SPRAWOZDANIE CZĄSTKOWE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY
Imię i nazwisko nauczyciela stażysty:
Elżbieta Nejman
Imię i nazwisko opiekuna stażu:
Małgorzata Babiarz
Czas realizacji planu rozwoju zawodowego:
1.09.2008 – 30.11.2008
Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania przedszkola.
(§ 6 ust. 2 pkt. 1)
W pierwszych dniach pracy w Przedszkolu Miejskim nr 40 z oddziałami integracyjnymi zapoznałam się z aktami prawnymi dotyczącymi awansu:
· Rozporządzenie MENiS odnośnie awansu nauczyciela stażysty
· Karta nauczyciela
· Ustawa z dnia 26.1.1982
Pomogły mi one poznać procedury, zadania oraz wymagania kwalifikacyjne nauczyciela stażysty. Bardzo ważnym elementem było nawiązanie współpracy z opiekunem stażu, czego efektem było zawarcie kontraktu pomiędzy nauczycielem stażystą a opiekunem stażu, oraz opracowanie harmonogramu hospitacji i konsultacji.
Podczas trwania stażu zapoznałam się z dokumentami oraz zasadami panującymi w przedszkolu. Dokumenty, z którymi miałam okazję się zapoznać to:
· Statut przedszkola
· Regulamin pracy
· Kodeks etyczny pracowników przedszkola
Poznałam także sposoby prowadzenia dokumentów obowiązujących w przedszkolu, czyli dziennika zajęć, tworzenia planów miesięcznych oraz rozkładu zajęć.
Znaczące też było poznanie przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację istotnych zadań przedszkola.
(§ 6 ust. 2 pkt. 2)
Podczas trwania stażu zobligowałam się do prowadzenia zajęć dydaktycznych w obecności opiekuna stażu, które odbywają się raz w miesiącu, a dowodem na ich przeprowadzenie są gromadzone scenariusze zajęć oraz karty hospitacyjne. Oto tematy zajęć, które zostały już przeprowadzone:
· „Warzywa i owoce” z dnia 10.10.2008
· „Na grzyby” z dnia 31.10.2008
· „Jestem listonoszem” z dnia 21.11.2008
Prowadzone zajęcia wspomagane były pomocami dydaktycznymi, dzięki którym zajęcia były ciekawsze, lepiej zrozumiałe dla dzieci.
Poznaję też nowe metody i formy pracy z dziećmi dzięki uczestnictwie w WDN:
· „Zabawy przy muzyce – integracyjne i nie tylko…” (4 godziny)
Chcąc podzielić się swoimi zainteresowaniami z dziećmi postanowiłam systematycznie prowadzić zajęcia o tematyce ekologicznej, co poprzedziłam opracowaniem planu edukacyjnego o tematyce ekologicznej dla czterolatków (załącznik). Zajęcia te prowadzone były dwa razy w miesiącu a tematy z którymi zapoznały się dzieci to:
· Ekologia? Co to jest? – dziecko zna pojęcie ekologia, potrafi wymienić zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności człowieka.
· 28.09 Dzień Morza - Woda-źródło życia – wie i potrafi powiedzieć, dlaczego woda jest tak ważna w naszym życiu.
· Pada deszczyk, pada… Dziecko wie jak powstaje deszcz, potrafi opowiedzieć o obiegu wody w przyrodzie.
· Dzień Ustawy o Ochronie Zwierząt – Mój przyjaciel! – dziecko potrafi docenić znaczenie zwierząt w naszym życiu.
· Miś, zając, jeż. Zwierzęta chronione w Polsce. Dziecko zna zwierzęta chronione, wie dlaczego są pod ochroną.
Znajomość środowiska dzieci, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.
(§ 6 ust. 2 pkt. 3)
Poznając dzieci zwracałam uwagę na ich zachowanie, umiejętności które nabywają, współpracę z rówieśnikami. Informacje, które posiadałam przekazywałam do wychowawcy grupy, aby pomóc w tworzeniu kart obserwacji dzieci.
Dzięki prowadzeniu kółka plastycznego pomagałam rozwijać zainteresowania plastyczne u dzieci. Zajęcia te odbywały się raz w tygodniu począwszy od 8 października:
· „Kolorowe liście” odbijanie liści na kartce papieru przy pomocy kredek świecowych.
· „Moja zakładka” wykonywanie i ozdabianie zakładki do książki.
· „Pomponiki” wykonywanie pomponów z włóczki.
· „Kwiaty” wykonywanie pracy plastycznej przy pomocy ołówka i gumki do gumowania.
· „Szyfry” wykonywanie pracy świecą. Odszyfrowywanie pracy przy pomocy farb plakatowych
· „Jesienne drzewo” kolorowanie drzewa farbami i gąbką.
· „Motylek” wyklejanie pracy różnego rodzaju ziarnami.
Współtworzę również gazetkę przedszkolną, która pojawia się raz w miesiącu. Każde dziecko znajdzie w niej coś ciekawego dla siebie, rodzice natomiast mogą się dowiedzieć z niej ciekawostek o rozwoju swojego dziecka.
Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć.
(§ 6 ust. 2 pkt. 4)
Chcąc poszerzyć i doskonalić własny warsztat pracy obserwowałam zajęcia prowadzone przez innych nauczycieli, oraz na zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu. Aby móc lepiej zrozumieć wykorzystane metody i formy pracy przeprowadzałam rozmowy pohospitacyjne oraz prowadziłam arkusze hospitacyjne do obserwowanych zajęć. Od września obserwowałam sześć zajęć:
· „Była sobie żabka mała” grupa Żabek prowadząca Małgorzata Babiarz 15.09.08
· „Powitanie jesieni” grupa Kropelek prowadząca Mirella Kuszaj 22.09.08
· „Owoce są smaczne i zdrowe” grupa Biedronek prowadząca Anna Pacoń 6.10.08
· „Wielkie grzybobranie” grupa Wiewiórek prowadząca Dorota Kuciej 9.10.08
· „Parasole dwa” grupa Żabek prowadząca Małgorzata Babiarz 7.11.08
· „Jesienne deszczu granie” grupa Pszczółek prowadząca Dorota Bularz 13.11.08
Rozmowy pohospitacyjne pomogły mi dostrzec mocne strony zajęć przeze mnie prowadzonych, a co ważniejsze słabe strony, które od razu mogły zostać poprawione.
bioeco