Podsumowanie.pdf

(78 KB) Pobierz
untitled
Dzieci biorące udział w badaniach standaryzacyjnych były dobierane losowo. Są wśród nich dzie-
ci niepełnosprawne, przewlekle chore i dzieci z rodzin doświadczających trudnych, kryzysowych
sytuacji. Bez uwzględnienia informacji o sytuacji rodzinnej, o przebiegu rozwoju dziecka i o aktual-
nym stanie zdrowia trudno zrozumieć jego zachowanie. Dzieci z niepełnosprawnością ruchową czy
umysłową uwarunkowaną zaburzeniami rozwojowymi wymagają pogłębionej diagnozy. Dotyczy to
również dzieci, które przejawiają uporczywe trudności w nabywaniu umiejętności społecznych.
Decyzje nauczyciela w stosunku do dzieci, które uzyskają niskie wyniki w podskalach SGS, będą
zależały od momentu przeprowadzenia obserwacji. Jeżeli obserwacja przeprowadzona zostanie
na początku drugiego semestru, decyzja nauczyciela będzie dotyczyła opracowania i wdrożenia
planu wspierania rozwoju dziecka, w tym także uzyskania konsultacji ze strony innych nauczycieli
w szkole lub przedszkolu oraz specjalisty — psychologa, logopedy, terapeuty, rehabilitanta. Wyniki
uzyskane za pomocą jednej tylko metody, obarczonej, jak wszystkie metody obserwacyjne, błę-
dami właściwymi spostrzeganiu ludzkiemu, nie mogą być bowiem jedyną podstawą podejmowania
decyzji pedagogicznych.
Wyniki uzyskane za pomocą jednej metody obserwacyjnej nie mogą być jedyną podstawą
podejmowania decyzji pedagogicznych.
Podsumowanie
Skala Gotowości Szkolnej jest zgodna z praktyką pedagogiczną nauczycieli wychowania przed-
szkolnego — została zweryfikowana w badaniach pilotażowych i standaryzacyjnych. Zawiera te
zachowania i umiejętności dzieci, które z jednej strony są wymieniane przez psychologów rozwojo-
wych jako osiągnięcia wieku przedszkolnego, a z drugiej – są ważne w spostrzeganiu sześciolatków
przez nauczycieli.
Metoda ta wprowadza do oceny gotowości szkolnej umiejętności społeczne i samodzielność dzie-
ci w większym niż do tej pory zakresie. Znalazło tu wyraz przekonanie, że przeżycia dzieci, ich
sposób kontaktowania się z innymi i wyrażania uczuć, podejmowanie nowych form aktywności
i radzenie sobie z trudnymi sytuacjami mają duży wpływ na ich przygotowanie do edukacji szkolnej.
Do oceny gotowości szkolnej wprowadzono także osiągnięcia poznawcze, których nie można ocze-
kiwać od wszystkich dzieci sześcioletnich. Tym samym pojęcie gotowości odnosi się także do tych
dzieci, których kompetencje poznawcze są wysokie, co powinno zostać uwzględnione w programie
i metodach pracy nauczyciela. Sposób interpretowania wyników SGS oparty na profilach wyników
w 6 podskalach pozwala uwzględnić wiele aspektów rozwoju dzieci i zależności miedzy nimi.
SGS jest metodą wymagającą zachowania określonych warunków i procedury. Czas obserwa-
cji, potrzebne materiały i pomoce, liczba dzieci, które mogą być obserwowane jednorazowo,
są w niej ściśle określone. Procedura stosowania SGS wymaga obserwacji wstępnej oraz zaplano-
wania i zrealizowania przez nauczyciela działań wychowawczych wspierających rozwój i edukację
dzieci. Obserwacja pod koniec roku obowiązkowego wychowania przedszkolnego stanowi podsumo-
wanie pracy nauczyciela.
Ważnym elementem procedury stosowania SGS jest współpraca z rodzicami dzieci. Rodzice po-
winni uzyskać od nauczyciela informacje o samej metodzie i o wynikach obserwacji dotyczących ich
dziecka. W codziennym życiu jest wiele sytuacji, które rodzice mogą świadomie wykorzystać, aby
pomóc swoim dzieciom osiągnąć lepszą gotowość szkolną. Powinni też uczestniczyć w podejmowa-
niu decyzji dotyczących edukacji dzieci.
PODRĘCZNIK
Skala Gotowości Szkolnej
59
289538811.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin