PE - inflacja.doc

(205 KB) Pobierz
Inflacja to wzrost ogólnego poziomu cen w gospodarce w danym okresie czasu

Inflacja to wzrost ogólnego poziomu cen w gospodarce w danym okresie czasu. Jej skutkiem jest spadek nabywczej waluty krajowej.

 

Powszechnie stosowaną miarą tempa inflacji jest stopa inflacji. Wskaźnik ten określa procentowy wzrost cen w gospodarce w danym okresie.

Inflacja może być mierzona tzw. Wskaźnikiem punktowym lub wskaźnikiem średniorocznym

 

Rodzaje inflacji ze względu na tempo:

·    Pełzająca (<5% rocznie) nie zakłóca procesu gospodarowania, uważana jest też za zachęcającą do oszczędzania, inwestowania i zwiększania wielkości produkcji

·    Krocząca – (<10%) ma tendencję wymykania się spod kontroli rządu i może wywołać spadek dochodów realnych(siły nabywczej)- deformować procesy ekonomiczne i hamować realny przyrost dochodu narodowego

·    Galopująca – (10-150%) zniechęca do inwestycji i oszczędzania, zakłóca proces gospodarowania i uniemożliwia wzrost gospodarczy

·    Hiperinflacja – (powyżej 150%) przejawia się tak w dużym natężeniu procesów inflacyjnych w gospodarce, że nie możliwe stają się racjonalne zachowania ekonomiczne.

 

Rodzaje inflacji ze względu na przyczynę:

·    Popytowa (konsumentów) wzrost ogólnego poziomu cen w gospodarce w danym okresie czasu wywołany szybszym wzrostem całkowitych wydatków niecałkowitej wielkości produkcji. Wywoływana jest przez państwo. Powoduje zwiększenie zapotrzebowania na środki finansowe z realizacją. Prowadzi to do powstania deficytu w budżecie, który może być pokryty przez dodatkową emisję pieniądza

·    Podażowa (producentów) – wzrost w danym okresie czasu ogólnego poziomu cen w gospodarce wywołany ograniczeniem podaży zasobów lub wzrostem ich ceny, co w efekcie prowadzi do wzrostu kosztów wytwarzania. Wywoływana jest czynnikami zewnętrznymi np. ograniczeniem podaży ropy naftowej na rynkach światowych

·    Strukturalna – wzrost ogólnego poziomu cen w gospodarce w danym okresie czasu spowodowany zmianami w jej strukturze i brakiem zmiany przez wytwórców struktury produkcji. Jedną z przyczyn jest zmiana struktury popytu

 

Konsekwencje inflacji:

·    Zniechęca do oszczędzania a zachęca do szybkiej nieracjonalnej zamiany pieniądza na towary

·    Sprzyja dłużnikom a krzywdzi wierzycieli

·    Jest niekorzystna dla ludzi o stałych dochodach a korzystna dla tych, którzy mogą skutecznie wywierać wpływ na wysokość swoich dochodów

·    Zyskują właściciele majątku, szczególnie w postaci ziemi i budynków

·    Sprzyja raczej wydatkom konsumpcyjnym niż inwestycyjnym

·    Wysoka i niekontrolowana inflacja (galopująca i hiperinflacja) nie pozwala poprawnie skalkulować kosztów i zysków, uniemożliwia transakcje pieniężne i w efekcie rozbija życie gospodarcze kraju

·    Zwykle pogarsza konkurencyjność towarów danego kraju zarówno na rynku wewnętrznym jak i na rynkach zagranicznych; skutkiem może być więc tendencja do wzrostu importu a zmniejszenia eksportu, a zatem do pogorszenia bilansu handlowego danego kraju.

 

POLITYKA PRZECIW DZIAŁANIA INFLACJI- bezpośrednie i pośrednie formy interwencjonizmu

·  Polityka płacowa – ma na celu ograniczenie wzrostu płac do poziomu wzrostu wydajności pracy

·  Cenowa – aby przeciwdziałać monopolistycznym i nieuzasadnionym zawyżaniu cen. Prowadzi ona do rozwoju konkurencji na rynku poprzez wspieranie małych i średnich firm i stwarzanie barier dla powstawania monopoli.

·  Fiskalna – zmniejszenie wydatków budżetowych i podwyższaniu podatków, co wpływa na zmniejszenie całkowitego popytu w gospodarce i ograniczenie inflacji o charakterze popytowym.

·  Pieniężna - aby przeciwdziałać inflacji w tym celu władze monetarne kraju ustalają stopy procentowe na poziomie, który sprzyja zwiększaniu oszczędności a ogranicza zaciąganie kredytów, co zmniejsza całkowity popyt rynkowy i ograniczenie inflacji o charakterze popytowym.

 

 

 

По этим предметам z tych przedmiotów

Пятёрка piątka

Тройкаtrójka

Четвёрка-czwórka

Шестёка-szóstka

Это даётся мне легко/трудно-udaje mi się bez trudu/z trudem, uczę się tego bez trudu/z trudem

Раздел 3 урок 5

Аэробика-aerobik

Быстро-szybko

В котором часу?- O której godzinie?

Выходить-wychodzić

День-dzień

Завтракать-jeść śniadanie

Ложиться спать-kłaść się spać

Мыться-myć się

Ночь-noc

Обедать- jeść obiad

Одеваться-ubierać się

Принимать-brać prysznic

Сколко времени?-Która godzina?

Собирать-zbierać

Тетрадь, тетради-zeszyt

Ужинать-jeść kolację

Утро-jutro

Учебник-podręcznik

Ученики-uczniowie

Учитель, учитедьница-nauczyciel, nauczycielka

Чистить зубы-myć zęby

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin