STRATEGIE NAGRYWANIA 2 - NAGRANIE WOKALI I PARTII SOLOWYCH.pdf

(86 KB) Pobierz
cichy komputer.qxd
TECHNOLOGIA Strategie nagrywania (2)
Strategiie nagrywaniia (2)
Nagraniie wokallii ii partiiii sollowych
Grzegorz Bryg
Po stworzeniiu sekcjjii rytmiicznejj
ii nagraniiu giitary prowadz¹cejj nadszed³³
czas na nagraniie wokallii ii iinstrumentall-
nych partiiii sollowych. Niie przypadkiiem
podajjê tak¹ w³³aœniie kollejjnoœæ. £atwiiejj
odnalleŸæ miiejjsce dlla sollówkii odnosz¹c
siiê do wyœpiiewanego tekstu ii przewii-
dziianejj przerwy, nawet gdy mamy nad
œlladamii kontrollê wzrokow¹.
1
Zacznijmy od wyznaczenia około 10 ścieżek
(np. 21-30) przeznaczonych do nagrania i do
późniejszej pracy nad nagranymi ścieżkami.
Każda z nich winna być odpowiednio skonfigu-
rowana – przede wszystkim odnosić się do tego
samego toru karty dźwiękowej. Mikrofon, przed-
wzmacniacz i okablowanie oczywiście jak naj-
wyższej klasy, niezbędny może być filtr przeciw-
podmuchowy, by w nagraniu nie pojawiały się
efekty typu pop (uderzenia strumieni powietrza
w membranę mikrofonu), wreszcie wskazany
jest płytki ogranicznik sprzętowy (limiter), by
z wysoko wyregulowanym progiem działania
reagował jedynie w krytycznych momentach,
lecz nie wpływał na ogólną dynamikę sygnału.
Komputer powinien być maksymalnie wyci-
szony, a jeśli to nie jest możliwe – usytuowany
z dala od mikrofonu, lub wręcz za ścianą. Im
głośniejszy wokalista, tym mniejszy z tym pro-
blem, gdyż głośny wokal wymaga niższego
wysterowania, co zapobiega rejestrowaniu
sygnałów cichszych. Partie wokalne o znacznie
mniejszej głośności należy nagrywać oddzielnie
(np. ścieżki 26-30) z wysterowaniem wyższym.
W normalnym trybie nie liczmy na to, że docią-
gniemy je później do głośniejszych, bo zwięk-
szymy w ten sposób szumy, w dodatku stracimy
rozdzielczość.
Ods³uchiwanie œcie¿ek wokalnych. Nagrane zosta³y trzy œcie¿ki. Pierwsza fraza wysz³a najlepiej na œcie¿ce nr 23, niewiele gorzej
na œcie¿ce 21, wiêc mo¿na z³o¿yæ dwa g³osy. Druga fraza zosta³a pobrana ze œcie¿ki 22. Trzecia fraza zosta³a na œcie¿ce 22 Ÿle
zaœpiewana i jest do usuniêcia. Wyboru trzeciej frazy dokonamy pomiêdzy œcie¿kami 21 i 23.
Kiedy wokalista zaczyna już śpiewać, nagry-
wanie powinno być włączone i śpiew powinien
być rejestrowany bez względu na ilość błędów.
No chyba, że cały czas jest ogólnie do niczego,
wtedy należy nakazać artyście rozgrzanie
narządów mowy, zaproponować mu kawę, spe-
cjalne cukierki (telewizyjna reklama z Tarzanem
nie jest aż taka przesadzona) lub nawet przeło-
żyć sesję na dzień lepszej jego głosowej dyspo-
zycji. Jeżeli jednak głos brzmi dobrze, a we
znaki dają się tylko pojedyncze kiksy, to
powinno się cierpliwie poczekać do końca
kawałka, nagrywając go na pierwszej wyzna-
czonej ścieżce (np. 21). W tym przypadku nie
jest konieczna gotowość na wstawienie mar-
kera, sprawę naprawy błędów załatwimy ina-
czej. O tym za chwilę.
Przystępujemy do ponownego nagrywania.
Cofamy kursor programu, przełączamy nagrywa-
nie na kolejną ścieżkę (np. 22), a wokalista wyko-
nuje utwór po raz drugi. Tu także czekamy do
końca. Tak samo po raz trzeci, czwarty, piąty...
Sześć wykonań powinno w zupełności wystarczyć.
W tej chwili dysponujemy kilkoma wersjami
wokalnymi jednego utworu. Nagrany ślad
wokalny w przeciwieństwie do gitarowego jest
pełen przerw, gdyż człowiek niezależnie od tego,
czy jest płetwonurkiem, czy nałogowym pala-
czem, to musi czasem nabrać powietrza. To
spore ułatwienie dla realizatora. Generalnie cho-
dzi o to, by z tych wielu wersji ułożyć jedną,
zawierającą najlepsze fragmenty zapożyczone
z każdej z osobna. Poszczególne frazy wokalne
są oddalone od siebie czasem, w jakim piosen-
karz w milczeniu uzupełniał zapas powietrza,
zatem możemy go bezpiecznie pokroić:
- zaznaczyć pierwszą frazę wokalną utworu,
z pewnymi marginesami ciszy,
- załączyć pętlę (loop) do zaznaczonego fragmentu,
- przyciskiem MUTE wyciszyć wszystkie ścieżki
z wyjątkiem pierwszej (21),
- odsłuchać frazę kilka razy wraz z podkładem
instrumentalnym, w pętli,
- wyciszyć pierwszą ścieżkę i odsłuchać drugą
(22) tak samo jak pierwszą,
- analogicznie odsłuchać trzecią, czwartą
i każdą kolejną,
- drogą eliminacji wybrać tę zaśpiewaną najlepiej,
usunąwszy te, które od razu wydają się złe,
- fragment z najlepszą frazą skopiować (w pro-
gramie Cakewalk wybrać opcję kopiowania Split
audio events ) i wkleić dokładnie w ten sam czas,
lecz w inną, wolną ścieżkę, którą roboczo
nazwiemy „zbiórką” (w programie Cakewalk
wybrać opcję wklejania Paste as new clip ),
- zaznaczyć drugą frazę wokalną utworu, z pew-
nymi marginesami ciszy i uczynić z nią to
samo, co z pierwszą ( rysunek 1 ). Należy przy
tym zwrócić uwagę, aby wklejone klipy z fra-
zami nie nachodziły na siebie w czasie,
Rozprawmy siê z wokalem
Głównym celem tego artykułu jest pomoc
w rozwiązaniu problemów, jakie czyhają na nas,
kiedy wykonawca nie jest w stanie w rozsądnych
ramach „czasowo-bajtowych” zaśpiewać idealnie
utworu w całości. Gdy na przykład wszystko
idzie jak po maśle do momentu zafałszowania,
zdławienia, pomylenia tekstu itp., to wiadomo, że
całość nie może w takiej postaci pozostać i trzeba
będzie pokrzyczeć jeszcze trochę. Wiemy, że
w epoce cyfrowej nie musimy postępować zgod-
nie z wykańczającą psychicznie metodą „stop
i jeszcze raz”. Postarajmy się zatem maksymalnie
wykorzystać owe atuty tejże epoki.
120
Estrada i Studio • wrzesieñ 2004
147960125.001.png
Strategie nagrywania (2) TECHNOLOGIA
co stanowiłoby sporą niewygodę podczas póź-
niejszej obróbki.
Z pewnością będą miały miejsce momenty nie-
zdecydowania. Wówczas możemy się kierować
odsłuchem solo (bez podkładu), by lepiej słyszeć
głos, porównaniem do wcześniejszej lub później-
szej najlepszej frazy (bo mogą się zdarzyć niepo-
trzebne różnice w artykulacji), ale też możemy
wykorzystać drugą dobrą frazę dla drugiego głosu,
wklejając ją do ścieżki „zbiórka 2”, która to ścieżka
powinna służyć również planowanym głosom
chórkowym tego samego wokalisty, po odsłucha-
niu z głosem pierwszym, ma się rozumieć. Nie-
zwykle interesujące efekty pozwala uzyskać
zaśpiewanie jednego fragmentu na dwa głosy,
każdy inną melodią i harmoniką w stosunku do
podkładu (przykład z brzegu: podkład – dźwięki C
F G, wokal I – E F D, wokal II – G A G). Warto mieć
z góry zaplanowane odpowiednie momenty.
Tym sposobem powstanie ścieżka zawierająca
wiele pojedynczych klipów zebranych ze ścieżek
nagrywanych oraz ścieżka z kilkoma klipami
dublującymi (tworzącymi chórek). Kolejną
ważną czynnością jest obróbka „brzegów” kli-
pów, czyli punktów, w których zaczyna się
i kończy każdy z nich. Są to miejsca, gdzie sły-
chać trzaski ( rysunek 2a ) spowodowane nagłym
skokiem amplitudy w górę lub w dół. By wyeli-
minować trzaski, należy:
- przejść do okna View/Audio i odpowiednio
dopasować widok początku pierwszego klipu,
- narzędziem ołówka spowodować, by cisza łagod-
nie przechodziła w dźwięk. Szum poprzedzający
frazę wokalną powinien narastać z poziomu
minimum do swojego poziomu pierwotnego bez-
pośrednio przed pierwszą głoską wokalisty,
- przejść do widoku końca klipu,
- narzędziem ołówka spowodować, aby szum
łagodnie opadał do poziomu ciszy. Szum
następujący po frazie wokalnej powinien zani-
kać do poziomu minimum bezpośrednio po
ostatniej głosce wokalisty ( rysunek 2b ),
- to samo uczynić z każdym następnym klipem.
Czas wspomnianego narastania lub zanika-
nia, tj. czas pomiędzy poziomem minimum,
2a
2b
Obróbka zakoñczenia klipu. 2a) trzask wynikaj¹cy z nag³ego zaniku szumu i sta³ej sk³adowej. 2b) Szum ³agodnie sprowadzony do
poziomu minimalnego. Cienkie, bia³e linie oznaczaj¹ trasê, a czerwone strza³ki – kierunek ruchu narzêdzia o³ówka (program Ca-
kewalk). Rysunek zosta³ celowo rozci¹gniêty w pionie, dla lepszego widoku. Wysokoœæ klipu na rysunku nie przedstawia pe³nego
zakresu dynamiki. Analogicznie nale¿y obrobiæ pocz¹tek klipu. Swoj¹ drog¹ przed jak¹kolwiek obróbk¹ warto dokonaæ operacji
usuniêcia sta³ej sk³adowej.
a poziomem najmniejszej redukcji szumu,
powinien wynosić krótki ułamek sekundy.
Taka edycja choć zabierze kilkanaście minut,
to daje znacznie lepsze rezultaty od bramki
szumów.
3
Solówki
Nagrywanie solowych partii gitarowych, które
są planowane i schematyczne, może wyglądać
podobnie jak nagrywanie gitar prowadzących
(patrz tekst w poprzednim numerze EiS ). Jednak
solówki improwizowane to już zupełnie co
innego; improwizacja ma to do siebie, że powtó-
rzenie jej z poprawą błędów może nie być moż-
liwe, ponieważ gitarzysta zwyczajnie nie
pamięta wszystkich dźwięków po kolei, a próby
wielokrotnego odsłuchiwania, by identycznie
powtórzyć to samo, raczej nie mają sensu.
W takim przypadku powinniśmy:
– pozwolić gitarzyście zagrać kilka razy
solówkę, nie zważając, czy jej wersje są do sie-
bie bardzo podobne, czy też nie,
– posłuchać każdej z nich w całości i wybrać tę,
która w kontekście podkładu wydaje się naj-
lepsza, lub wybrać ich więcej, lecz każda
winna odnosić się do innego okresu. Na przy-
kład: solówka nr 1 brzmi najlepiej do
momentu, gdy funkcja podstawowa zmienia
się z C na F, natomiast w funkcji F bardziej
może się podobać solówka nr 2,
– jeśli wybraliśmy więcej solówek niż jedną, to
trzeba skleić ją do jednej, wyznaczywszy
koniec poprzedniej i jednoczesny początek
następnej. Tu znowu konieczne będą usunię-
cia trzasków spowodowanych nagłymi sko-
kami amplitudy na połączeniu klipów,
– przy pomocy markerów (znaczników) wytypo-
wać miejsca wymagające korekty,
– w ich miejsce znaleźć odpowiednie frazy
z pozostałych solówek, lecz nie koniecznie
z tego samego położenia w czasie. Jednocze-
śnie najprościej jest wybrać te przyporządko-
wane tej samej funkcji podstawowej, chociaż
Miejsce obciêcia klipu solówki (likwidacja lewej strony) dla
jak najmniejszej s³yszalnoœci zachwiania spowodowanego ³¹-
czeniem klipów.
przypadkiem może pasować jakiś fragment
z zupełnie innej funkcji.
– usunąć trzaski w połączeniach klipów.
Nie musimy obawiać się sztuczności spowodo-
wanej sztukowaniem solówki pod warunkiem
bezwzględnego sprawdzenia, czy nie nastąpił
trzask na połączeniu. Taki trzask trzeba zlikwido-
wać. Uczulam na to już chyba po raz piąty, lecz
jest to bardzo pożyteczne uczulenie. Gdy wszystko
zostanie obrobione prawidłowo, to miejsce łącze-
nia klipów nie będzie się zbytnio różniło od dodat-
kowego szarpnięcia struny gitarowej. By uniknąć
także i tego, postarajmy się ciąć klipy w miejscach,
gdzie kończy się zanikanie uderzenia w strunę,
bezpośrednio przed kolejnym uderzeniem. Wzro-
kowo jest to punkt o najniższej amplitudzie
poprzedzający szybki jej wzrost ( rysunek 3 ).
Podobnie jak w przypadku wokali, tak i tutaj
osiągniemy ciekawy rezultat przez nałożenie na
siebie dwóch jednoczesnych solówek, nawet gdy
każda przedstawia zupełnie inną melodię.
Szczególnie na zakończenie solówki warto
wspomóc ją stosownym dodatkowym fragmen-
tem, zwiększając tym samym dramaturgię.
W kolejnym odcinku cyklu przedstawię kilka
sztuczek pomocnych przy miksowaniu ostrej
rockowej muzyki. E i S
Uwagi dotycz¹ce nagrywania
1. Jeœli nagrywanie wokalu ma miejsce w warunkach domo-
wych, to najlepsz¹ ku temu por¹ s¹ dni ch³odne, wrêcz
zimne i to z dwóch ró¿nych powodów. Po pierwsze: wyko-
nawca znacznie bardziej siê mêczy przy wysokiej temperatu-
rze, która ma wp³yw na pocenie siê i zasychanie w gardle
oraz zwi¹zane z tym g³osowe niedoskona³oœci. Po drugie:
o ch³odnej porze mniej jest za oknem przypadkowych towa-
rzyszy, mog¹cych krêpowaæ lub wrêcz przeszkadzaæ przy po-
mocy kosiarek lub innych ma³o popularnych instrumentów.
Zalecam te¿ godziny pracy, gdy wspó³lokatorzy s¹ poza do-
mem. Zarówno s¹siad, jak i przechodzieñ bynajmniej nie mu-
sz¹ partycypowaæ w naszym artystycznym przedsiêwziêciu.
Nie nale¿y natomiast nagrywaæ w czasie ulewy lub burzy,
gdy¿ grozi to zak³óceniami w sieci, a tak¿e zarejestrowaniem
dŸwiêków takich, jak bicie wody o szybê oraz grzmoty.
2. Wokalista powinien wykorzystaæ ka¿d¹ pauzê pomiêdzy
frazami na g³êbokie oddychanie, by unikn¹æ chwilowych
niedotlenieñ, a co za tym idzie os³abienia g³osu. Poza tym
dobrze mieæ pod rêk¹ napój, który jednakowo¿ nie mo¿e
byæ ani lodowaty (chrypka i szybkie zdarcie gard³a), ani ga-
zowany (niepo¿¹dane odg³osy wydobywania siê nadmiaru
gazów z uk³adu trawiennego poprzez jamê gêbow¹).
Estrada i Studio • wrzesieñ 2004
121
147960125.002.png 147960125.003.png 147960125.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin