ementor43.pdf

(3835 KB) Pobierz
791840849.051.png 791840849.062.png 791840849.073.png 791840849.082.png 791840849.001.png 791840849.002.png 791840849.003.png 791840849.004.png 791840849.005.png 791840849.006.png 791840849.007.png 791840849.008.png 791840849.009.png 791840849.010.png 791840849.011.png 791840849.012.png 791840849.013.png 791840849.014.png 791840849.015.png 791840849.016.png 791840849.017.png 791840849.018.png 791840849.019.png 791840849.020.png 791840849.021.png 791840849.022.png 791840849.023.png 791840849.024.png 791840849.025.png 791840849.026.png 791840849.027.png 791840849.028.png 791840849.029.png 791840849.030.png 791840849.031.png 791840849.032.png 791840849.033.png 791840849.034.png 791840849.035.png 791840849.036.png 791840849.037.png 791840849.038.png 791840849.039.png 791840849.040.png 791840849.041.png 791840849.042.png 791840849.043.png 791840849.044.png 791840849.045.png 791840849.046.png 791840849.047.png 791840849.048.png 791840849.049.png 791840849.050.png 791840849.052.png 791840849.053.png 791840849.054.png 791840849.055.png 791840849.056.png 791840849.057.png 791840849.058.png 791840849.059.png 791840849.060.png
SPIS TREŚCI
791840849.061.png 791840849.063.png 791840849.064.png 791840849.065.png 791840849.066.png 791840849.067.png
od redakcji
Szanowni Czytelnicy „e-mentora”,
We wstępnych słowach do bieżącego wydania pisma nie sposób pominąć tematu ACTA i nie wspomnieć o ruchu,
który powstał w wyniku ujawnienia kontrowersji związanych z rzeczoną międzynarodową umową handlową, ale jed-
nocześnie wykracza daleko poza dyskusję o niej. O otwartości nauki, uwarunkowaniach dostępu do wiedzy, a także
o zagadnieniach związanych z własnością intelektualną w e-edukacji i innych obszarach aktywności społeczeństwa
informacyjnego piszemy od lat, a konkretnie od 2003 roku, kiedy ukazał się pierwszy numer „e-mentora”. Warto
również podkreślić, iż przyjęta już wtedy formuła pisma, która zakłada, że dostęp do artykułów i wszelkich publi-
kowanych treści jest w internecie w pełni otwarty, a wersja drukowana dystrybuowana jest nieodpłatnie, wskazuje
jakie wartości propaguje „e-mentor”. Równocześnie trzeba jednak dostrzec słuszność argumentów dotyczących
roli i wymiernej wartości wiedzy w nowoczesnej gospodarce. Gospodarka oparta na wiedzy i związany z nią postęp
technologiczny sprzyjają upowszechnianiu się różnych form dystrybucji wytworów niematerialnych i w tej sytuacji
musi rodzić się pytanie, czy procesom przyczyniającym się do rozwoju społeczeństwa informacyjnego towarzyszy
wystarczająco dobre zabezpieczenie bezpośrednich interesów twórców i dostawców wiedzy.
Sprawa porozumienia ACTA sprawiła, że zagadnienia bliskie „e-mentorowi” przedarły się do świadomości społecznej
i jest to niezwykle cenne. Oby temat ten pozostał ważny dla opinii publicznej, a rozpoczęta dyskusja przyczyniła się
do usprawnienia prawa i kształtowania dojrzałości technologicznej społeczeństwa.
Jestem przekonany, iż w bieżącym numerze Czytelnicy znajdą wiele wartościowych dla siebie informacji. Szczególnej
uwadze chciałbym polecić artykuł Franka B. McCluskey’a. Autor dzieli się z nami niezwykle trafnymi spostrzeżeniami
płynącymi z wieloletniego doświadczenia w pracy akademickiej na uczelniach non-profit oraz nastawionych na zysk.
Prezentuje różnice powstałe przede wszystkim na skutek unowocześniania procesów organizacyjnych i wykorzysta-
nia technologii w dydaktyce. Zjawiska i procesy opisywane z perspektywy doświadczeń gromadzonych w Stanach
Zjednoczonych są bliskie obserwacjom, jakie możemy poczynić na krajowym rynku edukacyjnym.
Zachęcam do lektury pierwszego w tym roku numeru pisma!
Marcin Dąbrowski
redaktor naczelny
Aktualności
„Rzeczpospolita”: Uczelnie podbijają internet
E-learning, kanały na YouTube, prace naukowe w sieci. Polskie szkoły wyższe coraz łatwiej znaleźć w internecie, uczelnie coraz lepiej
go wykorzystują. Choć wciąż daleko im do światowej czołówki, w ciągu roku wykonały ogromny skok. Pokazał to ranking Webome-
trics sporządzany corocznie przez Najwyższą Radę Badań Naukowych w Madrycie, która mierzy „widoczność” stron internetowych
uniwersytetów.
„Dziennik”: Rządowy program cyfryzacji szkół. Klapa przed startem
Środowisko informatyczne miażdży projekt rozporządzenia MEN, zgodnie z którym już za kilka tygodni ma ruszyć pilotażowy program
„Cyfrowa szkoła”. Zakłada on, że do wybranych, a potem do wszystkich szkół podstawowych ma trafić sprzęt niezbędny do nauki
z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Eksperci wskazują, że rozporządzenie jest tak nieprecyzyjne, iż szkoły
w ramach tego programu zamiast np. laptopów mogą zakupić aparat fotograficzny czy odtwarzacz multimedialny.
Ekonomia24: E-booki coraz popularniejsze
Rynek e-booków, który na fali zainteresowania tabletami i e-czytnikami powoli nabiera rozpędu, w ciągu najbliższych lat stanie się
pokaźnym sektorem – wynika z najnowszych badań instytutu IDATE. Spodziewamy się, że wydatki na cyfrowe książki na świecie do 2015
roku będą rosły każdego roku średnio o 30 proc., by w 2015 roku sięgnąć 5,4 mld euro, czyli ok. 12 proc. wartości światowego rynku książek
– komentuje SophieLubrano, szef projektu w IDATE.
Edunews.pl: Zrób sobie podręcznik i nie tylko
Wydaje się, że nowy trend rysuje się wyraźnie na rynku edukacyjnym dzięki wprowadzonemu właśnie przez firmę Apple narzędziu
do tworzenia e-publikacji. Trend jest globalny i dość silny, zwłaszcza że stanęli za nim giganci rynku wydawniczego w Stanach
Zjednoczonych – wydawnictwa edukacyjne Pearson, McGraw Hill i Houghton Mifflin Harcourt. Ale czy to rzeczywiście przełomowy
moment na rynku wydawniczym?
„Gazeta Wyborcza”: Założyciel eBaya wspiera fundację ePaństwo 200 tys. dolarów
Fundacja Pierre’a Omidyara i jego żony wsparła twórców serwisu Sejmometr.pl kwotą 200 tys. dolarów. Ma to pomóc fundacji ePań-
stwo w upublicznianiu danych, które właściwie są już publiczne, ale trudno dostępne.
PAP: Astronomiczne podcasty po polsku
Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) udostępniło kilkadziesiąt darmowych podcastów astronomicznych w polskiej wersji
językowej. Kilkuminutowe filmiki prezentują najnowsze odkrycia astronomiczne, wielkie teleskopy oraz pracę astronomów.
Więcej doniesień z najważniejszych wydarzeń w e-learningu i ICT dostępnych jest
w serwisie: wioska.net – codziennie nowe informacje nt. e-edukacji .
luty2012 3
791840849.068.png 791840849.069.png 791840849.070.png 791840849.071.png 791840849.072.png
metody, formy i programy kształcenia
Dojrzałość
technologiczna uczniów
w świetle wyników
badań ankietowych
Dorota
Kwiatkowska
Marcin
Dąbrowski
Kierunek rozwoju technologii informacyjno-komunikacyj-
nych (ICT) kształtowany jest najczęściej wyobraźnią doro-
słych, zaś sposób i skala ich zastosowania w edukacji zależą
przede wszystkim od kompetencji nauczycieli, bezpośrednio
zaangażowanych w proces kształcenia, jak również od
działań decydentów. Jednocześnie zauważalny jest wzrost
świadomości i poziomu kompetencji w zakresie ICT wśród
najmłodszych użytkowników, którym umiejętne korzysta-
nie z nowoczesnych technologii i usług może przynieść
największe profity, zarówno obecnie – w trakcie edukacji
szkolnej, jak i w przyszłości – w różnych dziedzinach życia
prywatnego i zawodowego. Dojrzałość technologiczna
dzieci i młodzieży, warunkująca samodzielne i efektywne
funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym, staje się
zatem obecnie ważnym obszarem badawczym.
Artykuł prezentuje wyniki pierwszej części badania prze-
prowadzonego wśród uczniów ostatnich klas szkoły pod-
stawowej. Jego celem było określenie wzorców korzystania
z technologii informacyjno-komunikacyjnych, postrzegania
przez ankietowanych własnych umiejętności w zakresie
wykorzystania ICT, wiedzy na temat zasad zachowania
się w środowisku internetu, jak również sposobów wyko-
rzystania ICT w edukacji szkolnej oraz oczekiwań dzieci
względem roli ICT w uczeniu się i nauczaniu. Przedmiotem
drugiej części badania były wyobrażenia nastolatków doty-
czące sposobów wykorzystania technologii informacyjno-
komunikacyjnych w przyszłości.
dzialnego posługiwania się technologiami informacyj-
no-komunikacyjnymi – również w sposób innowacyjny
– oraz do formułowania oczekiwań wobec technologii
dla własnych, obecnych i przyszłych potrzeb 1 . Warun-
kuje ona satysfakcjonujące i konstruktywne funkcjono-
wanie jednostki w społeczeństwie informacyjnym, zaś
brak kompetencji w tym zakresie stwarza zagrożenie
wykluczeniem społecznym. Kompetencje związane
z ICT mają znaczenie zarówno w kontekście dostępu
do szeroko pojętej edukacji, jak i funkcjonowania na
rynku pracy, i są wymieniane wśród najważniejszych
kompetencji człowieka XXI wieku, tzw. kompetencji
kluczowych 2 .
Literatura przedmiotu jako najważniejsze dla
kompetencji w zakresie użytkowania technologii
informacyjno-komunikacyjnych wymienia:
• odpowiedni poziom zdolności poznawczych,
przede wszystkim myślenia logicznego i abs-
trakcyjnego, posługiwania się symbolami oraz
systematycznego rozwiązywania problemów,
a także umiejętność czytania i liczenia,
• odpowiedni poziom umiejętności technologicz-
nych,
• odpowiedni poziom wiedzy na temat etycznych
i prawnych zasad użytkowania ICT 3 .
Biorąc pod uwagę wymienione uwarunkowania,
uzasadnione wydaje się diagnozowanie dojrzałości
technologicznej dopiero u tych dzieci, które w pro-
cesie rozwoju poznawczego miały szansę osiągnąć
wymienione zdolności 4 oraz zdobyły przynajmniej
elementarną wiedzę i umiejętności w zakresie ICT
w trakcie edukacji szkolnej. Taką grupę stanowią
Pojęcie dojrzałości technologicznej
Dojrzałość technologiczną można zdefiniować jako
gotowość do samodzielnego, efektywnego i odpowie-
1 Przyjęte określenie jest tożsame znaczeniowo z angielskim terminem digital literacy (technological literacy, ICT literacy ) – alfabetyzm
cyfrowy; por. np. ETS, Digital transformation. A framework for ICT literacy . A report from the ICT literacy Panel Educational Testing Service
ETS , Princeton, NJ, 2002; A. Calvani i in., Are young generations in secondary school digitally competent? A study of Italian teenagers .
„Computers & Education” 2012, nr 58, s. 797–807.
2 Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie , Wspólnoty Europejskie, 2007, http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/
pdf/ll-learning/keycomp_pl.pdf, [05.02.2012].
3 Por. ETS, Succeeding in the 21st century: What higher education must do to address the gap in information and communication technology
proficiencies , Princeton, NJ, 2003; A. Calvani i in., dz.cyt.
4 Najczęściej wskazuje się wiek 11–12 lat jako czas pojawienia się zdolności myślenia formalnego (hipotetyczno-dedukcyjnego),
pozwalającego m.in. na swobodną, oderwaną od rzeczywistości refleksję, zdolność systematycznego rozwiązywania problemów
oraz myślenia logicznego – por. np. A.I. Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa , Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
4 e-mentor nr 1 (43)
791840849.074.png 791840849.075.png 791840849.076.png 791840849.077.png 791840849.078.png 791840849.079.png
Dojrzałość technologiczna uczniów...
uczniowie ostatnich klas szkoły podstawowej – jede-
nasto- i dwunastolatkowie.
Termin „technologie informacyjno-komunikacyjne”
(ICT) rozumiany szeroko obejmuje wszystkie narzę-
dzia i źródła wykorzystywane do komunikowania
się, wyszukiwania, tworzenia i rozpowszechniania
informacji oraz zarządzania informacją, a więc kom-
putery i ich oprogramowanie, internet, a także radio,
telewizję oraz telefonię 5 . Węższe rozumienie tego ter-
minu, przyjęte w opisywanych badaniach, ogranicza
się najczęściej do komputerów i sieci internet.
Jak wspomniano wcześniej, dojrzałość technolo-
giczna warunkuje efektywne korzystanie z możliwo-
ści, jakie dają ICT, również w sposób twórczy i inno-
wacyjny, a jej poziom kształtuje zarówno potrzeby
i oczekiwania użytkownika, jak i jego wyobrażenia
na temat rozwoju nowoczesnych technologii w przy-
szłości. W związku z tym, iż przyszłe trendy rozwo-
jowe będą wyznaczane przez potrzeby i oczekiwania
najmłodszych obecnie użytkowników nowoczesnych
technologii – uczniów szkół podstawowych – istotne
i wartościowe wydaje się wskazanie sposobów wy-
korzystania ICT w edukacji, zwiększających jej atrak-
cyjność w oczach dzieci i młodzieży, oraz kierunków
doskonalenia metod i technik dydaktycznych. Ważna
jest także identyfikacja trendów rozwoju ICT kreowa-
nych przyszłymi oczekiwaniami klientów.
kacyjny i bazę informacji oraz konkursy organizowane
za pośrednictwem internetu. W ramach projektu rea-
lizowane są również działania edukacyjne (wykłady)
skierowane do rodziców, obejmujące zagadnienia
z zakresu umiejętności wychowawczych oraz kształ-
towania postaw dzieci i młodzieży.
Charakterystyka uczestników badania wydaje się
dawać podstawy do określenia ich mianem przedsta-
wicieli społeczeństwa informacyjnego (społeczeństwa
wiedzy) 7 . Rodziców badanych uczniów, ale również ich
samych, można zaliczyć do grona osób cechujących
się wysokim poziomem świadomości dotyczącej wagi
edukacji pozaszkolnej dla rozwoju intelektualnego.
Podjęli oni przemyślaną decyzję o udziale w seme-
stralnym programie edukacyjnym, inwestując swój
czas w pogłębianie wiedzy ekonomicznej (dzieci)
oraz umiejętności wychowawczych (rodzice). Ponadto
większość z nich żyje, pracuje i uczy się w dużych aglo-
meracjach miejskich lub w ich najbliższej okolicy, co
jest uznawane za czynnik sprzyjający rozwojowi kom-
petencji technologicznych. Udział w projekcie EUD
wymagał od nich także przynajmniej podstawowych
umiejętności korzystania z komputera i internetu.
Prezentowane badanie miało formę ankiety,
a zadane uczniom pytania dotyczyły:
• dostępu do komputera i internetu oraz często-
tliwości korzystania z nich przez badanych oraz
członków ich rodzin,
• zasad korzystania z komputera i internetu usta-
lonych przez rodziców,
• sposobów wykorzystania komputera i internetu
przez badanych uczniów,
• postrzeganych umiejętności posługiwania się
komputerem i internetem, niezbędnych do sa-
modzielnego, efektywnego korzystania z tych
narzędzi,
• wiedzy na temat zasad zachowania się w inter-
necie,
• postrzeganej powszechności wśród rówieśni-
ków badanych uczniów zachowań niezgodnych
z prawem i netykietą lub w jakiś sposób zagra-
żających użytkownikowi,
• sposobów wykorzystania komputera i internetu
przez nauczycieli badanych dzieci oraz pomy-
słów uczniów na ich wykorzystanie w procesie
dydaktycznym w celu jego uatrakcyjnienia.
Charakterystyka badania
W badaniu wzięło udział 428 uczniów szkoły
podstawowej, przede wszystkim klas 5 i 6 (odpo-
wiednio 40,9 proc. i 55,4 proc., pozostali badani to
uczniowie klasy 4). Ankietowani to głównie jedena-
sto- (41,6 proc.) i dwunastolatkowie (51,6 proc.); naj-
młodsza osoba badana miała 10, zaś najstarsza 14 lat.
W skład przebadanej grupy weszło 226 dziewcząt oraz
202 chłopców (odpowiednio 52,8 i 47,2 procent).
Badani byli studentami Ekonomicznego Uniwer-
sytetu Dziecięcego (EUD) i reprezentowali wszystkie
jego ośrodki: Warszawę (26,4 proc.), Katowice (21,5
proc.), Białystok (20,6 proc.), Kielce (15,9 proc.) oraz
Poznań (15,7 procent). Stanowili 85,6 proc. wszystkich
studentów uczestniczących w zajęciach EUD w seme-
strze zimowym roku szkolnego 2011/2012.
EUD jest projektem edukacyjnym o zasięgu ogól-
nopolskim 6 , skierowanym do uczniów klas 5 i 6, ma-
jącym na celu popularyzację wiedzy i kształtowanie
świadomości ekonomicznej wśród dzieci z ostatnich
klas szkoły podstawowej. Założone cele realizowane
są przede wszystkim poprzez nieodpłatne spotkania
wykładowo-warsztatowe, jak również dodatkowe
działania edukacyjne, m.in. internetowy portal edu-
Korzystanie z komputera i internetu
Pierwszy obszar zainteresowań badawczych
obejmował dostępność komputera i internetu,
i częstotliwość korzystania z nich przez badanych
uczniów oraz członków ich rodzin, jak również
5 R. Toomey, Information and Communication Technology for Teaching and Learning , „Schooling Issues Digest”, Department of Edu-
cation, Training and Youth Affairs, May 2001, http://www.dest.gov.au/archive/schools/publications/2001/digest/technology.pdf,
[05.02.2012].
6 Ekonomiczny Uniwersytet Dziecięcy, www.uniwersytet-dzieciecy.pl
7 J.S. Nowak, Społeczeństwo Informacyjne – geneza i definicje , [w:] J.S. Nowak, G. Bliźniuk (red.), Społeczeństwo informacyjne , PTI
– Oddział Górnośląski, Katowice 2005; M. Goliński, Społeczeństwo informacyjne – często (nie)zadawane pytania , „e-mentor” 2005,
nr 2, s. 11–15.
luty 2012 5
791840849.080.png 791840849.081.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin