DYREKTYWA_2004_108_WE dotycząca kompatybilności elektrycznej.pdf

(1402 KB) Pobierz
l_39020041231pl00240037.pdf
L 390/24
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
31.12.2004
DYREKTYWA 2004/108/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 15 grudnia 2004 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kompatybilności
elektromagnetycznej oraz uchylająca dyrektywę 89/336/EWG
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
(5)
Należy poddać regulacjom kompatybilność elektromag-
netyczną urządzeń mając na względzie zapewnienie
funkcjonowania rynku wewnętrznego, czyli obszaru bez
granic wewnętrznych, na którym zapewniony jest
swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału.
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,w
szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji,
(6)
Do urządzeń objętych niniejszą dyrektywą należy zali-
czyć zarówno aparaturę jak i instalacje stacjonarne.
Jednak należy stworzyć odrębne przepisy dla każdego z
nich. Związane jest to z faktem, że o ile sama aparatura
jest przedmiotem swobodnego przepływu wewnątrz
Wspólnoty, to instalacje stacjonarne są instalowane do
stałego użytkowania w określonych miejscach, jako
zestawy różnego rodzaju aparatury, a w stosownych
przypadkach, także innych urządzeń.Skład i przezna-
czenie takich instalacji w większości przypadków odpo-
wiadają szczególnym potrzebom ich użytkowników.
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-
Społecznego ( 1 ),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Trak-
tatu ( 2 ),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1)
Dyrektywa Rady 89/336/EWG z dnia 3 maja 1989 r. w
sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich
odnoszących się do kompatybilności elektromagne-
tycznej ( 3 ) została poddana przeglądowi w myśl inicja-
tywy znanej jako Uproszczone ustawodawstwo w
zakresie rynku wewnętrznego (Simpler Legislation for
the Internal Market - SLIM). Zarówno proces SLIM jak i
kolejne dogłębne konsultacje wykazały potrzebę uzupeł-
nienia, wzmocnienia i wyjaśnienia ram ustanowionych
dyrektywą 89/336/EWG.
(7)
Urządzenia radiowe i końcowe urządzenia telekomuni-
kacyjne nie powinny zostać objęte niniejszą dyrektywą,
ponieważ są one już objęte dyrektywą 1999/5/WE Parla-
mentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w
sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń tele-
komunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich
zgodności ( 4 ). Wymagania kompatybilności elektromag-
netycznej w obydwu dyrektywach osiągają ten sam
poziom ochrony.
(2)
Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za zapew-
nienie, by radiokomunikacja, w tym odbiór emisji radio-
wych i służba radiokomunikacyjna amatorska działająca
zgodnie z regulacjami Międzynarodowego Związku Tele-
komunikacyjnego, a także sieci telekomunikacyjne i sieci
energetyczne, jak również urządzenia do nich dołączane,
były chronione przed zaburzeniami elektromagnetycz-
nymi.
(8)
Statki powietrzne lub urządzenia, które mają być w nich
instalowane nie powinny zostać objęte niniejsza
dyrektywą, ponieważ są już one przedmiotem specjal-
nych reguł wspólnotowych lub międzynarodowych
dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej.
(9)
Niniejsza dyrektywa nie powinna obejmować urządzeń,
które są zzałożenia nieszkodliwe pod względem kompa-
tybilności elektromagnetycznej.
(3)
Przepisy Państw Członkowskich zapewniające ochronę
przed zaburzeniami elektromagnetycznymi powinny być
zharmonizowane w celu zagwarantowania swobodnego
przepływu aparatury elektrycznej i elektronicznej, bez
obniżania uzasadnionego poziomu ochrony istniejącego
wPaństwach Członkowskich.
(10)
Bezpieczeństwo urządzeń nie powinno być przed-
miotem niniejszej dyrektywy, ponieważ jest ono objęte
odrębnym
prawodawstwem
wspólnotowym
lub
krajowym.
(4)
Ochrona przed zaburzeniami elektromagnetycznymi
wymaga nałożenia obowiązków na różne podmioty
gospodarcze. Obowiązki te powinny być nakładane
uczciwie i skutecznie w celu osiągnięcia takiej ochrony.
(11)
W przypadkach gdy niniejsza dyrektywa wprowadza
regulacje dotyczące aparatury, dotyczą one aparatury
gotowej po raz pierwszy dostępnej w obrocie na rynku
wspólnotowym. Niektóre komponenty lub części
składowe powinny, na pewnych warunkach, być
uważane za aparaturę,jeżeli użytkownik końcowy ma
do nich dostęp.
( 1 ) Dz.U. C 220 z 16.9.2003, str. 13.
( 2 ) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 2004 r (dotych-
czas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady
z dnia 29 listopada 2004 r.
( 3 ) Dz.U. L 139 z 23.5.1989, str. 19. Dyrektywa ostatnio zmieniona
dyrektywą Rady 93/68/EWG (Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1).
( 4 ) Dz.U. L 91 z 7.4.1999, str. 10. Dyrektywa zmieniona rozporządze-
niem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
140345180.013.png 140345180.014.png 140345180.015.png 140345180.016.png
31.12.2004
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 390/25
(12)
Zasady, na których opiera się niniejsza dyrektywa są
określone w rezolucji Rady z dnia 7 maja 1985 r. w
sprawie nowego podejścia do harmonizacji i norm tech-
nicznych ( 1 ). Zgodnie z tym podejściem, przy projekto-
waniu i produkcji urządzeń stosuje się wymagania
zasadnicze w odniesieniu do kompatybilności elektro-
magnetycznej. Techniczne określenie tych wymagań
znajduje się w zharmonizowanych normach europej-
skich, które zostaną przyjęte przez różne europejskie
organy normalizacyjne, Europejski Komitet Normaliza-
cyjny (CEN), Europejski Komitet Normalizacyjny Elektro-
techniki (CENELEC) oraz Europejski Instytut Norm Tele-
komunikacyjnych (ETSI). CEN, CENELEC oraz ETSI są
uznawane za instytucje właściwe w dziedzinie objętej
niniejszą dyrektywą do przyjmowania zharmonizowa-
nych norm, które te organy sporządzają zgodnie z ogól-
nymi wytycznymi dotyczącymi współpracy między nimi
a Komisją, oraz zgodnie z procedurą określoną w dyrek-
tywie 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania
informacji w zakresie norm i przepisów technicznych
oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyj-
nego ( 2 ).
obrotu powinna nosić oznakowanie „CE” potwierdzające
zgodność z niniejszą dyrektywą. Pomimo że producent
jest odpowiedzialny za zapewnienie oceny zgodności
bez potrzeby angażowania niezależnego podmiotu
zajmującego się oceną zgodności, producenci powinni
mieć możliwość korzystania z usług takiego podmiotu.
(16)
Obowiązek zapewnienia oceny zgodności powinien się
wiązać z obowiązkiem producenta do przeprowadzenia
oceny kompatybilności elektromagnetycznej aparatury,
w oparciu o odpowiednie zjawiska, w celu określenia
czy spełnia ona wymagania ochronne zawarte w niniej-
szej dyrektywie.
(17)
W przypadku, gdy aparatura może występować w
różnych konfiguracjach, ocena kompatybilności elektro-
magnetycznej powinna potwierdzić, że aparatura spełnia
wymagania ochronne w konfiguracjach możliwych do
przewidzenia przez producenta, jako reprezentatywne
przykłady zwykłego używania zgodnie z przeznacze-
niem; w takim przypadku powinno być wystarczające
przeprowadzenie oceny na podstawie konfiguracji, która
może powodować największe zaburzenia oraz konfigu-
racji najbardziej podatnej na zaburzenia.
(13)
Normy zharmonizowane odzwierciedlają powszechny
stan techniki w zakresie kompatybilności elektromagne-
tycznej w Unii Europejskiej. W związku z tym w inte-
resie funkcjonowania rynku wewnętrznego leży opraco-
wanie norm kompatybilności elektromagnetycznej
urządzeń, zharmonizowanych na poziomie wspólno-
towym; w chwili gdy odesłanie do takiej normy zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
osiągnięcie zgodności z tą normą oznacza domniemanie,
że osiągnięto zgodność z odpowiednimi wymaganiami
zasadniczymi, chociaż należy zezwolić na inne środki
wykazujące taką zgodność. Zgodność ze zharmoni-
zowaną normą oznacza zgodność z jej przepisami i
wykazanie tej zgodności przy użyciu metod, które
norma zharmonizowana opisuje lub do których odsyła.
(18)
Instalacje stacjonarne, w tym duże maszyny i sieci, mogą
powodować zaburzenia elektromagnetyczne lub być
poddane oddziaływaniu takich zaburzeń.Między instala-
cjami stacjonarnymi a aparaturą możebyć zainstalo-
wany interfejs, a zaburzenia elektromagnetyczne wytwa-
rzane przez stałe instalacje mogą mieć wpływ na apara-
turę, i odwrotnie. Z punktu widzenia kompatybilności
elektromagnetycznej jest bez znaczenia czy zaburzenie
elektromagnetyczne jest wytwarzane przez aparaturę czy
instalację stacjonarną. Dlatego też instalacje stacjonarne i
aparatura powinny być objęte spójnym i szerokim
systemem wymagań zasadniczych. Należy umożliwić
stosowanie norm zharmonizowanych dotyczących insta-
lacji stacjonarnych w celu wykazania zgodności z wyma-
ganiami zasadniczymi, objętymi takimi normami.
(14)
Producenci urządzeń, które mają być dołączone do sieci
powinni te urządzenia konstruować w taki sposób, by
działanie tych sieci nie ulegało pogorszeniu w stopniu
niemożliwym do zaakceptowania, przy działaniu w
zwykłych warunkach użytkowania. Operatorzy sieci
powinni budować swoje sieci w taki sposób, by produ-
cenci urządzeń, które mogą być dołączone do sieci nie
byli narażeni na nadmierne obciążenia związane z zapo-
bieganiem występowaniu niemożliwego do zaakcepto-
wania pogorszenia jakości usług. Przy opracowywaniu
norm zharmonizowanych europejskie organizacje
normalizacyjne powinny w sposób odpowiedni uwzględ-
niać ten cel (w tym efekty kumulowania się odpowied-
nich typów zjawisk elektromagnetycznych).
(19)
Ze względu na szczególną charakterystykę instalacji
stacjonarnych nie muszą one nosić oznakowania „CE”
ani nie trzeba przedkładać dla nich deklaracji zgodności.
(20)
Nie jest celowe przeprowadzenie oceny zgodności apara-
tury wprowadzonej do obrotu i niedostępnej na rynku w
innej postaci w celu jej zainstalowania w danej instalacji
stacjonarnej, a przeprowadzenie oceny takiej aparatury
w oderwaniu od instalacji stacjonarnej, w której ma być
zainstalowana, jest niemożliwe. W związku z tym apara-
tura taka powinna zostać wyłączona z procedur oceny
zgodności zwykle stosowanych w odniesieniu do apara-
tury. Jednak nie można dopuścić, by taka aparatura
miaławpływ na zgodność instalacji stacjonarnej, w
której ma zostać zainstalowana. Jeżeli aparatura ma być
zainstalowana w więcej niż jednej identycznej instalacji
stacjonarnej, określenie cech kompatybilności elektro-
magnetycznej tych instalacji powinno wystarczyć,by
zapewnić wyłączenie z procedury oceny zgodności.
(15)
Wprowadzenie aparatury do obrotu lub oddanie jej do
użytku powinno być możliwe wyłącznie gdy zaintereso-
wani producenci stwierdzili, że taka aparatura została
zaprojektowana i wyprodukowana zgodnie z wymaga-
niami niniejszej dyrektywy. Aparatura wprowadzona do
( 1 ) Dz.U. C 136 z 4.6.1985, str. 1.
( 2 ) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona
Aktem Przystąpienia z 2003 r.
140345180.001.png 140345180.002.png 140345180.003.png 140345180.004.png
L 390/26
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
31.12.2004
(21)
Należy wprowadzić okres przejściowy, by producenci i
inne zainteresowane strony mogły dostosować się do
nowych przepisów.
c) urządzeń radiowych stosowanych przez radioamatorów w
rozumieniu przyjętym w regulacjach radiowych przyjętych
w ramach Konstytucji i Konwencji ITU ( 2 ), chyba że
urządzenie takie jest ogólnodostępne w obrocie. Zestawy
komponentów, które mają być montowane przez radioama-
torów oraz urządzenia ogólnodostępne w obrocie, zmodyfi-
kowane przez radioamatorów dla ich własnych potrzeb nie
są uznawane za urządzenia ogólnodostępne w obrocie.
3. Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do urządzeń,
których charakterystyka właściwości fizycznych jest nastę-
pująca:
a) nie są one zdolne do wytwarzania lub przyczyniania się do
emisji elektromagnetycznych, które wykraczają poza
poziom pozwalający urządzeniom radiowymi telekomunika-
cyjnym oraz innym urządzeniom na działanie zgodnie z ich
przeznaczeniem; i
b) będą one działać bez niemożliwego do zaakceptowania
pogorszenia jakości pod wpływem zaburzeń elektromagne-
tycznych występujących zwykle podczas wykorzystywania
ich zgodnie z przeznaczeniem.
4. W przypadku gdy, w stosunku do urządzeń, o których
mowa w ust. 1, wymagania zasadnicze określone w załączniku
Isą wcałości lub części określone bardziej szczegółowo w
innych dyrektywach Wspólnoty, niniejsza dyrektywa nie ma
zastosowania, lub przestaje mieć zastosowanie do tych
urządzeń pod względem takich wymagań od dnia wprowa-
dzenia w życie tych dyrektyw.
5. Niniejsza dyrektywa nie ma wpływu na stosowanie
prawodawstwa wspólnotowego lub krajowego regulującego
bezpieczeństwo urządzeń.
(22)
W związku z tym, że cele niniejszej dyrektywy, a miano-
wicie zapewnienie funkcjonowania rynku wewnętrznego
poprzez wprowadzenie wymogu osiągania odpowied-
niego poziomu kompatybilności elektromagnetycznej
nie mogą być w sposób wystarczający osiągnięte na
poziomie Państw Członkowskich, i dlatego, biorąc pod
uwagę ich skalę i skutki, mogą być one lepiej osiągnięte
na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć
środki, zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art.
5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności
określoną w tym artykule, niniejsza dyrektywa nie
wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego
celu.
(23)
Dlatego uchyla się dyrektywę 89/336/EWG,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 2
Definicje
1. Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące
definicje:
a) „urządzenie” oznacza jakąkolwiek aparaturę lub stacjonarną
instalację;
b) „aparatura” oznacza każde gotowe urządzenie lub ich
kombinacje ogólnodostępne na rynku jako pojedyncze
jednostki funkcjonalne przeznaczone dla użytkownika
końcowego i które mogą wytwarzać zaburzenia elektromag-
netyczne, lub na których działanie takie zaburzenia mogą
mieć wpływ;
c) „ instalacja stacjonarna” oznacza szczególną kombinację
kilku rodzajów aparatury oraz, w stosownych przypadkach,
innych urządzeń, które są montowane, instalowane i
których przeznaczeniem jest stałeużytkowanie w z góry
określonym miejscu;
d) „kompatybilność elektromagnetyczna” oznacza zdolność
urządzenia do zadowalającego działania w środowisku elek-
tromagnetycznym bez powodowania nadmiernych zaburzeń
elektromagnetycznych w stosunku do innych urządzeniach
działających w tym środowisku;
e) „zaburzenie elektromagnetyczne” oznacza jakiekolwiek
zjawisko elektromagnetyczne, które może pogorszyć
działanie urządzenia. Zaburzeniem elektromagnetycznym
możebyć szum elektromagnetyczny, niepożądany sygnał
lub nawet zmiana w samym ośrodku propagacji;
Artykuł 1
Przedmiot i zakres stosowania
1. Niniejsza dyrektywa reguluje kompatybilność elektromag-
netyczną urządzeń. Ma na celu zapewnienie funkcjonowania
rynku wewnętrznego poprzez wprowadzenie wymogu, by
urządzenia osiągały odpowiedni poziom kompatybilności elek-
tromagnetycznej. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do
urządzeń, o których mowa w art. 2.
2.
Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do:
a) urządzeń objętych dyrektywą 1999/5/WE;
b) produktów lotniczych, części i wyposażenia określonych w
rozporządzeniu (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europej-
skiego i Rady z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych
zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europej-
skiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego ( 1 );
( 1 ) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione
rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1701/2003 (Dz.U. L 243 z
27.9.2003, str. 5).
( 2 ) Konstytucja i Konwencja Międzynarodowego Związku Telekomuni-
kacyjnego przyjęta przez Konferencję Dodatkowych Pełnomoc-
ników (Genewa 1992) zmienione przez Konferencję Pełnomoc-
ników (Kioto 1994).
140345180.005.png 140345180.006.png 140345180.007.png 140345180.008.png
31.12.2004
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 390/27
f) „odporność” oznacza zdolność urządzenia do działania
zgodnie z przeznaczeniem bez pogorszenia jakości w przy-
padku wystąpienia zaburzenia elektromagnetycznego;
3. Państwa Członkowskie nie stwarzajążadnych przeszkód,
co do wystawiania lub demonstrowania podczas targów,
wystaw lub podobnych wydarzeń, urządzeń, które nie są
zgodne z niniejszą dyrektywą, pod warunkiem żew
widocznym miejscu umieszczono informację o zakazie wpro-
wadzania do obrotu lub oddania do użytku do momentu gdy
będą one zgodne z niniejszą dyrektywą. Dane urządzenie
można zademonstrować jedynie wtedy, gdy podjęto odpo-
wiednie środki w celu uniknięcia zaburzeń elektromagnetycz-
nych.
g) „cele bezpieczeństwa” oznaczają cele ochronne życia ludzi
lub ochrony własności;
h) „środowisko elektromagnetyczne” oznacza wszelkie zjawiska
elektromagnetyczne możliwe do zaobserwowania w danym
miejscu.
2. Do celów niniejszej dyrektywy następujące produkty są
uważane za aparaturę w rozumieniu ust. 1 lit. b):
a) „komponenty” lub „podzespoły”, które mają być zamonto-
wane w aparaturze przez użytkownika końcowego i które
mogą wytwarzać zaburzenia elektromagnetyczne, lub na
których działanie, takie zaburzenia mogą mieć wpływ;
Artykuł 5
Wymagania zasadnicze
Urządzenia, o których mowa w art. 1 spełniają wymagania
zasadnicze określone w załączniku I.
b) „instalacje ruchome” określone jako połączenie kilku
aparatur, a i w stosownych przypadkach, innych urządzeń
przeznaczonych do przenoszenia i użytkowania w wielu
miejscach.
Artykuł 6
Artykuł 3
Normy zharmonizowane
Wprowadzanie do obrotu lub oddanie do użytku
1. „Norma zharmonizowana” oznacza specyfikację tech-
niczną przyjętą przez uznany europejski organ normalizacyjny
działający na zasadzie mandatu udzielonego przez Komisję
zgodnie z procedurami ustanowionymi w dyrektywie
98/34/WE w celu ustanowienia wymogu europejskiego. Zgod-
ność z „normą zharmonizowaną” jest nieobowiązkowa.
Państwa Członkowskie podejmują wszelkie odpowiednie środki
w celu zapewnienia, by urządzenia były wprowadzane do
obrotu lub oddawane do użytku wyłącznie, gdy spełniają
wymagania niniejszej dyrektywy, jeżeli są odpowiednio zainsta-
lowane,
konserwowane
i
użytkowane
zgodnie
z przeznaczeniem.
2. Zgodność urządzeń z odpowiednimi normami zharmoni-
zowanymi, do których odesłania zostały opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej , pozwala Państwom
Członkowskim domniemywać, że została osiągnięta zgodność
z wymaganiami zasadniczymi określonymi z załączniku I, do
których odnoszą się takie normy. Domniemanie zgodności jest
ograniczone do zakresu normy lub norm zharmonizowanych
stosowanych i odpowiednich wymagań zasadniczych, objętych
taką normą lub normami zharmonizowanymi.
Artykuł 4
Swobodny przepływ urządzeń
1. Państwa Członkowskie na swoim terytorium nie utrud-
niają, z przyczyn związanych z kompatybilnością elektromag-
netyczną, wprowadzania do obrotu lub oddawania do użytku
urządzeń zgodnych z niniejszą dyrektywą.
3. W przypadku, gdy Państwo Członkowskie lub Komisja
uzna, że norma zharmonizowana nie zapewnia w wystar-
czającym stopniu spełnienia wymagań zasadniczych, o których
mowa w załączniku I, przekazuje tą sprawę do Stałego Komi-
tetu utworzonego na mocy dyrektywy 98/34/WE (zwanego
dalej
2. Wymagania niniejszej dyrektywy nie stanowią przeszkody
dla zastosowania przez Państwa Członkowskie następujących
środków specjalnych dotyczących oddawania do użytku lub
użytkowania urządzeń:
„Komitetem”),
wraz
z
uzasadnieniem.
Komitet
bezzwłocznie wyraża opinię.
a) środków podejmowanych w celu rozwiązania istniejącego
lub przewidywanego problemu dotyczącego kompatybil-
ności elektromagnetycznej w określonym miejscu;
4. Po otrzymaniu opinii Komitetu, Komisja podejmuje jedną
z następujących decyzji co do odesłań do danej normy zharmo-
nizowanej:
b) środków podejmowanych ze względów bezpieczeństwa w
celu ochrony publicznej sieci telekomunikacyjnej lub stacji
odbiorczych lub nadawczych użytkowanych w celach
zapewnienia bezpieczeństwa w wyraźnie określonym spek-
trum sytuacji.
a) aby ich nie publikować;
b) aby dokonać publikacji z zastrzeżeniami;
c) aby zachować odesłanie w Dzienniku Urzędowym Unii Euro-
pejskiej ;
Bez uszczerbku dla dyrektywy 98/34/WE, Państwa Członkow-
skie notyfikują te środki Komisji i pozostałym Państwom
Członkowskim.
d) aby wycofać odesłanie zawarte w D zienniku Urzędowym Unii
Europejskiej .
Specjalne środki, które zostały zatwierdzone, zostają opubliko-
wane przez Komisję w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej .
Komisja niezwłocznie informuje Państwa Członkowskie o
swojej decyzji.
140345180.009.png 140345180.010.png
L 390/28
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
31.12.2004
ROZDZIAŁ II
instalacji, konserwacji i użytkowania aparatury w celu zapew-
nienia, by w momencie oddania do użytku, aparatura spełniała
wymagania w zakresie ochrony,o których mowa w załączniku I
pkt 1.
APARATURA
Artykuł 7
4. Do aparatury, w przypadku której nie zapewniono zgod-
ności z wymaganiami w zakresie ochrony na obszarach miesz-
kalnych, dołącza się wyraźne wskazanie ograniczenia użytko-
wania, a w stosownych przypadkach umieszcza się je takżena
opakowaniu.
Procedura oceny zgodności aparatury
Zgodność aparatury z wymaganiami zasadniczymi określonymi
wzałączniku I wykazuje się przy zastosowaniu procedury
opisanej w załączniku II (wewnętrzna kontrola produkcji).
Jednakże, do producenta lub jego upoważnionego przedstawi-
ciela na terytorium Wspólnoty należy decyzja o możliwości
zastosowania również procedury opisanej w załączniku III.
5. Informacje niezbędne do umożliwienia użytkowania
aparatury zgodne z przeznaczeniem umieszcza się wzałączanej
do niej instrukcji obsługi.
Artykuł 8
Artykuł 10
Oznakowanie „CE”
Środki bezpieczeństwa
1. Na aparaturze, której zgodność z niniejszą dyrektywą
została ustalona przy zastosowaniu procedury określonej w art.
7, umieszcza się potwierdzające ten fakt oznakowanie „CE”.
Umieszczenie oznakowania „CE” należy do obowiązków produ-
centa lub jego upoważnionego przedstawiciela na terenie
Wspólnoty. Oznakowanie „CE” umieszcza się zgodnie z
załącznikiem V.
1. W przypadku, gdy Państwo Członkowskie stwierdzi, że
aparatura nosząca oznakowanie „CE” nie spełnia wymagań
określonych w niniejszej dyrektywie, podejmuje ono wszelkie
stosowne środki w celu wycofania aparatury z obrotu oraz
zakazania wprowadzania jej do obrotu lub oddania do użytku,
a także ograniczenia jej swobodnego przepływu.
2. Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w
celu zakazania umieszczania na aparaturze, jej opakowaniu,
lub instrukcjach obsługi znaków, które mogą wprowadzić w
błąd strony trzecie ze względu na ich znaczenie lub formę
graficzną oznakowania „CE”.
2. Zainteresowane Państwo Członkowskie niezwłocznie
powiadamia Komisję i inne Państwa Członkowskie o podjęciu
wszelkich takich środków, wraz z podaniem przyczyn swej
decyzji oraz, w szczególności, informacji, czy brak zgodności
jest spowodowany:
3. Wszelkie inne znaki mogą być umieszczane na apara-
turze, jej opakowaniu lub instrukcjach obsługi, pod warunkiem
że nie zmniejszają one widoczności ani czytelności oznako-
wania „CE”.
a) niespełnieniem wymagań zasadniczych określonych w
załączniku I, jeżeli aparatura nie spełnia norm zharmonizo-
wanych, o których mowa w art. 6;
4. Bez uszczerbku dla art. 10, jeśli właściwe władze ustalą,
że oznakowanie „CE” zostało umieszczone w sposób nieodpo-
wiedni, producent lub jego upoważniony przedstawiciel na
terenie Wspólnoty zapewnia, by aparatura spełniała przepisy
dotyczące oznakowania „CE” na warunkach ustalonych przez
zainteresowane Państwo Członkowskie.
b) niewłaściwym stosowaniem norm zharmonizowanych, o
których mowa w art. 6;
c) brakach w normach zharmonizowanych, o których mowa
w art. 6.
Artykuł 9
3. Komisja przeprowadza bezzwłocznie konsultacje z zainte-
resowanymi stronami, po czym informuje Państwa Członkow-
skie o tym, czy uważa, że dany środek jest uzasadniony.
Inne znaki oraz informacja
4. W przypadku gdy środek, o którym mowa w ust. 1
związany jest z brakami w normach zharmonizowanych,
Komisja, po konsultacji ze stronami, jeżeli zainteresowane
Państwo Członkowskie zamierza utrzymać dany środek, prze-
kazuje sprawę do Komitetu i wszczyna procedurę, o której
mowa w art. 6 ust. 3 i 4.
1. Dla każdej aparatury podaje się rodzaj, partię, numer
seryjny lub wszelkie inne informacje pozwalające na jej identy-
fikację.
2. Do każdej aparatury dołącza się nazwę i adres producenta
oraz, jeśli nie ma on siedziby na terenie Wspólnoty, imię i
nazwisko oraz adres jego upoważnionego przedstawiciela lub
osoby mającej na terenie Wspólnoty, odpowiedzialnej za wpro-
wadzenie danej aparatury do obrotu we Wspólnocie.
5. W przypadku, gdy aparatura niespełniająca wymagań
została poddana procedurze oceny zgodności, o której mowa
wzałączniku III, zainteresowane Państwo Członkowskie podej-
muje stosowne działania względem autora oświadczenia, o
którym mowa w załączniku III pkt 3 i odpowiednio informuje
o tym fakcie Komisję i pozostałePaństwa Członkowskie.
3. Producent dostarcza informacje w sprawie wszelkich
środków ostrożności jakie należy podjąć podczas montowania,
140345180.011.png 140345180.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin