Imię i nazwisko ………………………………………………………………………………………… klasa ……………….
Ilość punktów ………………/20
1. W podanych zdaniach wskaż i popraw błędy językowe:
a) Ja tego po prostu nierozumię.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
b) Chciał bym kontynuować w dalszym ciągu tresurę mojego owczarka.
c) Pies i Zuzia wbiegły na podwórko.
d) Takiego przyjaciela, to przy świecy szukać.
e) Wczoraj poszłem z psem an spacer.
(5 pkt.)
2. Wyjaśnij podane związki frazeologiczne:
a) Ni pies, ni wydra
b) Pieskie szczęście
c) Wieszać na kimś psy
(3 pkt.)
3. Do podanych rzeczowników dopisz ich cechę tak, aby powstały zwroty oparte na animizacji lub personifikacji (np.: WSTAJE DZIEŃ):
a) bieda …………………………………………………
b) ceny ……………………………………………………
c) serce ……………………………………………………
d) zegar …………………………………………………..
(4 pkt.)
4. Podaj poprawną wersję frazeologizmów:
a) Zapomniała kura jak była kurczęciem.
b) Czym skorupka za młodu nasiąknie to się z niej wykluje.
c) Jak wejdziesz między szpaki musisz ćwierkać jak one.
d) Jedna sikorka nie czyni zimy.
e) Łaska pańska na cielaku jeździ.
5. Zamień przymiotnik przykry synonimami:
a) Przykry zapach - …………………………………………………………………………………………………………….
b) Przykra choroba - ………………………………………………………………………………………………………….
c) Przykre zdarzenie - ………………………………………………………………………………………………………
b) Ja tego po prostu nierozumię.
3. Do podanych rzeczowników dopisz ich cechę tak, aby powstały zwroty oparte na animizacji lub personifikacji:
zmordulec