12 sposobów na dobre zachowanie przedszkolaka.pdf

(32 KB) Pobierz
Rysunek1
12 sposobów na dobre zachowanie przedszkolaka
Trzy-, czterolatek rozumie juý nasze uczucia i nasz sposób myúlenia. Jeúli chce,
potrafi zachowaã siæ tak, jak byúmy sobie tego ýyczyli. Sztuka polega na tym, by go
do tego zachæciã.
1. Postæpuj tak, jak chciaùabyú, ýeby postæpowano wobec ciebie. Twoje dziecko
ofiaruje ludziom tyle uczynnoúci, troski i uwagi, ile samo doúwiadczy. Jeúli zawsze
jesteú zbyt zajæta, by pomóc w budowaniu helikoptera z klocków, lub zbyt ùatwo siæ
irytujesz i wybuchasz - nic dziwnego, ýe malec nie ma cierpliwoúci, kiedy prosisz go o
wyjæcie naczyñ z kredensu.
2. Przekonaj dziecko, ýe miùe zachowanie jest przyjemniejsze niý zachowanie niemiùe.
Ùatwo ulec namowom jæczàcego w sklepie malca i kupiã kolejny baton, ale w ten
sposób uczysz, ýe warto marudziã. Moýesz natomiast pochwaliã malca i powiedzieã
np.: "Cieszæ siæ, ýe dziú mi tak pomogùeú w zakupach i nie naciàgaùeú mnie na nic w
sklepie. Na czeúã cierpliwych dzieci kupimy sobie lody i zjemy je razem w domu".
3. Staraj siæ formuùowaã swoje proúby w sposób pozytywny, a nie w formie zakazu.
Kiedy mówisz: "Nie moýna mazaã po úcianie", dziecko myúli "to siæ jeszcze okaýe, czy
na pewno nie moýna". Kiedy mówisz: "Pomaluj ten karton tu na stole", dziecko
chætniej rozszerzy swojà twórczà dziaùalnoúã.
4. Staraj siæ wyraýaã jednoznacznie - np.: "Zachowuj siæ przyzwoicie" to nakaz zbyt
ogólny nawet dla trzylatka. Dostosowuj proúbæ do konkretnej sytuacji.
5. Jeúli masz czas, moýesz dziecku podaã powód proúby, ale nie wchodê w dyskusjæ.
Dzieci chcà mieã jasnoúã co do zasad panujàcych w domu. Jeúli naszà zasadà jest
np. to, ýe nie wolno nikogo biã, nie wymaga to ýadnego tùumaczenia.
6. Rezerwuj swoje stanowcze "nie!" na sytuacje rzeczywiúcie wyjàtkowe, gdy chronisz
dziecko przed niebezpieczeñstwem. Potraktuje je wówczas jako sùowo-tarczæ, a nie j
ak sygnaù do rozpoczæcia awantury.
7. Zarezerwuj ogólne "nie" do okreúlenia zasad - "nie bijemy", "nie kùamiemy", "nie
kradniemy" itp. W konkretnych sytuacjach nie ma sensu mówiã: "Nie przerywa siæ
dorosùym", bo przecieý pozwolisz mu przerwaã rozmowæ, jeúli bædzie chciaù pognaã
do toalety lub zobaczy, ýe mleko kipi z garnka. Po prostu powiedz, czego oczekujesz,
np.: "Czy moýesz poczekaã kilka minut, aý skoñczæ rozmowæ? Potem ci poczytam".
8. Bàdê elastyczna. Nawet jeúli w waszym domu panuje zasada, ýe sùodycze je siæ
tylko po obiedzie, nic siæ nie stanie, jeúli w urodziny pozwolisz dziecku jeúã same
sùodycze. Urodziny to wyjàtkowy dzieñ.
9. Przyznawaj siæ do bùædu. Dziecko patrzy na ciebie i naúladuje to, co robisz. Zdaje
sobie sprawæ ze swojej niedoskonaùoúci, a ciebie uwaýa za ideaù. Drobne rysy na tym
ideale nie przeszkodzà w uczeniu siæ, uczynià ciæ tylko bardziej wiarygodnym
nauczycielem. Jeúli oskarýysz dziecko o coú niesùusznie - przeproú je koniecznie. Jeúli
najpierw czegoú zabraniaùaú, ale potem argumenty (nie terror) dziecka przekonaùy
ciæ do zmiany zdania - powiedz to dziecku. Jeúli bædziesz lekcewaýyã jego
argumenty, wkrótce moýe zaczàã odpùacaã ci tym samym.
10. Ufaj w to, ýe dziecko ma swój rozum i dobrà wolæ. Im bardziej dziecko czuje, ýe
zawsze jesteú w pobliýu i ýe zawsze bædziesz je korygowaã i instruowaã, tym mniej
myúli o tym, czego samo chce, co lubi i co powinno zrobiã w danej sytuacji. Staraj siæ
dawaã mu tyle niezaleýnoúci i odpowiedzialnoúci, ile moýe unieúã (ale nie tyle, by to
je przytùoczyùo).
11. Doceniaj to, co pozytywne. Dzieci czasem zachowujà siæ niegrzecznie, bo doúã
szybko odkrywajà, ýe w ten sposób najùatwiej zwrócà na siebie naszà uwagæ. Warto
wiæc zauwaýaã i doceniaã takýe zachowania pozytywne ("Dziæki, ýe bawiùeú siæ tak
cicho, kiedy rozmawiaùam przez telefon", "Cieszæ siæ, ýe szybko siæ sam ubraùeú").
12. Pokazuj, o co ci chodzi. Czæsto w poúpiechu zapominamy, ýe dzieci nie bardzo
wiedzà, czego od nich oczekujemy. Jeúli chcesz nauczyã malca, jak siæ sprzàta klocki
po zabawie - posprzàtaj je razem z nim.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin