indywidualny program pracy.doc

(56 KB) Pobierz
Funkcje poznawcze

INDYWIDUALNY PROGRAM PRACY REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZEJ

NA ROK SZKOLNY ................

 

.................................... – głębokie upośledzenie umysłowe,

 

FUNKCJE POZNAWCZE

Cel ogólny:

1.      Wspomaganie rozwoju spostrzegania.

2.      Kształtowanie orientacji w najbliższym otoczeniu.

                               

Cele szczegółowe

Sposoby i formy realizacji

Czas trwania

Uwagi

1. Integruje proste wrażenia zmysłowe.

-         podczas posiłków i zajęć z zakresu samoobsługi,

-         podczas zajęć prowadzonych metodą

     „Poranny Krąg” Jacka Kielina,

-         podczas stymulacji dotykowo- zapachowo- smakowej,

-         podczas spacerów,

-         podczas hydroterapii,

-         podczas stymulacji polisensorycznej w Sali Doświadczania Świata

Cały rok szkolny

 

2. Samodzielnie przemieszcza się w kierunku atrakcyjnych przedmiotów, dokonując wyboru czynności, zajęć preferowanych przez siebie.

-         realizowane każdego dnia podczas spontanicznej zabawy w salach zajęć,

-         nauczyciel prezentuje dziecku kilka możliwości wyboru, wzbudza zainteresowanie ucznia. Jednak dziecko samodzielnie wybiera przedmioty, którymi chce się pobawić.

Cały rok szkolny

 

3. Zmniejszanie nadwrażliwości dotykowej całego ciała, a zwłaszcza dłoni i stóp.

-         masaż terapeutyczny Shantali,

-         zajęcia hydroterapeutyczne – z wodą i w wodzie,

-         zabawy z substancjami o zróżnicowanych kształtach, wielkości, fakturze, konsystencji i ciężarze (np. kasza, groch, kisiel, mąka, grysik, kasztany, śnieg itp.)

-         masaż aromaterapeutyczny dłoni

Cały rok szkolny

 

SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA

Cel ogólny:

1.      Określanie za pomocą dotyku położenia przedmiotów w stosunku do swojego ciała.

2.      Kształtowanie umiejętności manualnych.

3.      Doskonalenie umiejętności manipulacyjnych.

4.      Doskonalenie umiejętności poruszania się.

 

Cele szczegółowe

Sposoby i formy realizacji

Czas trwania

Uwagi

1. Dziecko określa położenie i kształt przedmiotów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-         wyczuwanie przedmiotów, wodzenie palcami po kształcie,

-         tworzenie skojarzeń: kształt – funkcja przedmiotu,

-         kształtowanie schematu ruchu manipulacyjnego z rozbiciem na konieczne sekwencje,

-         działania manipulacyjno - segregacyjne,

-         ćwiczenia schematu ruchu: od siebie – do siebie,

-         ćwiczenia chwytu nożycowego,

-         ćwiczenia chwytu pęsetowego,

-         ćwiczenia koordynacji ruchu obu rąk – chwyt przestrzenny symetryczny,

-         manipulacja oburęczna – jedna z rąk pełni rolę wiodącą, druga – rolę pomocniczą

Cały rok szkolny

 

2. Wkłada i wyjmuje przedmioty z różnego rodzaju pojemników.

 

-         nauczyciel prezentuje czynność,

-         rozbicie czynności na proste sekwencje z wykorzystaniem „pomocnych dłoni,”

-         zadaniem dziecka jest napełnianie pudełek, wiaderek klockami, piłeczkami itp.

-         zadaniem ucznia jest wyjmowanie przedmiotów z pojemników,

-         nauczyciel dostarcza dziecku pojemników i przedmiotów o zróżnicowanej wielkości i kształtach

 

Cały rok szkolny

 

3. Następuje usprawnienie dłoni dziecka.

-         podczas zajęć plastycznych uczeń maluje całymi dłońmi, ugniata plastelinę itp.

Cały rok szkolny

 

4. Samodzielnie przemieszcza się po

    oddziale na czworakach 

    (z podpowiedzią dotykową).

-         każdego dnia podczas przechodzenia do sali na zajęcia oraz podczas powrotu po zakończeniu zajęć,

-         zawsze przed poszczególnymi zajęciami w ciągu dnia, wymagającymi zmiany pomieszczenia bądź zmiany miejsca pracy,

-         konieczna jest podpowiedź dotykowa i wspomaganie w postaci wyznaczania dziecku kierunku i celu

Cały rok szkolny

 

5. Paulina segreguje przedmioty według jednej cechy.

-         demonstracja nauczyciela,

-         zastosowanie metody „pomocnych dłoni” podczas ćwiczeń z dzieckiem,

-         wyczuwanie za pomocą dotyku odmienności przedmiotów,

-         zadaniem ucznia jest oddzielenie książek od klocków, piłeczek od maskotek itp.

Cały rok szkolny

 

 

Indywidualny Program Pracy

 

 

1


SAMOOBSŁUGA

Cel ogólny:

1.      Usprawnianie umiejętności jedzenia.

2.      Doskonalenie umiejętności rozbierania i ubierania się.

3.      Samoobsługa w łazience.

 

Cele szczegółowe

Sposoby i formy realizacji

Czas trwania

Uwagi

1.      Szczotkuje zęby.

-         zawsze po śniadaniu uczennica otrzymuje swoją szczoteczkę i kubek,

-         wychowawca stoi przy dziecku wspierając je „ pomocne dłonie”,

-         po zakończeniu czynności dziecko

zostaje pochwalone – delikatnie głaszczemy je po włosach

Cały rok szkolny

 

2.      Samodzielnie zjada kanapki z talerza.

-         podczas śniadania wdrażamy ucznia do samodzielności podczas spożywania kanapek (z podpowiedzią dotykową)

Cały rok szkolny

 

3.      Zdejmuje odzież do kąpieli i hydroterapii.

-         nauczyciel podaje dziecku mydło jako symbol zajęć w wodzie,

-         dziecko potrafi określić zastosowanie przedmiotu po znajomym kształcie,

-         podąża do łazienki,

-         zdejmuje wszystkie elementy garderoby

Cały rok szkolny

 

4.      Podejmuje próby sz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin