SPRAWOZDANIE CZĄSTKOWE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY.docx

(21 KB) Pobierz

 

 

 

 

SPRAWOZDANIE CZĄSTKOWE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY

 

 

 

 

 

 

Imię i nazwisko nauczyciela stażysty:

Elżbieta Nejman

Imię i nazwisko opiekuna stażu:

Małgorzata Babiarz

Czas realizacji planu rozwoju zawodowego:

1.09.2008 – 30.11.2008

 

Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania przedszkola.

(§ 6 ust. 2 pkt. 1)

 

W pierwszych dniach pracy w Przedszkolu Miejskim nr 40 z oddziałami integracyjnymi zapoznałam się z aktami prawnymi dotyczącymi awansu:

·         Rozporządzenie MENiS odnośnie awansu nauczyciela stażysty

·         Karta nauczyciela

·         Ustawa z dnia 26.1.1982

Pomogły mi one poznać procedury, zadania oraz wymagania kwalifikacyjne nauczyciela stażysty. Bardzo ważnym elementem było nawiązanie współpracy z opiekunem stażu, czego efektem było zawarcie kontraktu pomiędzy nauczycielem stażystą a opiekunem stażu, oraz opracowanie harmonogramu hospitacji i konsultacji.

Podczas trwania stażu zapoznałam się z dokumentami oraz zasadami panującymi w przedszkolu. Dokumenty, z którymi miałam okazję się zapoznać to:

·         Statut przedszkola

·         Regulamin pracy

·         Kodeks etyczny pracowników przedszkola

Poznałam także sposoby prowadzenia dokumentów obowiązujących w przedszkolu, czyli dziennika zajęć, tworzenia planów miesięcznych oraz rozkładu zajęć.

Znaczące też było poznanie przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

 

Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację istotnych zadań przedszkola.

(§ 6 ust. 2 pkt. 2)

 

Podczas trwania stażu zobligowałam się do prowadzenia zajęć dydaktycznych w obecności opiekuna stażu, które odbywają się raz w miesiącu, a dowodem na ich przeprowadzenie są gromadzone scenariusze zajęć oraz karty hospitacyjne. Oto tematy zajęć, które zostały już przeprowadzone:

·         „Warzywa i owoce” z dnia 10.10.2008

·         „Na grzyby” z dnia 31.10.2008

·         „Jestem listonoszem” z dnia 21.11.2008

Prowadzone zajęcia wspomagane były pomocami dydaktycznymi, dzięki którym zajęcia były ciekawsze, lepiej zrozumiałe dla dzieci.

Poznaję też nowe metody i formy pracy z dziećmi dzięki uczestnictwie w WDN:

·         „Zabawy przy muzyce – integracyjne i nie tylko…” (4 godziny)

Chcąc podzielić się swoimi zainteresowaniami z dziećmi postanowiłam systematycznie prowadzić zajęcia o tematyce ekologicznej, co poprzedziłam opracowaniem planu edukacyjnego o tematyce ekologicznej dla czterolatków (załącznik). Zajęcia te prowadzone były dwa razy w miesiącu a tematy z którymi zapoznały się dzieci to:

·         Ekologia? Co to jest? – dziecko zna pojęcie ekologia, potrafi wymienić zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności człowieka.

·         28.09  Dzień Morza - Woda-źródło życia – wie i potrafi powiedzieć, dlaczego woda jest tak ważna w naszym życiu.

·         Pada deszczyk, pada…  Dziecko wie jak powstaje deszcz, potrafi opowiedzieć o obiegu wody w przyrodzie.

·         Dzień Ustawy o Ochronie Zwierząt – Mój przyjaciel! – dziecko potrafi docenić znaczenie zwierząt w naszym życiu.

·         Miś, zając, jeż. Zwierzęta chronione w Polsce. Dziecko zna zwierzęta chronione, wie dlaczego są pod ochroną.

 

Znajomość środowiska dzieci, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.

(§ 6 ust. 2 pkt. 3)

 

Poznając dzieci zwracałam uwagę na ich zachowanie, umiejętności które nabywają, współpracę z rówieśnikami. Informacje, które posiadałam przekazywałam do wychowawcy grupy, aby pomóc w tworzeniu kart obserwacji dzieci.

Dzięki prowadzeniu kółka plastycznego pomagałam rozwijać zainteresowania plastyczne u dzieci. Zajęcia te odbywały się raz w tygodniu począwszy od 8 października:

·         „Kolorowe liście” odbijanie liści na kartce papieru przy pomocy kredek świecowych.

·         „Moja zakładka” wykonywanie i ozdabianie zakładki do książki.

·         „Pomponiki” wykonywanie pomponów z włóczki.

·         „Kwiaty” wykonywanie pracy plastycznej przy pomocy ołówka i gumki do gumowania.

·         „Szyfry” wykonywanie pracy świecą. Odszyfrowywanie pracy przy pomocy farb plakatowych

·         „Jesienne drzewo” kolorowanie drzewa farbami i gąbką.

·         „Motylek” wyklejanie pracy różnego rodzaju ziarnami.

Współtworzę również gazetkę przedszkolną, która pojawia się raz w miesiącu. Każde dziecko znajdzie w niej coś ciekawego dla siebie, rodzice natomiast mogą się dowiedzieć z niej ciekawostek o rozwoju swojego dziecka.

 

Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć.

(§ 6 ust. 2 pkt. 4)

 

Chcąc poszerzyć i doskonalić własny warsztat pracy obserwowałam zajęcia prowadzone przez  innych nauczycieli, oraz na zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu. Aby móc lepiej zrozumieć wykorzystane metody i formy pracy przeprowadzałam rozmowy pohospitacyjne oraz prowadziłam arkusze hospitacyjne do obserwowanych zajęć. Od września obserwowałam sześć zajęć:

·         „Była sobie żabka mała” grupa Żabek prowadząca Małgorzata Babiarz 15.09.08

·         „Powitanie jesieni” grupa Kropelek prowadząca Mirella Kuszaj 22.09.08

·         „Owoce są smaczne i zdrowe” grupa Biedronek prowadząca Anna Pacoń 6.10.08

·         „Wielkie grzybobranie” grupa Wiewiórek prowadząca Dorota Kuciej 9.10.08

·         „Parasole dwa” grupa Żabek prowadząca Małgorzata Babiarz 7.11.08

·         „Jesienne deszczu granie” grupa Pszczółek prowadząca Dorota Bularz 13.11.08

Rozmowy pohospitacyjne pomogły mi dostrzec mocne strony zajęć przeze mnie prowadzonych, a co ważniejsze słabe strony, które od razu mogły zostać poprawione.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin