1166.txt

(625 KB) Pobierz
Tadeusz Pilch
Zasady bada�
Pedagogicznych 

(wydanie drugie poprawione i rozszerzone)
Rozdzia� 4 opracowa�a Teresa Bauman
Rozdzia� 7 opracowa� Andrzej Rad�ko
Celem nauki nie jest otwieranie drzwi niesko�czonej m�dro�ci,
lecz po�o�enie kresu niesko�czonym b��dom.
Bertold Brecht.
Wydawnictwo "�ak" Warszawa 1995

Itu,~ I;iklar
I~m~l M;iruk ~nicci�ski

Redaktor techniczny l~l�bieta Malik
Ksi��ka dofinansowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
Copyright by Wydawnictwo "�ak" Copyright by Tadeusz Pilch
Wydawnictwo "�ak" Teresa i J�zef �nieci�scy
Warszawa ul. Moldawska 13/56 tel: 22-82-67
ISBN 83-86770-00-7
~ .'a `'3 ~~
Wszelkie prawa zastrze�one. �aden Ii~a~;n~cW Ici ksiatiki nie mo�e by� kserowany ani w inny sl�~seSb kopiowany bez uprzedniej, pisemnej zgody wydawcy
Druk i oprawa: f~ Tei. (0-22) 789 38 54



Spis tre�ci

S�owo wst�pne .................................................1 Rozdzia� 1. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym . . . . . . 3
	1.1. Poj�cie nauki ............................................3
	1.2. Cechy i zasady poznania naukowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . 4
	1.3. Owoce poznania naukowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . 7
	1.3.1. Cele bada� naukowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . 7
	1.3.2. Prawa nauki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . 8
	1.3.3. Prawid�owo�ci nauki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 10
	1.3.4. Teoria naukowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 11
	1.4. Wyja�nienia naukowe i ich rodzaje . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . .	. . 12
	1.4.1. Wyja�nienia genetyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 13
	1.4.2. Wyja�nienia funkcjonalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 14
	1.4.3. Wyja�nienia teleologiczno-funkcjonalne . . . . . . . . . . . . . .	. . 15
	1.4.4. Wyja�nienia logiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 16
	Literatura zalecana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 17
	Zadania i pytania ............................................	..17
	Rozdzia� 2. Terminy i poj�cia bada� pedagogicznych . . . . . . . . .	. .19
	2.1. Typologia bada� pedagogicznych ze wzgl�du na cel,	
	organizacj�, przedmiot i procedur� . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 19
	2.2. Problemy i hipotezy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 24
	2.2.1. Formu�owanie problem�w badawczych . . . . . . . . . . . . . . .	. . 24
	2.2.2. Formu�owanie hipotez . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 26
	2.3. Poj�cie modelu w badaniach spo�ecznych . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 28
	2.4. Zmienne i wska�niki w badaniach pedagogicznych . . . . . . . . . . .	.~. 31
	2.4.1. Formu�owanie zmiennych i ich rodzaje . . . . . . . . . . . . . . .	. . 31
	2.4.2. Wska�niki i ich rodzaje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 33
	2.5. Klasyfikacja jako narz�dzie poznania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 35
	Literatura zalecana ...........................................	..39
	Zadaniai pytania ............................................	..40
	Rozdzia� 3. Metody bada� pedagogicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. 41
	3.1. Metody - techniki - narz�dzia badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 41
	3.2. Eksperyment pedagogiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . 43
V

	t. 4. Menu>Lralia pc~la~mgicrna . ... ..... . .. ..... ...........	.....45
	~..1. Mn~rcla inclywi~lualnych przypadkciw . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .47
	~.5. Mnu~lu Banda�u diagnostycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .49
	I,W ~rntura zalecana ........................................	.....52
	%,a~lania i pytania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .53
	Rozdzia� 4. O mo�liwo�ci zastosowania metod jako�ciowych	
	w badaniach pedagogicznych	
	- opracowa�a Teresa Bauman . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .54
	4.1. Uwagi og�lne ......................................	.....54
	4.2. Przedmiot i cel bada� jako�ciowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .56
	4.3. Hipoteza i problem badawczy w badaniach jako�ciowych . .	. . . . .57
	4.4. Dob�r badanych ....................................	.....58
	4.5. Cechy charakterystyczne badania jako�ciowego . . . . . . . . . . .	. . . . .59
	4.5.1. Relacja badacz - badany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .59
	4.5.2, J�zyk w badaniach jako�ciowych . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .61
	4.5.3. Kontekst .....................................	.....61
	4.5.4. Wyobra�nia i intuicja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .62
	4.6. Proces badania .....................................	.....63
	4.7. Badania jako�ciowe w pedagogice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .63
	4.8. Rodzyje metod jako�ciowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .64
	4.8.1. Otwarty wywiad pog��biony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .64
	4.8.2. Metoda biograficzna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .67
	4.8.3. Jako�ciowa analiza tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .69
	4.8.3. I . Uwagi dotycz�ce jako�ciowej analizy tekst�w	
	i autobiografiii ......................................	.....71
	4.8.4. Obserwacja uczestniczatca czyli hmianie	
	przez wsp�lne do�wiadczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .72
	4.9. Uwagi ko�cowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , .	. . . . .74
	Zadanim pytania .........................................	.....75
	Rozdzia� 5. Techniki bada� pedagogicznych . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .76
	5.1. Obserwacja ........................................	.....76'
	5.1.1. Narz�dzia obserwacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .79
	5.2. Wywiad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .82
	5.2.1. Czynniki zak��caj�ce wiarygodno�� informacji . . . . . .	. . . . .83
	5.2.2. G��wne typy wywiad�w w badaniach pedagogicznych	. . . .85
	5.3. Ankieta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .86
	5.4. Badanie dokument�w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .88
	5.5. Analiza tre�ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. . . . .90
	5.6. Technikiprojekcyjne ................................	.....91
	Literatura zalecana ............................................	.92
	Zadanim pytania .............................................	.93
	Rozdzia� 6. Pomiar w badaniach pedagogicznych . . . . . . . . . . . . .	.94
	6.1. Pomiar �rodowiska wychowawczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. 95
	6.2. Poj�cie i skale pomiaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. 97
	6.2. I . Skala nominalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. 98
	6.2.2. Skala porz�dkowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. 99
	6.2,3. Skala interwa�owa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	. 99
	6.2,4. Skala ilorazowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	100
	6.3. Techniki socjometryczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	101
	6.4. Testy pedagogiczne .....................................	105
	6.4,1. Istota i w�a�ciwo�ci test�w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	105
	6.4.2. Klasyfikacja test�w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	107
	6.4.3. Zasady stosowania test�w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	109
	Literatura zalecana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	110
	Zadanim pytania ....................,......................	111
	Rozdzia� 7. Skuteczno�� metod statystycznych i warunki	
	ich stosowania w badaniach pedagogicznych	
	- opracowa� Andrzej Rad�ko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	112
	7.1. Sztuka konstruowania pr�by badawczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	113
	7.2. Operacje statystyczne na zmiennych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	118
	7.3. Korelacje, rozk�ady i oszacowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	126
	7.4. Statystyczna weryfikacja hipotez . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	131
	Literatura zalecana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	134
	Zadanim pytania ...........................................	134
	Rozdzia� 8. Narz�dzia badawcze. Konstrukcja i zastosowanie . . .	135
	8.1. Regu�y technicznej i poznawczej poprawno�ci	
	budowy narz�dzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	136
	8.2. Kwestionariusz wywiadu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	137
	8.3. Kwestionariusz ankiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	147
	8.4. Narz�dzia socjometrii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	155
	8.5. Narz�dzia obserwacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	156
	8.6. Skale .................................................	164
	Literatura zalecana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	169
	Zadanim pytania ...........................................	170
	Rozdzia� 9. Organizacja i etapy bada� naukowych . . . . ....
Zgłoś jeśli naruszono regulamin