokrotnego. Sufit powinien zapewnić równomierne odbicie fal dźwiękowych na całą powierzchnię podłogi widowni, zatem nie powinien pochłaniać dźwięków.
Sale koncertowe, przeznaczone do słuchania muzyki symfonicznej, powinno się projektować na około 1500 osób, sale przeznaczone do słuchania muzyki kameralnej — na około 400 osób. Zapewni to dobrą słyszalność ze wszystkich miejsc widowni. W sali operowej musi być zaprojektowana fosa dla orkiestry, przy czym górny jej otwór powinien zajmować około 2/3 podłogi fosy. Dźwięki ze sceny powinny być kierowane jedynie na widownię, natomiast te ściany, które mogłyby odbijać fale w kierunku sceny, powinny być okryte materiałami dźwiękochłonnymi.
 
 
 
Akustyka pomieszczeń, a uciążliwi sąsiedzi.

Czyli jest jakiś sposób na to?

Co zrobić, gdy sąsiedzi są zbyt hałaśliwi?
Najlepiej się wyprowadzić, jeżeli mamy gdzie i możliwości finansowe. Nic dodać nic ująć, kultura w tym wypadku kłania się w pas.
Mówią, że sąsiadów się nie wybiera, z reguły nie mamy jednak wyboru.

Jak odpowiedzieć na takie pytanie, jak się odgrodzić od zbyt uciążliwych sąsiadów?
Jeżeli przegrodę stanowi ściana żelbetowa grubości 15-20 cm, jak najlepiej się zabezpieczyć od niechcianych dźwięków?

Musimy stworzyć dodatkową ściankę z materiałów pochłaniających dźwięki,
jakich najlepiej użyć, w jakich technologiach?
Dużo może zależeć tutaj od ilości miejsca, którego możemy poświęcić w naszym pomieszczeniu.
Jakie materiały najlepiej izolują od dźwięków, najogólniej możemy powiedzieć, miękkie?

Proszę uderzyć twardym przedmiotem o beton, a następnie o płytę styropianu, a teraz o płytę z wełny szklanej, czy mineralnej, jakie są efekty?
To jest cała odpowiedź, którego materiału użyć najlepiej do izolacji akustycznej, no może nie cała?



Po prostu stosujemy materiały, które są dostępne na rynku, każdy z producentów zachwala oczywiście swój, uwydatniając najlepsze parametry izolacyjności akustycznej, czy termicznej.
Zwróć uwagę, że materiały do izolacji termicznej i akustycznej, to tak naprawdę te same materiały, różniące się przede wszystkim gęstością.

Powiem tak, wszystko, co jest miękkie nadaje się do izolacji akustycznej, ale te bardzo twarde są także wspaniałymi izolatorami?
Pamiętaj ponadto, wilgoć pogarsza warunki izolacyjności termicznej i akustycznej materiału, więc materiał musi być zabezpieczony przed wilgocią.
Z pewnością chcesz wiedzieć więcej na temat zachowania się materiałów w różnych warunkach, proszę więc, zobacz.

Podsumowując, jedne materiały bardziej nadają się do tego, drugie mniej, zależy to głównie właśnie od ciężaru objętościowego, właściwego, danego materiału, także a może jeszcze bardziej od struktury materiału.
Pytanie, czy robiąc dodatkową przegrodę naprawdę odgrodzimy się od wszystkich dźwięków, które będą wytwarzane za przegrodą pionową?

Tak naprawdę, zgodnie z zasadą instalowania izolacji od strony działania czynnika, przed którym się chcemy ochronić, w tym wypadku niechcianych dźwięków od sąsiadów, musielibyśmy założyć izolację akustyczną w pomieszczeniu, które jest głównym źródłem dźwięków.
Wynikałoby z tego, że musielibyśmy zafundować naszym uciążliwym sąsiadom izolację akustyczną, by się od nich odgrodzić.

Przyznasz, że jest to raczej nierealne, więc co możemy zrobić we własnym zakresie, by zminimalizować niechciane dźwięki?

Według mnie, najlepszym rozwiązaniem byłoby zainstalowanie ścianki nie stykającej się z płaszczyzną pionową, oddzieloną pustką powietrzną. Coś w rodzaju pływającej przegrody pionowej.
Minusem tego rozwiązania, zajęcie sporej przestrzeni, w granicach do 10 cm.
Dlaczego takie rozwiązanie?

Jaki jest mechanizm przenikania dźwięków przez przegrody?


Przenikanie dźwięków może odbywać się:

·         Przez nieszczelności oraz otwarte pory przechodzące na wskroś przez przegrodę, w tym przypadku drganie cząstek powietrza przed przegrodą powoduje drgania w nieszczelnościach i porach, te z kolei wprawiają w ruch cząstki powietrza za przegrodą.

·         Przez drgania akustyczne całej przegrody wprawionej w ruch przez uderzającą w nią falę dźwiękową.

·         Przez materiał przegrody, jeżeli fala dźwiękowa uderzając w przegrodę pobudza do drgań cząstki materiału; drgania te udzielają się dalszym cząstkom, przechodzą do przeciwnej powierzchni przegrody, gdzie powodują powstanie dźwięku powietrznego

Oczywiście nie cała energia dźwiękowa przenika przez przegrodę, część jest odbita, część zostaje pochłonięta przez materiał, ta część, która się przedostała jest także w części pochłaniana przez przedmioty znajdujące się w pomieszczeniu.
Inaczej będziemy odbierać dźwięk w zupełnie pustym pomieszczeniu,
inaczej w wyposażonym i umeblowanym.
Czy zauważył ktoś to zjawisko?

Do ochrony przeciwdźwiękowej stosuje się dwie grupy materiałów i konstrukcji:

·         Izolacyjne

·         Dźwiękochłonne

Od dźwięków powietrznych materiały izolują głównie przez odbicie fal dźwiękowych od swojej powierzchni lub przez ich pochłanianie bądź przez odbicie i pochłanianie.
Najlepiej to zadanie spełniają materiały ciężkie o dużym ciężarze właściwym jak; blachy, beton, żelbet, cegła pełna, gazobeton konstrukcyjny, które to będą stosowane w postaci jednorodnych przegród.

Im większy ciężar jednostkowy materiału, tym cieńsza może być przegroda.
Wynikałoby z tego, że ściana monolityczna żelbetowa o wspomnianej grubości powinna dobrze izolować od dźwięków powietrznych.
Tak mogłoby być w istocie.
Jeżeliby wszystkie ściany żelbetowe danego pomieszczenia byłyby wykonywane jednocześnie, powiedzmy metodą ślizgową wraz ze stropami, mielibyśmy w miarę szczelne pomieszczenia.
Niestety, tak się nie da robić.
Technologia jest inna, robi się etapami, i właśnie styki, czy to ścian i stropów, ścian wewnętrznych z zewnętrznymi są tymi mostkami akustycznymi, nie wspominając o przejściach mediów.

Jeszcze bardziej to niekorzystne zjawisko można zauważyć w wielkiej płycie, cóż z tego, że płyta tworzy jednorodny element, myślisz pewnie, że jest to prawda.
Udowodnię, że nie!
Jeżeli w Twojej ścianie wspólnej z sąsiadem przechodzą rury CO, masz już wspaniały mostek, jeżeli w tejże ścianie masz gniazda, wyłączniki elektryczne, możesz liczyć się z następną "dziurą".
Bowiem w prefabrykatach zostawiano już gotowe otwory w całym przekroju ściany, właśnie na przejścia mediów i montowania osprzętu elektrycznego.
Nawet, jeżeli nie ma rur i gniazd, są otwory w monolicie, zatkane papierem z worków po cemencie, czy wapnie, "zapaćkane" przeważnie gipsem.
Jak się uprzesz możesz zaglądnąć do sąsiada?
Czy muszę mówić o połączeniu ściany ze stropem i innymi ścianami, dopowiedz sobie sam, jakie tam są zostawione mostki akustyczne?

Druga sprawa z tym związana, kto zdaje sobie sprawę, co znajduje się w podłogach, czy myślisz, że pozostałości po tynkowaniu zostały usunięte.
Nie, to wszystko tam jest, przykryte wylewką i tworzy następne dziury akustyczne, szczególnie na styku ścian i stropów.
Mówiąc o tym wszystkim, chcę powiedzieć, że odizolować się od dźwięków w budynkach tego typu jest stosunkowo trudno.

Możemy to zrobić materiałami dźwiękochłonnymi, które odznaczają się dużą wartością współczynnika pochłaniania dźwięków, większą lub równą 0,15 takimi materiałami są właśnie wspomniane miękkie i lekkie, porowate.
Są materiały, które samoistnie posiadają taki współczynnik i można stosować je samodzielnie, zależnie od grubości.
Ale ten sam materiał stosowany jako ustrój dźwiękochłonny w połączeniu, np. z pustką powietrzną może mieć już mniejszą grubość i te same parametry współczynnika dźwiękochłonności.

Powstrzymywanie lub tłumienie dźwięków zależy nie tylko od struktury materiałów, lecz także od częstotliwości drgań akustycznych.

Co za tym idzie, współczynnik ten jest zmienny, zwiększa się ze wzrostem częstotliwości fal, właściwości fizycznych materiału (gęstość, sprężystość, porowatość itp.), grubości materiału i sposobu jego ułożenia w przegrodzie oraz wielkości czynnej jego powierzchni.
Powierzchnia ta może być powiększona w sposób sztuczny poprzez perforację lub nacinanie.
Dla tego samego materiału, lecz o różnej grubości, wmontowanego w przegrodę w odmienny sposób, otrzymujemy coraz to inne współczynniki pochłaniania dźwięków.

Materiały porowate lekkie z otwartymi porami lepiej pochłaniają dźwięki wysokie, a przepuszczają niskie, natomiast z materiałów szczelnych, sprężystych lepiej powstrzymują dźwięki niskie, a przepuszczają wysokie.
Dlatego, by przegroda izolacyjna spełniała należycie swoje zadanie musi składać się z różnych materiałów, szczelnych i porowatych przedzielonych pustką powietrzną.
Nie można, więc powiedzieć w stosunku do żadnego materiału, że o to, ten właśnie jest najbardziej idealny do tej ochrony akustycznej.

Tak naprawdę, by stworzyć dobrą osłonę akustyczną nie można tego uczynić z jednego materiału.
Dobra osłona to zespół materiałów odpowiednio dobranych i właściwie względem siebie zamontowanych oraz właściwie zamontowanych wobec ochranianej przegrody.
W tym wszystkim, uwzględniająca także największe występowanie ewentualnych różnych częstotliwości fal dźwiękowych.

Taki zespół nazywamy ustrojami akustycznymi, nie może stworzyć ustroju akustycznego jeden materiał, jak to się widzi w reklamach producentów.

Zobacz przykładowe współczynniki pochłaniania dźwięków przez różne materiały i ustroje akustyczne,
jak istotne różnice wynikają tylko z grubości i powiązania z innymi materiałami
oraz usytuowania wobec przegrody, a także częstotliwości fali dźwiękowej.



Ktoś powie a co to mnie wszystko obchodzi ja po prostu oczekuję od materiałów izolacji przeciwdźwiękowej?

·         Ochrony pomieszczeń przed przenikaniem dźwięków powietrznych.

·         Ochrony pomieszczeń przed przenikaniem dźwięków materiałowych inaczej uderzeniowych.

·         Wytłumienie dźwięków w pomieszczeniu.

Należy wziąć pod uwagę wobec powyższych rozważań, że;
Większość materiałów spełnia jednocześnie tylko jeden lub dwa z tych zadań.
W zasadzie nie ma uniwersalnego materiału, który by jednocześnie spełniał wszystkie te wymagania, biorąc ponadto pod uwagę częstotliwość fali dźwiękowej.

Zobacz także przykładowe właściwości akustyczne materiałów, żaden tak naprawdę nie jest idealny,
dlatego muszą być łączone ze sobą, by stworzyć w miarę efektywny ustrój akustyczny.


Co więc robić?

Wspomniana wcześniej ścianka będzie najlepszym rozwiązaniem, ale czy każdy może sobie pozwolić na zabranie 10 cm z szerokości, czy długości swego lokalu?
Jak wykonać taką przegrodę?

A co jeżeli np. framuga drzwi wejściowych do pokoju przylega do ściany sąsiadów, bywa tak często?
Przestawiać drzwi?
Czy może robić inaczej, niezbyt to ładnie by wyglądało zaraz na wejściu do pokoju?
Jest wiele przeszkód, ale, od czego my jesteśmy, od tego by je pokonać.

Przechodzimy do szczegółów wykonania ustroju akustycznego przegrody:

Najlepiej wykonać stelaż z kształtowników zimno giętych, umocować w ten sposób by zostawić pustkę powietrzną między sąsiadami w granicach 1-2 cm.
Gdyby ta konstrukcja szkieletowa opierała się bezpośrednio na konstrukcji stropu, a nie na wierzchu podłogi byłoby to rozwiązanie najlepsze, wiem, że wykonanie dość uciążliwe, ale czego nie robi się dla poprawienia komfortu naszego lokum.

Kształtowniki muszą być ułożone na podkładkach dystansowych ciągłych, nie punktowo,
najlepiej z miękkiej gumy neoprenowej.
Poszczególni producenci materiałów izolacyjnych oczywiście mają w swojej ofercie specjalne taśmy dystansowe, ale parametry akustyczne w tym wypadku tych taśm są dużo gorsze od gumy neoprenowej.
Mocować tylko po obwodzie, specjalnymi kołkami w żadnym wypadku do przegrody sąsiadów.

Czym wypełniać?
Każdy z producentów materiałów termoizolacyjnych i akustycznych ma coś w swojej ofercie.
Parametry materiałów z wełny szklanej, mineralnej są podobne różnych producentów, więc w tym wypadku nie ma znaczenia tak naprawdę producent, a cena i dostępność.

Nie mówię tutaj o styropianie, który jest reklamowany także jako izolacja akustyczna, producenci styropianu, co prawda wprowadzili do swojej oferty specjalne "miękkie" płyty, więc teoretycznie mógłby być zastosowany, ale styropian ma jednak gorsze parametry izolacyjności akustycznej w porównaniu do wełny mineralnej jakby nie było, zobacz proste doświadczenie.
Po drugie najważniejszym czynnikiem branym w tym przypadku musi być paro przepuszczalność materiału, gdzie styropian przegrywa z wełną.

Wypełnienie gr. 5 cm całkowicie wystarczy, proponuję coś z lekkich mat, najlepszymi byłyby te z włóknami poprzecznymi, lamelowe.
Luksusem byłoby dać od strony przegrody blachę stalową ocynowaną perforowaną, przymocowaną oczywiście elastycznie, myślę jednak, że to jest poza zasięgiem większości.
Jeżeli nie blacha, mogą być twarde płyty z PVC perforowane mocowane elastycznie.
To dla spowodowania ugięcia fali akustycznej, wytracenia impetu.

Co na zewnątrz, oczywiście płyta G-k powiesz.
Ja nie byłbym taki pewny, czy płyta G-K będzie najlepszym rozwiązaniem?
Wbrew pozorom, płyty te jako samoistny element wcale nie są dobrym izolatorem przeciwdźwiękowym, ani dźwiękochłonnym.
Jest, co prawda materiałem stosunkowo twardym, więc w ramach ustroju w połączeniu z miękkim i pustkami powietrznymi powinien dać spodziewany efekt.
Dużo będzie zależeć od częstotliwości fal dźwiękowych.

Ale w naszym przypadku chodzi głównie o wytłumienie dźwięków, które już przeniknęły do nas, więc najlepszym będzie materiał miękki najlepiej perforowany.
Dobrym rozwiązaniem w tym przypadku mogłaby być płyta pilśniowa porowata gr.12,5 mm.
Zamontowana perforacją do wewnątrz ścianki.

Gdyby taki ustrój montować w pomieszczeniu ze źródłem dźwięku, czyli naszych "miłych" sąsiadów, to mógłbym się zgodzić na płytę G-K.

Oczywiście cokolwiek będzie dane jako zewnętrzne poszycie musi być przytwierdzone z dystansem elastycznym, (guma neoprenowa) w granicach 0,5 cm do kształtowników stalowych.
Ponadto na łączeniu tegoż poszycia z przegrodami musimy dać spoiny elastyczne dla przykładu z mas elastycznych akrylowych, producenci maja takie w swojej ofercie.
W tym wszystkim bardzo ważne jest elastyczne mocowanie kształtowników do ścian poprzecznych, sufitu oraz stropu (podłogi).
Dlaczego?
Guma miękka spowoduje, że fala akustyczna, która będzie szła po przegrodzie z materiału twardego zostanie w pewnym stopniu wytracona (załamana), a nie przeniesiona na kształtowniki stalowe.
Jeżeli w ścianie były jakieś gniazda, wyłączniki elektryczne, muszą być przeniesione.
W ustroju akustycznym nie może być żadnych otworów.

Bywa, że rury CO biegną do sąsiada, odkuj na ile się da te rury w ścianie, radzę nie używać przy tym żadnych młotów udarowych, chyba, że zamierzasz przywitać się z sąsiadem.
Dlaczego, tak może być?
Gdyż bardzo często te otwory były "zapaćkane" przypadkowymi materiałami, co było pod ręką włącznie z papierem, styropianem, gruzem.
To wszystko trzyma się na słowo honoru.
Jak już odkujesz, zaizoluj te rury, najlepiej gotowymi otulinami poliuretanowymi, otulina musi dochodzić aż do pokrycia zewnętrznego.

Jest jeszcze problem z ewentualnymi otworami drzwiowymi, przylegającymi do przegrody, po prostu muszą być przesunięte.

To pokrótce jak zamontować ustrój akustyczny, by odgrodzić się w miarę efektywnie od zbyt hałaśliwych sąsiadów.
Jest to dosyć pracochłonne i kosztowne.
Przede wszystkim, czy w każdym lokalu do zamontowania ze względu na zabranie trochę już i tak małej powierzchni użytkowej.

Zawsze miej na uwadze to, że taki ustrój zamontowany u uciążliwego sąsiada będzie dużo bardziej efektywny, jak zamontowany u siebie.

Można oczywiście próbować innych sposobów mniej pracochłonnych, by zapewnić sobie więcej ciszy, ale będą to sposoby z pewnością dużo mniej efektywne, półśrodki.
Co może być takimi sposobami np:

·         Wyłożenie ścian płytami korkowymi,

·         Płytami pilśniowymi miękkimi (uwaga na wilgoć),

·         Poszczególni producenci materiałów izolacyjnych z wełny mają w ofertach płyty twarde, które można umocować bezpośrednio do przegrody

·         Można skorzystać z oferty firm, które polecają tylko materiały do izolacji akustycznej, ale z reguły są to ustroje, więc tutaj np. tylko płyta z takiego ustroju przymocowana bezpośrednio do przegrody, nie spełni zadania, będzie to wyrzuceniem pieniędzy.

·         Zawiesić na ścianie kilim, maty z bambusa, maty z trzciny.

·         Najprostszym i najtańszym rozwiązaniem i w miarę efektywnym, byłaby zmarszczona kotara zamocowana w pewnej odległości od przegrody w granicach 10 cm, wg mnie bardziej efektywna jak powyższe półśrodki.

Każdy z tych elementów oddalony od ściany będzie lepiej spełniał swoje zadanie jako izolacja akustyczna.
Pamiętaj, jeżeli jakikolwiek materiał izolacji akustycznej przymocujesz bezpośrednio do przegrody, musi on być paro przepuszczalny.

To, co przedstawiłem, to tylko zarys tematu, wstępna uwaga, co można zrobić by mieć trochę więcej spokoju.

 

 

 

O wpływie akustyki na miejsce pracy czy odpoczynku najłatwiej przekonać się wtedy, gdy pomieszczenie, w którym przebywamy w nienaturalny sposób zmienia charakter dźwięków, do których przystosowane jest ludzkie ucho. Może panować w nim nienaturalna "grobowa cisza" mimo obecności np. kilku rozma-
wiających osób. Może też męczyć przy-
kry, drażniący szum, mimo braku wyra-
źnych źródeł hałasu.

Najważniejsze kryteria
Akustyczna jakość pomieszczenia i budynku jest efektem przyjęcia założeń projektowych okre-
ślających poziom  zrozumiałości mowy, redukcji hałasu i dźwiękoizolacyjności. Dobra akustyka pozwoli bez trudu zrozumieć osobę mówiącą głosem o normalnym natężeniu, niezależnie od tego, w której części  pokoju się znajduje. Po-
trzeba zrozumiałości mowy zachodzi szczególnie w salach wykładowych, klasach szkolnych, tea-
trach, miejscach użyteczności publicznej. Aby osiągnąć pożądane właściwości, pogłos w pomieszczeniu nie może być ani zbyt długi, ani za krótki. Jeśli jest zbyt długi sylaby "zlewają" się ze sobą i stają się niewyraźne. Gdy pogłos jest zbyt krótki, pomieszczenie wydaje się być "martwe" i również odczuwamy dyskomfort. Hałas, szczególnie dłu-
gotrwały, powoduje stres. Aby złagodzić ten problem w większości przypadków konieczna jest jego redukcja. Szczególnie dotyczy to wnętrz, w których prawdopodobny jest bardzo wysoki poziom na-
tężenia hałasu: stołówki, sale gier, restauracje, a nawet biura jednoprzestrzenne. Aby zmniejszyć hałas (i skrócić czas pogłosu) wewnątrz pomieszczenia należy zredukować ilość odbitego od sufitu
i ścian dźwięku.

Przez dźwiękoizolacyjność rozumiemy efektywne odizolowanie jednej strefy od drugiej np. dwóch przylegających do siebie biur. Na dźwiękoizolacyjność składają się cztery elementy:
- izolacyjność akustyczna wzdłużna związana z dwukrotnym przejściem fal dźwiękowych przez przegrodę (w sytuacji kiedy np. przestrzeń ponad sufitem podwieszanym nie jest przedzielona ścianą);
- redukcja dźwięku przez ściany (z uwzględnieniem drzwi i okien);
- ścieżki przenikania dźwięku zarówno przez system sufitowy jak i ścienny (kanały powietrzne, progi w drzwiach) - oraz redukcja hałasu wewnątrz danego pomieszczenia.

Wymagany poziom dźwiękoizolacyjności zależy od potrzeb użytkownika, natężenia jego głosu. Najlepiej jest zapewnić zrównoważenie właściwości systemów sufitowego i ściennego.

Przemyślane decyzje
Bardzo dobrym sposobem na uzyskanie optymalnych warunków akustycznych audytorium do jego przeznaczenia, są sufity podwieszane. Przed ich zastosowaniem konieczne jest oszacowanie wpły-
wu na akustykę pomieszczenia wszystkich materiałów wykończeniowych, które zostaną w nim uży-
te. Pomocne mogą okazać się programy komputerowe jak np. darmowy Estimate firmy Armstron...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin