29 teoria komunikowania masownego.doc

(465 KB) Pobierz
29

29. TEORIA KOMUNIKOWANIA MASOWEGO

 

 

TEORIA KOMUNIKOWANIA MASOWEGO -  WYKŁAD 4.10.03 r.

 

 

LITERATURA:

 

1.    Tomasz Goban -Klas „Media i komunikowanie masowe.. Teorie i analizy prasy, radia, TV i internetu.”

2.    M. Kuncznik, A. Ziptel „Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu.”

3.    Maciej Mrozowski „Między manipulacją a poznaniem. Człowiek w świecie mass-mediów.”

4.    Jerzy Mikułowski -Pomorski, Z. Nęcki  „Komunikowanie skuteczne?”

5.    Kazimierz Krzysztofek „Komunikowanie międzynarodowe.”

6.    Kwarciak „Co trzeba wiedzieć o reklamie.”

7.    Stanisław Kuśnierski „Świadomość społeczna, opinia publiczna, propaganda.”

8.    Bogusława Dobek -Ostrowska :Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne.”

9.    Michalczyk „Media lokalne w systemie komunikowania.”

10.                       Zeszyty prasoznawcze – Walery Sławek

11.                       Studia medioznawcze – Janusz Adamowski

12.                       Bieżąca znajomość mediów à redaktorzy naczelni gazet, członkowie KRR i TV, członkowie Rady Nadzorczej TV.

 

 

 

KOMUNIKOWANIE SPOŁECZNE

                                      

 

                               komunikowanie                               komunikowanie   

                              interpersonalne                                     masowe

 

 

Komunikowanie społeczne to interakcja społeczna, w której dokonuje się wymiana wiadomości tj. przekazywanie treści psychicznej tzn. tego co się myśli lub czuje osoba A osobie B.

Dochodzi do skutku dzięki językom naturalnym àmowa, pismo.

Kanały à mimika, gesty, dotyk, ruchy ciała.

Przekazywanie treści psychicznych odbywa się z reguły za pośrednictwem znaków, których najdoskonalszymi zbiorami są znaki naturalne ABC. Znaki są rzeczywistością materialną, można je widzieć, słyszeć, dotknąć.

Inna rzeczywistość materialna à uśmiech, światła drogowe, plakaty itp.

Komunikacja wymaga także kodów, które określają wzajemne relacje znaków.

Przekazywanie i odbieranie znaków i kodów jest jedną z form aktywności społecznej.

Komunikacja jest centralną działalnością naszej kultury. Bez komunikacji nie może istnieć społeczeństwo. Komunikacja jest efektem rozwoju społeczeństwa.

Komunikacja interpersonalna to typ komunikacji społecznej dokonujący się w bezpośredniej styczności społecznej à face to face (nie ma nic pomiędzy A i B). Nic nie oddziela partnerów od siebie, za jedyne takie narzędzie można uznać ludzkie wrodzone lub nabyte zdolności komunikacyjne.

Komunikowanie (się) interpersonalne zachodzi w pewnej wyidealizowanej sytuacji partnerskiej, stwarza możliwości porozumienia się partnerów. Jest demokratyczne. W praktyce ten demokratyzm jest zachwiany à jedni są „skazani” na mówienie, inni na słuchanie.

Cechy komunikacji interpersonalnej:

1.    dokonuje się różnymi kanałami (zmysły człowieka à wzrok, słuch)

2.    jest spontaniczne i ulotne tzn. nie utrwala się na ogół treści interakcji w tym procesie

3.    istnieje bezpośredniość oraz ciągłość sprzężenia zwrotnego czyli wymiana ról między nadawcą a odbiorcą, możliwość korygowania lub żądanie wyjaśnień

4.    pojemność kanałów komunikacyjnych jest nieograniczona i nie pociąga za sobą żadnych kosztów

5.    istnieje możliwość stałego dostosowywania języka do partnerów i sytuacji komunikacyjnej

6.    akty komunikacyjne są źródłem nowych treści o różnorodnym charakterze

7.    naturalność procesu – umiejętności komunikacyjne nabywały jednostki w sposób nieformalny, zwykle od dzieciństwa i nie są one uczone (te umiejętności) przez instytucje wyspecjalizowane.

 

Komunikacja masowa to typ komunikacji społecznej, polegający na przekazywaniu za pomocą urządzeń technicznych jednolitych treści skierowanych do liczebnie wielkich, anonimowych i zróżnicowanych społecznie rzesz odbiorców.

Przekazywane treści są jawne tzn. publicznie dostępne, docierają do odbiorców szybko i w jednym mniej więcej czasie, są dostępne i krótko są aktualne.

W swej istocie komunikacja masowa jest procesem masowej tzn. prowadzonej przemysłowymi metodami produkcji i dystrybucji przekazów czyli informacyjnych treści symbolicznych przekazywanych do masowej konsumpcji.

Obejmuje trzy ogniwa:

-         nadawca

-         przekaz

-         odbiorca

a także zachodzące między nimi relacje.

Nadawca jest zorganizowaną instytucją à komunikator zbiorowy i zawodowy.

Przekazy charakteryzują:

-         publiczny, otwarty charakter

-         zwielokrotnienie czyli multiplikacja (co to jest?)

-         cykliczność i schematyczność.

Odbiorca à charakteryzuje go:

-         liczebność

-         rozproszenie

-         zróżnicowanie (heterogeniczność)

-         wspólny przedmiot zainteresowania (czyli komunikat).

 

 

 

 

 

 

TEORIA MASOWEGO KOMUNIKOWANIA – WYKŁAD 25. 10. 2003

 

 

Typy niewerbalnych kanałów komunikacyjnych:

-         dźwiękowe (wokalny) np.: o charakterze para lingwistycznym – krzyk, śpiew, śmiech

-         wizualne – wyraz twarzy, wymiana spojrzeń, gestykulacja, ruch ciała, ubiór, dystans między osobami

-         dotykowe – pogłaskanie, zetknięcie się ciał

-         zapachowe – woń ciała, wyczuwanie gazu

-         termiczny – ciepło cielesne

-         smakowy – doznania związane ze zmysłem smaku.

Poziomy (szczeble) komunikowania wg McQuaila:

 

 

komunikowanie masowe

komunikowanie instytucjonalne (między urzędami)

komunikowanie     grupowe

komunikowanie interpersonalne (face to face)

komunikowanie    intrapersonalne   ( wewnętrzne)

 

 

 

NAUKA O KOMUNIKOWANIU

 

Nauka o komunikowaniu, aby mogła powstać jak każda nauka, musi spełniać 3 warunki:

1.    musi zaistnieć przedmiot badań (w obiektywnej rzeczywistości muszą zaistnieć zjawiska i procesy, którym na pewnym etapie rozwoju towarzyszy refleksja naukowa)

2.    utworzenie metod i technik badawczych, za pomocą, których usiłuje się opisać i zebrać dane na temat zjawisk i procesów  ( wytworzenie specyficznego języka dla danej dyscypliny)

3.    muszą powstać grupy ludzkie, które zajmują się daną dyscypliną ; muszą ci ludzie być profesjonalistami w podwójnym znaczeniu: muszą posiadać dane kompetencje oraz muszą się z danej dyscypliny utrzymywać.

 

Najwcześniej ta nauka kształtuje się w Stanach Zjednoczonych – lata 20 XX wieku, ale prawdziwy rozwój nastąpił gdy do grona badaczy amerykańskich dołączyli badacze brytyjscy.

W Polsce w latach 50 XX wieku - Walery Pisarek

Przedmiot badań nauki o komunikowaniu masowym – formuła Lasswella: kto? – ludzie, co? – treści analizy zawartość tekstu, jakim kanałem? – media, komu? – badanie odbiorców, z jakim skutkiem? – media oddziałują  na społeczeństwo àpatrz książka na egzamin u Kolczyńskiego.

 

 







                                 Ekonomia             polityka

                                                   Media

                                       

                                               technologia                  

                         

 

Narzędzia i techniki badań:

-         kwestionariusz, ankieta

-         analiza zawartości prasy

-         obserwacja

-         eksperyment

-         analiza dokumentów prawnych.

Teorie prasy wg Kucznika:

-         autorytarna teoria prasy – poznanie prawdy ograniczone jest tylko dla niektórych mędrców

-         liberalna teoria prasy (zaczęła kształtować się w oświeceniu) - prasa powinna pełnić funkcję partnera w dyskusji a nie być instrumentem w rękach władzy

-         teoria odpowiedzialności społecznej – wyrasta z przeświadczenia, że przesłanki teorii liberalnej są zbyt proste; media mają pełnić funkcje misyjne, nie mają być tylko nastawione na zysk, mają mieć pewne zobowiązania wobec społeczeństwa, media mają być 4 władzą; prasa ma być wolna co nie znaczy, że ma „tracić z pola widzenia” interesy społeczeństwa

-         sowiecka teoria prasy – marksowsko-leninowska teoria prasy, media mają pełnić funkcje polityczne, nie ma być motywów zysków, prasa ma wspierać dążenia do osiągnięcia komunizmu, państwo może być właścicielem mediów

-         teoria mediów na rzecz rozwoju – media mają pomagać krajom 3 świata

-         teoria demokratycznego uczestnictwa – kładzie nacisk na horyzontalne więzi komunikacyjne, wielorakość, różnorodność, wymienność ról nadawcy i odbiorcy; ma  pomagać w partycypacji.

 

FUNKCJE MASOWEGO KOMUNIKOWANIA

 

Komunikacja masowa jako system społeczny:

Komunikacja masowa jest zjawiskiem złożonym, przenikającym wiele dziedzin życia społecznego i odgrywającym doniosłą rolę w funkcjonowaniu społeczeństwa. Jest pewnym systemem, co oznacza, iż między poszczególnymi mediami jako elementem systemu oraz między nimi a ich społecznym otoczeniem ustala się zawsze pewien układ wielorakich związków i zależności. Komunikacja masowa jest zatem z jednej strony swoistym systemem społecznym z drugiej zaś jest względnie odrębnym podsystemem w ramach szerszego super systemu państwa.

 

Cechy systemu medialnego:

-         jest dynamiczny tzn. zmienny i aktywny wobec otoczenia (wywiera na nie wpływ)

-         jest wytworem historycznym tzn. zaczął się kształtować na określonym etapie rozwoju historycznego

-         jest rezultatem uwarunkowań społeczno-ekonomicznych

-         jest kształtowany na podstawie rozwiązywania sprzeczności w jego ramach (podlega dialektyce).

Stosunki zachodzące w ramach systemu (między elementami) tworzą strukturę komunikacji masowej.

Mają różnoraki charakter (są trwałe i dominujące):

-         polityczne - określają związki mediów z ośrodkami dyspozycji politycznej i ekonomicznej

-         prawne - normują status mediów, ich uprawnienia i powinności oraz zakres kontroli

-         osobowe - dotyczą polityki kadrowej, trybu rekrutacji pracowników, hierarchii i podległości służbowej

-         ekonomiczne - regulują tok produkcji przekazów i zasady funkcjonowania mediów.

 

 

Typy relacji między systemem medialnym

 

 

 

System wolnorynkowy

System socjalistyczno- planowy

Charakter dominującej relacji (zależności)

relacje ekonomiczne, prawno-proceduralne o charakterze rywalizacji

relacje polityczne, personalne o charakterze podporządkowania i współpracy

Stopień spoistości (elementy)

 

mała spoistość, duże rozczłonkowanie (200 stacji radiowych), zróżnicowanie wewnętrzne silne, silne tendencje odśrodkowe

duża spoistość, niewielkie rozczłonkowanie, brak odśrodkowych tendencji dezintegracyjnych

 

 

Typologia funkcji mass mediów

 

Funkcja – to rola lub zadania.

Pisarek – funkcja to działanie lub przeznaczenie do działania danego elementu w układzie, do którego ten element należy.

Lasswell (1948 rok) à 3 funkcje mass mediów:

-         obserwowanie otoczenia (środowiska) - celem dostrzegania pojawiających się w nim zagrożeń i możliwości, które mogą wpływać na porządek wartości ludzkich lub struktur danego społeczeństwa

-         koordynowanie reakcji poszczególnych elementów społeczeństwa na zmiany w jego otoczeniu

-         przekazywanie dziedzictwa społecznego z pokolenia na pokolenie.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin