R-Pearlman M.-Doktryny Bibilijne. Zarys teologii systematycznej.pdf

(1928 KB) Pobierz
Myer Pearlman - DOKTRYNY BIBLIJNE
DOKTRYNY
BIBLIJNE
ZARYS TEOLOGI
SYSTEMATYCZNEJ
Myer Pearlman
6871514.002.png
SPIS TRE Ś CI
Wst ę p ........................................................................................... 5
I. Istota teologii..................................................................... 7
II. Warto ść teologii................................................................. 8
III. Działy teologii .................................................................... 10
IV. Systematyka doktryn......................................................... 10
1. Pismo Ś wi ę te ......................................................................... 13
I. Potrzeba Pisma Ś wi ę tego ................................................... 15
II. Natchnienie Pisma Ś wi ę tego.............................................. 17
III. Weryfikacja Pisma Ś wi ę tego .............................................. 21
2. Bóg ......................................................................................... 25
I. Istnienie Boga ................................................................... 27
II. Natura Boga ...................................................................... 38
III. Atrybuty Boga ................................................................... 43
IV. Bóg trójjedyny ................................................................... 52
3. Aniołowie .............................................................................. 59
I. Aniołowie........................................................................... 61
II. Szatan................................................................................ 64
III. Złe duchy........................................................................... 68
4. Człowiek ............................................................................... 73
I. Pochodzenie człowieka ...................................................... 75
II. Natura człowieka............................................................... 78
III. Obraz Boga w człowieku.................................................... 89
5. Grzech ................................................................................... 93
I. Realno ść grzechu.............................................................. 95
II. Pochodzenie grzechu......................................................... 97
III. Natura grzechu ................................................................. 101
IV. Konsekwencje grzechu ...................................................... 105
6. Jezus Chrystus ..................................................................... 109
I. Natura Chrystusa.............................................................. 111
II. Urz ę dy sprawowane przez Chrystusa ............................... 128
III. Dzieło Chrystusa .............................................................. 132
6871514.003.png
7. Odkupienie ............................................................................ 143
I. Odkupienie w Starym Testamencie .................................. 145
II. Odkupienie w Nowym Testamenicie .................................. 153
8. Zbawienie .............................................................................. 169
I. Natura zbawienia .............................................................. 173
II. Usprawiedliwienie ............................................................. 179
III. Odrodzenie ........................................................................ 191
IV. U ś wi ę cenie ........................................................................ 196
V. Ostateczno ść zbawienia .................................................... 208
9. Duch Ś wi ę ty .......................................................................... 217
I. Natura Ducha Ś wi ę tego .................................................... 221
II. Duch Ś wi ę ty w Starym Testamencie................................. 228
III. Duch Ś wi ę ty w Chrystusie................................................ 233
IV. Duch Ś wi ę ty w Ŝ yciu człowieka......................................... 237
V. Dary Ducha Ś wi ę tego ........................................................ 249
VI. Duch Ś wi ę ty w Ko ś ciele .................................................... 259
10. Ko ś ciół .................................................................................. 265
I. Natura Ko ś cioła ................................................................ 267
II. Zało Ŝ enie Ko ś cioła ............................................................ 269
III. Członkostwo w Ko ś ciele.................................................... 271
IV. Dzieło Ko ś cioła.................................................................. 272
V. Obrz ę dy ko ś cielne............................................................. 273
VI. Uwielbienie w Ko ś ciele...................................................... 278
VII. Organizacja Ko ś cioła ....................................................... 279
11. Rzeczy ostateczne ................................................................ 283
I. Ś mier ć ............................................................................... 285
II. Etap przej ś ciowy............................................................... 286
III. Zmartwychwstanie ........................................................... 288
IV. Przyszłe Ŝ ycie .................................................................... 291
V. Ostateczne przeznaczenie sprawiedliwych........................ 294
VI. Ostateczne przeznaczenie pot ę pionych ............................. 297
VII.Powtórne przyj ś cie Chrystusa .......................................... 299
6871514.004.png
WST Ę P
ś ywimy gł ę bok ą nadziej ę , Ŝ e gał ąź nauki zwana teologi ą odzyska nale Ŝ -
ne miejsce w my ś li i edukacji religijnej. Wzi ą wszy pod uwag ę niesłabn ą ce za-
potrzebowanie na trze ź wi ą c ą i pewn ą prawd ę , modne w ostatnim czasie
uwłaczanie tej dziedzinie wiedzy wydaje si ę by ć postaw ą co najmniej nie-
fortunn ą . Prawda o Bogu, przeznaczeniu i drodze do Ŝ ycia wiecznego nigdy
nie stanie si ę zb ę dna istotom nie ś miertelnym, wr ę cz przeciwnie — człowiek,
jako stworzenie obdarzone umiej ę tno ś ci ą my ś lenia i skłonno ś ci ą do refleksji,
musi pr ę dzej czy pó ź niej stan ąć przed rozwa Ŝ eniem tych zagadnie ń . S ą one
tak stare, jak ludzko ść i mog ą zosta ć wymazane z naszej rzeczywisto ś ci tyl-
ko w dwóch przypadkach: całkowitego pogr ąŜ enia si ę w głupocie lub utraty
obrazu Boga, zło Ŝ onego w nas podczas aktu stworzenia.
„Jak człowiek my ś li w swym sercu, takim jest. Całe Ŝ ycie człowieka za-
le Ŝ y od tego, jak my ś li o Bogu". — David S. Ciark ę .
6871514.005.png
I. ISTOTA TEOLOGII
Teologi ę mo Ŝ emy zdefiniowa ć na dwa sposoby. Po pierwsze, jako ogól
prawd biblijnych zestawionych w usystematyzowanej formie, cz ę sto popar-
tych autorytetem Ko ś cioła. W tym sensie zbli Ŝ a si ę znaczeniowo do poj ę cia
doktryny (łac. doctrina — „nauczanie" lub „nauka"). Po drugie, jako gał ąź na-
uki, zajmuj ą c ą si ę wiedz ą o Bogu i Jego relacjami z człowiekiem, traktuj ą c ą
o wszystkim, co ma odniesienie zarówno do samej Osoby Boga, jak do
Jego dzieła oraz celów.
Dlaczego mówimy o teologii jako o „nauce"? Nauka jest uporz ą dkowa-
nym, spójnym i logicznym systemem prawdziwych stwierdze ń o rzeczywisto-
ś ci. Teologia jest takim systemem odnosz ą cym si ę do Boga i Jego działania.
Nauka posługuje si ę ś ci ś le okre ś lon ą , obiektywn ą metod ą bada ń , teologia
stara si ę czyni ć to samo. A zatem teologia mo Ŝ e by ć traktowana jako nauka.
Jaki zwi ą zek istnieje pomi ę dzy teologi ą i religi ą ? Okre ś lenie „religia" 1
pochodzi od łaci ń skiego religio, czyli „pobo Ŝ no ść " oraz religiare, czyli „wi ą -
za ć mocno", a zatem zajmuje si ę tymi działaniami człowieka, które wi ąŜą
go z Bogiem na zasadzie relacji mi ę dzyosobowej. Teologia to wiedza na te-
mat Boga. Inaczej mówi ą c, religia dotyczy praktyki, a teologia — teorii zwi ą -
zanej z pobo Ŝ no ś ci ą , dlatego obie dziedziny powinny współistnie ć we
wła ś ciwej równowadze. Tymczasem, jak to w Ŝ yciu bywa, w wielu przypad-
kach jedno nie idzie w parze z drugim. Znajdziemy wi ę c teologów, którzy
nie s ą religijni, oraz znacznie wi ę cej ludzi gł ę boko pobo Ŝ nych, lecz nie po-
siadaj ą cych usystematyzowanej wiedzy doktrynalnej. „Błogosławieni jeste-
ś cie, je ś li wiedz ą c o tych rzeczach, czynicie je" — oto Bo Ŝ e przesłanie
skierowane do teologów. „Staraj si ę usilnie o to, aby ś mógł stan ąć przed
Bogiem jako wypróbowany i nienaganny pracownik, który wykłada nale Ŝ y-
cie słowo prawdy" (II Tym. 2:15) — tak brzmi przestroga dla uduchowio-
nych.
Jaka jest ró Ŝ nica mi ę dzy doktryn ą a dogmatem? Doktryna jest prawd ą
objawion ą przez Boga w Pi ś mie Ś wi ę tym, natomiast dogmat to przedsta-
wienie tej samej prawdy przez człowieka w formie wyznania wiary.
1. Karl Barth (1886-1968) uto Ŝ samia! religi ę i religijno ść z postaw ą bezwarto ś ciowych ludzkich d ąŜ e ń ,
przy pomocy których człowiek pragnie zdoby ć sobie przychylno ść Boga. Barth przeciwstawiał religijno ść
wierze, opartej na Bo Ŝ ym Słowie. Myer Pearlman trzyma si ę jednak tradycyjnej definicji religijno ś ci.
6871514.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin