wykład z histori administracji 1 - by Grześ.doc

(135 KB) Pobierz

Historia administracji publicznej

 

Podstawowa literatura:

-          -    Jerzy Malec, Dorota Malec „Historia administracji i myśli administracyjnej”,

   -    Bereza A., Smyk G., Tekely W.P., Wrzyszcz A. „Historia Administacji w Polsce 1764-1989, wyd.   PWN, rok wydania 2006.

-          H. Izdebski „ Historia administracji” , wyd. Liber

-          H. Izdebski, M. Kulesza „ Administracja publiczna zagadnienia ogólne”

-          Jerzy Malec, Dorota Malec „Historia administracji nowożytnej”

-          H. Izdebski „ Fundamenty współczesnych państw”, LexisNexis, wydanie 2007.r

-          M. Kallas „Historia ustroju Polski X-XX w ”

-          M. Kallas „Historia ustroju Polski, Nowa interpretacja dziejów polski Rzeczpospolitej Ludowej”

 

WYKŁAD 1

Administracja publiczna: pojęcia i zagadnienia podstawowe.

 

1.      Aparat wykonawczy = administracja – zespół powiązanych ze sobą instytucji (organów) i urzędników.

Administracja (administrare – być pomocnym) – działalność organizatorska realizowana przy pomocy aparatu urzędniczego, obejmująca zakres spraw o charakterze publicznym, regulowana przez ogólne normy prawne.

 

2.      Pierwsze administracje – w starożytnych despotiach wschodnich: Egipcie, Persji.

Despotia -  ustrój, w którym jednostka sprawuje nieograniczoną władzę świecką i religijną.

 

3.      Podobne systemy urzędnicze istniały w starożytnym Rzymie, Bizancjum i XII-wiecznym Królestwie Sycylii.

 

4.      W średniowiecznej Europie ważną rolę administracyjną spełniał Kościół sprawujący początkowo pieczę nad szkolnictwem, szpitalami itp.

 

5.      współczesny system administracyjny nawiązuje do systemów funkcjonujących w monarchiach absolutnych.

Ówczesne administracje spełniały trzy funkcje:

-          inicjowały działalność organizatorską,

-          rozwiązywały konkretne problemy,

-          działały przy pomocy środków niewładczych.

 

Działania niewładcze stawiają obywatela lub inny podmiot na równi z organem administracji, który nie zajmuje już pozycji dominującej.

 

Działania władcze – to akty administracyjne i akty normatywne. Organ administracyjny jednostronnie rozstrzyga o pozycji obywatela lub innego podmiotu, który musi podporzadkowac się woli organu, gdyż ten w razie nieposłuszeństwa – dysponuje środkami przymusu.

 

6.      Obywatele stykają się z administracja coraz częściej. Po transformacji ustrojowej po 1989r. administracja polska coraz częściej nawiązuje do doświadczeń demokracji zachodniej.

Jest to konsekwencją związków z integrującą się Europą. Polska stała się członkiem zachodnich organizacji integracyjnych . (Fot. Budynki Rady Europy w Strasburgu)

 

7.      Państwa założycielskie Rady Europy (1949): Belgia, Dania, Francja, Irlandia, Włochy, Luksemburg, Wielka Brytania, Holandia, Norwegia, Szwecja.

Polska członek wtórny Rady Europy w 1991 r.

 

8.      OECD – Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (1961)

Polska członek wtórny – rok przyjęcia 1996 r.

 

9.      NATO 1949

Polska ( IV rozszerzenie - 1999)

 

10.  Unia Europejska: Polska 2004 -  Kwaśniewski podpisał traktat o przystąpieniu Polski do Unii   Europejskiej

 

11.  Podstawowe wiadomości o ustroju państwa i administracji publicznej.

 

12.  Fundament ustrojowy współczesnego państwa: zasada suwerenności narodu, wywodzącą się  z XVIII-wiecznych doktryn Oświecenia. Istota tej zasady: „ Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu. Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio” Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r., R.I, Art. 4, ust 1 i 2 (DzU 1997,Nr 78, poz 483)

 

13.  Konsekwencją przyjęcia zasady suwerenności narodu jest idea państwa prawa.

  Jej istota – obowiązujące prawo jest wiążące dla władzy, a obywatel posiada poszanowanie swych praw oraz ochrony przed samowolą władzy.

  Idea państwa prawa przeciwstawia się koncepcji państwa totalitarnego, policyjnego, opartego na arbitralności władzy.

  W państwie prawa władza jest ograniczona, nawet gdy jest demokratycznie legitymizowana.

 

14.  Konsekwencje koncepcji państwa prawa – państwo powinno:

-          działać w granicach prawa,

-          realizować zasadę równości wszystkich obywateli wobec prawa,

-          gwarantować pewność prawa,

-          gwarantować prawo ochrony obywatela przed sądem,

-          realizować zasadę: prawo nie działa wstecz ( Lex severior retro non agit).

 

15.  Gwarancje państwa prawa:

*ustrojowe:

-podział władzy,

-legalnie i swobodnie działająca opozycja,

-niezbywalność wolności obywatelskich,

-niezależność sądów.

 

*legislacyjne:

-hierarchia aktów prawnych,

-nadrzędność konstytucji w systemie aktów prawnych,

- rozgraniczanie kompetencji prawotwórczych.

 

*proceduralne:

-wieloinstancyjność trybu rozstrzygania spraw,

-zasada odpowiedzialności indywidualnej,

-domniemanie niewinności oskarżonego,

-prawo oskarżonego w procesie karnym,

- badanie zgodności decyzji administracyjnych z prawem.

16.  Cechy państwa prawa:

 

  *zabezpieczenia wolności

    -prawa zasadnicze wyznaczają linię graniczną działań państwa,

    -ograniczanie wolności możliwe jest wyłącznie poprzez państwowe unormowania prawne;

 

*równość wobec prawa:

  -zniesienie podziałów stanowych;

 

*pewność prawa:

  -istnienie prawa formalnego ( postępowanie sądowe przebiega zgodnie z nim),

  -nadrzędność ustaw w stosunku do innych aktów prawnych,

  -sądowa ochrona prawa,

  -ochrona przed samowolnym uwięzieniem,

  -zakaz stanowienia ustaw działających wstecz.

 

*trójpodział władzy:

  -władza ustawodawcza  (legislatywa)

  -władza wykonawcza  (egzekutywa)

  -władza sądownicza  (judykatywa)

 

17.    Konsekwencją powyższych zasad – postulat wolności jednostki, konstytucyjnych gwarancji wolności, praw i obowiązków człowieka i obywatela.

Są one regulowane w Konstytucji RP oraz niektórych aktach prawa międzynarodowego.

 

18.  Powszechna deklaracja praw człowieka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, 10 grudnia    1948 r. w Paryżu. (fot. Eleanor Roosevelt z Powszechą Deklaracją Praw Człowieka)

 

19.  Europejska konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności złożona do podpisu 4 listopada 1950, Polska podpisała 26 listopada 1991 przystępując do Rady Europy ( fot. Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu).

 

20.    Zasady sprawowania władzy są określone w konstytucji. Zapewnia to demokratyczny porządek społeczny, w którym przegrywająca w wyborach mniejszość – opozycja ma zapewnioną ochronę przed ewentualnym despotyzmem  zwycięskiej większości.

Służą temu:

-          trójpodział władzy oraz

-          mechanizmy wzajemnej kontroli i równoważenia się władz.

 

21.  Zasada trójpodziału władzy jest kanonem konstytucjonalizmu. Spopularyzowana przez Monteskiusza w dziele O duchu praw zasada trójpodziału władzy dzieliła ją na:

·         władzę ustawodawczą -  spełnianą przez parlament za pomocą uchwał, które tworzą prawo,

·         władzę wykonawczą – w ręku monarchy prezydenta lub rządu, który wprowadza prawo w życie,

·         władzę sądowniczą – sprawowaną przez sądy i trybunały, wydające wyroki na podstawie obowiązującego prawa.

( fot. Ludwik Monteskiusz 1689-1755 Francuski filozof, prawnik, pisarz)

 

22.  Wszystkie trzy rodzaje władzy powinny być równorzędne, niezależne od siebie i jednocześnie nawzajem się kontrolować. Dzięki temu państwo funkcjonuje bez zakłóceń. Powierzenie całej jednej osobie lub instytucji prowadzi do nadużyć. Trójpodział zyskał już w XVIII w. Obecnie jest to najbardziej rozpowszechniony system sprawowania władzy na świecie.

 

23.  Zasada trójpodziału władz znalazła się w zapisach: Konstytucji Stanów Zjednoczonych Ameryki z 1787 r., francuskiej Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela z 1789 r., polskiej Ustawie Rządowej z 3 maja 1791.

 

24.  Wyjątkiem wśród państw demokratycznych jest Szwajcaria która posiada system „rządów zgromadzenia” polegający na formalnym podporządkowaniu organu wykonawczego organowi ustawodawczemu. (fot. Karta upamiętniająca rewizję szwajcarskiej konstytucji w 1874 r.)

 

25.  W ustrojach niedemokratycznych częsty jest system zakładający istnienie „jednolitej władzy państwowej”.

 

26.  Administracja publiczna – próba definicji

 

27.  Adm. Pub. We współczesnym rozumieniu – zaczęła rozwijać się w czasach monarchii absolutnych. Istniała także w Kościele katolickim oraz w miastach, będących samodzielnymi gminami.

 

28.  Czynniki pozwalające określić administrację publiczną – jest ona:

-          uregulowana prawnie i działająca w sposób sformalizowany,

-          szeroko rozbudowana co do przedmiotu działania (również organizacyjnie),

-          ukształtowana hierarchicznie z zarysowaną silnie specjalizacją i ciągłymi problemami wewnętrznej koordynacji,

-          oparta na czynniku profesjonalnym czyli biurokratycznym.

 

29.  Administracja:

-          od łac. administratio- obsługa, zarządzanie,

-          od: administrare – obsługiwać, spełniać, wykonywać, kierować,

-          od: ministrare – służyć,

tak więc minister – to sługa, pomocnik – w domyśle: panującego.

 

30.  Administracja publiczna w demokratycznym państwie jawi się jako sługa (pomocnik) ustroju i aparat wykonawczy władzy politycznej. Zgodnie z zasadą praworządności administracja publiczna: podlega prawu, oraz musi przestrzegać prawa. Jest to konsekwencja faktu, że działalność administracji publicznej -  podległej władzy wykonawczej – polega na wykonywaniu prawa. Stanowienie natomiast prawa to domena władzy ustawodawczej – legislatywy.
 

31.  Model oraz funkcjonowanie administracji publicznej są m.in. wypadkową:

-          ustroju politycznego państwa,

-          systemu prawnego,

-          wewnętrznych i międzynarodowych uwarunkowań (procesów) politycznych,

-          stanu społeczeństwa – jego kultury, obowiązującego systemu wartości, mobilności itp.

 

32.  Administracja publiczna w znaczeniu funkcjonalnym: definiowana była jako działalność organizatorska i wykonawcza w odniesieniu do politycznych decyzji władzy państwowej, w znaczeniu podmiotowym pod pojęciem administracji rozumiemy aparat powołany do prowadzenia działalności organizatorskiej i wykonawczej w odniesieniu do politycznych decyzji władzy państwowej.

 

33.  Modele administracji publicznej

 

34. Współczesne narodowe modele administracji publicznej kształtowały się w różnych warunkach politycznych , społeczno-ekonomicznych i historycznych. Różniące je dziś szczegóły wynikają z różnic dzielących te kraje w XVII i XVIII wieku. Różnicę podstawową sprowadzić można do zasady ustroju politycznego istniejącego wówczas w danym państwie....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin