ementor43.pdf
(
3835 KB
)
Pobierz
SPIS TREŚCI
od redakcji
Szanowni Czytelnicy „e-mentora”,
We wstępnych słowach do bieżącego wydania pisma nie sposób pominąć tematu ACTA i nie wspomnieć o ruchu,
który powstał w wyniku ujawnienia kontrowersji związanych z rzeczoną międzynarodową umową handlową, ale jed-
nocześnie wykracza daleko poza dyskusję o niej. O otwartości nauki, uwarunkowaniach dostępu do wiedzy, a także
o zagadnieniach związanych z własnością intelektualną w e-edukacji i innych obszarach aktywności społeczeństwa
informacyjnego piszemy od lat, a konkretnie od 2003 roku, kiedy ukazał się pierwszy numer „e-mentora”. Warto
również podkreślić, iż przyjęta już wtedy formuła pisma, która zakłada, że dostęp do artykułów i wszelkich publi-
kowanych treści jest w internecie w pełni otwarty, a wersja drukowana dystrybuowana jest nieodpłatnie, wskazuje
jakie wartości propaguje „e-mentor”. Równocześnie trzeba jednak dostrzec słuszność argumentów dotyczących
roli i wymiernej wartości wiedzy w nowoczesnej gospodarce. Gospodarka oparta na wiedzy i związany z nią postęp
technologiczny sprzyjają upowszechnianiu się różnych form dystrybucji wytworów niematerialnych i w tej sytuacji
musi rodzić się pytanie, czy procesom przyczyniającym się do rozwoju społeczeństwa informacyjnego towarzyszy
wystarczająco dobre zabezpieczenie bezpośrednich interesów twórców i dostawców wiedzy.
Sprawa porozumienia ACTA sprawiła, że zagadnienia bliskie „e-mentorowi” przedarły się do świadomości społecznej
i jest to niezwykle cenne. Oby temat ten pozostał ważny dla opinii publicznej, a rozpoczęta dyskusja przyczyniła się
do usprawnienia prawa i kształtowania dojrzałości technologicznej społeczeństwa.
Jestem przekonany, iż w bieżącym numerze Czytelnicy znajdą wiele wartościowych dla siebie informacji. Szczególnej
uwadze chciałbym polecić artykuł Franka B. McCluskey’a. Autor dzieli się z nami niezwykle trafnymi spostrzeżeniami
płynącymi z wieloletniego doświadczenia w pracy akademickiej na uczelniach non-profit oraz nastawionych na zysk.
Prezentuje różnice powstałe przede wszystkim na skutek unowocześniania procesów organizacyjnych i wykorzysta-
nia technologii w dydaktyce. Zjawiska i procesy opisywane z perspektywy doświadczeń gromadzonych w Stanach
Zjednoczonych są bliskie obserwacjom, jakie możemy poczynić na krajowym rynku edukacyjnym.
Zachęcam do lektury pierwszego w tym roku numeru pisma!
Marcin Dąbrowski
redaktor naczelny
Aktualności
„Rzeczpospolita”: Uczelnie podbijają internet
E-learning, kanały na YouTube, prace naukowe w sieci. Polskie szkoły wyższe coraz łatwiej znaleźć w internecie, uczelnie coraz lepiej
go wykorzystują. Choć wciąż daleko im do światowej czołówki, w ciągu roku wykonały ogromny skok. Pokazał to ranking
Webome-
trics
sporządzany corocznie przez Najwyższą Radę Badań Naukowych w Madrycie, która mierzy „widoczność” stron internetowych
uniwersytetów.
„Dziennik”: Rządowy program cyfryzacji szkół. Klapa przed startem
Środowisko informatyczne miażdży projekt rozporządzenia MEN, zgodnie z którym już za kilka tygodni ma ruszyć pilotażowy program
„Cyfrowa szkoła”. Zakłada on, że do wybranych, a potem do wszystkich szkół podstawowych ma trafić sprzęt niezbędny do nauki
z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Eksperci wskazują, że rozporządzenie jest tak nieprecyzyjne, iż szkoły
w ramach tego programu zamiast np. laptopów mogą zakupić aparat fotograficzny czy odtwarzacz multimedialny.
Ekonomia24: E-booki coraz popularniejsze
Rynek e-booków, który na fali zainteresowania tabletami i e-czytnikami powoli nabiera rozpędu, w ciągu najbliższych lat stanie się
pokaźnym sektorem – wynika z najnowszych badań instytutu IDATE.
Spodziewamy się, że wydatki na cyfrowe książki na świecie do 2015
roku będą rosły każdego roku średnio o 30 proc., by w 2015 roku sięgnąć 5,4 mld euro, czyli ok. 12 proc. wartości światowego rynku książek
– komentuje SophieLubrano, szef projektu w IDATE.
Edunews.pl: Zrób sobie podręcznik i nie tylko
Wydaje się, że nowy trend rysuje się wyraźnie na rynku edukacyjnym dzięki wprowadzonemu właśnie przez firmę Apple narzędziu
do tworzenia e-publikacji. Trend jest globalny i dość silny, zwłaszcza że stanęli za nim giganci rynku wydawniczego w Stanach
Zjednoczonych – wydawnictwa edukacyjne Pearson, McGraw Hill i Houghton Mifflin Harcourt. Ale czy to rzeczywiście przełomowy
moment na rynku wydawniczym?
„Gazeta Wyborcza”: Założyciel eBaya wspiera fundację ePaństwo 200 tys. dolarów
Fundacja Pierre’a Omidyara i jego żony wsparła twórców serwisu Sejmometr.pl kwotą 200 tys. dolarów. Ma to pomóc fundacji ePań-
stwo w upublicznianiu danych, które właściwie są już publiczne, ale trudno dostępne.
PAP: Astronomiczne podcasty po polsku
Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) udostępniło kilkadziesiąt darmowych podcastów astronomicznych w polskiej wersji
językowej. Kilkuminutowe filmiki prezentują najnowsze odkrycia astronomiczne, wielkie teleskopy oraz pracę astronomów.
Więcej doniesień z najważniejszych wydarzeń w e-learningu i ICT dostępnych jest
w serwisie:
wioska.net –
codziennie nowe informacje nt. e-edukacji
.
luty2012 3
metody, formy i programy kształcenia
Dojrzałość
technologiczna uczniów
w świetle wyników
badań ankietowych
Dorota
Kwiatkowska
Marcin
Dąbrowski
Kierunek rozwoju technologii informacyjno-komunikacyj-
nych (ICT) kształtowany jest najczęściej wyobraźnią doro-
słych, zaś sposób i skala ich zastosowania w edukacji zależą
przede wszystkim od kompetencji nauczycieli, bezpośrednio
zaangażowanych w proces kształcenia, jak również od
działań decydentów. Jednocześnie zauważalny jest wzrost
świadomości i poziomu kompetencji w zakresie ICT wśród
najmłodszych użytkowników, którym umiejętne korzysta-
nie z nowoczesnych technologii i usług może przynieść
największe profity, zarówno obecnie – w trakcie edukacji
szkolnej, jak i w przyszłości – w różnych dziedzinach życia
prywatnego i zawodowego. Dojrzałość technologiczna
dzieci i młodzieży, warunkująca samodzielne i efektywne
funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym, staje się
zatem obecnie ważnym obszarem badawczym.
Artykuł prezentuje wyniki pierwszej części badania prze-
prowadzonego wśród uczniów ostatnich klas szkoły pod-
stawowej. Jego celem było określenie wzorców korzystania
z technologii informacyjno-komunikacyjnych, postrzegania
przez ankietowanych własnych umiejętności w zakresie
wykorzystania ICT, wiedzy na temat zasad zachowania
się w środowisku internetu, jak również sposobów wyko-
rzystania ICT w edukacji szkolnej oraz oczekiwań dzieci
względem roli ICT w uczeniu się i nauczaniu. Przedmiotem
drugiej części badania były wyobrażenia nastolatków doty-
czące sposobów wykorzystania technologii informacyjno-
komunikacyjnych w przyszłości.
dzialnego posługiwania się technologiami informacyj-
no-komunikacyjnymi – również w sposób innowacyjny
– oraz do formułowania oczekiwań wobec technologii
dla własnych, obecnych i przyszłych potrzeb
1
. Warun-
kuje ona satysfakcjonujące i konstruktywne funkcjono-
wanie jednostki w społeczeństwie informacyjnym, zaś
brak kompetencji w tym zakresie stwarza zagrożenie
wykluczeniem społecznym. Kompetencje związane
z ICT mają znaczenie zarówno w kontekście dostępu
do szeroko pojętej edukacji, jak i funkcjonowania na
rynku pracy, i są wymieniane wśród najważniejszych
kompetencji człowieka XXI wieku, tzw. kompetencji
kluczowych
2
.
Literatura przedmiotu jako najważniejsze dla
kompetencji w zakresie użytkowania technologii
informacyjno-komunikacyjnych wymienia:
• odpowiedni poziom zdolności poznawczych,
przede wszystkim myślenia logicznego i abs-
trakcyjnego, posługiwania się symbolami oraz
systematycznego rozwiązywania problemów,
a także umiejętność czytania i liczenia,
• odpowiedni poziom umiejętności technologicz-
nych,
• odpowiedni poziom wiedzy na temat etycznych
i prawnych zasad użytkowania ICT
3
.
Biorąc pod uwagę wymienione uwarunkowania,
uzasadnione wydaje się diagnozowanie dojrzałości
technologicznej dopiero u tych dzieci, które w pro-
cesie rozwoju poznawczego miały szansę osiągnąć
wymienione zdolności
4
oraz zdobyły przynajmniej
elementarną wiedzę i umiejętności w zakresie ICT
w trakcie edukacji szkolnej. Taką grupę stanowią
Pojęcie dojrzałości technologicznej
Dojrzałość technologiczną można zdefiniować jako
gotowość do samodzielnego, efektywnego i odpowie-
1
Przyjęte określenie jest tożsame znaczeniowo z angielskim terminem
digital literacy (technological literacy, ICT literacy
) – alfabetyzm
cyfrowy; por. np. ETS,
Digital transformation. A framework for ICT literacy
.
A report from the ICT literacy Panel Educational Testing Service
ETS
, Princeton, NJ, 2002; A. Calvani i in.,
Are young generations in secondary school digitally competent? A study of Italian teenagers
.
„Computers & Education” 2012, nr 58, s. 797–807.
2
Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie
, Wspólnoty Europejskie, 2007, http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/
pdf/ll-learning/keycomp_pl.pdf, [05.02.2012].
3
Por. ETS,
Succeeding in the 21st century: What higher education must do to address the gap in information and communication technology
proficiencies
, Princeton, NJ, 2003; A. Calvani i in., dz.cyt.
4
Najczęściej wskazuje się wiek 11–12 lat jako czas pojawienia się zdolności myślenia formalnego (hipotetyczno-dedukcyjnego),
pozwalającego m.in. na swobodną, oderwaną od rzeczywistości refleksję, zdolność systematycznego rozwiązywania problemów
oraz myślenia logicznego – por. np. A.I. Brzezińska,
Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa
, Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
4 e-mentor nr 1 (43)
Dojrzałość technologiczna uczniów...
uczniowie ostatnich klas szkoły podstawowej – jede-
nasto- i dwunastolatkowie.
Termin „technologie informacyjno-komunikacyjne”
(ICT) rozumiany szeroko obejmuje wszystkie narzę-
dzia i źródła wykorzystywane do komunikowania
się, wyszukiwania, tworzenia i rozpowszechniania
informacji oraz zarządzania informacją, a więc kom-
putery i ich oprogramowanie, internet, a także radio,
telewizję oraz telefonię
5
. Węższe rozumienie tego ter-
minu, przyjęte w opisywanych badaniach, ogranicza
się najczęściej do komputerów i sieci internet.
Jak wspomniano wcześniej, dojrzałość technolo-
giczna warunkuje efektywne korzystanie z możliwo-
ści, jakie dają ICT, również w sposób twórczy i inno-
wacyjny, a jej poziom kształtuje zarówno potrzeby
i oczekiwania użytkownika, jak i jego wyobrażenia
na temat rozwoju nowoczesnych technologii w przy-
szłości. W związku z tym, iż przyszłe trendy rozwo-
jowe będą wyznaczane przez potrzeby i oczekiwania
najmłodszych obecnie użytkowników nowoczesnych
technologii – uczniów szkół podstawowych – istotne
i wartościowe wydaje się wskazanie sposobów wy-
korzystania ICT w edukacji, zwiększających jej atrak-
cyjność w oczach dzieci i młodzieży, oraz kierunków
doskonalenia metod i technik dydaktycznych. Ważna
jest także identyfikacja trendów rozwoju ICT kreowa-
nych przyszłymi oczekiwaniami klientów.
kacyjny i bazę informacji oraz konkursy organizowane
za pośrednictwem internetu. W ramach projektu rea-
lizowane są również działania edukacyjne (wykłady)
skierowane do rodziców, obejmujące zagadnienia
z zakresu umiejętności wychowawczych oraz kształ-
towania postaw dzieci i młodzieży.
Charakterystyka uczestników badania wydaje się
dawać podstawy do określenia ich mianem przedsta-
wicieli społeczeństwa informacyjnego (społeczeństwa
wiedzy)
7
. Rodziców badanych uczniów, ale również ich
samych, można zaliczyć do grona osób cechujących
się wysokim poziomem świadomości dotyczącej wagi
edukacji pozaszkolnej dla rozwoju intelektualnego.
Podjęli oni przemyślaną decyzję o udziale w seme-
stralnym programie edukacyjnym, inwestując swój
czas w pogłębianie wiedzy ekonomicznej (dzieci)
oraz umiejętności wychowawczych (rodzice). Ponadto
większość z nich żyje, pracuje i uczy się w dużych aglo-
meracjach miejskich lub w ich najbliższej okolicy, co
jest uznawane za czynnik sprzyjający rozwojowi kom-
petencji technologicznych. Udział w projekcie EUD
wymagał od nich także przynajmniej podstawowych
umiejętności korzystania z komputera i internetu.
Prezentowane badanie miało formę ankiety,
a zadane uczniom pytania dotyczyły:
• dostępu do komputera i internetu oraz często-
tliwości korzystania z nich przez badanych oraz
członków ich rodzin,
• zasad korzystania z komputera i internetu usta-
lonych przez rodziców,
• sposobów wykorzystania komputera i internetu
przez badanych uczniów,
• postrzeganych umiejętności posługiwania się
komputerem i internetem, niezbędnych do sa-
modzielnego, efektywnego korzystania z tych
narzędzi,
• wiedzy na temat zasad zachowania się w inter-
necie,
• postrzeganej powszechności wśród rówieśni-
ków badanych uczniów zachowań niezgodnych
z prawem i netykietą lub w jakiś sposób zagra-
żających użytkownikowi,
• sposobów wykorzystania komputera i internetu
przez nauczycieli badanych dzieci oraz pomy-
słów uczniów na ich wykorzystanie w procesie
dydaktycznym w celu jego uatrakcyjnienia.
Charakterystyka badania
W badaniu wzięło udział 428 uczniów szkoły
podstawowej, przede wszystkim klas 5 i 6 (odpo-
wiednio 40,9 proc. i 55,4 proc., pozostali badani to
uczniowie klasy 4). Ankietowani to głównie jedena-
sto- (41,6 proc.) i dwunastolatkowie (51,6 proc.); naj-
młodsza osoba badana miała 10, zaś najstarsza 14 lat.
W skład przebadanej grupy weszło 226 dziewcząt oraz
202 chłopców (odpowiednio 52,8 i 47,2 procent).
Badani byli studentami Ekonomicznego Uniwer-
sytetu Dziecięcego (EUD) i reprezentowali wszystkie
jego ośrodki: Warszawę (26,4 proc.), Katowice (21,5
proc.), Białystok (20,6 proc.), Kielce (15,9 proc.) oraz
Poznań (15,7 procent). Stanowili 85,6 proc. wszystkich
studentów uczestniczących w zajęciach EUD w seme-
strze zimowym roku szkolnego 2011/2012.
EUD jest projektem edukacyjnym o zasięgu ogól-
nopolskim
6
, skierowanym do uczniów klas 5 i 6, ma-
jącym na celu popularyzację wiedzy i kształtowanie
świadomości ekonomicznej wśród dzieci z ostatnich
klas szkoły podstawowej. Założone cele realizowane
są przede wszystkim poprzez nieodpłatne spotkania
wykładowo-warsztatowe, jak również dodatkowe
działania edukacyjne, m.in. internetowy portal edu-
Korzystanie z komputera i internetu
Pierwszy obszar zainteresowań badawczych
obejmował dostępność komputera i internetu,
i częstotliwość korzystania z nich przez badanych
uczniów oraz członków ich rodzin, jak również
5
R. Toomey,
Information and Communication Technology for Teaching and Learning
, „Schooling Issues Digest”, Department of Edu-
cation, Training and Youth Affairs, May 2001, http://www.dest.gov.au/archive/schools/publications/2001/digest/technology.pdf,
[05.02.2012].
6
Ekonomiczny Uniwersytet Dziecięcy, www.uniwersytet-dzieciecy.pl
7
J.S. Nowak,
Społeczeństwo Informacyjne – geneza i definicje
, [w:] J.S. Nowak, G. Bliźniuk (red.),
Społeczeństwo informacyjne
, PTI
– Oddział Górnośląski, Katowice 2005; M. Goliński,
Społeczeństwo informacyjne – często (nie)zadawane pytania
, „e-mentor” 2005,
nr 2, s. 11–15.
luty 2012 5
Plik z chomika:
seloso
Inne pliki z tego folderu:
MB_11_2014.pdf
(105810 KB)
df_14_2015.pdf
(23825 KB)
ementor36.pdf
(7155 KB)
ementor37.pdf
(4811 KB)
ementor33.pdf
(3461 KB)
Inne foldery tego chomika:
mlm
NLP, Samodoskonalenie, Tworzenie pieniędzy, Psychologia
rozwój osobisty
Seks lesbijski 101 pozycji - Jude Schell
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin