Wykład 1 Wprowadzenie.doc

(171 KB) Pobierz
Przedmiot:

 

 

 

 

 

ZARZĄDZANIE PRODUKCJĄ I USŁUGAMI

 

dr Stefan KURINIA

 


ZARZĄDZANIE PRODUKCJĄ I USŁUGAMI

 

Tematy zajęć:

1.    Wprowadzenie do zarządzania produkcją i usługami- wykład

2.    Przygotowanie konstrukcyjne produktu- wykład

3.    Analiza funkcjonalności produktu- ćwiczenie

4.    Przygotowanie technologiczne procesów produkcji- wykład

5.    Ocena zdolności procesu technologicznego- ćwiczenie

6.    Przygotowanie organizacyjne procesów produkcji- wykład

7.    Optymalizacja czasu realizacji procesów produkcji- ćwiczenie

8.    Optymalizacja kosztów realizacji procesów produkcji- ćwiczenie

9.    Sterowanie zasobami materiałowymi- wykład

10.      Wyznaczanie optymalnej partii zakupu- ćwiczenie

11.      Sterowani zasobami produkcyjnymi- wykład

12.      Harmonogramowanie operacji technologicznych- ćwiczenie

13.      Komputerowe wspomaganie zarządzania produkcją i usługami- wykład

14.      Metody reprezentacji wiedzy i wnioskowania- ćwiczenie


 

 

 

 

 

LITERATURA

 

1.   Durlik I., Inżynieria zarządzania. C. I i II, wyd. VII, Placet, Warszawa 2007.

2.   Krawczyk S., Zarządzanie procesami logistycznymi. PWE, Warszawa 2001

3.   Martyniak Z. (red.), Nowoczesne metody zarządzania produkcją. Wydz. Zarz. AGH, Kraków 1996.

4.   Pająk E., Zarządzanie produkcją. Produkt, technologia, organizacja. PWN, Warszawa 2007.

5.   Pasternak K., Zarys zarządzania produkcją. PWE, Warszawa 2005.

 


 

 

 

 

WPROWADZENIE DO ZARZĄDZANIA PRODUKCJĄ I USŁUGAMI

 

 

 

 

Zagadnienia:

1.   System produkcji.

2.   Procesy zarządzania produkcją.

3.   Planowanie produkcji.

 


SYSTEM PRODUKCJI


STRUKTURA PROCESU PRODUKCYJNEGO

 

 

 


PROCESY WYTWÓRCZE

 

Istota działania przedsiębiorstwa:

przetwarzanie zasobów i strumieni o charakterze materialnym  lub niematerialnym w celu wytwarzania wyrobów lub świadczenia usług.

 

Podstawowa działalność przedsiębiorstwa:

bezpośrednie wytwarzanie wyrobów lub świadczenie usług (np. w fabryce samochodów wytwarzanie poszczególnych części, montaż elementów, malowanie itp.).

 

Pomocnicza działalność przedsiębiorstwa:

wytwarzanie produktów lub świadczenie usług nie wchodzących w skład wyrobów gotowych bądź usług.

 

Działalność pomocnicza w przedsiębiorstwie produkcyjnym:

·       zaopatrzenie,

·       transport,

·       ewidencja i sprawozdawczość,

·       remonty,

·       gospodarka narzędziowa i energetyczna.


POJĘCIE ZARZĄDZANIA

Zarządzanie, to sztuka osiągania celów poprzez ludzi.

                                                                                    M. Parker Follett

Zarządzanie, to uprawnienie do wydawania wskazówek i poleceń innym osobom.

                                                                                    D.S. Koreiman

Zarządzanie, to wykonywanie władzy w stosunku do ludzi, kapitału i rzeczy.

                                                                                    Z. Mikołajczyk, K. Zimniewicz

Zarządzanie, to prognozowanie i planowanie, organizowanie, rozkazywanie, koordynowanie i kontrolowanie.

                                                                                    H. Fayol

Zarządzanie, to proces planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania działalności członków organizacji oraz wykorzystanie wszystkich innych jej zasobów dla osiągnięcia ustalonych celów.

                                                                                    J.A.F. Stoner, C. Wankel

 

 

 

CECHY ZARZĄDZANIA

 

1.   Zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi.

2.   Zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze.

3.   Zarządzanie wymaga prostych i zrozumiałych wartości.

4.   Zarządzanie powinno zapewniać adaptację organizacji.

5.   Zarządzanie wymaga komunikowania się.

6.   Zarządzanie wymaga rozbudowanego systemu wskaźników.

7.   Zarządzanie musi być jednoznacznie zorientowane na klienta.

 


FUNKCJE ZARZĄDZANIA

Planowanie

Polega na formułowaniu celu lub celów, które będą realizowane w bliższym lub dalszym horyzoncie czasu, na określeniu przyszłych wariantów i sposobów działania, a także wskazówek dotyczących realizacji wybranych rozwiązań.

Organizowanie

Dopasowanie odpowiednich narzędzi pracy (maszyn i urządzeń) i przedmiotów pracy (materiały, surowce, informacje) do zaplanowanych zadań i stworzenie warunków do ich wykorzystania (finansowanie, znalezienie pomieszczeń, stworzenie zespołów ludzi- wykonawczych i kierowniczych).

Motywowanie

Oddziaływanie na członków organizacji, zachęcanie ich do podejmowania działań dla niej korzystnych i ograniczenie lub likwidowanie zachowań niekorzystnych.

Kontrolowanie

Sprowadza się do porównania normy z rzeczywistością, stwierdzenia czy zaszło odchylenie i do podjęcia działań korekcyjnych. Normy, wzorce działania lub standardy określane są najczęściej na etapie planowania.


OGÓLNE METODY MENEDŻERSKIE

 

Analizy strategiczne

Analiza konkurencji, segmentacja strategiczna, metoda BCG (Boston Consulting Group), podejście organiczne, siatka atrakcyjności, przewaga konkurencyjna, łańcuch wartości, zarządzanie totalna jakością (Total Quality Management- TQM), analiza wartości, kreatywność, benchmarking.

 

Analizy wartości

Redukcja kosztów, analiza funkcjonalna, analiza wartości produktu, analiza wartości procesu, analiza wartości systemów, metody twórczego myślenia, zastosowanie funkcji jakości (Quality Function Deployment- QFD), budżet o podstawie zerowej (Budget Base Zero- BBZ).

 

Marketing

Ogłoszenia i plakaty, badania statystyczne, badania rynku, reklama, dyferencjacja opóźniona, marketing-mix, market-in, analizy wartości, metody analizy zakupów.

 

 

OGÓLNE METODY MENEDŻERSKIE

 

Zarządzanie jakością

Gwarancja jakości, koła jakości, certyfikaty jakości, metody samokontroli, zarządzanie totalną jakością, badania klientów, analizy wartości, metoda wykrywania i oceny potencjalnych niesprawności (AMDEC), metody prewencji.

 

Kierowanie projektami badawczo-rozwojowymi

Kontrola budżetów inwestycyjnych, modelowanie projektów, przewodniki projektowania, metody inżynieryjne, metody symulacyjne, obserwacje technologiczne, tabele wskaźników.

 

Kierowanie zatrudnieniem i szkoleniem

Indywidualny bilans kompetencji, metody punktowej oceny kwalifikacji na stanowiska (HEY,  CEP), inżynieria pedagogiczna, warsztaty karier zawodowych.

 


METODY OSÓB KSZTAŁTUJACYCH PRACOWNIKÓW

 

Rozwijanie kreatywności

Metody heurystyczne, techniki grupowe, „burza mózgów”, metody kombinatoryczne, metody morfologiczne, analizy wartości, metody analogii.

 

Ewolucja zachowań pracowników

Metody analizy stosunków międzyludzkich, metody wzajemnej komunikacji, metoda Carnegie, analiza transakcyjna, programowanie neuro-lingwistyczne, gra ról, metody treningu grupowego.

 

Kierowanie pracownikami

Zarządzanie dyrektywne, zarządzanie przez cele, zarządzanie partycypacyjne, zarządzanie sytuacyjne, zarządzanie projektami, animacja grupowa.

 


METODY PRACOWNIKÓW OPERACYJNYCH

 

Rozwiązywanie problemów

Koła jakości, diagram Ishikawy, metoda wykrywania i oceny potencjalnych niesprawności (AMDEC), metody bezpieczeństwa funkcjonowania.

 

Logiczne rozumowanie

Metody teorii poznania, kalkulacja matematyczna, analiza graficzna (TANAGRA), warsztaty logicznego myślenia, sześciany Mialeta, metoda diagnozowania (KANG).

 

Niezawodność i ryzyko działania

Analiza przypadków, badanie niezawodności, statystyczne metody kontroli, metody prewencji, plany prób Tagushi, system Poka Yoke.

 


METODY ORGANIZATORÓW

 

Zarządzanie kosztami

Księgowość ogólna, księgowość analityczna, rachunek kosztów ABC (Activity Based Costing), analiza finansowa, budżet o podstawie zerowej, outsourcing.

 

Zarządzanie informacjami

Teoria mnogości, metoda Warniera, metoda Merise’a, analiza strukturalna i techniki projektowania (SADT), analiza wartości, analiza funkcjonalna, integrowanie systemów informatycznych.

 

Zarządzanie przepływami produkcyjnymi

Metoda „just in time”, metoda „wąskich gardeł”, metoda Kanban, metoda zarządzania projektami (Programm Evaluation and Review Technic- PERT), wykresy Gantta.

 

Zarządzanie zasobami materialnymi

Metody oceny inwestycji, analiza wartości procesów, outsourcing, reengineering.

 

 

METODY TECHNIKÓW

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin