4outdoor_06.pdf

(6893 KB) Pobierz
718512341 UNPDF
TURYSTYKA WSPINACZKA ALPINIZM FREERIDE NORDIC WALKING RUNNING
PIERWSZE PISMO BRANŻY OUTDOOR 4/2009 (6) jesień-zima
Eco w outdoorze
ABC Freeride’u
„To białe pod siateczką
czyli o membranach
Sztuczny puch
Zimą może być cieplej!
718512341.047.png
TESTED²BY
.$1*&=(1'=21*$
E\.LQJD%DUDQRZVND
!,0).53
EXPEDITION
TEAM
0DUFLQ*LHQLHF]NR -DFHN.XGïDW\
2OD7DLVWUD
718512341.048.png 718512341.049.png 718512341.050.png 718512341.001.png 718512341.002.png 718512341.003.png 718512341.004.png 718512341.005.png 718512341.006.png 718512341.007.png 718512341.008.png 718512341.009.png 718512341.010.png 718512341.011.png 718512341.012.png 718512341.013.png 718512341.014.png 718512341.015.png 718512341.016.png 718512341.017.png 718512341.018.png 718512341.019.png 718512341.020.png 718512341.021.png 718512341.022.png 718512341.023.png 718512341.024.png 718512341.025.png 718512341.026.png 718512341.027.png 718512341.028.png 718512341.029.png 718512341.030.png 718512341.031.png 718512341.032.png 718512341.033.png 718512341.034.png 718512341.035.png 718512341.036.png 718512341.037.png 718512341.038.png 718512341.039.png 718512341.040.png
Od redakcji
„Ekologia? To się u nas nie sprzedaje.” – takie opinie
często słyszy się wśród polskich menadżerów outdooru.
W dużym stopniu jest to prawda, ale moda na ekologię
i zrównoważony rozwój, tak widoczna w rozwiniętych
krajach Zachodu, powoli przenika także do świadomo-
ści polskich konsumentów. Warto więc zmierzyć się z tą
tematyką i umiejętnie wykorzystać ją w swoim biznesie.
Wszak ekologiczny trend niesie za sobą przekaz, któ-
ry leży również u podstaw outdooru „Żyj i działaj w zgo-
dzie z naturą”. Dlatego tematem numeru uczyniliśmy
ekologię. W otwierającym materiale „Eco w outdoorze”
przedstawiamy przegląd przyjaznych środowisku tech-
nologii stosowanych przez czołowych producentów.
Freeride, czyli ekstremalna odmiana narciarstwa po-
zatrasowego, dla wielu związany jest wyłącznie z bran-
żą narciarską, jednak trzeba pamiętać, że jego idea
i korzenie ściśle wpisują się filozofię outdooru. Tym śla-
dem podążają najważniejsi producenci naszej branży,
oferując w swoich kolekcjach wiele produktów przezna-
czonych dla miłośników ekstremalnych, narciarskich
wrażeń. To kolejny, po ekologii, światowy trend, z któ-
rego warto skorzystać planując sprzedażową strate-
gię na nadchodzący sezon. Pomocny w tym powinien
być artykuł „ABC Freeride’u” autorstwa Michała Trzebu-
ni, czołowego polskiego freeridera. To ciekawy porad-
nik po odmianach tej dyscypliny i niezbędnym do jej
uprawiania sprzęcie.
Nowoczesne i zaawansowane technologie są nieod-
łącznie związane z przemysłem outdoorowym. Trudno
sobie bowiem wyobrazić funkcjonalne i techniczne pro-
dukty bez zaawansowanych oddychających i wodood-
pornych membran. W świat tego „Białego pod siateczką”
wprowadza nas Wojciech Kłapcia. Mamy nadzieję, że ten
poradnikowy materiał pomoże Wam w uporządkowaniu
i uzupełnieniu wiedzy właśnie na ten podstawowy temat.
Kolejną nowoczesną technologią, która w ostatnich la-
tach przebojem wdarła się do produktów outdoorowych
jest sztuczny puch. Redakcja 4outdoor przy współudzia-
le Test Teamu portalu wspinanie.pl postanowiła spraw-
dzić kurtki korzystające z technologii sztucznej ociepliny.
W tym numerze prezentujemy wprowadzenie do tej „cie-
płej” technologii oraz kurtki biorące udział w teście.
Już tradycyjnie w numerze znajdziecie porcję infor-
macji z rynku outdoorowego oraz kolejną odsłonę Ba-
rometru Outdooru, dostarczającego bieżących infor-
macji o zmianach sprzedaży.
Zapraszamy do lektury magazynu, jednocze-
śnie przypominając, że codziennie czeka na Pań-
stwa w internecie pierwszy portal branży outdoor,
4outdoor.pl!
4OUTDOOR.PL
REDAKCJA:
Dorota Dubicka
Wojciech Słowakiewicz
Piotr Turkot
WSPÓŁPRACA:
Aneta Żukowska
REKLAMA:
Piotr Turkot
tel. +48 600 356 626
email: pt@4outdoor.pl
DTP:
FASTWORK & NAVIGATOR
DRUK:
Drukarnia Leyko, Kraków
4outdoor.pl
ul. Grzegórzecka 69/13
31-559 Kraków
tel./fax: +48 12 422 21 76
email: info@4outdoor.pl
www.4outdoor.pl
ABC
Freeride’u
18
Eco w outdoorze 4
Targi Kielce Sport-Lato – relacja 10
Arc’teryx – lider w Polsce 24
Columbia grzeje…
12
Bergans – norweska perfekcja 30
Meindl i Gore od kuchni
12
Jak dużego plecaka potrzebuję? 34
Światowy outdoor ma się dobrze 14
Mikrowłókna – mega osiągi 36
Barometr rynku outdoor
16
Ultramikrowłókna kontra bawełna 36
„To białe pod
siateczką” – czyli
o membranach
Sztuczny puch –
zimą może być cieplej
26
32
3
718512341.041.png 718512341.042.png 718512341.043.png 718512341.044.png
Eco w outdoorze
Aneta Żukowska
Rynek outdooru to przede wszystkim syntetyczne materiały oraz zaawansowane technologie o wysokim
procesie zużycia energii w procesie produkcyjnym. Jednak w dobie „mody” na ekologię, troska o środo-
wisko powoli wkracza także i na ten teren, zaś marki outdoorowe coraz częściej eksponują w mediach
właśnie tę stronę swojej działalności. Mając na uwadze dobro środowiska naturalnego można się z tego
faktu cieszyć, jednak nie bacząc na długofalowe pozytywne skutki takich działań, klienci muszą za „eko-
logiczny” produkt płacić zazwyczaj więcej. Dużo więcej. I to już nie jest dobra informacja.
Są firmy, które w swojej strategii PR stawiają właśnie na proekologiczną po-
stawę (np. Patagonia czy Keen), inne korzystają tylko z wybranych, przy-
jaznych dla środowiska materiałów i technologii (np. Marmot, Lafuma,
The North Face, Vaude czy Milo).
wysokiej jakości materiałów z surowców wtórnych. Są one wykonane głównie
z pochodzących z odzysku materiałów poliestrowych (pokonsumpcyjne opa-
kowania poliestrowe PET), wełnianych oraz włókien roślinnych. Jak podaje
na swojej stronie Polartec, 85% odpadów produkcyjnych powstałych w jego
zakładach, jest przetwarzanych wtórnie. W 2008 roku program recyklingowy
Polarteca zaoszczędził środowisku naturalnemu 19 000 ton dwutlenku węgla
nie wyemitowanego do atmosfery.
Jednym z powstałych w ten sposób materiałów jest Polartec Thermal Pro
Recycled, z którego szyje na przykład nasza rodzima firma Milo (kurtki Ozo-
ne czy Gigo). Głównym zagranicznym odbiorcą tkanin Polarteca jest słyną-
ca ze swej ekologicznej postawy firma Patagonia, która dodatkowo jeszcze
przekształca stare włókna Polarteca w nowe, nadające się do użytku tkaniny
(Common Threads Garment Recycling Program). Jest to pierwszy zamknięty
cykl wykorzystujący jako surowiec wtórny wszystkie tkaniny Polartec. Ponad-
to, Patagonii udało się rozszerzyć listę surowców wtórnych biorących udział
RECykLing
W tym przypadku firmy outdoorowe mają największe pole do popisu i o re-
cyklingu w ich wykonaniu możemy usłyszeć i przeczytać najwięcej. Najczę-
ściej ponownie odzyskiwanym materiałem jest poliester, i choć wciąż nie jest
to rzecz powszechna, to śmiało można założyć, że jeśli jakaś firma wykorzy-
stuje poliester, to jest on przynajmniej w części wtórnie przetworzony.
Jedną z najciekawszych marek jest z pewnością Polartec, a to dlatego, że
z materiałów tej firmy korzysta wielu innych producentów. Zacznijmy od tego,
że przywieszki przy odzieży Polarteca wykonane są z poddanego obróbce
wtórnej papieru. Co jednak ważniejsze, Polartec oferuje 20 różnych typów
4
718512341.045.png
Otoczenie Morskiego Oka – ikona polskiego outdooru i ekologii
w procesie, dodając do nich bawełnę pochodzącą ze starych koszulek Pa-
tagonii oraz nylon-6. Recyklingowi poddawana jest także zniszczona bielizna
Capilene, z której produkowana jest ponownie... bielizna Capilene. Dodajmy,
że do każdego swojego produktu Patagonia dołącza dokładną informację
o tym, jaki procent materiału, z jakiego został wykonany, stanowią surowce
wtórnie wykorzystane oraz w jakim stopniu dany produkt podlega recyklingo-
wi. W wielu przypadkach nadaje się on w 100% do wtórnego przerobienia.
Inżynierowie Patagonii starają się stworzyć także neutralną dla środowiska
metodę trwałej impregnacji odzieży. Obecnie, aby nadać produktowi hydro-
fobowe wykończenie, najczęściej stosuje się środki chemiczne, które są nie-
przyjazne dla środowiska. W efekcie pozostaje coś, czego nie da się wyko-
rzystać wtórnie . Ale wszystko przed nami...
Z Polartec Eco szyje natomiast swoje kurtki The North Face. W męskim
modelu El Cap Peak i damskim El Cap Temple zastosowano tkaniny pow-
stałe w 100% z włókna pochodzącego z recyklingu, w tym 90% to odpady po-
przemysłowe, a 10% pokonsumenckie.
Recykling stosują także marki Keen i Vaude, których działania sprowadza-
ją się przede wszystkim do przetwarzania aluminium z puszek po napojach
i poliestru z plastikowych butelek. Keen materiały pochodzące z recyklingu
wykorzystuje do produkcji toreb (podobnie jak Vaude) i butów, w których nie-
które elementy wykonane są z przetworzonego w 100% surowca.
Kilka lat temu swój pierwszy „zielony krok” postawiła także firma Osprey,
tworząc ReSource Series. Wszystkie plecaki z tej serii są przynajmniej w 70%
wykonane z materiałów wtórnie przetworzonych, a niektóre elementy, jak pa-
ski czy kieszenie z siatki – w 100%. Poza tym, choć to może ma mniejsze bez-
pośrednie znaczenie dla środowiska, produkty te noszą nazwy ginących ga-
tunków roślin i zwierząt, np. Panda czy Sekwoja.
Innym rodzajem recyklingu jest wykorzystywanie pozornie zbędnych ma-
teriałów, które pozostają po procesie produkcji. Tak robi np. The North Face,
który grudki pianki E-VAP (pozostałe po perforacji pianek na paski plecaków)
pakuje do długich cylindrów i wszywa do małych plecaków oraz toreb na lap-
topy. Tym sposobem nic się nie marnuje. Podobnie robi Keen, który pozosta-
łą przy produkcji butów gumę wykorzystuje w swoich torbach i plecakach.
Firma The North Face stara się być proekologiczna także na innych po-
lach. W produkcji śpiworów Green Kazoo korzysta z materiału Pertex Eco,
który został stworzony przez firmę Pertex we współpracy z Teijin Fibers Li-
mited. Pertex Eco wykonany jest w zamkniętym cyklu produkcyjnym z po-
liestru pochodzącego z plastikowych butelek, odpadków poprodukcyjnych,
skrawków materiału i starych włókien ze zniszczonej odzieży. W wyniku tej
technologii emisja CO 2 przypadająca na jednostkę gotowego produktu spa-
da o 77%.
Ciekawy projekt stosuje od kilku lat Lafuma, która po wprowadzeniu ekolo-
gicznej kolekcji Pure Leaf, poszła o krok dalej i stosuje wśród swoich produk-
tów system oceny Pure Leaf Grade, określający wpływ procesu produkcyjne-
go oraz materiałów na przyrodę. Produkty osiągające najwyższe noty wyka-
zują się wysoką zawartością naturalnych włókien, minimalnym wykorzysta-
5
718512341.046.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin