PLAN EDUKACJI RELIGIJNEJ W ZAKRESIE I KLASY GIMNAZJUMopracowany na podstawie materiałów katechetycznych"Jezus uczy i zbawia" z serii "W drodze do Emaus";
S E M E S T R I
Słowo o sobie - poznajmy się
1. Nr lekcji, temat (dziennik, zeszyt ucznia)
2. Cele
3. Zadania
4. Treści
5. Procedury osiągania celów
6. Realizowane ścieżki między-przedmiotowe i korelacje z innymi przedmiotami
7.Przewidywane osiągnięcia
8. Diagnozo-wanie osiągnięć uczniów
9. ZGODNOŚĆ Z TEMATU Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ NAUCZANIA RELIGII W GIMNAZJUM
1. Wspomaganie podejmowania odpowiedzialności za siebie i innych w nowej szkole. (Twoja szkoła - twoja klasa).
Kształtowanie umiejętności odkrywania własnych darów, talentów i uzdolnień oraz właściwego ich rozwijania.
Odkrywanie przez ucznia społecznego wymiaru obdarowania i konieczności współpracy z innymi w twórczym korzystaniu z darów.
Mt 25, 14-18. Biblijna przypowieść o talentach posiada wymiar eschatologiczny i jest wezwaniem do czujności. Bóg obdarza ludzi darami. Konieczność dzielenia się własnymi darami.
Zabawa integracyjna, praca z tekstem, „słoneczko", „zdania niedokończone", wizytówka. Formy pracy: frontalna, indywidualna.
Sens istnienia człowieka (wiedza o społeczeństwie, edukacja filozoficzna).
Katechizowany: - wyjaśnia znaczenie słowa „talent"; - interpretuje przypowieść o talentach;- dostrzega dary, które otrzymał od Boga;- uzasadnia, dlaczego powinien dzielić się z innymi swoimi uzdolnieniami.
Umiejętność rozpoznawania własnych uzdolnień oraz dzielenie się swoimi darami z innymi.
PP
2. Odkrywanie chrześcijańskiej motywacji uczestnictwa w katechezie. (Katecheza zwana religią).
Kształtowanie motywacji uczestnictwa w katechezie.
Rozpoznawanie możliwości własnego zaangażowania ucznia w tworzenie katechezy szkolnej.
Rz 10, 9.13. Różne podejścia i motywacje uczestnictwa w katechezie szkolnej. Motywacje uczestnictwa w katechezie wynikające ze zobowiązań przyjętych na chrzcie świętym. Celem katechezy jest przygotowanie na przyjęcie działania Ducha Świętego i stałe nawracanie się przez słowo, świadectwo życia i modlitwę.
„Rozmowa telefoniczna", praca z tekstem, „dwa krzesła", pogadanka, kartki z numerami telefonów. Formy pracy. frontalna, parami, jednostkowa.
Dążenie do poznania prawdy o sobie (edukacja filozoficzna).
Katechizowany:- wyjaśnia, jakie znaczenie w życiu człowieka ma katecheza;- wskazuje, kto jest szczególnie wezwany do uczestniczenia w katechezie i z czego to wynika;- wskazuje błędne motywacje udziału w katechezie;- wylicza, co daje udział w katechezie szkolnej.
Chrześcijańska motywacja uczestniczenia w katechezie szkolnej.
3. Rozpoznawanie Jezusa na drodze swojego życia. (Początek drogi).
Wskazanie na Jezusa będącego fundamentem ludzkich wyborów i wypełnieniem najgłębszych tęsknot.
Zachęta do korzystania we własnym życiu z pomocy, którą przynosi uczniowi katecheza.
Łk24, 13-21.25-31. Jezus jest współwędrowcem człowieka na drodze jego życia, a zarazem interpretatorem Pisma Świętego i celebransem Eucharystii. Koncepcja drogi posiada bardzo głębokie znaczenie w Biblii. Pełnej wiary nie zdobywa się własnym wysiłkiem, lecz dzięki Bożej pomocy i łasce.
„Linia czasu", analiza strukturalna tekstów narracyjnych, „podróż w wyobraźni", małe kartki. Formy pracy: frontalna, grupowa, indywidualna.
Dokąd zmierzam? (wiedza o społeczeństwie, edukacja filozoficzna).
Katechizowany:- opowiada o doświadczeniach uczniów idących do Emaus;- wyjaśnia, skąd pochodził smutek uczniów zmierzających do Emaus;- tłumaczy, dlaczego Jezus wyjaśnia Pisma uczniom idącym do Emaus;- wylicza drogowskazy, które Jezus postawił ochrzczonym na ich drodze życia.
Przyjęcie i przestrzeganie drogowskazów Jezusa na drodze swojego życia.
II. Ziarna słowa w świecie
4. Poszukiwanie w Objawieniu Bożym odpowiedzi na życiowe pytania. (Człowiek a tajemnica świata)
Ukazanie prawdy, że człowiek nie jest w stanie sam znaleźć odpowiedzi na wiele intrygujących go pytań.
Wspomaganie katechizowanego w odkrywaniu odpowiedzi w wierze na powstające pytania.
KDK10. Kim jest człowiek? Dokąd zmierza? Jaki jest sens jego życia? Odpowiedzi na pytania o tajemnice świata ostatecznie możemy znaleźć tylko w Jezusie Chrystusie. Poznawanie prawdy opartej na rzeczywistości Bożej.
„Plebiscyt", szybkie czytanie, film, nagranie CD, teksty KDK 10, nagranie filmu „Dekalog I" K. Kieślowskiego. Formy pracy: frontalna, grupowa, praca z partnerem.
Kim jest człowiek? (edukacja filozoficzna).
Katechizowany:- wskazuje ograniczenia człowieka w rozwiązywaniu tajemnic świata;- zastanawia się nad tajemnicami świata- poszukuje odpowiedzi płynącej z wiary;- przyjmuje biblijne wyjaśnienie tajemnic świata.
Uznanie własnej niewystarczalności w rozwiązywaniu tajemnic świata. Poszukiwanie wyjaśnień w Objawieniu Bożym.
5. Budzenie odpowiedzialności za chrześcijański kształt własnego życia. (Mój świat).
Ukazanie, że powołaniem człowieka jest udział w życiu samego Boga.
Zachęta do tworzenia „swojego świata" i przyszłości w oparciu o życie Jezusa.
Mk, 17. Łk6, 12-13. Mk 1, 32-34. Mk 9,42-47a. Mt 23, 23-24. Mt 20, 28. J 14, 1-7. Ukazujemy Jezusa, który daje wierzącym drogowskazy prowadzące do pewnej przyszłości. Syn Boży wskazuje drogę do życia wiecznego. Dziękczynienie za powołanie do życia wiecznego.
Pogadanka, praca z tekstem, refleksja, schemat tabeli, nagranie CD, nagranie fragmentu Ewangelii. Formy pracy: frontalna, grupowa, jednostkowa.
Dokąd dążę? (wiedza o społeczeństwie, edukacja filozoficzna).
Katechizowany:- objaśnia, gdzie człowiek wierzący może szukać wsparcia w poszukiwaniu pewnej przyszłości;- analizuje teksty biblijne;- wylicza drogowskazy do życia wiecznego, które Jezus przekazał wierzącym;- przyjmuje odpowiedzialność za dążenie do życia wiecznego.
Dostrzeganie wartości własnej przyszłości budowanej według wskazań Jezusa.
6. Ukazanie przyczyn obecności zła w świecie. (Dziwny jest nasz świat).
Wyjaśnienie źródeł obecności zła w świecie na podstawie przypowieści o pszenicy i chwaście.
Kształtowanie postawy chrześcijańskiego optymizmu i zaufania do Jezusa pokonującego zło.
Mt 13, 24-30. Współistnienie dobra i zła w świecie. Pochodzenie, przyczyny i konsekwencje obecności zła w świecie. Jezus jest zwycięzcą zła. Konieczność osobistej walki ze złem.
Praca z obrazem, interpretacja tekstu biblijnego, pogadanka, audycja muzyczna, piosenka, fotosymbole, teksty egzegezy przypowieści, nagranie CD. Formy pracy: frontalna, grupowa, praca z partnerem.
Dobro i zło (edukacja filozoficzna, prozdrowotna, korelacja ze wszystkimi przedmiotami).
Katechizowany:- uzasadnia, jak chrześcijanin powinien patrzeć na świat, w którym zło łączy się z dobrem;- interpretuje przypowieść o pszenicy i chwaście;-wyjaśnia, dlaczego zło istnieje w świecie równolegle z dobrem;- czuje się odpowiedzialny za eliminowanie zła.
Odróżnianie dobra od zła; czynienie dobra, unikanie zła.
7. Odkrywanie obecności Boga w świecie. (Bóg w świecie człowieka).
Definiowanie pojęcia „religijność".
Kształtowanie świadomości obecności Boga w życiu każdego człowieka.
Poszukiwanie i poznawanie prawdziwego Boga. W cudach, czynach miłości, przebaczeniu na krzyżu i zmartwychwstaniu Jezusa Bóg objawia się jako Miłość. Bóg w Objawieniu ukazuje prawdę o człowieku stworzonym na Boży obraz, przeznaczonym do relacji miłości z Nim i nieśmiertelności.
Pogadanka, „mapa skojarzeń", praca z tekstem, układanie modlitwy. Formy pracy: frontalna, jednostkowa, grupowa.
Religijność człowieka (edukacja filozoficzna).
Katechizowany:...
Kami25