Photoshop 7 CE Biblia - Rozdz 10 - Filtry.pdf

(1052 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Photoshop 7/7 CE.
SPIS TRECI
Biblia
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Deke McClelland
T³umaczenie: Micha³ Dadan
ISBN: 83-7361-061-8
Tytu³ orygina³ u: Photoshop 7 Bible
Format: B5, stron: 1008
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Adobe Photoshop to rozbudowana aplikacja niepodzielnie panuj¹ca na rynku programów
do tworzenia i edycji grafiki bitmapowej. Kolejne edycje tego programu wzbogacane s¹
o nowe mo¿liwoci i funkcje sprawiaj¹ce, ¿e nawet dowiadczeni graficy i projektanci
nie mog¹ osi¹æ na laurach — musz¹ ca³y czas poznawaæ ogromny potencja³ Photoshopa.
wiatowej s³awy artysta i ekspert Photoshopa, Deke McClelland, otrzyma³ ponad 20
nagród i napisa³ ponad 60 ksi¹¿ek na temat grafiki i projektowania komputerowego,
które sprzeda³y siê w ponad 3 milionach egzemplarzy. W swym poprawionym
i uzupe³nionym bestsellerze, McClelland prowadzi Ciê za rêkê prezentuj¹c wszystkie
aspekty programu, pocz¹wszy od podstaw edycji obrazu, a skoñczywszy na nowych
technikach pracy z palet¹ pêdzli, narzêdziami koryguj¹cymi, przegl¹dark¹ plików,
filtrem Liquify, narzêdziami do korekcji kolorów oraz stylami i efektami warstw.
• Poznaj interfejs, palety i narzêdzia Photoshopa
• Opanuj techniki korekcji kolorów, a tak¿e edycji i retuszu obrazów
• Poznaj formaty zapisu grafiki i modele barw
• Twórz w³asne obrazy u¿ywaj¹c narzêdzi malarskich Photoshopa
• Stosuj zaznaczenia i maski
• Poznaj mo¿liwoci filtrów Photoshopa
• Naucz siê stosowaæ cie¿ki
• Pracuj z warstwami i obiektami
• Edytuj teksty i dodawaj efekty specjalne
• Przygotuj swoje prace do druku
Trudno wyobraziæ sobie wiat grafiki komputerowej bez Photoshopa, trudno te¿ znaleæ
na rynku bardziej wyczerpuj¹c¹ pozycjê na temat tego programu ni¿ „Photoshop 7/7CE.
Biblia”.
„Gdy kto zadaje mi pytanie dotycz¹ce Photoshopa, na które nie znam odpowiedzi,
odsy³am go do Biblii Photoshopa. Ta ksi¹¿ka robi co, czego nie potrafi ¿adna inna —
mówi o wszystkim.”
Russell Preston Brown, Dyrektor Kreatywny, Adobe Systems „Z Biblii Photoshopa Deke’a
nauczy³em siê wiêcej ni¿ z jakiejkolwiek innej ksi¹¿ki o tym programie” — Scott Kelby,
Prezes Narodowego Stowarzyszenia U¿ytkowników Photoshopa
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
5187056.003.png 5187056.004.png 5187056.005.png 5187056.006.png 5187056.001.png 5187056.002.png
Co to jest Photoshop?............................................................................................................... 27
Troch teorii ............................................................................................................................ 28
Mapy bitowe a obiekty wektorowe....................................................................................... 28
Zalety i wady malowania..................................................................................................... 29
Zalety i wady rysowania...................................................................................................... 30
Zastosowania Photoshopa.................................................................................................... 31
Zastosowania programów wektorowych................................................................................ 32
Krótkie wprowadzenie do wersji siódmej Photoshopa.................................................................. 32
!"
Pierwsze spojrzenie na siódm( wersj Photoshopa ...................................................................... 37
Ekran powitalny.................................................................................................................. 38
Zasoby online..................................................................................................................... 39
Ekran roboczy Photoshopa........................................................................................................40
Pole informacyjne...............................................................................................................42
Narzdzia........................................................................................................................... 46
Elementy kontrolne przybornika........................................................................................... 55
Pasek opcji......................................................................................................................... 57
Predefiniowane ustawienia narzdzi ..................................................................................... 58
Preset Manager (Zarz(dzanie ustawieniami).......................................................................... 60
Pływaj(ce palety................................................................................................................. 61
Rozmieszczanie i dokowanie palet........................................................................................ 63
Nawigacja w Photoshopie .........................................................................................................65
Skalowanie widoku............................................................................................................. 66
Narzdzie Zoom (Lupka)..................................................................................................... 67
Polecenia powikszania i pomniejszania ...............................................................................68
Pole współczynnika powikszenia........................................................................................ 69
Tworzenie okna odniesienia................................................................................................. 69
Przewijanie wewn(trz okna ................................................................................................. 70
Paleta Navigator (Nawigator)............................................................................................... 72
Dostosowanie interfejsu do potrzeb u8ytkownika ........................................................................ 73
Preferencje......................................................................................................................... 75
General (Ogólne)................................................................................................................76
 
#$%&'(
File Handling (Obsługa plików) ........................................................................................... 80
Display & Cursors (Wy?wietlanie i kursory) ......................................................................... 83
Transparency & Gamut (Przezroczysto?@ i przestrzeA kolorów)..............................................85
Units & Rulers (Jednostki i miarki)....................................................................................... 86
Guides, Grid & Slices (Linie i siatki).................................................................................... 89
Plug-Ins & Scratch Disks (Plug-ins i dyski magazynuj(ce) .....................................................90
Memory & Image Cache (Pami@ i cache obrazów)............................................................... 92
")*' +
Struktura obrazów.................................................................................................................... 95
Rozmiar kontra rozdzielczo?@ .............................................................................................. 96
Zmiana rozdzielczo?ci na potrzeby druku.............................................................................. 96
Zmiana rozdzielczo?ci przy umieszczaniu obrazka w dokumentach.........................................98
Jak okre?li@ idealn( rozdzielczo?@?....................................................................................... 99
Rozdzielczo?@ obrazków wy?wietlanych na ekranie................................................................... 100
Otwieranie, powielanie i zapisywanie obrazków........................................................................ 101
Tworzenie nowego obrazka ............................................................................................... 103
Otwieranie istniej(cego obrazka......................................................................................... 107
Posługiwanie si przegl(dark( plików................................................................................. 112
Powielanie obrazka........................................................................................................... 119
Zapisywanie obrazka na dysk ............................................................................................ 120
Przegl(d formatów plików....................................................................................................... 123
PSD — format własny Photoshopa..................................................................................... 124
Specjalne formaty............................................................................................................. 124
Formaty obsługiwane przez ró8ne programy ....................................................................... 131
Najbardziej popularne formaty........................................................................................... 140
Specyficzne formaty ......................................................................................................... 146
Nadal nie mo8esz otworzy@ pliku?...................................................................................... 151
Dodawanie informacji i adnotacji do pliku................................................................................ 152
Zapisywanie informacji o pliku .......................................................................................... 152
Wprowadzanie notatek do obrazka..................................................................................... 154
Wygło? swoj( opini......................................................................................................... 155
Obsługiwanie notatek........................................................................................................ 156
Ponowne próbkowanie (resampling) i kadrowanie obrazka......................................................... 157
Zmiana rozmiaru a ponowne próbkowanie .......................................................................... 157
Kadrowanie...................................................................................................................... 160
,-./(0 1
Wybieranie i edycja kolorów ................................................................................................... 169
Wybieranie kolorów.......................................................................................................... 170
U8ywanie próbnika kolorów .............................................................................................. 171
Rczne wpisywanie warto?ci kolorów................................................................................. 175
Praca z ró8nymi modelami kolorów ......................................................................................... 176
RGB................................................................................................................................ 176
HSB ................................................................................................................................ 178
CMYK ............................................................................................................................ 179
CIE Lab........................................................................................................................... 182
Anatomia modelu Lab....................................................................................................... 182
Kolory indeksowane.......................................................................................................... 184
2
Skala szaro?ci................................................................................................................... 186
Bitmapa (obraz czarno-biały)............................................................................................. 187
Inne metody wybierania kolorów w Photoshopie....................................................................... 191
Predefiniowane kolory....................................................................................................... 191
Paleta Color (Kolor).......................................................................................................... 193
Paleta Swatches (Próbki)................................................................................................... 195
Predefiniowane ustawienia próbek kolorów......................................................................... 197
Narzdzie Eyedropper (Kroplomierz) ................................................................................. 197
Narzdzie Color Sampler (Próbkowanie kolorów)................................................................ 198
Kanały kolorów...................................................................................................................... 200
Dlaczego miałoby Ci to obchodzi@? .................................................................................. 201
Jak działaj( kanały? .......................................................................................................... 201
Jak uaktywnia@ i przegl(da@ kanały?................................................................................... 202
Sztuczki z kanałami................................................................................................................ 204
Kanały RGB..................................................................................................................... 204
Kanały CMYK ................................................................................................................. 205
Kanały Lab ...................................................................................................................... 207
Inne funkcje kanałów.............................................................................................................. 208
Edycja kanałów kolorów......................................................................................................... 212
Poprawianie wygl(du kolorowych skanów.......................................................................... 212
Tryb wielokanałowy.......................................................................................................... 214
Zastpowanie i zamienianie kanałów kolorów ..................................................................... 215
+3((
Photoshop maluje jak profesjonalista........................................................................................ 217
Poznaj swoje narzdzia........................................................................................................... 219
Narzdzia do malowania.................................................................................................... 221
Narzdzia edycyjne........................................................................................................... 222
Podstawowe techniki .............................................................................................................. 225
Malowanie linii prostych ................................................................................................... 225
Malowanie linii pionowych i poziomych............................................................................. 227
Malowanie za pomoc( narzdzia Smudge (Smu8enie).......................................................... 228
Praca z narzdziem Sponge (G(bka)................................................................................... 233
Cofanie popełnionych błdów............................................................................................ 235
Kształt i rozmiar pdzla........................................................................................................... 236
Wybór kształtu pdzla....................................................................................................... 236
Tworzenie własnych koAcówek pdzli ................................................................................ 239
Tworzenie własnych pdzli................................................................................................ 242
Zapisywanie i wczytywanie zestawów pdzli ...................................................................... 243
Dynamika pdzla.................................................................................................................... 245
Podstawy......................................................................................................................... 246
Dynamika kształtu ............................................................................................................ 247
Dodatkowe opcje.............................................................................................................. 252
Noise (Szum), Wet Edges (Mokre krawdzie) i cała reszta ................................................... 255
Anulowanie linii o „zmiennej czuło?ci” .............................................................................. 256
Krycie, nacisk i ekspozycja ..................................................................................................... 257
Tryby mieszania..................................................................................................................... 259
24 tryby mieszania............................................................................................................ 260
Trzy tryby mieszania dostpne dla narzdzi Dodge (Rozja?nianie) i Burn (Mciemnianie)......... 266
#$%&'(
14/41
Wypełnianie cz?ci obrazu ...................................................................................................... 269
Wypełnianie zaznaczeA kolorem lub wzorem............................................................................ 270
Narzdzie Paint Bucket (Wiadro z farb()............................................................................ 271
Polecenie Fill (Wypełnij)................................................................................................... 275
Klawisze Backspace i Delete.............................................................................................. 277
U8ycie narzdzia wypełnienia wewn(trz zaznaczenia........................................................... 278
Nakładanie wypełnieA gradientowych ...................................................................................... 280
Praca z narzdziem Gradient.............................................................................................. 280
Opcje narzdzia Gradient................................................................................................... 281
Style gradientów............................................................................................................... 283
Tworzenie własnych gradientów ........................................................................................ 285
Edycja gradientów kryj(cych ............................................................................................. 287
Tworzenie losowych gradientów ........................................................................................ 291
Zapisywanie gradientów i zarz(dzanie nimi......................................................................... 293
Gradacje a tryby mieszania ................................................................................................ 295
Kontury i strzałki.................................................................................................................... 298
Tworzenie konturu wokół zaznaczenia................................................................................ 298
Dodawanie grotów strzałek do linii..................................................................................... 300
Dodawanie strzałek do linii zakrzywionych......................................................................... 301
)44 '"5+
Cztery najlepsze techniki retuszu ............................................................................................. 305
Klonowanie i korygowanie elementów obrazu .......................................................................... 307
Narzdzie Clone Stamp (Stempel)...................................................................................... 308
Pdzel koryguj(cy............................................................................................................. 311
Narzdzie Patch (Łatka).................................................................................................... 320
Retuszowanie fotografii .......................................................................................................... 321
Odnawianie starych fotografii ............................................................................................ 324
Eliminowanie odwracaj(cych uwag elementów tła ............................................................. 329
Wykorzystanie powtarzaj(cych si wzorów .............................................................................. 333
Retuszowanie za pomoc( wzorka....................................................................................... 334
Opcje dotycz(ce malowania wzorów .................................................................................. 336
Tworzenie wzorów i tekstur............................................................................................... 337
Polecenie Pattern Maker (Tworzenie wzorka)...................................................................... 344
Tworzenie własnych powtarzaj(cych si wzorów ................................................................ 349
Cofanie si w czasie................................................................................................................ 354
Tradycyjne funkcje cofania................................................................................................ 356
Paleta History (Historia).................................................................................................... 357
Malowanie poza przeszło?ci(............................................................................................. 361
!"#$%
6 7/""
Zaznaczanie — podstawy........................................................................................................ 373
Jak działaj( zaznaczenia?................................................................................................... 374
Geometryczne kontury zaznaczenia.................................................................................... 377
Kontury o nieregularnym kształcie ..................................................................................... 380
Magnetyczne zaznaczenia.................................................................................................. 382
Magiczny ?wiat ró8d8ki..................................................................................................... 385
Zgłoś jeśli naruszono regulamin