Moduł 2
ROZWÓJ INNOWACJI PRODUKTOWYCH I TECHNOLOGICZNYCH JAKO PODSTAWA KREOWANIA PRZEDSIĘBIORSTW
HIGH - TECHNOLOGY
1. Charakterystyka modułu
Celem modułu jest zapoznanie uczestników zajęć
z kierunkami rozwoju innowacji produktowych
i technologicznych, cechami tych innowacji i ich wpływem na kreowanie przedsiębiorstw wysokiej techniki.
2. Spodziewane rezultaty
• poznanie procesu innowacyjnego;
• zapoznanie się z różnymi rodzajami innowacji produktowych i technologicznych;
• powiązanie wpływu innowacji w przedsiębiorstwie na jego dochody;
• poznanie pojęcia nowego produktu.
Copyright: W.M. Grudzewski, I. Hejduk
Copyright: W.M. Gru
Identyfikacja problemu lub okazji
Źródła innowacji i proces innowacyjny
Poszukiwanie pomysłów na rozwiązanie
Identyfikacja wielu problemów
Zbieranie informacji o każdym z
pomysłów wewnątrz i na zewnątrz organizacji
Odrzucone pomysły z najbliższych pozycji (zachowane na inną okazję)
Ocena skuteczności najlepszego pomysłu
Opracowanie i wdrożenie najlepszego
pomysłu
Uszeregowanie na podstawie ogólnej
oceny porównawczej
Analiza porównawcza korzyści płynących z każdego pomysłu
Identyfikacja realnych pomysłów
W razie potrzeby udoskonalenie
dzewski, I. Hejduk
Pomysły odrzucone (zachowane na inną okazję)
Ewentualna redefinicja i ponowna ocena
pierwszego problemu lub okazji
Proces innowacyjny wg McGowana źródło: P.McGowan: Innowacja i przedsiębiorczość wewnętrzna, w: Praktyka kierowania, praca zbiorowa pod red. D.M. Stewart, PWE, Warszawa 1994, s. 583
Każde przedsiębiorstwo, aby mogło się
rozwijać efektywnie i dynamicznie
potrzebuje nie tylko zmian, potrzebuje
innowacji: nowych produktów,
nowych technologii, nowych systemów
organizacji i zarządzania, marketingu, itp.
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Odnosząc to pojęcie do przedsiębiorstwa
proponuje się uważać za innowację tworzenie
lub modyfikowanie procesów, wyrobów,
technik i metod działania, które są postrzegane przez daną organizację jako
nowe oraz postępowe w danej dziedzinie
i prowadzą do zwiększenia efektywności wykorzystania zasobów będących w jej dyspozycji.
Ze względu za zakres oddziaływania
i uzyskiwane efekty innowacje dzieli się na:
Innowacje produktowe
„to zmiany fizycznej
charakterystyki lub
osiągów istniejących
wyrobów i usług lub
tworzenie całkowicie
nowych wyrobów i usług.”
Innowacje procesowe
to nowy sposób wytwarzania
danego produktu lub nowe
prowadzenie usług czy
dystrybucji produktów.
Innowacją procesową jest
np. zastosowanie robotów.
...
chomikSGHowy