3-1999_Zielinska-Glebocka.pdf

(328 KB) Pobierz
A.Zielińska-Głębocka, Dynamika Unii Europejskiej w świetle teorii integracji
Anna Zielińska-Głębocka *
Dynamika Unii Europejskiej w świetle teorii integracji
1. Jak badać dynamikę integracyjną – próba syntezy
Dynamika integracji europejskiej ma wiele wymiarów, które są przedmiotem
badań teoretycznych oraz empirycznych i które tworzą specyfikę zjawisk
zachodzących w Europie na tle procesów integracyjnych w świecie. Cztery
aspekty tej dynamiki zasługują na szczególną uwagę, gdyż budzą najwięcej
zainteresowania w teorii integracji. Są to:
kształtowanie się struktury organizacji politycznej;
motywy i główne siły napędowe integracji;
charakter procesu pogłębiania integracji,
mechanizm rozszerzania integracji na nowe państwa członkowskie.
Dyskusja na temat tworzenia się Wspólnoty/Unii Europejskiej jako pewnej
organizacji politycznej w okresie prawie 50 lat powojennej historii toczy się
wokół kilku kluczowych zagadnień, takich jak:
czy organizacja wspólnej Europy powinna przypominać struktury
klasycznego państwa narodowego, państwa federalnego, czy też luźnej
konfederacji niezależnych państw;
czy podstawą integracji jest budowa wspólnoty społeczno-psychologicznej
opartej na poczuciu wspólnego interesu, europejskiej tożsamości i
solidarności czy też tworzenie wspólnoty politycznej zakotwiczonej w
formalnych ramach instytucjonalnych;
jaki jest mechanizm tworzenia instytucji ponadnarodowych, w jaki sposób
dokonuje się transfer kompetencji od władz narodowych do tych instytucji,
jakie są zasady rządzące podziałem kompetencji (system hierarchiczny,
zasada subsydiarności, elastyczny podział uprawnień);
* Prof. dr hab. Anna Zielińska-Głębocka – Katedra Jean Monnet, Wydział Ekonomii; Ośrodek
Badań Integracji Europejskiej, Uniwersytet Gdański.
11
378475856.002.png
 
Studia Europejskie, 3/1999
czy instytucje ponadnarodowe otrzymują suwerenność w zakresie
tworzenia prawa i realizacji procesu decyzyjnego czy też takich uprawnień
nie mają;
czy interpretacja procesów integracyjnych to domena przede wszystkim
socjologii czy też teorii polityki.
Odpowiedzi na wyżej postawione pytania dostarczają różne nurty
politologicznych teorii integracji, które będą omawiane w kolejnym punkcie.
Drugi aspekt dynamiki integracyjnej tworzą motywy i siły napędowe
integracji . Chodzi tu przede wszystkim o to, czy motywy zjednoczeniowe mają
głównie charakter polityczny czy ekonomiczny oraz w jaki sposób i czy w ogóle
motywacja ta zmieniała się w trakcie rozwoju procesów integracyjnych.
Bezpośrednio po zakończeniu II wojny światowej dominowały względy
polityczne, takie jak: pragnienie bezpieczeństwa i pokoju, pragnienie wolności
i swobody poruszania się, nadzieja na odrzucenie nacjonalizmów; ale już
w latach 50. istotne okazały się względy ekonomiczne, a więc tworzenie
wspólnego rynku, koordynacja polityk, integracja wymiany itd.
Problemem, który został podjęty przez teoretyków dotyczył również
motorów czy też sił napędowych integracji. Dyskusja dotyczy przykładowo
tego, czy integracja jest popierana głównie przez masy (całe społeczeństwa), czy
też przez elity polityczne, gospodarcze i grupy interesu; jaką rolę odgrywają
wybitne jednostki (politycy, działacze związkowi, profesjonaliści), czy istotniejsze
są realne procesy gospodarcze i społeczne, czy też interwencje polityczne
dokonywane przez władze narodowe i wspólnotowe? Problemy te są przedmiotem
rozważań zarówno politologicznych, jak i ekonomicznych teorii integracji.
Trzecie zagadnienie dynamiki integracyjnej to mechanizm pogłębiania
integracji, czyli obejmowania wspólnymi przedsięwzięciami kolejnych dziedzin
życia. Podstawowe pytanie, jakie stawia sobie teoria integracji to takie: czy
istnieje pewna logiczna sekwencja przechodzenia od jednej formy do drugiej, od
jednego etapu do kolejnego i czy proces ten jest automatyczny,
samonapędzający się? Wokół tego problemu koncentrują się rozważania
funkcjonalistów, federalistów, oraz ekonomistów. Sprawa ta dotyczy także
samego przebiegu procesów integracyjnych, tj. trajektornii, czyli ścieżki zmian
oraz tzw. punktu końcowego, a więc etapu, do którego zmierza Europa. Czy
etapem tym jest w sferze politycznej pełna unia państw, a w sferze gospodarczej
unia ekonomiczna i walutowa, czy też nie można z góry przewidzieć
ostatecznego wizerunku Europy?
Kolejnym problemem dyskutowanym w teorii integracji jest sprawa
poszerzania integracji , a więc włączania do ugrupowania nowych państw,
niekoniecznie znajdujących się na tym samym poziomie rozwoju. W tym
kontekście pojawia się idea zróżnicowanej integracji, czyli szukania takiego
modelu integracji, który pozwoli krajom wiodącym, nazywanym krajami „jądra”
12
A.Zielińska-Głębocka, Dynamika Unii Europejskiej w świetle teorii integracji
bądź „twardego rdzenia”, na realizację ich aspiracji integracyjnych, natomiast
krajom słabszym lub mniej zaangażowanym w dynamikę integracyjną,
na doganianie czy osiąganie wspólnych celów we własnym rytmie. Modele
zróżnicowanej integracji pojawiają się zarówno w politologicznych, jak
i w ekonomicznych teoriach integracji.
2. Szukanie modelu integracji w Unii Europejskiej
Od samego początku procesu zjednoczeniowego Europy po II wojnie
światowej funkcjonowały różne wizje polityczne i różne modele integracji.
Część działaczy ruchu europejskiego proponowała stworzenie „europejskiego
państwa federalnego ” jako punktu wyjścia do dalszej integracji, co oznaczałoby
przyjęcie konstytucyjnie zagwarantowanego porządku politycznego, będącego
przeniesieniem na skalę ponadnarodową wzorców liberalnej demokracji. Ten
model proponował polityk włoski Altiero Spinelli, optujący za utworzeniem
wspólnoty politycznej i europejskiej konstytucji już w latach 50. Z kolei model
stopniowego dochodzenia do rozwiązań federacyjnych przez tworzenie
realnych więzi między krajami i szukanie odpowiadających im systemów
politycznych był lansowany przez Jeana Monneta, francuskiego komisarza do
spraw planowania. Model ten znalazł poparcie wielu polityków włoskich,
francuskich i niemieckich i stał się podstawą tworzenia Wspólnot Europejskich
w latach 1951-1957. Wizja ewolucyjna została oparta na podejściu praktycznym,
a więc na podporządkowaniu dynamiki integracyjnej pragmatycznym celom
związanym z budową jedności europejskiej, rozumianej jako poczucie wspólnego
interesu, europejskiej solidarności i tożsamości. Pragmatyka wskazywała, że
największy potencjał współpracy istnieje w sferze gospodarczej, co znalazło
odzwierciedlenie w decyzjach o utworzeniu wspólnot gospodarczych: EWWiS,
EWG i Euratomu.
W ruchu europejskim nie brakowało również zwolenników bardziej
umiarkowanej opcji budowy jedności europejskiej w formie związku państw
opartego na międzypaństwowej konfederacji , a więc na utrzymaniu dużego
zakresu autonomii i suwerenności narodowej oraz bardzo ograniczonej roli
instytucji ponadnarodowych. Podstawowym instrumentem integracji w tym
modelu miała być wymiana poglądów, negocjacje, przetargi międzyrządowe
i luźniejsze formy współpracy i koordynacji zadań. Najbardziej rozwiniętą
koncepcję Europy państw przedstawił w latach 60. prezydent Francji Charles
de Gaulle, opowiadając się przeciwko dalszemu postępowi integracji i w obronie
państwa narodowego, które w modelu ponadnarodowej integracji mogło jego
zdaniem rozpłynąć się w „masie europejskiej”. 1 „Europa ojczyzn” miała
1 A.Marszałek, Z historii europejskiej idei integracji międzynarodowej , Łódź 1996, s.153.
13
378475856.003.png
 
Studia Europejskie, 3/1999
zagwarantować utrzymanie narodowych systemów politycznych i prawo weta
wobec inicjatyw integracyjnych zagrażających interesowi państwa. Tym tłumaczył
de Gaulle i jego zwolennicy poparcie dla zasady jednomyślności w procesie
decyzyjnym Wspólnot Europejskich i odrzucenie głosowania większościowego
za pomocą polityki „wolnego krzesła”, a więc nieuczestniczenia w pracach Rady
Ministrów w okresie od lipca 1965 r. do stycznia 1966 r., czyli do zawarcia tzw.
kompromisu luksemburskiego. 2 Kompromis ten zakładał, że
w sprawach kontrowersyjnych należy szukać zgody, ale jeśli nie można jej
osiągnąć, to kraj ma prawa weta. Spowodowało to rozszerzenie stosowania
zasady jednomyślności i spowolnienie procesów decyzyjnych w organach
Wspólnot (zwłaszcza w Radzie).
Koncepcja de Gaulle’a była ostro krytykowana. Doszukiwano się w niej
przejawów francuskiego nacjonalizmu i chęci utrzymania przez Francję
wiodącej roli w integrującej się Europie. Podkreślano również, że konfederacja
nie zagwarantuje równorzędności mocarstw, a zasada jednomyślności (prawo
weta) nie jest drogą do zapewnienia równości i niezależności państw
członkowskich. Radykalne podejście de Gaulle’a zostało odrzucone przez jego
następców, a zwolennicy idei konfederalnych złagodzili swoje podejście do
integracji europejskiej.
W latach 70. zaczęto szukać możliwości włączenia myślenia konfederalnego
do idei praktycznej federacji opartej na stopniowym dochodzeniu do
ściślejszych powiązań politycznych i prawnych . Zaczęto postrzegać Wspólnotę
jako rozwiązanie unikalne, łączące struktury federalne ze współpracą
międzyrządową, a więc jako pewną kooperatywną federację czy hybrydową
organizację polityczną tworzącą nie tylko formalne ponadnarodowe struktury
i instytucje, ale również mniej sformalizowane związki polityczne między
państwami narodowymi i ich władzami. Powstała nowa platforma współpracy
międzyrządowej: w 1974 r. szefowie państw i rządów Wspólnoty Europejskiej
podejmują decyzję o swych regularnych spotkaniach w ramach Rady
Europejskiej (tzw. szczyty europejskie), a w 1985 r. pojawia się inicjatywa
zwołania Konferencji Międzyrządowej na temat unii europejskiej. W latach
1990-91 odbywa się taka konferencja dotycząca głównie Unii Gospodarczej
i Walutowej oraz Unii Politycznej, która to konferencja zostaje uwieńczona
podpisaniem Traktatu o Unii Europejskiej w Maastricht. Natomiast w latach
1996-97 odbyła się Konferencja Międzyrządowa na temat reformy
instytucjonalnej w obliczu rozszerzenia Unii, zakończona przyjęciem Traktatu
Amsterdamskiego .
2 Por. W.Weidenfeld, W.Wessels, Europa od A do Z. Podręcznik integracji europejskiej ,
Gliwice 1995.
14
378475856.001.png
 
A.Zielińska-Głębocka, Dynamika Unii Europejskiej w świetle teorii integracji
Traktat Amsterdamski potwierdza wypracowany w poprzednich latach
model integracji oparty na idei praktycznej kooperatywnej federacji.
Wzmocnione zostają przede wszystkim pierwiastki federacyjne, związane z:
przeniesieniem na szczebel europejski podstawowych zasad demokracji,
co znalazło odzwierciedlenie w brzmieniu artykułu F, p.1 „Unia jest
zbudowana na zasadach wolności, demokracji, poszanowania praw
człowieka i podstawowych wolności, państwa prawa, a więc zasad, które
są wspólne dla wszystkich państw członkowskich” ;
potwierdzeniem znaczenia obywatelstwa Unii dla ochrony praw i interesów
mieszkańców państw członkowskich;
wprowadzeniem do europejskiego acquis communautaire Wspólnotowej
Karty Podstawowych Praw Socjalnych Pracowników oraz porozumień
z Schengen;
rozszerzeniem kompetencji wspólnotowych w drugim i trzecim filarze,
a także w sferze polityk pierwszego filara, takich jak polityka zatrudnienia,
polityka socjalna czy też polityka ochrony środowiska.
Traktat Amsterdamski zwraca uwagę również na pierwiastki konfederacyjne
wzmacniające rolę państw członkowskich w procesie integracji, co znalazło
wyraz m.in. w:
zapisie artykułu F, p.3, mówiącym że „Unia szanuje tożsamość narodową
państw członkowskich” ;
utrzymaniu formuły koordynacji działań państw członkowskich na forum
organizacji i konferencji międzynarodowych w zakresie drugiego filaru;
przyjęciu protokołu o roli parlamentów narodowych w Unii,
przewidującego tryb informowania ich o przygotowywanych dokumentach
na szczeblu wspólnotowym, a także szersze wykorzystanie konferencji
komitetów do spraw europejskich (Conference of European Affairs
Committees - COSAC) w procesie legislacyjnym UE;
przyjęciu protokołu o zastosowaniu zasady subsydiarności i proporcjo-
nalności wzmacniającego tyczące ich postanowienia artykułu 3b Traktatu
o Unii Europejskiej.
3. Teoretyczne interpretacje integracji
Dyskusja polityczna na temat modelu integracji europejskiej znalazła swoje
odzwierciedlenie w rozważaniach teoretycznych nauk politycznych i ekonomii.
Wśród licznych interpretacji politologicznych szczególne znaczenie miały teorie
funkcjonalizmu i neofunkcjonalizmu oraz współczesne interpretacje
współpracy międzyrządowej i zjawiska tzw. fuzji. Teorie ekonomiczne to
przede wszystkim koncepcja integracji rynków i polityk oraz stadiów/etapów
integracji.
15
Zgłoś jeśli naruszono regulamin