Krąg tematyczny: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Poznawanie miejsc użyteczności publicznej oraz ich znaczenia w życiu
- Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach publicznych
- Nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy
- Rozbudzanie intuicji matematycznej w obszarze: ciężar i długość/szerokość
Temat dnia
Działania dzieci
Uwagi Realizowane
obszary podstawy
programowej
Uwagi
W księgarni i w aptece
I.
· „Na zakupy”- rozmowa na temat różnorodności i specyfikacji sklepów, w odwołaniu do doświadczeń dzieci.
· „W sklepie”- wysłuchanie wiersza Iwony Salach; zwrócenie uwagi na zasady dobrego wychowania.
· „Znajdź parę do tańca”- zabawa muzyczno-ruchowa.
II.
· „Bęcek i wyprawa do sklepu”- wysłuchanie opowiadania z „Książki”; rozmowa o bohaterach utworu oraz własnych doświadczeniach dzieci.
· „Przypominajka”- sporządzenie rysunków produktów, które zakupiły dzieci z opowiadania.
III.
· „Czas na zakupy”- zabawa rytmiczna.
Obszar 1 p. 1, 2, 3
Obszar 3 p. 3
Obszar 8 p. 2
Obszar 5 p. 4
Obszar 14 p. 5
Ile to kosztuje?
· „Kółko graniaste”- zabawa rytmiczna.
· „Monety i banknoty”- przygotowanie banknotów i bilonu do zabawy w sklep; ozdobienie kartoników kredkami według własnego pomysłu.
· „Sklep”- zorganizowanie kącika tematycznego z dostępnymi akcesoriami; odgrywanie ról sprzedawcy i klienta.
· „Na zakupy”- nauka piosenki; zabawa inscenizowana przy muzyce.
· „Kupujemy i sprzedajemy”- spontaniczne zabawy tematyczne w kąciku sklepowym.
· „Pchamy wózki z zakupami”- zabawa ruchowa.
· „Kupujemy i budujemy”- zabawa, nauka wymiany jeden do jednego.
Obszar 7 p. 1, 2
Obszar 8 p. 1
Obszar 10 p. 1
Ważymy, jakie to ciężkie
· „Lekki woreczek- ciężki woreczek”- zabawa ruchowa z elementami pantomimy.
· „Waga”- prezentacja wagi szalkowej i odważników; ważenie przedmiotów z najbliższego otoczenia.
· „W sklepie z zabawkami”- opowiadanie niekompletne do ilustrowania.
· „Przyjęcie towaru”- segregowanie przykładowych produktów do odpowiednich koszyków i szyldów.
· „Na zakupy”- utrwalenie piosenki; zabawa rytmiczna przy piosence.
· „Lekkie, lżejsze”- ćwiczenia słownikowe; nauka stopniowania przymiotników na konkretach.
Obszar 7 p. 2
Obszar 4 p. 2
Mierzymy, jakie to długie
· „Kto wyżej”- zabawa ruchowa z podskakiwaniem.
· „Paski na szaliki”- przygotowanie do dalszych zajęć; darcie kolorowego papieru na wąskie paski.
· „Który dłuższy?”- porównanie długości i szerokości szalików zgromadzonych przez nauczyciela w Sali; określanie długości za pomocą przymiotników.
· „Szaliki”- ozdabianie pasków kartonu wydzieranką z kolorowego papieru.
· „Na zakupy”- zabawa ruchowa przy piosence.
Obszar 9
Obszar 13 p .5
Bawimy się w sklep
· „Slalom”- zabawa bieżna.
· „Samogłoski na zakupach”- zabawa artykulacyjna; ćwiczenie prawidłowej wymowy głosek.
· „W hipermarkecie”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą stacyjną(stoisko-zadania do wykonania).
· „Idziemy na zakupy”- zabawa dydaktyczna; wkładanie do koszyka tylko tych produktów, które są zapisane na kartce (czytanie globalne).
· „Kubeczkowe rytmy”- zabawa rytmiczna z wykorzystaniem kubeczków po jogurcie.
· „Zabawa w sklep”- zabawa w kąciku tematycznym.
Obszar 3 p. 2
Obszar 5 p. 3
Krąg tematyczny: Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku kiedyś mieszkali rycerze
- Zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej
- Organizowanie zabaw sprzyjających rozwinięciu się pożądanych cech charakteru: cierpliwości, godzenie się z niepowodzeniem
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
- Ćwiczenie odruchów właściwego ustawiania się w pary
Każdy rycerz ma swoją damę
· „Dawno, dawno temu”- opowiadanie twórcze, dzieci kontynuują opowieść według własnych pomysłów
· „Przejdź po kładce”- zabawy ruchowe, ćwiczenia równoważne
· „Królewna”- wysłuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny, rozmowa o bohaterce utworu
· „Rycerz i królewna”- sylwety do ozdobienia
· „Szukaj swojej pary”- zabawa ruchowa, szybkie reagowanie na sygnał
· „Księżniczki”- wykorzystanie sylwet w zabawie tematycznej
losowa