PSYCHOMETRIA 5
Normy czyli nadawanie znaczenia wynikom testowym
Możemy wyróżnić trzy koncepcje normy: normę definiowaną przez kryterium
teoretyczne, kryterium kulturowe i kryterium statystyczne.
· Zgodnie z kryterium teoretycznym norma wyznaczona jest przez jakąś teorię (koncepcję) psychologiczną. Zasadniczym znaczeniem terminu norma jest pewien wzór (model) wynikający z przyjętej teorii, pozostałe zaś znaczenia mieszczą się w tych ramach.
Według kryterium kulturowego normę określają przepisy i wzory kulturowe. Bez względu na treść tych wzorów istotą normy jest zgodność z takim przepisem.
Natomiast według kryterium statystycznego normą jest to, co jest opisywane jako „zachowanie większości” czy jako „zachowanie średnie lub przeciętne”
Normą – w sensie psychometrycznym – jest standard ilościowy, wyznaczony przez średnią, medianę lub inną miarę tendencji centralnej obliczoną dla grupy przedstawicieli danego typu (gatunku). Normą jest typowe zachowanie (typowy wynik w teście) otrzymany dla określonej grupy osób. W psychometrii przyjmujemy statystyczne rozumienie normy. Norma nie oznacza standardu „dobrego” wykonania testu; norma opisuje poziom typowego wykonania testu przez osoby należące do określonej grupy.
Rodzaje norm
ze względu na sposób definiowania grupy odniesienia
normy ogólnokrajowe
normy lokalne
ze względu na sposób ich konstrukcji
typu standardowego
typu rangowego
typu równoważnikowego
normy wymagań
Przekształcanie indywidualnego wyniku testowego w odpowiadający mu wynik standardowy z
Xi - X
Zi = SD
Xi to indywidualny wynik testowy
X to średni wynik w teście otrzymany w grupie odniesienia
SD to odchylenie standardowe ogólnych wyników testowych w
grupie odniesienia
Przekształcanie wyników z na jednostki wybranej skali standardowej
jednostka skali standardowej = (ss)(z) + 0s
T = 10z + 50
stanin = 2z + 5
sten = 2z + 5.5
IQ Wechslera = 15z + 100
tetron = 4z + 10
Skala Staninowa- rozkład
Etapy procedury obliczania norm
4
Ariolla