szkoła specjalna nr 5 z2006.pdf

(1090 KB) Pobierz
SZKOLA-5-06.QXD
Nr 5 (237) 2006
Tom LXVII
LISTOPAD
GRUDZIEÑ
SZKO£A
SPECJALNA
DWUMIESIÊCZNIK AKADEMII PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
im. Marii Grzegorzewskiej
SPIS TREŒCI
323 – Kornelia Czerwiñska
Mo¿liwoœci wykorzystania grafiki dotykowej w nauczaniu jêzyków obcych – teoria
a praktyka
OPRACOWANIA NAUKOWE
330 – Ma³gorzata Kupisiewicz
Kszta³cenie dzieci z wad¹ s³uchu w systemie integracyjnym jako wyzwanie dla sur-
dopedagogiki
338 – Urszula Bartnikowska, Agnieszka ¯yta
Internet w procesie edukacji i rehabilitacji osób g³uchoniewidomych
344 – S³awomira Sadowska
Œcie¿ka edukacyjna ucznia z niepe³nosprawnoœci¹ intelektualn¹ w stopniu lekkim
– aspekty trajektorii spo³ecznej
353 – Remigiusz Kijak
Subiektywny obraz jakoœci ¿ycia m³odzie¿y z niepe³nosprawnoœci¹ intelektualn¹
w stopniu lekkim
362 – El¿bieta £obacz
Wspó³czesne tendencje w edukacji i rehabilitacji osób niepe³nosprawnych
wzrokowo
Z PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ
373 – Ma³gorzata Wiecha
Narciarstwo zjazdowe osób niewidomych
32629772.004.png
376 – Barbara Trochimiak
Arteterapia – problemy definicyjne
380 – Katarzyna Królikowska
Metoda Ruchu Rozwijaj¹cego Weroniki Sherborne w pracy z dzieckiem niewido-
mym i s³abo widz¹cym
388 – Agnieszka Lepak
Jestem nies³ysz¹cy. Dlaczego?
Z KRAJU I ZE ŒWIATA
392 – Anna Jaszczuk, Krzysztof Che³stowski
Sprawozdanie z przebiegu II Ogólnopolskiego Konkursu Gazetek Placówek Szkol-
nictwa Specjalnego „Nasza gazetka“
395 – Ma³gorzata Fedorowicz
Sprawozdanie z pobytu w Uniwersytecie w Ankarze
SPRAWOZDANIA I OCENY
396 – Aleksandra Maciarz
Beata Cytowska i Barbara Winczur (red.): Dziecko z zaburzeniami rozwoju. Konteksty
diagnostyczne i terapeutyczne. Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2005, ss. 308.
397 – Tomasz Kruszewski
Zbigniew Wêgierski: Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Wy-
dawnictwo Edukacyjne „Akapit“, Toruñ, 2006, ss. 226.
Recenzowali: Prof. dr hab. Zofia Palak
Prof. dr hab. Marzenna Zaorska
T³umaczenie na jêzyk angielski: Renata Wójtowicz
Komitet Redakcyjny:
prof. Halina Borzyszkowska, prof. W³adys³aw Dykcik, prof. Tadeusz Ga³kowski,
prof. Aniela Korzon, prof. Czes³aw Kosakowski, Jacek Kwapisz (MEiN), prof. Aleksandra
Maciarz, prof. Irena Obuchowska, dr Adam Szecówka
Redakcja :
prof. Jadwiga Kuczyñska-Kwapisz (redaktor naczelna), dr Danuta Gorajewska (z-ca redak-
tor naczelnej), Renata Malecka (sekretarz)
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Redaktor naczelna – dr Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Adres Redakcji: Wydawnictwo APS, 02-353 Warszawa
ul. Szczêœliwicka 40, tel. 022-824-69-05, 022-668-95-45, fax 022-658-11-18
e-mail: szkolaspecjalna@aps.edu.pl
nak³ad 1300 egz.
32629772.005.png
KORNELIA CZERWIÑSKA
APS, WARSZAWA
MO¯LIWOŒCI WYKORZYSTANIA GRAFIKI DOTYKOWEJ
W NAUCZANIU JÊZYKÓW OBCYCH – TEORIA A PRAKTYKA
prehistorycznych ludzie w³aœnie za pomoc¹ rysunku i rzeŸby wyra¿ali swo-
je uczucia, uwieczniali wydarzenia. Pierwotnie wiêc nie tyle pe³ni³ on funkcjê
estetyczn¹, co by³ form¹ komunikacji (Oster, Gould 2003, s. 17). Wspó³czeœnie
rysunek staje siê jedn¹ z najczêœciej stosowanych form przekazu informacji.
Widoczne w licznych obszarach ¿ycia spo³ecznego zastêpowanie s³ów symbo-
lami graficznymi stawia przed osobami pozbawionymi mo¿liwoœci bezpoœre-
dniego, wzrokowego odbioru rysunku niezwyk³e wyzwanie – koniecznoœæ roz-
wijania umiejêtnoœci czytania rysunku w formie wypuk³ej i jego prawid³owego
rozumienia. Aby osoba z dysfunkcj¹ wzroku mog³a w pe³ni funkcjonowaæ we
wspó³czesnym spo³eczeñstwie – nie bez przyczyny nazywanym coraz czêœciej
„obrazkowym“ – powinna pos³ugiwaæ siê równie¿ t¹ form¹ komunikacji, jak¹
jest grafika. Pozornie wydawaæ by siê mog³o, ¿e p³askie, barwne wycinki rzeczy-
wistoœci przedstawione na obrazkach, nie mog¹ byæ dostêpne dla osób niewido-
mych, jednak teoria i praktyka tyflopedagogiki dowodz¹, ¿e prawid³owo zaa-
daptowany rysunek, uwzglêdniaj¹cy specyficzne w³aœciwoœci odbioru dotyko-
wego, mo¿e staæ siê dla niewidomego u¿ytkownika Ÿród³em cennych informa-
cji o danym obiekcie.
E. Wiêckowska (2001, s. 58; 2003b, s. 80; 2004, s. 43), podkreœlaj¹c znaczenie ry-
sunku wypuk³ego jako specyficznej pomocy dla niewidomych w nauczaniu
i wychowaniu, nauce zawodu, w pracy zawodowej, nauce orientacji przestrzen-
nej i samodzielnego poruszania siê oraz spêdzaniu wolnego czasu, cytuje frag-
ment wniosków sformu³owanych podczas konferencji dotycz¹cej grafiki doty-
kowej, która mia³a miejsce w Berlinie w 1984 r.: „Relief jako specyficzny rysu-
nek dla ludzi niewidomych jest wa¿nym œrodkiem informacji o otaczaj¹cej rze-
czywistoœci przyrodniczej, spo³ecznej, technicznej, podobnie jak s³owo mówio-
ne i brajl jest dobrym opisem naturalnych przedmiotów i modeli. Rysunki wy-
puk³e dobrze s³u¿¹ powiêkszaniu wiedzy ludzi niewidomych“.
W fachowej literaturze (m.in. Szuman 1967; Bendych 1994 i 1995; Marek 2001;
Wiêckowska 2004; Jakubowski 2005) znajdujemy wyraŸne wskazanie o potrze-
bie wczesnego wprowadzania dziecka niewidomego w œwiat grafiki i systema-
SZKO£A SPECJALNA 5/2006
323
R ysunek by³ zawsze nieod³¹cznie zwi¹zany z dziejami cz³owieka. W czasach
32629772.006.png
KORNELIA CZERWIÑSKA
tycznego wykorzystywania poprawnie zredagowanych rysunków dotykowych
w nauczaniu ró¿nych przedmiotów, nie tylko matematyczno-przyrodniczych.
Autorzy podkreœlaj¹, i¿ tylko metodycznie poprawnie prowadzony proces edu-
kacji graficznej, zapewniaj¹cy czêsty kontakt dziecka z prawid³ow¹ grafik¹, jest
gwarantem opanowania przez niewidomego sprawnej umiejêtnoœci czytania ry-
sunków wypuk³ych. Nauka czytania rysunków dotykowych jest niezwykle
trudna i czasoch³onna; niewidome dziecko musi bowiem zrozumieæ i nauczyæ
siê korzystaæ z tej specyficznej formy przekazu informacji o obiektach, która
w zasadniczy sposób ró¿ni siê od bezpoœredniego poznawania obiektów czy ich
modeli za pomoc¹ dotyku. W³¹czenie grafiki dotykowej jako sta³ego œrodka dy-
daktycznego u³atwiaj¹cego proces nauczania-uczenia siê jest wiêc wyzwaniem
dla ucznia. Mo¿e nastrêczaæ pewne problemy równie¿ nauczycielowi, poniewa¿
wartoœæ merytoryczn¹ maj¹ tylko takie ilustracje dotykowe, które s¹ w popraw-
ny sposób zredagowane 1 . Niew³aœciwie przygotowany rysunek nie tylko nie
spe³ni swojej roli dydaktycznej, ale dodatkowo mo¿e zniechêciæ dziecko do czy-
tania grafiki, jak równie¿, co wydaje siê w szczególny sposób niebezpieczne,
mo¿e doprowadziæ do ukszta³towania siê w umyœle dziecka wyobra¿enia o da-
nym obiekcie, które bêdzie nieadekwatne do rzeczywistoœci. Przezwyciê¿enie
trudnoœci zwi¹zanych z przygotowaniem przez nauczyciela i odczytaniem
przez ucznia rysunku, które to problemy widoczne s¹ zw³aszcza w pocz¹tko-
wym okresie edukacji graficznej, sprawia, ¿e uczniowie niewidomi zyskuj¹ ko-
lejne, bardzo cenne Ÿród³o informacji o œwiecie.
Nasuwa siê pytanie, czy nauczyciele pracuj¹cy na co dzieñ w szko³ach dla
dzieci niewidomych podzielaj¹ opinie badaczy i teoretyków o mo¿liwoœciach
i potrzebie stosowania grafiki dotykowej w procesie nauczania? W jaki sposób
grafika dotykowa jest wykorzystywana przez nauczycieli? Z jakimi problemami
borykaj¹ siê nauczyciele podczas przygotowania i stosowania obrazków wypu-
k³ych?
W pewnym zakresie odpowiedzi na te pytania mo¿emy odnaleŸæ, analizuj¹c
wstêpne wyniki sonda¿u diagnostycznego na temat sposobów adaptacji pomo-
cy dydaktycznych wykorzystywanych przez nauczycieli jêzyków obcych pracu-
j¹cych w specjalnych oœrodkach szkolno-wychowawczych dla niewidomych
i s³abo widz¹cych. Warto jednak podkreœliæ, ¿e badania nie by³y skoncentrowa-
ne wy³¹cznie na stosowaniu grafiki dotykowej w nauczaniu, a dotyczy³y szero-
ko ujêtych œrodków dydaktycznych, w tym podrêczników, s³owników, kart pra-
cy itp. Uzyskane w badaniach dane dotycz¹ce rysunków wypuk³ych s¹ wiêc je-
dynie pewnym wycinkiem diagnozy aktualnej sytuacji przygotowywania przez
nauczycieli œrodków dydaktycznych i nale¿y odnosiæ je tylko do badanej popu-
lacji, a wiêc nauczycieli jêzyków obcych. Mo¿na przypuszczaæ, ¿e wykorzysta-
nie rysunków dotykowych przez nauczycieli pozosta³ych przedmiotów, na
1 Podstawowe zasady redagowania rysunków wypuk³ych przybli¿a. W: E. Wiêckowska (2001) Cele
i metoda nauczania dzieci niewidomych rysowania i czytania rysunku . W: S. Jakubowski (red.), Poradnik
dydaktyczny dla nauczycieli realizuj¹cych podstawê programow¹ w zakresie szko³y podstawowej i gimna-
zjum z uczniami niewidomymi i s³abo widz¹cymi . MEN, Warszawa, s. 58-73.
324
SZKO£A SPECJALNA 5/2006
32629772.007.png 32629772.001.png
MO¯LIWOŒCI WYKORZYSTANIA GRAFIKI DOTYKOWEJ W NAUCZANIU JÊZYKÓW OBCYCH...
przyk³ad matematyczno-przyrodniczych, mo¿e byæ w znacz¹cy sposób inne ni¿
wœród badanych.
Sonda¿ diagnostyczny stanowi³ czêœæ projektu „Per linguas mundi ad labo-
rem“ realizowanego przez instytucje zajmuj¹ce siê m.in. szeroko rozumian¹
dzia³alnoœci¹ na rzecz osób niepe³nosprawnych – Akademiê Pedagogiki Specjal-
nej, Uniwersytet Warszawski, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Polski Zwi¹zek
Niewidomych i Pañstwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepe³nosprawnych.
Badania ankietowe przeprowadzono w okresie od kwietnia do wrzeœnia 2006 r.
w 9 oœrodkach szkolno-wychowawczych w ca³ej populacji nauczycieli jêzyków
obcych pracuj¹cych z uczniami niewidomymi i s³abo widz¹cymi w normie inte-
lektualnej. Informacje uzyskane w ankietach zosta³y uzupe³nione podczas wy-
wiadów przeprowadzonych we wrzeœniu i paŸdzierniku 2006 r. Ostatecznie
w badaniach ankietowych wziê³o udzia³ 45 nauczycieli – co stanowi 78,9% ba-
danej populacji – pracuj¹cych w nastêpuj¹cych placówkach: Bydgoszcz (5 osób),
D¹browa Górnicza (6 osób), Kraków (8 osób), Laski k. Warszawy (4 osoby), Lu-
blin (5 osób), £ódŸ (4 osoby), Warszawa (3 osoby), Wroc³aw (5 osób). Najwiêk-
sz¹ grupê wœród badanych stanowili nauczyciele jêzyka angielskiego (28 osób),
nastêpnie niemieckiego (16) i francuskiego (1).
Spoœród badanych 41 (91,1%) deklaruje, ¿e dokonuje modyfikacji œrodków dy-
daktycznych w procesie nauczania jêzyka obcego; 4 nauczycieli nie przeprowa-
dza w ogóle ¿adnych adaptacji. Warto przy tym zaznaczyæ, ¿e 3 z nich dopiero
rozpoczê³o pracê z uczniami z dysfunkcj¹ wzroku. Nauczyciele ci nie znaj¹ je-
szcze podstawowych technik nauczania-uczenia specyficznych dla tych
uczniów, w tym nie znaj¹ pisma brajla i zasad redagowania grafiki dotykowej.
W klasach, w których pracuj¹ ci pedagodzy, nauczanie odbywa siê g³ównie me-
tod¹ werbaln¹, z ograniczeniem do minimum prac pisemnych i pracy z tekstem
(Czerwiñska 2006).
Wœród 42 nauczycieli pracuj¹cych z uczniami niewidomymi (3 osoby ucz¹ tyl-
ko i wy³¹cznie uczniów s³abo widz¹cych) zaledwie 7 (16,6%) deklaruje, ¿e sto-
suje na swoich zajêciach grafikê dotykow¹, przy czym 2 osoby wyraŸnie pod-
kreœla³y okazjonalny charakter wykorzystywania rysunków.
W grupie nauczycieli niewykorzystuj¹cych grafiki dotykowej wœród najwa¿-
niejszych przyczyn niestosowania tego typu pomocy wymieniano:
z brak potrzeby wprowadzania obrazków dotykowych podczas nauki jêzyka
obcego:
Ja u siebie na zajêciach nie wykorzystujê grafiki dotykowej. Przypuszczam, ¿e fizy-
cy, chemicy maj¹ jak¹œ bazê rysunków wypuk³ych. Czyli grafikê maj¹ ci, którzy musz¹
pracowaæ z wyobraŸni¹ przestrzenn¹. Jêzykowcy nie potrzebuj¹.
W wersji brajlowskiej podrêczników pominiêto æwiczenia oparte na rysunkach. Nie
ma ¿adnych rysunków, oni graficznie w ogóle nie pracuj¹.
Nie stosujê grafiki. Po co? Robiê æwiczenia inaczej.
W szkole jest sprzêt do wykonywania rysunków. Wiem, ¿e kole¿anki ucz¹ce w szko-
le podstawowej z tego korzystaj¹, natomiast ja w gimnazjum ju¿ z tego rezygnujê.
Je¿eli w podrêczniku s¹ æwiczenia oparte na grafice, to rezygnujê z takich æwiczeñ.
Ja nie mam takiej koniecznoœci, ¿eby pracowaæ na rysunkach. Mamy w oœrodku mo¿-
SZKO£A SPECJALNA 5/2006
325
32629772.002.png 32629772.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin