25. ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE
Zespoły ludzkie w zarządzaniu kryzysowym
W procesie zarządzania kryzysowego niezbędnym jest powołanie i przygotowanie właściwego zespołu ludzi zdolnego do rozwiązywania skomplikowanych problemów .
•W swojej ustawowej formie jest duży i posiada wszelkie cechy „organizacji”.
•Podlega też ogólnym regułom „Kierowania i zarządzania”
•Przywództwo w Zespole jest dość specyficzne i wymaga inicjatywy nie tylko Szefa Zespołu ale również znacznej ilości jego członków.
•Jako ilościowo duży wymaga sprawnego kierowania „wewnętrznego” i stworzenia pośrednich ogniw organizacyjnych – grup roboczych wraz ze swoim systemem kierowania .
Obszar zadaniowy Zespołu
•...jest tak rozległy że prawdopodobnie bardzo rzadko zaistnieje konieczność powołania całych jego struktur w jednym czasie. Będzie to konieczne tylko przy największych katastrofach i klęskach żywiołowych, tych których usuwanie skutków będzie wymagało zaangażowania dużych ilości sił i środków a działania będą długotrwałe.
•...będzie przebiegało w mniejszych „tematycznych” grupach powoływanych do rozwiązywania określonych problemów.
•Kierowanie taką grupą formalnie przejmuje kierownik, szef służby, kierownik jednostki organizacyjnej która jest właściwa z mocy prawa do przeciwdziałania skutkom określonych zdarzeń.
•...będzie więc w większości przypadków podejmował działania w składzie dobranym do określonego zdarzenia pod przywództwem właściwej osoby.
...jako przedstawiciele Wojewody, Starosty Wójta do spraw zarządzania kryzysowego lub bezpieczeństwa musimy mieć na uwadze;
•że ostateczną decyzję podejmie zgodnie z zasadą jednoosobowego kierowania odpowiednio Wojewoda, Starosta ,Wójt.
•...od zapewnienia efektywności i skuteczności prac zespołu zależy powodzenie całej operacji,
•... Musimy cały czas czuwać ażeby nie doszło podczas prac Zespołu do pewnych określonych zjawisk które mogą spowodować podjęcie niewłaściwej decyzji, zablokować jej podjęcie lub tak skonfliktować Zespół że będzie on niezdolny do dalszej pracy
Analiza socjometryczna odzwierciedla emocje – jest nieformalna
•Analiza socjometryczna może dotyczyć tylko małej grupy społecznej ponieważ warunkiem wyrobienia sobie opinii o drugiej osobie jest jej znajomość . Dobra znajomość w dużej grupie jest niemożliwa
Małe grupy tworzą się zgodnie z potrzebami emocjonalnymi i afiliacyjnymi
•- potrzeby miłości, przynależności, akceptacji, uznania, potrzeba brania i dawania.
Bliskość przestrzenna ludzi umożliwia wchodzenie w interakcje
-podobieństwo postaw:
Podobne postawy ciążą ku sobie i częściej wchodzą do grup o podobnych postawach.
Model HolandaŚrodowisko pracyTypy pracowników:
- Realistyczny
- konwencjonalny
- społeczny
- badawczy
- artystyczny
Typ badawczy:
•Cechuje się ciekawością świata, niezależnością nie tradycjonalnością. Analizuje swoje myśli i uczucia. używa myślenia zasobu informacji. Lubi wyzwania , wymianę myśli i skomplikowanie. Rozwiązuje problemy przez myślenie. Posiada zdolności intelektualne lub analityczne.
Typ Artystyczny:
•Cechuje się kreatywnością, uczuciowością poczuciem estetyki ekspresywnością. Analizuje swoje myśli, uczucia.używa rąk oczu , myśli by tworzyć nowe rzeczy. Lubi piękno, luźną działalność wymianę myśli. Posiada zdolności artystyczne , twórcze , ekspresyjne służące do przekazywania uczuć i wizji w formie słów, barw, dźwięków,form. Rozwiązuje problemy przez tworzenie.
•Cechuje się uczuciowością, odpowiedzialnością, jest wspierający interesuje się innymi. Używa uczuć, słów idei w pracy z innymi. Posiada umiejętność wczuwania się zrozumienia spraw. Jest otwarty lubi pomagać innym, dzielić się z innymi. Lubi grupy. Rozwiązuje problemy kierując się uczuciami. Posiada zdolności do pracy z ludźmi, które służą do instruowania , wyjaśniania, pomagania, szkolenia i rozwijania.
•Cechuje się niezależnością, energicznością jest pełen wiary w siebie, dominujący, zapalony, używa uczuć i myślenia podczas pracy z ludźmi i wykonywania zadań. Jest pewny siebie lubi organizować, przekonywać, kierować, administrować. Rozwiązuje problemy przez podejmowanie ryzyka. Posiada zdolności perswazyjne, nadzorcze , kierownicze i przywódcze dzięki którym osiąga rezultaty.
•Cechuje się pokojowym usposobieniem. Jest dokładny i uporządkowany. Używa myślenia oczu , rąk by wykonać zadania. Jest logiczny, odpowiedzialny. Lubi porządek, bezpieczeństwo, posiada zdolności do dokładnego i szczegółowego zbierania danych, gromadzenia i organizowania danych na podstawie określonych instrukcji i procedur działania
•Cechuje się niezależnością, praktycyzmem, konserwatyzmem. Używa rąk i oczu by badać rzeczy. By coś wykonać używa sprawnie ciała bardziej niż słów myśli czy uczuć. Posiada fizyczną koordynację, siłę, logikę. Lubi napięcie, ryzyko, pracę na świeżym powietrzu, używanie narzędzi, dużych maszyn. Rozwiązuje problemy przez działanie.
•Który waszym zdaniem typ pracownika jest najbardziej przydatny w procesie zarządzania kryzysowego?
- Autokratyczny,
- Demokratyczny
- Liberalny
Styl autokratyczny
•...to styl gdzie szef podejmuje sam decyzje dotyczące celów grupy. Wybiera metody i środki dojścia do tych celów, dokonuje podziału zadań pomiędzy pracownikami. Nie bierze udziału w pracach grupy. Pracę ocenia obiektywnie. Częściej karze niż nagradza.
•...jest przeciwieństwem stylu autokratycznego. Szef bierze pod uwagę opinię pracowników ale kieruje i słucha argumentów. Szef bierze udział w pracach grupy. Częściej nagradza niż każe. Obiektywnie ocenia pracę.
Styl liberalny
•...jest to styl w którym o wszystkim decyduje grupa.w gruncie rzeczy nie jest to styl kierowania.
•Kierowanych w sposób autokratyczny, demokratyczny i liberalny.
1. Jakość pracy.
•Najlepsza w grupie demokratycznej , najgorsza w liberalnej, jeżeli zadania są proste to najlepszym stylem jest styl autokratyczny, przy złożonych najlepszy jest styl demokratyczny. Liberalny, w obydwu przypadkach jest stylem najgorszym
Odczucia pracowników
•Najmniej konfliktów dało się zaznaczyć w grupie demokratycznej, gorzej było w autokratycznej(wystąpiło zjawiska kozła ofiarnego i wykluczenie jednostki) praca była wykonywana tylko w przypadku ciągłej kontroli. Grupa liberalna nie mogła rozwiązać zadania aż do momentu wyłonienia szefa – autokraty.
1316
Preferowane
jeżeli zadania
są proste lub
Sytuacja kryzysowa
Duża orientacja
na zadania a słaba
na stosunki
międzyludzkie
Tylko specjaliści
dobrze zmotywowani
mający do siebie zaufanie
(kancelarie adwokackie)
Nie zwracanie
uwagi na
stosunki
w grupie ani
na zadania
podczas
tworzenia
firmy (integracja zespołu)
Kierowanie
zrównoważone
technokratyczne
autokratyczne
demokratyczne
Orientacja
Orientacja na stosunki
klubowe
Lider czyli jak przewodzić w grupie
•Możliwość bycia przywódcą mieści się w granicach możliwości każdego człowieka. Uwarunkowane jest jednak posiadaniem
• wzorców przywódczych,
•pewnych cech osobowości,
•umiejętności przywódczych
•Prostym sposobem jest znalezienie sobie „mistrza” i uczenie się sztuki w bezpośrednim kontakcie zwracając uwagę:
•czy słucha podwładnych,
•jak mobilizuje,
•jak nagradza, jak karze,
•jak rozstrzyga konflikty,
•jak podejmuje decyzje,
•jak wdraża normy i zasady.
•
Umiejętności Lidera
•Kształtowanie wizji i celów,
•Komunikowanie się,
•Motywowanie,
•Rozwiązywanie konfliktów.
Umiejętność kształtowania wizji i celów
•Cel i strategia to potencjał przywódcy ponieważ ludzie nie pójdą za samą propozycją.
•Spotykaj się z ludźmi, poznawaj ich aspiracje i możliwości. Może zaangażują się w twoją wizję i przeforsują ją na wspólnym spotkaniu. To co mówisz dostosuj do kogo mówisz bądź optymistą , mów sugestywnie, bież odpowiedzialność za swoje wizje.
•Lider dobiera grupę wiodącą która go wspiera i od tego układu zależy powodzenie misji
L
Komunikacja jednostronna
...
extensa7220