hexapod.rtf

(15 KB) Pobierz
HEXAPOD

HEXAPOD

 

HEXAPOD - to 6-cionożny robot, którego noga jest jednym modułem. Każda noga posiada dwa stopnie swobody (podnoszenie do góry, oraz przesuwanie nogi).

Elementami napędowymi są miniserwomechanizmy.

 

 

Serwomechanizm - zamknięty układ sterowania przemieszczeniem (układ automatyki), o strukturze typowego układu regulacji. Wartość wzorcowa porównywana jest z przetworzonym przez przetwornik bieżącym sygnałem wyjściowym i powstały w ten sposób uchyb podawany jest na człon korekcyjny, a dalej na wzmacniacz. Wzmocniony sygnał trafia do siłownika, którego przemieszczenie jest wartością wyjściową układu. Zadaniem serwomechanizmu jest likwidacja błędów regulacji (uchybu przemieszczenia), powstających na skutek zmian wielkości wzorcowej, a więc klasyfikujemy go jako układ nadążny. Serwomechanizm ma strukturę typowego układu regulacji, nie steruje jednak obiektem technologicznym, lecz siłownikiem w celu usprawnienia działania toru wykonawczego.

 

Specyfikacją serwomechanizmów jest całkujący charakter siłownika o dynamice nie utrudniającej regulacji, ale wnoszącej nieliniowość. Zmusza to do stosowania korektorów proporcjonalnych (regulator P), o dużym wzmocnieniu, a nawet wzmacniaczy trójpołożeniowych.

 

Całkujący charakter siłownika zapewnia, teoretycznie, zerowy błąd statyczny. Duże wzmocnienie w torze głównym poprawia nadążanie układu za zmianami wzorca, ale zmniejsza zapas stabilności. Sytuację można poprawić wprowadzając korektor regulator proporcjonalno-różniczkujący

 

Maszyny kroczące mo_na sklasyfikowac w zale_nosci od ró_nych parametrów takich jak: ilosc

nóg, rodzaj chodu, rodzaj stabilnosci, wzorzec ruchu.

W zależności od ilosci nóg roboty dzieli sie na jednono_ne, dwuno_ne, czterono_ne,

szescionożne, ożmionożne, wielonożne.

W 1968r. McGee podał wzór na maksymalna kombinacje rodzajów chodu w zale_nosci

od ilosci nóg:

N = (2× k -1)!

k – ilosc nóg,

N – ilosc mo_liwych rodzajów chodu.

Roboty jednono_ne moga poruszac sie tylko skokami. Noga (lub nogi) przypomina odwrócone

wahadło. Roboty dwu- i wiecej no_ne moga poruszac sie chodem symetrycznym lub

asymetrycznym o ró_nej predkosci i efektywnosci przemieszczania sie.

Ze wzgledu na stabilnosc ruchu mo_na podzielic na:

- statycznie stabilne – ruch jest opisany wyłacznie z wykorzystaniem metod kinematyki,

w ka_dej chwili ruchu układ znajduje sie w stanie statycznym.

- quasi-statycznie stabilne – sa to bipedy o du_ych stopach. W fazie dwupodporowej

zachowana jest stabilnosc statyczna. W pozostałych fazach ruchu zachowana jest stabilnosc

dynamiczna.

- dynamicznie stabilne – maja do kilkudziesieciu stopni swobody, zachowuja stabilnosc tylko

w czasie ruchu, a dokładniej w wyniku spełnienia warunków dynamicznej równowagi sił

i momentów.

Opisy chodów

Chody robotów mo_na podzielic na symetryczne i niesymetryczne. Najwa_niejsze parametry

chodu:

- okres chodu (ang. gait period) jest czasem realizacji jednej pełnej sekwencji przestawien nóg,

- współczynnik obcia_enia (ang. duty factor) jest czasem styku nogi z podło_em

znormalizowanym w stosunku do okresu chodu.

- faza wzgledna (ang. relative phase) jest znormalizowanym – do okresu chodu – odstepem

czasu od poczatku okresu do postawienia okreslonej nogi (lub odstepem czasu od postawienia

wybranej nogi do postawienia innej, okreslonej nogi),

- faza przenoszenia (protrakcja) – czas, kiedy dana noga jest przemieszczana do przodu

wzgledem korpusu,

- faza podparcia (retrakcja) – faza, podczas której noga dotyka terenu, noga pcha korpus

do przodu, czyli przemieszcza sie do tyłu wzgledem korpusu.

Po omówieniu najwa_niejszych parametrów chodu mo_na opisac rodzaje chodów.

Chody symetryczne charakteryzuja sie identycznym współczynnikiem obcia_enia wszystkich

nóg, nogi znajdujace sie w parach maja fazy wzgledne ró_niace sie o 0,5.

 

Metody chodzenia robotów szesciono_nych.

 

Wzorowane są one na rodzajach chodów owadów. Fale przemieszczen nóg przesuwaja sie od tyłu do przodu

ciała. Czas protrakcji jest krótki (1/6 okresu chodu) natomiast obcia_enie nogi wynosi 5/6. Na

rysunku 8 troche szybszy rodzaj chodu: czas protrakcji wynosi 1/4, natomiast obcia_enie 3/4.

 

Napędy

Silniki HS-475 sa serwonapedami zaprojektowanymi pierwotnie do stosowania

w modelarstwie w radiowo sterowanych modelach samochodów, okretów czy samolotów. Ka_dy

taki serwonaped wyposa_ony jest w silnik pradu stałego, czujnik poło_enia (potencjometr),

przekładnie mechaniczna i procesor. Sterownie tymi silnikami odbywa sie poprzez wysyłanie

sygnałów w postaci impulsów prostokatnych o czasie trwania impulsu w przedziale od 1ms do 2 ms

z odpowiednia czestotliwoscia (60 razy na sekunde). W zastosowaniach modelarskich zakres ruchu

serwonapedów wynoszacy 90o (-45o÷+45o) jest w zupełnosci wystarczajacy. W takim przypadku

wysyłanie impulsów o czasie trwania z przedziału 1ms-2ms odpowiada ruchowi serwonapedu

w zakresie -45o÷+45o

 

 

 

Wiekszosc serwonapedów sterowanych w opisany wczesniej sposób posiada mo_liwosci ruchu

w szerszym zakresie ni_ -45o÷+45o. Sterownik SSC-32 umo_liwia sterowanie serwonapedami

w takim szerszym zakresie. Mianowicie sterownik ten umo_liwia przesyłanie impulsów

prostokatnych o czasie trwania z zakresu 0.5ms÷2.5ms co umo_liwia sterowanie poło_eniem

serwonapedów w zakresie -90o÷+90o jak przedstawiono to na rys. 20. Nie wszystkie serwonapedy

mo_na pozycjonowac a_ w tak szerokim zakresie, w zwiazku z czym nale_y programowo

ograniczyc zakres ruchu do zakresu jaki oferuje dany silnik. W odniesieniu do silników typu HS-

475 dozwolony zakres zmian długosci trwania impulsów sterujacych wynosi 0.9ms÷2.1ms.

 

Programowanie robota

Programowanie robota odbywa sie z poziomu jezyka Basic. Zestawienie wszystkich dostepnych

komend znajduje sie w dokumentacji oprogramowania.

Programy pisze sie w oparciu o budowe modułowa: główna petla programu zawiera skoki do

odpowiednich podprogramów realizujacych kolejne etapy kroku. Petle tworzy sie poprzez wpisanie

etykiety (zakonczonej dwukropkiem) w danym miejscu programu oraz wywołanie skoku do tego

miejsca (goto <etykieta>). Skoki do podprogramów wywołuje sie poleceniem gosub <etykieta>,

podprogramy zakonczone musza byc poleceniem Return (powrót). Zastosowanie petli w programie

głównym powoduje powtarzanie całej sekwencji kroku uzyskujac jeden rodzaj chodu w okreslonym

kierunku. Poni_szy przykład przedstawia podstawowa strukture programu, w którym program

działajac w petli wykonuje podprogramy etykieta_1, czekaj 1s, etykieta_2, czekaj 1s, 5 razy

etykieta_3 z pauza 1s po ka_dym przejsciu.

Przykład:

‘blok deklaracji zmiennych i stałych

A var byte

‘program główny (zapetlony)

Main:

gosub etykieta_1

pause 1000

gosub etykieta_2

pause 1000

for A = 0 to 4

gosub etykieta_3

pause 1000

next

goto main

‘blok podprogramów

etykieta_1:

Return

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin