LStachowski.pdf

(766 KB) Pobierz
136816767 UNPDF
Lutosław Stachowski
( Archiwum Państwowe w Lublinie )
Strona | 23
Muzea jako strażnicy materiałów archiwalnych
Archiwum i muzeum to wyrazy pochodzące od łacińskich wyrazów archivum i
musaeum, a te pochodzą od greckich wyrazów (oυ, τό) άρχειoν (jon. ̀αρχήιoν) i (oυ, τό)
μoυσειoν. Άρχειoν oznaczał siedzibę władzy, od rzeczownika άρχή znaczącego władza, ale
także zasada, jak u Platona. Μoυσειoν natomiast oznaczał miejsce przebywania Muz lub
świątynię Muz. Wśród dziewięciu Muz była także Muza historii Klio, nie miały natomiast
swojej muzy zaliczane do rzemiosła dziedziny twórczości plastycznej: architektura, rzeźba,
malarstwo czy rzemiosło artystyczne. W muzeum jako miejscu przebywania Muz musiało
być miejsce dla historii. Tym samym muzea gromadziły od najdawniejszych lat również
źródła historyczne, a tymi są przede wszystkim materiały archiwalne. Tytuł niniejszego
artykułu, określający muzea jako strażników materiałów archiwalnych, powstał przez
przeniesienie na instytucję tytułu najważniejszych pracowników muzealnych czyli kustoszów,
co po łacinie oznacza po prostu strażnika. Stanowisko kustoszów występuje także w
archiwach i bibliotekach, ale w świadomości społecznej łączone jest zwykle z muzeum.
Celem niniejszego referatu jest teoretyczna próba określenia, czym są muzealia i materiały
archiwalne, a także, na przykładzie wybranych muzeów, zwięzłe omówienie, jak muzea
pełnią rolę strażnika materiałów archiwalnych, i wreszcie próba sformułowania wniosków i
postulatów.
Archiwum jest pojęciem wieloznacznym i zostało teoretycznie rozpracowane głównie
przez teorię archiwalną. Polski Słownik Archiwalny podaje cztery pojęcia archiwum: „ 1.
instytucja o charakterze urzędu administracyjnego, urzędu wiary publicznej oraz placówki
naukowej powołana do kształtowania, zabezpieczania, gromadzenia, opracowania oraz
trwałego przechowywania i udostępniania materiałów archiwalnych,...; 2. komórka
organizacyjna instytucji powołana do przejmowania, przechowywania, porządkowania i
zabezpieczenia materiałów archiwalnych tej instytucji,...; 3 gmach lub lokal stanowiący
pomieszczenie archiwum; 4. zespół, grupa zespołów lub zbiór archiwalny powstały na skutek
działalności urzędu, instytucji, organizacji, a zwłaszcza rodu, rodziny lub osoby fizycznej. 1
W informatyce został ponadto wprowadzony termin archiwum oznaczający plik otrzymany w
procesie archiwizacji (w rozumieniu informatycznym) danych, często związany z ich
kompresją.
Według definicji przyjętej przez Międzynarodową Radę Muzeów (ICOM) – muzeum
jest instytucją trwałą, nie obliczoną na zysk, pozostającą w służbie społeczeństwa i jego
1 Polski Słownik Archiwalny, red. W Maciejewska, Warszawa 1974, s. 19-20.
Strona | 23
Strona |
136816767.004.png
 
Strona | 24
rozwoju, otwartą dla publiczności, mającą za zadanie gromadzenie, konserwowanie, badanie,
rozpowszechnianie i wystawiane materialnych świadectw dotyczących człowieka i jego
otoczenia, a to dla studiowania, edukacji i przyjemności. 2
Żyjemy w państwie, gdzie przed pojęciami potocznymi, a nawet przed definicjami
naukowymi pierwszeństwo mają przepisy prawa.
W Polsce sprawy archiwów reguluje ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym
zasobie archiwalnym i archiwac h 3 . Ustawa ta w art. 23 określa, że działalność archiwalna
obejmuje gromadzenie, ewidencję, przechowywanie, opracowanie, zabezpieczenie i
udostępnianie materiałów archiwalnych oraz prowadzenie działalności informacyjnej, a w art.
22 wymienia archiwa tworzące państwową sieć archiwalną oraz inne instytucje prowadzące
wraz z tą siecią działalność archiwalną w zakresie państwowego zasobu archiwalnego.
Działalność muzeów w Polsce reguluje ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach 4 .
Muzea podlegają też ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu
działalności kulturalnej 5 . Ustawa ta w art. 2 wymienia m. in. muzea jako instytucje tworzone
zgodnie z tą ustawą, a art. 14 ust. 1 przyznaje instytucjom kultury osobowość prawną, którą
nabywają z chwilą wpisu do rejestru. Ustawa o muzeach definiuje je podobnie jak ICOM
stwierdzając w art. 1 „ Muzeum jest jednostką organizacyjną nie nastawioną na osiąganie
zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego
dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o
wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości
historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i
estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów. ” Art. 2 tej ustawy
określa sposób realizowania celów określonych w art. 1 w następujący sposób: „ Muzeum
realizuje cele określone w art. 1, w szczególności przez:
1) gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie,
2) katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów,
3) przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im
właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do
celów naukowych,
4) zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie
zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury
materialnej i przyrody,
5) urządzanie wystaw stałych i czasowych,
6) organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych,
7) prowadzenie działalności edukacyjnej,
Z. jr Żygulski., Muzea na Świecie. Wstęp do muzealnictwa , Warszawa, 1982, s. 12
3 Tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673 z późn. zmianami.
4 Dz.U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24; z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr Nr 162, poz.
1568, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, z 2007 r. Nr 136, poz. 956.
5 Tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zmianami.
Strona | 24
Strona |
2
136816767.005.png
 
Strona | 25
7a) popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę,
8) udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych,
9) zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i
zgromadzonych informacji,
10) prowadzenie działalności wydawniczej.
Art. 3. stwierdza, że „ muzea mogą być tworzone dla jednej lub wielu dziedzin
działalności człowieka oraz tworów natury .”. Rozdział 3 ustawy dotyczy muzeów
rejestrowanych, stwierdzając w art. 13 ust. 1, że w celu „ potwierdzenia wysokiego poziomu
merytorycznej działalności i znaczenia zbiorów oraz w celu ewidencjonowania muzeów
spełniających te warunki, minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego prowadzi Państwowy Rejestr Muzeów, zwany dalej „Rejestrem ”. Art. 20
przyznaje w pkt 1 muzeom rejestrowanym prawo pierwszeństwa zakupu od podmiotów
prowadzących działalność polegającą na oferowaniu do sprzedaży zabytków – w terminie do
14 dni od dnia zgłoszenia przez muzeum zamiaru zakupu, oraz w pkt 2 prawo pierwokupu
bezpośrednio na aukcjach, po cenie wylicytowanej.
Zarówno archiwa, jak i muzea realizując swoje zadania gromadzą dobra kultury,
którymi dla archiwów są materiały archiwalne, a dla muzeów muzealia. Jednym z istotnych
problemów jest sprawa używanej terminologii i określenie zakresu pojęć materiałów
archiwalnych i muzealiów.
Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
zawęziła pojęcie materiałów archiwalnych tylko do dokumentacji podlegającej wieczystemu
przechowywaniu. Definicja ta zamieszczona w art. 1 po dokonanych poprawkach brzmi:
Materiałami archiwalnymi wchodzącymi do narodowego zasobu archiwalnego, zwanymi
dalej ‘materiałami archiwalnymi’, są wszelkiego rodzaju akta i dokumenty, korespondencja,
dokumentacja finansowa, techniczna i statystyczna, mapy i plany, fotografie, filmy i
mikrofilmy, nagrania dźwiękowe i wideofonowe, dokumenty elektroniczne w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73,
poz. 501) oraz inna dokumentacja, bez względu na sposób jej wytworzenia, mająca znaczenie
jako źródło informacji o wartości historycznej o działalności Państwa Polskiego, jego
poszczególnych organów i innych państwowych jednostek organizacyjnych oraz o jego
stosunkach z innymi państwami, o rozwoju życia społecznego i gospodarczego, o działalności
organizacji o charakterze politycznym, społecznym i gospodarczym, zawodowym i
wyznaniowym, o organizacji i rozwoju nauki, kultury i sztuki, a także o działalności jednostek
samorządu terytorialnego i innych samorządowych jednostek organizacyjnych – powstała w
przeszłości i powstająca współcześnie. ” Definicja ta, bardzo długa i analityczna, wymienia
enumeratywnie pełny (niemal) asortyment dokumentacji stanowiącej materiały archiwalne.
Strona | 25
Strona |
136816767.001.png
Strona | 26
Przeciwieństwem jest znacznie bardziej zwięzła i niezbyt precyzyjna definicja muzealiów,
a właściwie dwie definicje zawarte w art. 21 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o
muzeach. Art. 21 ust. 1 stwierdza „ Muzealiami są rzeczy ruchome i nieruchomości
stanowiące własność muzeum i wpisane do inwentarza muzealiów. Muzealia stanowią dobro
narodowe ”. Ust. 1a. stanowi „ W przypadku muzeum nie posiadającego osobowości prawnej,
muzealiami są rzeczy ruchome i nieruchomości stanowiące własność podmiotu, który
utworzył muzeum, oraz wpisane do inwentarza muzealiów.
Szczegółowa analiza pojęć „materiały archiwalne” i „muzealia” wymaga odrębnego
opracowania. Należy zwrócić uwagę, że definicje te powinny być definicjami realnymi, tj.
powinny być one definicjami rzeczy, a nie słów – i ten warunek one spełniają.
Dla porównania warto zestawić z obu w/w pojęciami definicję materiałów
bibliotecznych zawartą w art. 5 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach 6 w art. 5,
który stwierdza: „ Materiałami bibliotecznymi są w szczególności dokumenty zawierające
utrwalony wyraz myśli ludzkiej, przeznaczone do rozpowszechniania, niezależnie od nośnika
fizycznego i sposobu zapisu treści, a zwłaszcza: dokumenty graficzne (piśmiennicze,
kartograficzne, ikonograficzne i muzyczne), dźwiękowe, wizualne, audiowizualne i
elektroniczne ”.
Pobieżna analiza pojęć „materiały archiwalne”, „materiały biblioteczne” i „muzealia”
wskazuje, że ich zakresy się zazębiają. Mogą wystąpić obiekty będące dobrami kultury, które
obejmie zarówno pojęcie materiały archiwalne, materiały biblioteczne jak i muzealia.
Praktycznie często występuje sytuacja, że obiekt stanowiący materiał archiwalny przez
wejście w posiadanie muzeum i wpisanie do inwentarza muzealiów stanie się w świetle
ustawy o muzeach muzealium. Dla archiwisty nie przestanie być on nigdy materiałem
archiwalnym, jeśli ma cechy materiałów archiwalnych określone w art. 1 ustawy o
narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Problem rozdzielenia zakresu działania archiwów, bibliotek i muzeów oraz
precyzyjnego określenia właściwości tych podmiotów był wielokrotnie podnoszony przez
zainteresowane środowiska. Sprawą rozgraniczenia archiwów, bibliotek, muzeów i ośrodków
dokumentacyjnych zajęła się np. w 1962 r. VIII Konferencja Okrągłego Stołu Archiwów w
Madrycie 7 . Podczas obrad próbowano rozgraniczyć zakresy działania wymienionych
podmiotów, a największe trudności spowodowały próby delimitacji między archiwami i
bibliotekami.
Materiały archiwalne wytworzone przez muzea można, niezależnie od rodzaju
materiałów (aktowe, techniczne, geodezyjne, kartograficzne, audiowizualne, elektroniczne),
podzielić na trzy grupy: materiały archiwalne wytworzone przez własna jednostkę i będące
przejawem działalności danego muzeum, będą to materiały organizacyjne, związane z
H. Altman, Archiwa. Ośrodki dokumentacyjne. Biblioteki. Muzea. Stosunki wzajemne. Próby rozgraniczenia ,
Archeion, t. 38, 1962, s. 7-11. Por. J. Wiśniewski, Archiwalia w bibliotekach i muzeach , Poznań, 2000, s. 11-26.
Strona | 26
Strona |
6 Dz. U. Nr 85, poz. 539, z późn. zmianami
7
136816767.002.png
 
Strona | 27
zarządzaniem jednostką organizacyjną, a także związane z działalnością statutową, np.
dokumentacja wystaw muzealnych itp. Drugą grupą będą materiały archiwalne tworzące
ewidencję zasobu muzealiów, będące swoistymi „metamuzealiami”. Trzecią grupę tworzą
materiały archiwalne, w tym także uznane przez dane muzeum za muzealia, tj. takie, które
dane muzeum pozyskało w wyniku swojej działalności statutowej. W przypadku dwóch
pierwszych grup jest oczywiste wytwarzanie, gromadzenie i przechowywanie tych
materiałów, aczkolwiek może być dyskusyjne, czy muzea mają obowiązek przekazywania ich
do archiwów państwowych i w jakim terminie. W przypadku trzeciej grupy tj. materiałów
archiwalnych pozyskiwanych w wyniku działalności statutowej, istotne jest rozstrzygnięcie
kiedy, od kogo, w jakich okolicznościach i na jakiej podstawie prawnej dane muzeum
pozyskało takie materiały. Jeśli przekazania (darowizny, sprzedaży itp.) dokonał właściciel
niebędący jednostką zobowiązaną do przekazania do archiwum państwowego określonych
materiałów, prawo muzeum do ich przechowywania może być uznane. O prawach do danych
materiałów powinny decydować takie okoliczności, jak nabycie w dobrej wierze. Przy zbiegu
uprawnień, jeżeli byłyby one jednakowej mocy, pierwszeństwo powinno mieć archiwum
państwowe; w tym wypadku muzeum mogłoby otrzymać ekwiwalent za poniesione koszty
(nabycie, zabezpieczenie, konserwacja) w trybie art. 10 ustawy o narodowym zasobie
archiwalnym i archiwach. Należy tu mieć jeszcze na uwadze, czy gromadzenie danego typu
obiektów wynika ze statutu – wszak art. 2 pkt 1 ustawy o muzeach wyraźnie stwierdza, że
gromadzenie zabytków powinno odbywać się w statutowo określonym zakresie.
W związku ze statutowo określonym zakresem gromadzenia zabytków wydaje się
oczywistym, że nie dla wszystkich muzeów gromadzenie określonych statutowo muzealiów,
które stanowią jednocześnie materiały archiwalne, wystąpi. Przyjmując np. typologię muzeów
strefy europejskiej podaną przez Żygulskiego, który wyróżnia muzea: artystyczne,
historyczne, archeologiczne, etnograficzne, techniczno-naukowe i gospodarcze, 8 należy
stwierdzić, że nie we wszystkich typach uzasadnione jest gromadzenie materiałów
archiwalnych. Na pewno takie materiały wystąpią w muzeach historycznych, może jeszcze w
techniczno-naukowych i gospodarczych. Zwykle występują w wielooddziałowych lub
wielodziałowych muzeach regionalnych, względnie w muzeach biograficznych
gromadzących zbiory dotyczące konkretnych osób.
Wytworzone i gromadzone materiały archiwalne muzea przechowują w archiwach
funkcjonujących jako typowe archiwum zakładowe lub w archiwach stanowiących odrębne,
wyspecjalizowane działy muzeów przeznaczone do przechowywania materiałów
archiwalnych lub innej dokumentacji. Często materiały archiwalne pozyskiwane w związku z
działalnością statutową przechowywane są wraz z innymi muzealiami. Większe muzea
posiadają zwykle archiwa funkcjonujące jako działy: np. Muzeum Narodowe w Krakowie
posiada, zgodnie z § 7 B pkt 2 statutu, Archiwum jako dział na równi z Biblioteką, Działem
8 Z jun. Żygulski, op. cit., s. 81.
Strona | 27
Strona |
136816767.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin