Przestrzeganie prawa i bhp w supermarketach w 2006.pdf

(134 KB) Pobierz
Microsoft Word - Przestrzeganie przepisów prawa pracy w hipermarketach_05.doc
PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY
GŁÓWNY INSPEKTORAT PRACY
PRZESTRZEGANIE PRZEPISÓW PRAWA PRACY W TYM
BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY W SUPER- I
HIPERMARKETACH
Warszawa, 2006 r.
Kontrole przestrzegania przepisów prawa pracy w supermarketach i
hipermarketach Państwowa Inspekcja Pracy prowadzi od 1999 r. Działalność
kontrolna od początku prowadzona jest w formie kontroli kompleksowych,
obejmujących zakresem przedmiotowym jak najszerszy obszar zagadnień prawa
pracy, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy. Początkowo, w latach 1999-2000,
kontrole miały charakter rozpoznawczy, zaś w latach 2001 – 2003 podjęto akcję
systematycznych, zwieńczonych rekontrolami, działań pozwalających na ocenę
stopnia i obszarów zmian stanu przestrzegania przepisów w tych samych
placówkach w dłuższym okresie czasu. Celem objęcia nadzorem jak największej
liczby placówek, w 2004 r. skontrolowano przede wszystkim supermarkety nie
kontrolowane w latach ubiegłych , natomiast w 2006 r. prowadzone są także
rekontrole placówek skontrolowanych w latach 2004 – 2005, w których ujawniono
szczególnie rażące nieprawidłowości.
Zakres tematyczny kontroli, przeprowadzonych w poszczególnych latach i
prowadzonych w roku bieżącym, pokrywał się, choć w niektórych aspektach został
zmodyfikowany ze względu na zmiany przepisów Kodeksu pracy. Dodatkowo,
począwszy od 2004 r., problematyka kontroli z zakresu technicznego
bezpieczeństwa pracy została uszczegółowiona, celem uzyskania pełniejszej
informacji o rodzajach największych zagrożeń i naruszeń.
Zakres kontroli obejmuje przestrzeganie przepisów prawa pracy dotyczących
nawiązywania i rozwiązywania umów o pracę, czasu pracy, urlopów
wypoczynkowych, wynagrodzeń i innych świadczeń ze stosunku pracy, ochrony
pracy kobiet i młodocianych. Ponadto kontroli podlegają zagadnienia bezpieczeństwa
i higieny pracy, dotyczące m.in.: obiektów i pomieszczeń pracy, zaplecza
higienicznosanitarnego, organizacji pracy, maszyn, prac transportowych,
magazynowania i składowania towarów.
Oprócz kontroli określonych w programie działania Państwowej Inspekcji
Pracy na poszczególne lata, w 2004 r. inspektorzy pracy w ramach bieżącej
działalności kontrolnej przeprowadzili skomasowane kontrole sklepów należących do
sieci LIDL i BIEDRONKA (sklepy dyskontowe), zaś w 2005 r. – należących do sieci
KAUFLAND, oraz rozpatrywali skargi pracowników placówek
1
wielkopowierzchniowych. Obecnie na wniosek Prokuratury Okręgowej w Gliwicach
prowadzone są kontrole wszystkich sklepów należących do sieci BIEDRONKA,
powstałych przed dniem 1 stycznia 2005 r.
KONTROLE PRZEPROWADZONE W 2005 R.
Liczba skontrolowanych placówek w roku 2005 (w porównaniu do lat 2003 – 2004)
przedstawia się następująco:
2005 2004 2003
liczba skontrolowanych
placówek
52 66 139
liczba pracowników 12.119 10.705 35.765
w tym:
kobiet 7.556 6.861 22.235
młodocianych 1 44 342
W roku 2005 inspektorzy pracy przeprowadzili kontrole w super- i
hipermarketach, należących do 25 sieci handlowych m.in.: REAL, AUCHAN, GEANT,
CARREFOUR, TESCO, CASTORAMA, MAKRO CASH AND CARRY , LEROY
MERLIN.
Do najczęściej stwierdzanych nieprawidłowości z zakresu prawnej ochrony
pracy należało nieudzielanie zaległych urlopów wypoczynkowych, co stwierdzono aż
w 54 % placówek. Podobnie jak w latach ubiegłych dużą grupę (choć nieco mniejszą
niż w 2004 r.) nieprawidłowości stanowiły naruszenia przepisów o czasie pracy (np.
nieprawidłowe prowadzenie ewidencji czasu pracy – 50%, nieudzielanie należnego
odpoczynku – 42%, nieprzestrzeganie przepisów o pięciodniowym tygodniu pracy –
27%) oraz wypłacie należnych pracownikom świadczeń, w szczególności w zakresie
wypłaty wynagrodzenia za godziny nadliczbowe (44% jednostek). Kwota świadczeń
należnych pracownikom, a niewypłaconych przez placówki wielkopowierzchniowe,
przekracza nieco 66 tys. zł (i jest niższa o 170 tys. zł od kwoty świadczeń
niewypłaconych w 2004 r.).
W 29% placówek stwierdzono nieprawidłowe zapisy w umowach o pracę, w
25% - w świadectwach pracy. Dużym problemem nadal było nieprawidłowe
2
53913418.003.png 53913418.004.png
opracowanie zakładowych źródeł prawa pracy: regulaminów pracy (42%) oraz
regulaminów zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (17%).
W zakresie technicznego bezpieczeństwa pracy, podobnie jak w 2004 r.,
najczęściej ujawniane nieprawidłowości dotyczyły: organizacji i wyposażenia
pomieszczeń higienicznosanitarnych (62% kontrolowanych placówek),
niewłaściwego składowania towarów (45%), ładu i porządku w ciągach
komunikacyjnych (61%). Wiele nieprawidłowości dotyczyło organizacji stanowisk
pracy, a także wyposażenia pracowników w odzież i obuwie robocze oraz w środki
ochrony indywidualnej (ponad 35%). Magazynowanie towarów w niewłaściwym
miejscu (stwierdzone w 38% kontrolowanych placówek) było główną przyczyną
blokowania dostępu do wyjść awaryjnych (23%), co w przypadku pojawienia się
zagrożenia utrudniałoby pracownikom i innym osobom natychmiastową ewakuację.
Mimo, że kontrolowani pracodawcy użytkowali z reguły obiekty nowo
zbudowane, inspektorzy pracy stwierdzili w 29% placówek niewłaściwy stan
techniczny obiektów i pomieszczeń pracy (ubytki nawierzchni podłóg, zniszczone
odbojnice ramp itp.), a miejsca niebezpieczne w 36% placówek nie były właściwie
zabezpieczone i oznakowane. Niewielką poprawę - w stosunku do wyników kontroli z
2004 r. - odnotowano w zakresie oświetlenia stanowisk pracy światłem dziennym. W
7 supermarketach (z ogólnej liczby 33, w których wystąpił problem braku dostępu
światła dziennego do stanowisk pracy) na 41 stanowiskach stałej pracy stwierdzono
przypadki braku dostępu światła dziennego bez posiadania zgody wojewódzkiego
inspektora sanitarnego na oświetlenie stanowisk pracy wyłącznie światłem
sztucznym.
35% pracodawców nie dokonało oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach
pracy, a 24% nie prowadziło konsultacji z pracownikami w sprawach związanych z
problematyką bhp.
W co trzecim supermarkecie inspektorzy pracy wykryli przypadki:
- dopuszczenia do pracy pracowników nieposiadających uprawnień
kwalifikacyjnych (głównie do prowadzenia wózków z napędem silnikowym),
- nieprzeszkolenia pracowników w dziedzinie bhp.
3
Inspektorzy pracy ujawnili 23 przypadki rażącego naruszenia przepisów
powodującego bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia pracowników. Wstrzymali
więc prace w celu zapobieżenia wypadkom przy pracy. Naruszenia przepisów
polegały głównie na niedostosowaniu środków transportu do wykonywanych prac,
np. pracownicy zdejmowali towary z górnych półek regału w magazynie (praca na
wysokości) stojąc na palecie uniesionej przy pomocy wózka podnośnikowego.
Szczegółowe zestawienie wyników kontroli zawierają załączniki nr 1 i 2.
Środki prawne skierowane do pracodawców w wyniku kontroli
Nazwa środka
Liczba środków prawnych
wydanych wykonanych
Wnioski zawarte w
729 619 (85%)
wystąpieniach
Decyzje nakazowe 1097 933 (85%)
- w tym
płacowe
16
16
na kwotę zł. 20176,41 20176,41
Niezależnie od zastosowanych środków prawnych, w przypadku stwierdzenia
nieprawidłowości leżących w kompetencjach innych organów, inspektorzy pracy
kierowali stosowne powiadomienia:
prokuratury
inspekcji
sanitarnej
Urzędu Dozoru
Technicznego
organów nadzoru
budowlanego
Państwowej
Straży Pożarnej
1 (przestępstwo z
art. 271 § 1 Kk)
1
4
3
1
4
53913418.005.png 53913418.006.png 53913418.001.png 53913418.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin