Australijska skala dla zespołu Aspergera.
Każdy z poniższych punktów jest opatrzony skalą od 0 do 6, gdzie zero oznacza standardowy poziom danej cechy jakiego można spodziewać się u dziecka z zespołem Aspergera w wieku szkolnym.
A) Cechy społeczne i emocjonalne1) Dziecko nie rozumie, jak się należy bawić z innymi dziećmi.2) W czasie wolnym, przeznaczonym na zabawę dziecko unika kontaktu z innymi dziećmi.3) Dziecko wydaje się nieświadome istnienia pewnych konwencji i zasad koegzystencji i pozwala sobie na niestosowne zachowania i uwagi.4) Dziecko nie ma empatii, tzn. intuicyjnego rozumienia czyichś uczuć.5) Dziecko zdaje się oczekiwać, że inni powinni znać jego myśli, poglądy i doświadczenia.6) Dziecko wymaga nadmiernego uspakajania i rozwiewania wątpliwości gdy coś nie wychodzi bądź ulega zmianie.7) Dziecku brak subtelności w wyrażaniu uczuć.8) Dziecko charakteryzuje brak precyzji w wyrażaniu własnych uczuć.9) Dziecko nie wykazuje zainteresowania udziałem w sportach, grach innych zabawach opartych na współzawodnictwie.10) Dziecko jest obojętne na presje rówieśników.
B) Umiejętności komunikacyjne11) Dziecko dosłownie odbiera wszelkie komentarze tzn. nie rozumie zwrotów potocznych np. " mieć złote ręce".12) Dziecko ma nienaturalny tembr głosu.13) W czasie rozmowy z dzieckiem wydaje się ono niezainteresowane tym, co ma do powiedzenia jego rozmówca.14) W czasie rozmowy dziecko nawiązuje rzadko kontakt wzrokowy.15) Dziecko wysławia się w sposób nadmiernie precyzyjny lub pedantyczny.16) Dziecko ma problemy z kontynuowaniem rozmowy.
C)Umiejętności poznawcze 17) Dziecko czyta książki głównie celem zdobycia informacji, nie interesując się fikcją literacką18) Dziecko ma wyjątkowo dobrą pamięć do faktów i wydarzeń.19) Dziecko nie posiada wyobraźni koniecznej do zabawy z rówieśnikami.
D) Zainteresowania szczególne 20) Dziecko jest zafascynowane pewnymi dziedzinami wiedzy i z zapałem zbiera informacje na dany temat.21) Dziecko bywa nadmiernie zmartwione w przypadku zmiany pewnych rutyn lub niespełnienia pewnych oczekiwań.22) Dziecko wypracowuje sobie skomplikowane rytuały i zachowania rutynowe, które zawsze muszą zostać wykonane.
E) Zdolności ruchowe23) Dziecko wykazuje słabą koordynację ruchową.24) Dziecko ma dziwaczny styl poruszania się w trakcie biegania.
F) Inne cechya) Nienaturalny stres lub strach wywołany słyszeniem pewnych dźwięków, dotknięciem, noszeniem niektórych ubrań, widzeniem pewnych przedmiotów, przebywaniem w hałaśliwych, zatłoczonych miejscach.b) Tendencja do stukania lub kołysania się w momentach podekscytowania lub zestresowania.c) Brak wrażliwości na ból o małym natężeniu.d) Opóźnienie w nauce mówienia.e) Nienaturalne grymasy twarzy i tiki nerwowe.
Copyright©2005 Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera
aliensda30