PLAN EDUKACJI RELIGIJNEJ W ZAKRESIE I,II,III KLASY GIMNAZJUM plus podstawa programowa 2.docx

(151 KB) Pobierz


PLAN EDUKACJI RELIGIJNEJ W ZAKRESIE I KLASY GIMNAZJUM
opracowany na podstawie materiałów katechetycznych
"Jezus uczy i zbawia" z serii "W drodze do Emaus";
 


S E M E S T R  I


Słowo o sobie - poznajmy się

 

1. Nr lekcji, temat (dziennik, zeszyt ucznia)

2. Cele

3. Zadania

4. Treści

5. Procedury osiągania celów

6. Realizowane ścieżki między-przedmiotowe i korelacje z innymi przedmiotami

7.Przewidywane osiągnięcia

8. Diagnozo-wanie osiągnięć uczniów

9. ZGODNOŚĆ Z TEMATU Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ NAUCZANIA RELIGII W GIMNAZJUM

 

 

1. Wspomaganie podejmowania odpowiedzialności za siebie i innych w nowej szkole. (Twoja szkoła - twoja klasa).

Kształtowanie umiejętności odkrywania własnych darów, talentów i uzdolnień oraz właściwego ich rozwijania.

Odkrywanie przez ucznia społecznego wymiaru obdarowania i konieczności współpracy z innymi w twórczym korzystaniu z darów.

Mt 25, 14-18. Biblijna przypowieść o talentach posiada wymiar eschatologiczny i jest wezwaniem do czujności. Bóg obdarza ludzi darami. Konieczność dzielenia się własnymi darami.

Zabawa integracyjna, praca z tekstem, „słoneczko", „zdania niedokończone", wizytówka. Formy pracy: frontalna, indywidualna.

Sens istnienia człowieka (wiedza o społeczeństwie, edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
- wyjaśnia znaczenie słowa „talent";
- interpretuje przypowieść o talentach;
- dostrzega dary, które otrzymał od Boga;
- uzasadnia, dlaczego powinien dzielić się z innymi swoimi uzdolnieniami.

 

Umiejętność rozpoznawania własnych uzdolnień oraz dzielenie się swoimi darami z innymi.

PP

2. Odkrywanie chrześcijańskiej motywacji uczestnictwa w katechezie. (Katecheza zwana religią).

Kształtowanie motywacji uczestnictwa w katechezie.

Rozpoznawanie możliwości własnego zaangażowania ucznia w tworzenie katechezy szkolnej.

Rz 10, 9.13. Różne podejścia i motywacje uczestnictwa w katechezie szkolnej. Motywacje uczestnictwa w katechezie wynikające ze zobowiązań przyjętych na chrzcie świętym. Celem katechezy jest przygotowanie na przyjęcie działania Ducha Świętego i stałe nawracanie się przez słowo, świadectwo życia i modlitwę.

„Rozmowa telefoniczna", praca z tekstem, „dwa krzesła", pogadanka, kartki z numerami telefonów. Formy pracy. frontalna, parami, jednostkowa.

Dążenie do poznania prawdy o sobie (edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
- wyjaśnia, jakie znaczenie w życiu człowieka ma katecheza;
- wskazuje, kto jest szczególnie wezwany do uczestniczenia w katechezie i z czego to wynika;
- wskazuje błędne motywacje udziału w katechezie;
- wylicza, co daje udział w katechezie szkolnej.

 

Chrześcijańska motywacja uczestniczenia w katechezie szkolnej.

PP

3. Rozpoznawanie Jezusa na drodze swojego życia. (Początek drogi).

Wskazanie na Jezusa będącego fundamentem ludzkich wyborów i wypełnieniem najgłębszych tęsknot.

Zachęta do korzystania we własnym życiu z pomocy, którą przynosi uczniowi katecheza.

Łk24, 13-21.25-31. Jezus jest współwędrowcem człowieka na drodze jego życia, a zarazem interpretatorem Pisma Świętego i celebransem Eucharystii. Koncepcja drogi posiada bardzo głębokie znaczenie w Biblii. Pełnej wiary nie zdobywa się własnym wysiłkiem, lecz dzięki Bożej pomocy i łasce.

„Linia czasu", analiza strukturalna tekstów narracyjnych, „podróż w wyobraźni", małe kartki. Formy pracy: frontalna, grupowa, indywidualna.

Dokąd zmierzam? (wiedza o społeczeństwie, edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
- opowiada o doświadczeniach uczniów idących do Emaus;
- wyjaśnia, skąd pochodził smutek uczniów zmierzających do Emaus;
- tłumaczy, dlaczego Jezus wyjaśnia Pisma uczniom idącym do Emaus;
- wylicza drogowskazy, które Jezus postawił ochrzczonym na ich drodze życia.

 

 

Przyjęcie i przestrzeganie drogowskazów Jezusa na drodze swojego życia.

PP


II. Ziarna słowa w świecie
 

4. Poszukiwanie w Objawieniu Bożym odpowiedzi na życiowe pytania. (Człowiek a tajemnica świata)

Ukazanie prawdy, że człowiek nie jest w stanie sam znaleźć odpowiedzi na wiele intrygujących go pytań.

Wspomaganie katechizowanego w odkrywaniu odpowiedzi w wierze na powstające pytania.

KDK10. Kim jest człowiek? Dokąd zmierza? Jaki jest sens jego życia? Odpowiedzi na pytania o tajemnice świata ostatecznie możemy znaleźć tylko w Jezusie Chrystusie. Poznawanie prawdy opartej na rzeczywistości Bożej.

„Plebiscyt", szybkie czytanie, film, nagranie CD, teksty KDK 10, nagranie filmu „Dekalog I" K. Kieślowskiego. Formy pracy: frontalna, grupowa, praca z partnerem.

Kim jest człowiek? (edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
- wskazuje ograniczenia człowieka w rozwiązywaniu tajemnic świata;
- zastanawia się nad tajemnicami świata
- poszukuje odpowiedzi płynącej z wiary;
- przyjmuje biblijne wyjaśnienie tajemnic świata.

Uznanie własnej niewystarczalności w rozwiązywaniu tajemnic świata. Poszukiwanie wyjaśnień w Objawieniu Bożym.

PP

5. Budzenie odpowiedzialności za chrześcijański kształt własnego życia. (Mój świat).

Ukazanie, że powołaniem człowieka jest udział w życiu samego Boga.

Zachęta do tworzenia „swojego świata" i przyszłości w oparciu o życie Jezusa.

Mk, 17. Łk6, 12-13. Mk 1, 32-34. Mk 9,42-47a. Mt 23, 23-24. Mt 20, 28. J 14, 1-7. Ukazujemy Jezusa, który daje wierzącym drogowskazy prowadzące do pewnej przyszłości. Syn Boży wskazuje drogę do życia wiecznego. Dziękczynienie za powołanie do życia wiecznego.

Pogadanka, praca z tekstem, refleksja, schemat tabeli, nagranie CD, nagranie fragmentu Ewangelii. Formy pracy: frontalna, grupowa, jednostkowa.

Dokąd dążę? (wiedza o społeczeństwie, edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
- objaśnia, gdzie człowiek wierzący może szukać wsparcia w poszukiwaniu pewnej przyszłości;
- analizuje teksty biblijne;
- wylicza  drogowskazy do życia wiecznego, które Jezus przekazał wierzącym;
- przyjmuje odpowiedzialność za dążenie do życia wiecznego.

Dostrzeganie wartości własnej przyszłości budowanej według wskazań Jezusa.

PP

6. Ukazanie przyczyn obecności zła w świecie. (Dziwny jest nasz świat).

Wyjaśnienie źródeł obecności zła w świecie na podstawie przypowieści o pszenicy i chwaście.

Kształtowanie postawy chrześcijańskiego optymizmu i zaufania do Jezusa pokonującego zło.

Mt 13, 24-30. Współistnienie dobra i zła w świecie. Pochodzenie, przyczyny i konsekwencje obecności zła w świecie. Jezus jest zwycięzcą zła. Konieczność osobistej walki ze złem.

Praca z obrazem, interpretacja tekstu biblijnego, pogadanka, audycja muzyczna, piosenka, fotosymbole, teksty egzegezy przypowieści, nagranie CD. Formy pracy: frontalna, grupowa, praca z partnerem.

Dobro i zło (edukacja filozoficzna, prozdrowotna, korelacja ze wszystkimi przedmiotami).

Katechizowany:
- uzasadnia, jak chrześcijanin powinien patrzeć na świat, w którym zło łączy się z dobrem;
- interpretuje przypowieść o pszenicy i chwaście;
-wyjaśnia, dlaczego zło istnieje w świecie równolegle z dobrem;
- czuje się odpowiedzialny za eliminowanie zła.

Odróżnianie dobra od zła; czynienie dobra, unikanie zła.

PP

7. Odkrywanie obecności Boga w świecie. (Bóg w świecie człowieka).

Definiowanie pojęcia „religijność".

Kształtowanie świadomości obecności Boga w życiu każdego człowieka.

Poszukiwanie i poznawanie prawdziwego Boga. W cudach, czynach miłości, przebaczeniu na krzyżu i zmartwychwstaniu Jezusa Bóg objawia się jako Miłość. Bóg w Objawieniu ukazuje prawdę o człowieku stworzonym na Boży obraz, przeznaczonym do relacji miłości z Nim i nieśmiertelności.

Pogadanka, „mapa skojarzeń", praca z tekstem, układanie modlitwy. Formy pracy: frontalna, jednostkowa, grupowa.

Religijność człowieka (edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin