slajdyMM1.pdf

(105 KB) Pobierz
2012-01-20
Poj ħ cie post ħ powania administracyjnego
PostĶpowanie
administracyjne
A. Szerokie uj ħ cie poj ħ cia post ħ powania
administracyjnego
B. ĺ cisłe uj ħ cie poj ħ cia post ħ powania administracyjnego
Post ħ powanie administracyjne – szerokie uj ħ cie
Post ħ powanie administracyjne – Ļ cisłe uj ħ cie
W najszerszym znaczeniu poj ħ ciem post ħ powania
administracyjnego obejmuje si ħ wszelkie procedury stosownie
do których działaj Ģ organy administracji publicznej, czyli tak Ň e
te niezwi Ģ zane ze stosowaniem materialnych norm prawa
administracyjnego (np. procedury legislacyjne, kontrolne czy
planistyczne). Poj ħ cie post ħ powania administracyjnego bywa
równie Ň odnoszone do jakiego Ļ okre Ļ lonego zespołu ró Ň nych
procedur administracyjnych.
W Ļ cisłym
znaczeniu
pod
poj ħ ciem
post ħ powania
administracyjnego
doktryna
rozumie
procedur ħ
załatwiania
indywidualnych
spraw
przez
organy
administracji
publicznej
w
formie
zewn ħ trznego
aktu
administracyjnego – decyzji administracyjnej
Post ħ powanie administracyjne to „regulowany przez
prawo procesowe ci Ģ g czynno Ļ ci procesowych
podejmowanych przez organy administracji
publicznej oraz inne podmioty post ħ powania w celu
rozstrzygni ħ cia
W literaturze (w szczególno Ļ ci w starszej) dokonuje si ħ
niekiedy rozgraniczenia poj ħ cia post ħ powania
administracyjnego w szerokim i Ļ cisłym znaczeniu [m.in. B.
Graczyk, J. Staro Ļ ciak, W. Dawidowicz]
sprawy
indywidualnej
w
formie
decyzji administracyjnej” [B. Adamiak]
1
769277159.064.png 769277159.075.png 769277159.086.png 769277159.097.png 769277159.001.png 769277159.012.png 769277159.016.png 769277159.017.png 769277159.018.png
2012-01-20
W Polsce procedura rozstrzygania spraw w post ħ powaniu
administracyjnym
jest
cz ħĻ ciowo
skodyfikowana .
Procedur ħ t ħ reguluje
post ħ powania
kodeks
administracyjnego .
Skodyfikowanie post ħ powania administracyjnego nie
oznacza jednak, Ň e post ħ powanie w odniesieniu do
wszelkich rodzajów spraw uregulowane jest w jednym
akcie normatywnym. Dlatego te Ň w nauce prawa
administracyjnego w ramach post ħ powania
administracyjnego (jurysdykcyjnego) wyró Ň nia si ħ :
- post ħ powanie ogólne oraz
- post ħ powania szczególne .
Rodzaje post ħ powania administracyjnego
A.
Ogólne post ħ powanie administracyjne
B.
Post ħ powania administracyjne szczególne
Ogólnym post ħ powaniem administracyjnym okre Ļ la
si ħ post ħ powanie uregulowane w k.p.a. , gdy Ň przepisy
w
Przepisy ogólnego post ħ powania administracyjnego nie
maj Ģ zastosowania w zakresie, w jakim odr ħ bne przepisy
normuj Ģ post ħ powanie w okre Ļ lonych rodzajach spraw
administracyjnych.
nim
zawarte
tworz Ģ ogólny
system
post ħ powania
administracyjnego,
maj Ģ cy
zastosowanie
dla
zdecydowanej
wi ħ kszo Ļ ci
działów
prawa
St Ģ d
obok
ogólnego
post ħ powania
administracyjnego.
Zasada zastosowania k.p.a. do wszystkich spraw
indywidualnych rozstrzyganych w formie decyzji
administracyjnej wprowadzona do art. 1 k.p.a. stwarza,
jak si ħ uwa Ň a, domniemanie stosowania ogólnego
post ħ powania administracyjnego w tych wszystkich
sprawach, w których organy administracyjne rozstrzygaj Ģ
o
administracyjnego
wyró Ň nia
si ħ administracyjne
post ħ powania szczególne.
Wyodr ħ bnienie post ħ powa ı szczególnych wi ĢŇ e si ħ ze
specyfik Ģ pewnych spraw administracyjnych, poniewa Ň
przepisy procedur szczególnych „w swych zasadniczych
postanowieniach s Ģ dostosowane do charakteru i cech
odr ħ bnych spraw w nich rozpatrywanych” [J. Borkowski]
indywidualnych
prawa
i
obowi Ģ zkach
w
sposób
władczy
w
drodze
decyzji
administracyjnej
[J. Borkowski]
2
769277159.019.png 769277159.020.png 769277159.021.png 769277159.022.png 769277159.023.png 769277159.024.png 769277159.025.png 769277159.026.png 769277159.027.png
2012-01-20
W ramach kategorii post ħ powa ı szczególnych dokonuje
si ħ jeszcze dalszego rozró Ň nienia na procedury
szczególne o charakterze samoistnym (autonomicznym)
oraz niesamoistnym (nieautonomicznym).
Autonomiczne post ħ powanie szczególne
Autonomiczne post ħ powanie szczególne to takie, które co
do
zasady
s Ģ w
sposób
zupełny
uregulowane
przez
przepisy
szczególne
zawarte
w
innych
ni Ň kodeks
post ħ powania administracyjnego.
post ħ powanie administracyjne
(jurysdykcyjne)
Niesamoistne post ħ powanie szczególne
Niesamoistnym post ħ powaniem szczególnym jest takie,
którego jedynie pewne etapy lub najbardziej
charakterystyczne zagadnienia proceduralne normuj Ģ
przepisy odr ħ bne, w pozostałych kwestiach odsyłaj Ģ c do
uregulowa ı ogólnych (zawartych w k.p.a.).
post ħ powanie ogólne
post ħ powania szczególne
nieautonomiczne
autonomiczne
Ponadto szereg ustaw zawiera szczególne rozwi Ģ zania
proceduralne dotycz Ģ ce niektórych instytucji i czynno Ļ ci
procesowych,
modyfikuj Ģ lub
ograniczaj Ģ
które
stosowanie
k.p.a.
Najcz ħĻ ciej
przyjmuje
si ħ , Ň e
takie
Tryby post ħ powania administracyjnego
przepisy
nie
konstytuuj Ģ odr ħ bnych
post ħ powa ı
szczególnych.
Jednak przy szerokim uj ħ ciu, mo Ň na te Ň przyj Ģę , Ň e
wszelkie takie przepisy tworz Ģ szczególny systemy
post ħ powania administracyjnego – w takim wypadku,
ka Ň de zmodyfikowane w stosunku do k.p.a.
post ħ powanie administracyjne byłoby post ħ powaniem
szczególnym [por. W. Dawidowicz, L. ņ ukowski]
A.
Tryb zwykły (główny) post ħ powania administracyjnego
Tryby nadzwyczajne post ħ powania administracyjnego
B.
3
769277159.028.png 769277159.029.png 769277159.030.png 769277159.031.png 769277159.032.png 769277159.033.png 769277159.034.png 769277159.035.png 769277159.036.png 769277159.037.png 769277159.038.png 769277159.039.png 769277159.040.png 769277159.041.png 769277159.042.png 769277159.043.png 769277159.044.png 769277159.045.png 769277159.046.png 769277159.047.png 769277159.048.png 769277159.049.png 769277159.050.png 769277159.051.png 769277159.052.png 769277159.053.png 769277159.054.png 769277159.055.png 769277159.056.png 769277159.057.png 769277159.058.png 769277159.059.png 769277159.060.png 769277159.061.png 769277159.062.png 769277159.063.png 769277159.065.png 769277159.066.png 769277159.067.png 769277159.068.png 769277159.069.png 769277159.070.png
2012-01-20
W ramach post ħ powania administracyjnego wyró Ň nia si ħ :
- post ħ powanie (tryb) zwyczajny (główny) oraz
- post ħ powania (tryby) nadzwyczajne.
Post ħ powanie główne (tryb zwyczajny)
Kryterium tego podziału odnosi si ħ do charakteru sprawy
b ħ d Ģ cej przedmiotem post ħ powania.
W przypadku post ħ powania głównego przedmiotem jest
indywidualna
sprawa
o
charakterze
materialnym
sprawa administracyjna
Post ħ powanie główne reguluje stosowanie norm prawa
administracyjnego materialnego, w celu ukształtowania
sytuacji
post ħ powanie administracyjne
(jurysdykcyjne)
prawnej
(praw
i
obowi Ģ zków)
stron
post ħ powanie ogólne
post ħ powania szczególne
post ħ powania .
główne (tryb zwykły)
nadzwyczajne (tryb nadzwyczajny)
W oparciu o charakter wadliwo Ļ ci rozpoznania i
rozstrzygni ħ cia sprawy zako ı czonej decyzj Ģ ostateczn Ģ
oraz skutków rozstrzygni ħ cia podejmowanego
w post ħ powaniu nadzwyczajnym wyró Ň nia si ħ zasadniczo
trzy
Post ħ powania nadzwyczajne (tryby nadzwyczajne)
Celem post ħ powania prowadzonego w trybie
nadzwyczajnym bezpo Ļ rednio jest poddanie weryfikacji
ostatecznej decyzji administracyjnej rozstrzygaj Ģ cej jak ĢĻ
spraw ħ indywidualn Ģ .
Weryfikacja dokonywana w trybach nadzwyczajnych
post ħ powania administracyjnego zasadniczo polega na
konkretyzacji norm prawa procesowego reguluj Ģ cych
okre Ļ lone wadliwo Ļ ci ostatecznej decyzji
administracyjnej, przy czym w pewnych przypadkach te Ň
mo Ň e
nadzwyczajne
tryby
post ħ powania
administracyjnego:
a)
post ħ powania
w
sprawie
wznowienia
post ħ powania
administracyjnego;
b)
post ħ powanie
w
sprawie
stwierdzenia
niewa Ň no Ļ ci
decyzji;
post ħ powanie w sprawie uchylenia lub zmiany decyzji
dotkni ħ tej
c)
doprowadzi ę do
okre Ļ lonego
ukształtowania
wad Ģ niekwalifikowan Ģ lub
decyzji
sytuacji materialnoprawnej.
prawidłowej
4
769277159.071.png 769277159.072.png 769277159.073.png 769277159.074.png 769277159.076.png 769277159.077.png 769277159.078.png 769277159.079.png 769277159.080.png 769277159.081.png 769277159.082.png 769277159.083.png 769277159.084.png 769277159.085.png 769277159.087.png 769277159.088.png 769277159.089.png 769277159.090.png 769277159.091.png 769277159.092.png 769277159.093.png 769277159.094.png 769277159.095.png 769277159.096.png 769277159.098.png 769277159.099.png 769277159.100.png 769277159.101.png 769277159.102.png 769277159.103.png 769277159.104.png 769277159.105.png 769277159.106.png 769277159.107.png 769277159.002.png 769277159.003.png
2012-01-20
Instancje post ħ powania administracyjnego
Jurysdykcyjne post ħ powanie administracyjne jest, co do
zasady, post ħ powaniem dwuinstancyjnym, a wi ħ c
obejmuje zarówno post ħ powanie tocz Ģ ce si ħ przed
organem pierwszej instancji, jak i post ħ powanie tocz Ģ ce
si ħ przed organem drugiej instancji.
Instancje post ħ powania administracyjnego
Zasad ħ dwuinstancyjno Ļ ci
post ħ powania
admini-
stracyjnego formułuje art. 15 k.p.a.
Zakres przedmiotowy ogólnego post ħ powania
administracyjnego kształtowany jest przede wszystkim
przez tre Ļę art. 1 pkt 1 i 2 k.p.a.
Od nowelizacji k.p.a. z 1980 r., zgodnie z brzmieniem art.
1 pkt 1 k.p.a., przepisy reguluj Ģ ce ogólne post ħ powanie
administracyjne
maj Ģ zastosowanie
w
post ħ powaniach
Przedmiot post ħ powania administracyjnego
przed
organami
administracji
publicznej
w
sprawach
indywidualnych
rozstrzyganych
w
drodze
decyzji
administracyjnej.
Zatem w uj ħ ciu kodeksowym przedmiotem
post ħ powania administracyjnego jest sprawa
indywidualna rozstrzygana przez organ administracji
publicznej w drodze decyzji administracyjnej .
5
769277159.004.png 769277159.005.png 769277159.006.png 769277159.007.png 769277159.008.png 769277159.009.png 769277159.010.png 769277159.011.png 769277159.013.png 769277159.014.png 769277159.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin