Terapia Integracji Sensorycznej - Zbigniew Przyrowski.pdf

(571 KB) Pobierz
W koncu lat szesedziesi<!tych na podstawie przeglqdu literatury z zakresu
psychologii rozwojowej, psychologii uczenia si~, neurobiologi, neurofizjologii
i wlasnych doswiadczen klinicznych dr Jean A. Ayres, terapeuta zaj~ciowy
i psycholog, sformulowala hipotezy wskazujqce na implikacje funkcji psycho-
neurologicznych w zachowaniu i uczeniu si~ dziecka. Aby zweryfikowae posta-
wione hipotezy skonstruowala metody badawcze i przeprowadzila szereg ba-
dan, kt6rych wyniki zamiescila w kilkudziesi~ciu publikacjach (Ayres 1967;
1974; 1975), Wyniki tych badan wykazaly, ze istniejq czynniki mierzone za
pomoq jej test6w wyst~pujqce tylko u dzieci z dysfunkcjami percepcyjno-mo-
torycznymi lub dzieci z dysfunkcjami osrodkowego
ukladu nerwowego.
Wylo-
nione
czynniki zinterpretowala
jako reprezentacj~
dysfunkcji, kt6re lqczq si~
z okreslonymi
zaburzeniami
w obr~bie GUN obejmujqcymi integracj~ danych
wejsciowych
z jednego lub wi~cej system6w sensorycznych.
Ayres zauwazyla,
ze te dysfunkcje
integracji sensorycznej
mialy wplyw
na reakcje posturalne,
napi~cie mi~sni, planowanie
ruchu, rozw6j mowy, zachowanie,
emocje i funkcje
poznawcze.
Kolejne
lata badan
prowadzonych
przez
Ayres i jej wsp61pracownik6w
prowadzily
do rozwoju teorii integracji sensorycznej,
obejmujqcej teoretyczne
podstawy
proces6w
integracyjnych,
metody diagnozy zaburzen tych proces6w
i specyficzne techniki terapeutyczne.
Zatem, co to jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna to organizacja wejsciowych danych zmyslowych
dokonywana przez m6zg w celu produkowania odpowiedzi adaptacyjnych na
wymagania otoczenia (Przyrowski 1998; 2001). Ayers (991) pisze, ze integracja
sensoryczna to proces neurologiczny organizujqcy wrazenia plynqce z ciala
i srodowiska w taki spos6b, by mogly bye uzyte do celowego dzialania.
W procesie tym m6zg informacje otrzymane ze wszystkich zmys16w segreguje,
rozpoznaje,
lqczy ze sob q i wczesniejszymi
interpretuje,
doswiadczeniami,
od-
powiadajqc na wymagania
plynqce ze srodowiska.
780750992.002.png
Zmysly dostarczajq informacji 0 fizycznej kondycji naszego C::l~":': = == ==-==-.. l
wok61 nas. Dane te pochodzq z receptor6w wzrokowych, slucho\\:-·ch. ;;~Z-=:::-
sionkowych, dotykowych, proprioceptywnych, wychowych i smako\\:-·ciJ..
M6zg nieustannie organizuje te wiadomosci - lokalizujqc je, rozpoznajqc,
. segregujqc i integrujqc. Gdy plynq one w prawidlowej organizacji, m6zg moze
je uzyc do formulowania percepcji, planowania ruchu, napiycia miysniowego,
postawy, emocji, uczenia siy i wielu innych. Natomiast zaburzenia
w integracji
wplywajq negatywnie na przebieg tych funkcji.
Jean Ayres w swych pracach
(1972; 1974; 1991) podkresla,
ze niemowly
widzi, slyszy i czuje bodice
dochodzqce
z jego ciala i otoczenia,
ale nie jest
jeszcze
zdolne
do
r6znicowania
"znaczenia"
diwiyk6w,
oceny
odleglosci,
koordynacji
ruch6w
itd. W miary rozwoju,
dziyki zdolnosci
do organizacji
wrazeti
sensorycznych,
ksztaltuje
siy koncentracja
na doznaniach
sensorycz-
nych, koordynacja ruch6w i organizacja zachowania.
Adekwatna integracja sensoryczna jest podstawq do prawidlowego rozwoju
ruchowego, uczenia siy i zachowania. Wysoce skomplikowane procesy, takie
jak: koordynacja ruchowa, planowanie ruchu, percepcja sluchowa czy wzroko-
wa, mowa, czytanie, pisanie czy liczenie, Sqzalezne od proces6w integracyjnych,
dokonujqcych siy w osrodkowym ukladzie nerwowym.
Do wyjasnienia tych zaleznosci Ayres (1991) opracowala hipotetyczny model
przebiegu integracji sensorycznej, w kt6rym opisuje poszczeg6lne stadia rozwo-
ju integracji sensorycznej dokonujqcej siy miydzy 0 a 7. rokiem zycia. Opisujqc
etapy rozwoju integracji sensorycznej, podkresla istotnq roly systemu przedsion-
kowego, proprioceptywnego i dotykowego.
Procesy integracji sensorycznej
dokonujq
siy w rdzeniu krygowym,
w pniu
m6zgu, m6zdzku
i wreszcie w p6lkulach
m6zgowych.
Wszystkie wyzsze pro-
cesy umyslowe
zalezq szczeg6lnie
od adekwatnej
organizacji wrazeti w pniu
m6zgu, gdzie majq sw6j poczqtek
procesy integracyjne.
Dopiero
po przejsciu
pnia m6zgu moze dokonywac
siy bardziej szczeg6lowe
opracowywanie
wrazeti
sensorycznych
w korze m6zgowej.
Gl6wne zaloiema integracji sensorycznej
Teoria integracji sensorycznej
opiera siy na kilku podstawowych
zalozeniach
neurologii i teorii zachowania.
Teoria integracji sensorycznej
na podstawie
tych
zalozeti stara siy opisac prawidlowosci
w funkcjonowaniu
proces6w
integracji
zmyslowej
w OUN. Definiuje
dysfunkcje
w zakresie
integracji
sensorycznej
i wskazuje na odpowiednie
techniki terapeutyczne.
780750992.003.png
1. Plastycznosc
neuronalna
(Schaaf 1994), a wiyc zdolnosc
m6zgu
do zmian
i modyfikacji.
Ma ona zasadnicze
znaczenie
dla terapii integracji sensorycznej
zakladajqcej
mozliwosc
zmian w obrybie systemu nerwowego
pod wplywem
kontrolowanej
stymulacji system6w
sensorycznych,
w szczeg6lnosci
dotyko-
wego, przedsionkowego i proprioceptywnego.
Zalezy od wielu czynnik6w:
a) zaangazowania
w wykonywane
zadania
terapeutyczne
(motywacji);
b) r6znorodnosci
otoczenia,
w kt6rym przebiega
terapia; Ayres (1972) pisze,
ze zr6znicowane
otoczenie
-
w kt6rym eksploruje
dziecko -
dostarcza-
jqce wielu
przedsionkowych,
proprioceptywnych
i dotykowych
wrazeti
ma
zasadniczy
wplyw
na postyPy
terapeutyczne
poprzez
pozytywny
wplyw na zmiany w OUN;
c) krytycznych
okres6w
rozwojowych
dla poszczeg6lnych
funkcji i wieku.
Okresy krytyczne
zostaly zidentyfikowane
w prawie wszystkich
aspektach
rozwoju
czlowieka
i dotyczq
ruchu,
mowy,
inteligencji,
zachowati
spo-
lecznych,
emocji
i wielu
innych.
Ograniczenie
doplywu
niezbydnych
wrazeti
w okresie
krytycznym
dla danej funkcji powoduje
czysto ograni-
czenie
mozliwosci
reagowania
na pewne
bodice
w przyszlosci
(Huble,
Wiesel 1979).
2. Sekwencyjny rozw6j proces6w
integracji sensorycznej
dokonuje
siy w nor-
malnym
rozwoju
dziecka.
Zlozone
kompleksowe
zachowania
rozwijajq siy
na bazie bardziej podstawowych,
wczesniej
wyksztalconych
(Fisher, Murray,
Bundy 1991). ]esli pojawiajq siy dysfunkcje
integracji sensorycznej,
w6wczas
proces
ciqglego doskonalenia
funkcji rozwojowych
zostaje zak16cony. Tera-
pia
polegajqca
na
kierowanej
stymulacji
sensorycznej
poprawia
procesy
integracji
sensorycznej,
umozliwiajqc
sekwencyjne
pojawianie
siy
coraz
bardziej zlozonych zachowati.
3. Integralnosc systemu nerwowego.
Ayers piszqc 0 integralnosci
wskazywala
na
to,
ze dzialanie
osrodk6w
korowych
zalezne
jest od
prawidlowego
funkcjonowania
struktur
podkorowych,
w kt6rych
dokonujq
siy g16wne
procesy
sensoryczne.
Obecnie
w teorii integracji sensorycznej
uwaza
siy, ze
poniewaz
m6zg funkcjonuje
jako calosc, to zaleznosc
jest wzajemna
miydzy
osrodkami
podkorowymi
i korowymi.
Pribram
(1986) precyzujqC to, pisze,
ze integralnosc
i hierarchizacja
m6zgu
polega
na kontroli
osrodk6w
podko-
rowych przez osrodki korowe
i na odwr6t,
kontroli osrodk6w
podkorowych
nad
korowymi.
Takie
rozumienie
funkcjonowania
systemu
nerwowego
pozwala
twierdzic,
iz poprawa
dzialania
osrodk6w
podkorowych
przyczynia
siy do lepszej
pracy
osrodk6w
korowych
i calego
m6zgu.
W procesach
integracji
sensorycznej
biorq
wiyc
udzial
zar6wno
osrodki
korowe,
jak
i podkorowe.
780750992.004.png
Reakcje adaptacyjne wplywajq na rozwoJ integracji sensorycznej, a takze
procesy integracji sensorycznej przyczyniajq si~ do pojawienia si~ reakcji
adaptacyjnych na zasadzie sprz~zenia zwrotnego. Pojawienie si~ reakcji adapta-
cyjnych opiera si~ na doswiadczeniach
sensoryczno-motorycznych
i prowadzi
do rozwoju
neuronalnego
modelu
pami~ci tego,
jak "czuje si~ ruch". Ten
neuronalny
model moze bye nast~pnie uzyty do planowania
bardziej komplek-
sowego zachowania
adaptacyjnego.
Diagnoza proces6w
integrac;i sensoryczne;
Do diagnozy zaburzen integracji sensorycznej Ayres opracowala specjalne
metody: klinicznq obserwacj~, Poludniowo-Kalifornijskie Testy Integracji Sen-
sorycznej (SCSIT) i Testy Praksji (SIPT). Dysfunkcje SI mogq miee rozne nasilenie
od lagodnego, po znaczne i przejawiae si~ w rozny sposob. Symptomy zaburzen
SI cz~sto ze sobq wspolwyst~pujq, tworZqC syndromy wylonione przez Ayres
i jej wspolpracownikow na podstawie analizy czynnikowej wielu badan roznych
grup dzieci. Oczywiscie nie sposob tu omowie wszystkich wylonionych syndro~
mow, dlatego przedstawi~ jedynie najwazniejsze w sposob bardzo syntetyczny.
-
Dysfunkcje somatosensoryczne
-
odnoszq si~ do zaburzen procesow
doty-
kowych, szczegolnie
w zakresie dyskryminacji.
-
Dysfunkcje posturalne,
obustronnej
koordynacji i sekwencyjnosci
wiqzq si~
z zaburzeniami
przetwarzania
i przesylania przedsionkowo-proprioceptyw-
nych informacji wejsciowych
do wyzszych
struktur
osrodkowego
ukladu
nerwowego.
-
Dysfunkcje
w zakresie
somatopraksji
Sq przejawem
zaburzen
zwiqzanych
z przetwarzaniem
i przesylaniem
dotykowych
informacji wejsciowych
do
wyzszych struktur osrodkowego
ukladu nerwowego
i wiqzq si~ z planowa-
niem
motorycznym.
Wlqczajqc w to sekwencyjnose
i projektowanie
lub
antycypacje
ruchow.
-
Dysfunkcje w zakresie modulacji sensorycznych
danych wejsciowych
prze-
jawiajq si~:
a) obronnosciq
dotykowq, czyli awersyjnymi reakcjami na dotyk,
b) niepewnosciq
grawitacyjnq
i nietolerancjq
na ruch,
czyli awersyjnymi
reakcjami na ruch,
c) obronnosciq
sensorycznq,
czyli awersyjnymi reakcjami na kilKa modal no-
sci sensorycznych
jednoczesnie,
a wi~c na dotyk, diwi~k, ruch, zapach.
780750992.005.png
Wyst~powanie dysfunkcji
integracji sensorycznej
Zaburzenia integracji sensorycznej zauwazane Sq przez klinicystow u bardzo
licznej grupy
dzieci.
Wiedza
na ten
temat
poszerzana
jest kazdego
roku.
Oczywiscie w tym dose skrotowym
opracowaniu
problematyki
integracji sen-
sorycznej
nie mozna
opisae wszystkich
populacji,
u ktorych
obserwuje
si~
nieprawidlowosci
w procesach sensorycznych. Dlatego postanowilem
przedsta-
wie jedynie wybrane.
1. Dzieci z trudnosciami
w uczeniu si~
Deficyty integracji sensorycznej wyst~pujqce u dzieci z trudnosciami w ucze-
niu si~ przejawiajq si~ dysfunkcjami w zakresie reakcji posturalnych (obronnych,
rownowaznych i posturalnych w tie), funkcji oko-ruchowych, napi~cia mi~s-
niowego, schematu ciala, trudnosciami w planowaniu ruchu, dysfunkcjami
w obustronnej koordynacji ruchowej i sekwencyjnosci. Zaburzenia te skutkujq
trudnosciami w nauce czytania, obnizonym poziomem graficznym, bl~dami
podczas pisania, polegaj'lcymi na zamianie liter podobnych, ale ulozonych
inaczej w przestrzeni (b-d, p-b itp.), klopotami w roznicowaniu
prawo-
lewo i slabej obustronnej
koordynacji
ruchowej. Tym typowym
trudnosciom
towarzysz'l rowniez
zaburzenia
emocjonalne,
trudnosci w koncentracji
uwagi
i nadpobudliwose
psychoruchowa.
2. M6zgowe porazenie dzieci~ce
U dzieci z mozgowym porazeniem dZieci~cym mamy do czynienia z roznymi
typami zaburzeri integracji sensorycznej. Zaliczymy do nich:
a) zaburzenia
w zakresie przetwarzania
bodicow
dotykowych.
M. Scardina
(966)
i E. Blanche (991)
w swoich badaniach stwierdzili, ze w zalezno-
sci od
postaci
mozgowego
porazenia
dZieci~cego u 72-100%
dzieci
wyst~puj'l zaklocenia integracji somatosensorycznej
oraz modulacji bodi-
cow dotykowych.
Zaburzenia
te przyczyniaj'l
si~ do nieprawidlowego
rozwoju schematu ciala, planowania
motorycznego
i obronnosci
dotyko-
wej;
b) zaburzenia w zakresie przetwarzania bodicow przedsionkowo-proprio-
ceptywnych. Torok i Perlstein (za: Blanche, Burke 1991) stwierdzili na
podstawie badari, ze w zaleznosci od postaci mozgowego porazenia
dZieci~cego u 32-90% dzieci wyst~puj'l dysfunkcje przedsionkowo-pro-
prioceptywne.
Zaburzenia
te powoduj'l
slab'l percepcj~
pozycji
ciala
w przestrzeni,
slabq percepcj~ ruchu w przestrzeni,
niebezpieczeristwo
780750992.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin