Co było, co jest, co będzie. Rytmy i rytmiczna organizacja czasu - konspekt.doc

(38 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 3

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 56 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Co było? Co jest ? Co będzie?

ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu

 

Co potrafi prawa ręka?” zabawa integracyjna

CEL : wytworzenie miłego nastroju do wspólnej zabawy

Każde dziecko po kolei przedstawia się i prezentuje wymyśloną przez siebie umiejętność prawej ręki a następnie dekoruje ją frotką, np. Jestem Maciek moja prawa ręka umie  pstrykać na palcach

Prawa ręka wita się …” zabawa ruchowa

CEL: rozwijanie orientacji w schemacie ciała

Dzieci biegają przy muzyce, na przerwę muzyce osoba prowadząca zabawę wyróżnia części ciała z którymi wita się prawa ręka, mówi np.: prawa ręka wita się z prawym uchem, z prawym kolanem , z prawa kostką…..

Wszyscy chwytamy się za wymienioną część ciała, zabawę powtarzamy 3 – 4 razy

Prawa strona” … - zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała

Dzieci wskazują odpowiednie części ciała, udają, że szturchają sąsiada. (piosenka nr 55 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz).

Prawa ręka, noga prawa,

Cała strona też jest prawa…

Prawe ucho, oko mam…

Prawym łokciem w bok ci dam…

Prawe ucho, oko mam…

Prawym łokciem w bok ci dam

 

Co było ? Co jest? Co będzie? zgadywanka – rymowanka

CEL:  utrwalenie nazw kolejnych dni tygodnia, określenie czasu przez wyróżnianie : wczoraj, dzisiaj, jutro, pojutrze;układanie tygodniowego kalendarza

Opowiadamy dzieciom historyjkę o Adasiu, który codziennie jadł swoje ulubione danie – przygotowujemy odpowiednie  ilustracje

CO ADAŚ JADŁ?

W  poniedziałek                             - winogrona białe

We wtorek                                          - cały pomidorek

W środę                                          - wypił wodę

W czwartek                                          - buraczki tarte

W piątek                                          - jarzyny z grządek

W sobotę                                          - śliweczki z kompotem

W niedzielę                                           - na deserek 7 witaminowych żelek!

Powtarzamy wyliczankę w taki sposób, żeby dzieci usłyszały rymy

Co Adaś  zjada w poniedziałek ?               - winogrona białe

co we wtorek?                                          - cały pomidorek

we  środę ?                                                        - wypił wodę

w czwartek?                                                        - buraczki tarte?

w piątek?                                                         - Jarzyny z grządek?

w sobotę?                                                        - śliweczki z kompotem

a w niedzielę?                                          - na deserek 7 witaminowych żelek

- wyliczamy na palcach poszczególne dni i wypowiadamy  ich nazwy

Dziecko losuje obrazek z wyliczanki i wspólnie ustalamy, który to jest dzień tygodnia np. Jarzyny  z grządek –  piątek itp.

Następnie układamy kalendarz  tygodnia z obrazków z wyliczanki

 

Ważny wyraz – zabawy słowne z wierszem TYDZIEŃ Jana Brzechwy

CEL: uświadomienie stałej liczby dni tygodnia – 7 – niezależnie od którego dnia się zacznie liczyć

Czytamy dzieciom wiersz, przeliczamy dni tygodnia, dzielimy wyrazy (dni tygodnia) na sylaby, niektóre głosujemy

TYDZIEŃ

Tydzień dzieci miał siedmioro:

- Niech się tutaj wszystkie zbiorą!

Ale przecież nie tak łatwo

Radzić sobie z liczną dziatwą

Poniedziałek już od wtorku

Poszukuje kota w  worku.

Wtorek środę wziął pod brodę:

- Chodźmy sitkiem czerpać wodę.

Czwartek w górze igłą grzebie

I zaszywa dziury w niebie.

Chcieli pracę skończyć w piątek,

A to ledwie był początek.

Zamyśliła się sobota:

- Toż dopiero jest robota!

Poszli razem do niedzieli,

Tam porządnie odpoczęli.

Tydzień drapie się w przedziałek:

- No , a gdzie jest poniedziałek?

Poniedziałek już od wtorku

Poszukuje kota  w worku…

I tak dalej…

 

Ćwiczenia grafomotoryczne 

CEL: kontynuowanie rytmu na papierze, doskonalenie chwytu kredki

Każde dziecko otrzymuje kartkę ze szlaczkiem karta nr I – 3, rysuje po śladzie, w pętelkach układa rytm

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         obrazki do wyliczanki

·         frotki , piosenki, wiersz

·         napisy, karty pracy

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin