Stres traumatyczny związany z pracą(1).pdf

(503 KB) Pobierz
praca_7-8
BEZPIECZEÑSTWO PRACY 11/2002
doc. dr hab. BOHDAN DUDEK
Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera
Stres traumatyczny zwi¹zany z prac¹
skutki, czynniki ryzyka, zapobieganie
pracy mo¿na dowiadczyæ
dwóch rodzajów stresu: chro-
nicznego i traumatycznego.
Pierwszy rodzaj stresu wywo³any jest
codziennymi lub czêsto powtarzaj¹cymi
siê trudnociami, k³opotami, dolegliwo-
ciami, których w pracy jest zwykle bar-
dzo du¿o i które wywo³uj¹ stan napiêcia
w organizmie nie powoduj¹cy po jedno-
razowym wyst¹pieniu, wyranych nega-
tywnych skutków zdrowotnych. Drugi
rodzaj stresu wywo³any jest zdarzeniami
traumatycznymi.
Zdarzenie traumatyczne jest nagle pojawia-
j¹c¹ siê sytuacj¹ wywo³uj¹c¹ przera¿enie i po-
czucie paniki wród osób uczestnicz¹cych
w tej sytuacji. Czasami ju¿ po jednorazowym
dowiadczeniu takiego zdarzenia wystêpuj¹
u uczestników g³êbokie zaburzenia psychicz-
ne i zak³ócenia w codziennym zachowaniu.
Do zdarzeñ traumatycznych mo¿na
zaliczyæ takie sytuacje, jak katastrofy spo-
wodowane przez si³y natury lub cz³owie-
ka oraz ró¿ne sytuacje zwi¹zane z prze-
moc¹, jak¹ ludzie stosuj¹ wobec siebie.
Zdarzeñ traumatycznych ludzie doznaj¹
nie tylko w ¿yciu prywatnym, ale rów-
nie¿ w zawodowym. Miejsce pracy nale-
¿y do rodowiska, w którym wystêpuje
zwiêkszone ryzyko zajcia zdarzenia trau-
matycznego. S¹ zawody, w których nara-
¿enie na zdarzenie traumatyczne jest wpi-
sane w rolê zawodow¹. Dotyczy to np.
zawodu policjanta, stra¿aka, pracowni-
ków pogotowia ratunkowego oraz cz³on-
ków innych zespo³ów ratowniczych. Po-
toczna wiedza o pracy w tych zawodach
zawiera wystarczaj¹co wiele przyk³adów
sytuacji, w których dochodzi do zagro¿e-
nia ¿ycia lub zdrowia pracowników. S¹
równie¿ przedsiêbiorstwa, w których
z powodu wysokiego prawdopodobieñ-
stwa wyst¹pienia katastrofy z du¿¹ liczb¹
ofiar (w przemyle chemicznym, w za-
k³adach produkuj¹cych materia³y wybu-
chowe itp.) mo¿na oczekiwaæ du¿ej licz-
by osób dowiadczaj¹cych traumy. Po-
nadto, w miejscu pracy mog¹ sporadycz-
nie, w sposób losowy, wystêpowaæ takie
zdarzenia traumatyczne, jak napady ra-
bunkowe ze miertelnymi ofiarami (ban-
ki), samobójstwa, czyny szaleñców itp.
Takie zdarzenia, choæ wystêpuj¹ce stosun-
kowo rzadko, mog¹ oddzia³ywaæ trauma-
tycznie na du¿e grupy pracowników.
Kierownicy, lekarze s³u¿by medycyny
pracy, inspektorzy bhp, mimo braku wy-
kszta³cenia w dziedzinie psychiatrii, po-
winni byæ przygotowani do racjonalnego
dzia³ania w warunkach zdarzenia trauma-
tycznego i przygotowaæ swoj¹ instytucjê
do skutecznego radzenia sobie z takimi
zdarzeniami oraz zapobiegania rozwojo-
wi u pracowników zaburzeñ, które mog¹
mieæ miejsce po stresie traumatycznym.
Zdarzenia traumatyczne nie nale¿¹ do
rzadkich zjawisk. Badania wykonane na
reprezentatywnej próbie spo³eczeñstwa
amerykañskiego wykaza³y, ¿e 61% mê¿-
czyzn i 51% kobiet by³o, w ci¹gu swojego
¿ycia, nara¿onych na zdarzenie trauma-
tyczne [1]. S¹ grupy zawodowe, w których
czêstoæ nara¿enia mo¿e byæ wy¿sza [2].
W badaniach polskich stra¿aków stwier-
dzono, ¿e 86% funkcjonariuszy prze¿y³o
zdarzenie traumatyczne przynajmniej je-
den raz w ci¹gu s³u¿by [3].
Jakie skutki mo¿e spowodowaæ
dowiadczenie zdarzenia
traumatycznego?
Osoby uczestnicz¹ce w zdarzeniu trau-
matycznym prze¿ywaj¹ bardzo silny
wstrz¹s emocjonalny, którego nastêp-
stwem jest zespó³ takich reakcji, jak:
natrêtne nawracanie obrazów i przy-
krych doznañ zwi¹zanych ze zdarzeniem
silna sk³onnoæ do unikania myli,
uczuæ, miejsc, przypominaj¹cych zdarze-
nie
Je¿eli wymienione symptomy utrzymuj¹ siê
krótko po zdarzeniu i po kilku dniach os³abn¹
b¹d zanikn¹, uznaje siê je za naturaln¹ reak-
cjê cz³owieka na nienaturaln¹, ekstremaln¹ sy-
tuacjê. Je¿eli te symptomy utrzymuj¹ siê przez
d³u¿szy czas, do 1 miesi¹ca, i wystêpuj¹ doæ
czêsto z du¿ym nasileniem, wówczas rozpo-
znaje siê u takiej osoby ostre zaburzenie po-
traumatyczne. Je¿eli taki stan utrzymuje siê
powy¿ej 1 miesi¹ca i do tego daj¹ siê zauwa-
¿yæ u cierpi¹cej osoby zaburzenia w funkcjo-
nowaniu na terenie rodzinnym lub zawodo-
wym, wówczas stawia siê diagnozê zabu-
rzenia po stresie traumatycznym (posttrauma-
tic stress disorder PTSD) [4].
PTSD rzadko wystêpuje samodzielnie.
Zwykle wspó³wystêpuj¹ z nim inne za-
burzenia psychiczne, jak: depresje, krót-
kotrwa³e psychozy reaktywne, fobie,
uogólnione zaburzenia lêkowe, tendencje
samobójcze, antyspo³eczne zaburzenia
osobowoci, alkoholizm i narkomania [5].
2
utrzymywanie siê objawów zwiêk-
szonego pobudzenia, których nie by³o
przed traum¹.
7694150.002.png 7694150.003.png
BEZPIECZEÑSTWO PRACY 11/2002
Jakie czynniki zwiêkszaj¹
prawdopodobieñstwo rozwoju
PTSD?
Nie ka¿de uczestnictwo w zdarzeniu
traumatycznym koñczy siê rozwojem
PTSD. Wyniki badañ wskazuj¹, ¿e na
zaburzenie po stresie traumatycznym cier-
pi od 5 do 58% uczestników [6].
Prawdopodobieñstwo rozwoju PTSD
zale¿y od wielu czynników. Ich ustalenie
jest wa¿ne z dwóch powodów:
umo¿liwi rozpoznanie osób o zwiêk-
szonym ryzyku rozwoju PTSD, co mo¿e
byæ wykorzystane w organizowaniu dzia-
³alnoci profilaktycznej
na podstawie modelu czynników ry-
zyka mo¿na formu³owaæ hipotezy doty-
cz¹ce mechanizmu powstawania PTSD,
a nastêpnie mo¿na przyst¹piæ do ich we-
ryfikacji, dziêki czemu uzyskuje siê pe³-
niejsz¹ wiedzê o rozwoju PTSD.
O tym, czy dojdzie do powstania PTSD
decyduje splot czynników, które wyst¹-
pi³y w trzech okresach [7]:
okres przedtraumatyczny obej-
muje dwie grupy czynników: po pierwsze,
cechy, które ukszta³towa³y siê u jednostki
zanim znalaz³a siê ona w traumatycznej
sytuacji i które predysponuj¹ j¹ do specy-
ficznego reagowania i oceniania zjawisk
zachodz¹cych w jej otoczeniu; po drugie,
stan, w jakim jednostka znajdowa³a siê
zanim zaczê³a dowiadczaæ traumy
okres traumy czas, w którym trwa
zdarzenie traumatyczne i w sposób ci¹-
g³y oddzia³uje na jednostkê; o sile i ro-
dzaju doznañ jednostki w tym czasie de-
cyduje charakter zdarzenia traumatyczne-
go, jego fizyczne parametry i psycholo-
giczne znaczenie; w zasadzie, o funkcji
zdarzenia w rozwoju PTSD decyduje nie
tyle jego obiektywna charakterystyka, co
jego subiektywny odbiór, reprezentacje
poznawcze zdarzenia, jakie powstaj¹
w umyle jednostki
okres potraumatyczny zaczyna
siê w momencie, kiedy zdarzenie trauma-
tyczne przesta³o realnie istnieæ, choæ ist-
nieje w umyle, w wiadomoci jednost-
ki. Jest to okres, w którym zachodz¹ na-
przemiennie natrêtne wspomnienia trau-
my i próby ich unikania. Jednostka pró-
buje przetworzyæ informacje, których ró-
d³em jest zdarzenie traumatyczne oraz
zasymilowaæ i zakomodowaæ je z posia-
danymi strukturami poznawczymi. O si-
le emocji dowiadczanej w tej fazie de-
cyduj¹: cechy jednostki; poziom emocji
w trakcie traumy; strategie zaradcze, któ-
re mog¹ byæ skierowane na obni¿anie
emocji lub na rozwi¹zanie zadania; kon-
tekst spo³eczny, w jakim funkcjonuje jed-
nostka.
Czy mo¿na zapobiegaæ rozwojowi
zaburzenia po stresie traumatycznym?
Poniewa¿ nie mo¿na przewidzieæ, kie-
dy wyst¹pi zdarzenie traumatyczne, insty-
tucje w których jest ono prawdopodobne
powinny byæ przygotowane do urucho-
mienia procedur zapobiegawczych zanim
zdarzenie wyst¹pi. W literaturze przed-
miotu mo¿na znaleæ opis dwóch proce-
dur zapobiegaj¹cych rozwojowi PTSD, s¹
to: debriefing i model gotowoci kry-
zysowej.
Pierwsz¹ procedurê powinno siê sto-
sowaæ w instytucjach, w których praw-
dopodobieñstwo zajcia zdarzenia trau-
matycznego jest bardzo wysokie (np.
w takich s³u¿bach ratowniczych, jak stra¿
po¿arna, policja), natomiast drug¹
w tych organizacjach, w których prawdo-
podobieñstwo zdarzenia jest niskie (np.
w bankach, w przedsiêbiorstwach zajmu-
j¹cych siê produkcj¹ materia³ów wybu-
chowych).
Debriefing jest spotkaniem zorganizo-
wanym wed³ug okrelonych zasad, w któ-
rym wiod¹c¹ rolê pe³ni psycholog wraz
z dwoma, trzema wolontariuszami.
W spotkaniu uczestnicz¹ osoby, które do-
wiadczy³y zdarzenia traumatycznego
i podczas tego spotkania uzyskuj¹ mo¿li-
woæ odtworzenia swoich reakcji, emo-
cji, myli i obrazów zwi¹zanych ze zda-
rzeniem. Dziêki temu mog¹ odreagowaæ
swoje lêki i napiêcia oraz przekonaæ siê,
¿e ich reakcje nie s¹ czym dziwnym
i nadzwyczajnym, ale doæ powszechnym
sposobem odbioru i zachowania siê
w zdarzeniu traumatycznym. Spotkanie
stwarza sposobnoæ do przetworzenia
i asymilacji informacji zwi¹zanych
z traum¹, co uznaje siê za podstawowy
proces u³atwiaj¹cy wychodzenie z trau-
my [8].
Zespó³, którego zadaniem ma byæ pro-
wadzenie debriefingu nie mo¿e byæ or-
ganizowany, dopiero wówczas, gdy jest
potrzebny. Powinien byæ wy³aniany
z wiêkszego 20-40-osobowego zespo-
³u, który jest aktywny ca³y czas i zajmuje
siê propagowaniem wiedzy o stresie i spo-
sobach jego zwalczania. Celami zespo³u
debriefingowego s¹:
przygotowanie personelu s³u¿b ra-
towniczych do radzenia sobie ze stresem
zwi¹zanym z prac¹
udzielenie pomocy tym osobom,
u których wyst¹pi³y negatywne skutki
spowodowane uczestnictwem w zdarze-
niu traumatycznym.
Bior¹c pod uwagê sk³ad osobowy ze-
spo³u i koniecznoæ zorganizowania od-
powiedniego szkolenia cz³onków oraz
logistycznego zabezpieczenia jego funk-
cjonowania, utrzymywanie zespo³u de-
briefingowego jest przedsiêwziêciem
kosztownym. W zwi¹zku z tym, instytu-
cje nieznacznie zagro¿one zdarzeniami
traumatycznymi nie bêd¹ chcia³y tych
kosztów ponosiæ.
Chc¹c siê przygotowaæ do niwelowa-
nia negatywnych skutków psychologicz-
nych w przypadku wyst¹pienia zdarzenia
traumatycznego, takie instytucje mog¹ re-
alizowaæ model interwencji kryzysowej
opracowany przez Bravermana [9].
3
7694150.004.png 7694150.005.png
 
BEZPIECZEÑSTWO PRACY 11/2002
Model ten obejmuje piêæ etapów.
W pierwszym zaleca siê, aby w danej in-
stytucji opracowaæ plan gotowoci kry-
zysowej. Powinien on zawieraæ: wska-
zówki dotycz¹ce rozpoznawania zdarzeñ,
które bêd¹ wymaga³y interwencji; opis
procedur obejmuj¹cych ci¹g dzia³añ w sy-
tuacji kryzysowej; szkolenie cz³onków
kierownictwa i pracowników z ró¿nych
poziomów organizacji na temat stresu
traumatycznego, jego charakteru i skut-
ków.
Nastêpne etapy modelu uruchamiane
s¹ wtedy, gdy wyst¹pi zdarzenie uznane
za traumatyczne.
Drugi etap obejmuje konsultacje kie-
rownictwa instytucji ze specjalistami,
w czasie których dochodzi do powo³ania
zespo³u kryzysowego i ustalenia planu
jego dzia³ania. Kierownictwo, wspólnie
z konsultantem, powinno w tym czasie
ustaliæ sk³ad zespo³u kryzysowego, który
powinien sk³adaæ siê ze specjalistów od
zdarzeñ traumatycznych oraz cz³onków
kierownictwa najwy¿szego szczebla i
dzia³u(wydzia³u), który zosta³ dotkniêty
zdarzeniem traumatycznym, reprezentan-
tów dzia³ów personalnych, bhp, s³u¿by
zdrowia, specjalisty od spraw public re-
lation i przedstawicieli zwi¹zków zawo-
dowych. Pierwszym zadaniem jest okre-
lenie zakresu oddzia³ywania krytyczne-
go zdarzenia. Powinno siê ustaliæ jakie
grupy pracowników by³y nara¿one i czy
s¹ to grupy naturalne. Wa¿ne jest, aby roz-
szerzyæ kr¹g osób nara¿onych tak szero-
ko, jak to bêdzie mo¿liwe oraz tak, aby
nikogo nie pomin¹æ i obj¹æ dzia³aniem ze-
spo³u nawet tych pracowników, którzy nie
byli bezporednimi uczestnikami krytycz-
nego zdarzenia.
Kolejnym zadaniem zespo³u bêdzie
okrelenie procedur komunikowania siê
z pracownikami. Jest nies³ychanie wa¿-
ne, aby informacje pochodzi³y od kierow-
nictwa. Proces informowania musi byæ
zorganizowany i skoordynowany, musz¹
byæ podjête decyzje, czy informacje bêd¹
przekazywane na pimie, czy na bezpo-
rednich spotkaniach z zespo³em. Nale¿y
ustaliæ cel, jakiemu informacja ma s³u¿yæ,
w jakim czasie bêdzie przekazana i w ja-
kim miejscu, jakie fakty (uwzglêdniaj¹c
kwestie prawne i poufnoæ pewnych da-
nych) mog¹ byæ przekazane i za pored-
nictwem jakich kana³ów. Konsultanci od
spraw kryzysowych, we wspó³pracy z od-
powiednimi cz³onkami zespo³u odpowie-
dzialnymi za sprawy personalne i zdro-
wotne, powinni ustaliæ osoby, które szcze-
gólnie silnie mog³y byæ nara¿one na trau-
matyczne zdarzenie, bowiem w nim bez-
porednio uczestniczyli lub byli w ci-
s³ych i za¿y³ych kontaktach z ofiarami
zdarzenia lub s¹ szczególnie podatne na
dzia³anie zdarzenia, poniewa¿ niedawno
utraci³y kogo bliskiego, dowiadczy³y ja-
kiego zdarzenia traumatycznego czy
mia³y powa¿ne problemy zdrowotne.
W trzecim etapie dochodzi do spotka-
nia zespo³u z grupami pracowników
nara¿onych na zdarzenie traumatycz-
ne. Przebiega ono wed³ug ustalonego pro-
gramu i ma na celu os³abienie emocji wy-
wo³anych przez takie zdarzenie. Takie
spotkanie jest po³¹czonym oddzia³ywa-
niem informacyjnym, edukacyjnym i roz-
³adowuj¹cym emocje. Musi byæ prowa-
dzone przez kogo z kierownictwa, za
rola konsultanta jest wyranie okrelona
nie zarz¹dza on spotkaniem, lecz pe³ni
funkcje us³ugowe.
Kierownik informuje o faktach, ustala
co jest plotk¹, odpowiada na pytania pra-
cowników, wyjania politykê instytucji w
kwestiach zwi¹zanych z krytycznym zda-
rzeniem, wprowadza konsultanta i obja-
nia jego rolê.
Konsultant powinien w sposób jasny
przedstawiæ teoriê stresu, objawy, jakie
podczas niego powstaj¹, wykazaæ, ¿e s¹
to normalne, czêsto wystêpuj¹ce objawy
oraz powiedzieæ, jak sobie radziæ ze stre-
sem. Powinien prowadziæ dyskusjê gru-
pow¹, w trakcie której kierownictwo i pra-
cownicy mog¹ ujawniaæ swoje reakcje na
zdarzenia traumatyczne, ustalaj¹c ile jest
wspólnych odczuæ i emocji z tym zwi¹za-
nych. Wa¿n¹ czêci¹ zadania konsultanta
jest podsumowanie dyskusji, zwracanie
uwagi na dominuj¹ce reakcje i zapewnie-
nie pracowników, ¿e s¹ one normalne
w warunkach, w jakich siê znaleli.
W czwartym etapie organizuje siê in-
dywidualne poradnictwo kryzysowe
dla osób, które takiej pomocy potrzebuj¹.
Mo¿e siê zdarzyæ, ¿e nie wszyscy, którzy
takiej pomocy potrzebuj¹, poprosz¹ o ni¹
z w³asnej chêci. W stosunku do nich trze-
ba podj¹æ taktowne i bez nacisków stara-
nia, aby spotkali siê z konsultantem. Mo¿-
na w tym celu ustaliæ zasadê, ¿e wszystkie
osoby, które by³y ofiarami lub wiadkami
zdarzenia kontaktuj¹ siê z konsultantem
w celu sprawdzenia, jakie lady pozosta-
wi³o zdarzenie w ich wiadomoci.
W ostatnim, pi¹tym etapie, przepro-
wadza siê ocenê podjêtych dzia³añ in-
terwencyjnych i formu³uje zalecenia,
które w przysz³oci lepiej przygotuj¹ in-
stytucjê do radzenia sobie z sytuacjami
krytycznymi. Te zalecenia mog¹ byæ bar-
dzo przydatne dla kierownictwa, ponie-
wa¿ prowadz¹ do poprawy funkcjonowa-
nia instytucji w ró¿nych aspektach. Zda-
rzenie traumatyczne mo¿na wykorzystaæ
w celu wprowadzenia po¿ytecznych
zmian czy ustalenia nowych zaleceñ do-
tycz¹cych m.in. bezpieczeñstwa, stworze-
nia bardziej efektywnych ni¿ do tej pory
form komunikacji miêdzy kierownic-
twem a pracownikami, zorganizowania
ró¿nych akcji konsoliduj¹cych za³ogê
i zwiêkszaj¹cych ich identyfikacjê z in-
stytucj¹.
PIMIENNICTWO
[1] Kessler R.C., Mc Gonagle K.A, Zhao S. Li-
fetime and 12-month prevalence of DSM-IIIR
psychiatric disorders in the United States: results
from the National Comorbidity Survey. Arch.Gen.
Psychiatry, 51(8), 1994, s. 8-19
[2] Corneil W., Beaton R., Murphy S., Johnson
C., Pike K. Exposure to traumatic incidents and
prevalence of posttraumatic stress symptomato-
logy in urban fire-fighters in two countries. J. Oc-
cup. Health Psychol., 4(2), 1999, s. 131-141
[3] Dudek B., Koniarek J. Ocena zagro¿eñ zdro-
wotnych i opracowanie wytycznych dla profilak-
tyki zdrowia w Pañstwowej Stra¿y Po¿arnej.
Raport koñcowy z projektu badawczego PBZ
010-11, Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. No-
fera, £ód 2000
[4] American Psychiatric Association Diagno-
stic and statistical manual of mental disorders,
fourth edition. American Psychiatric Association,
Washington, DC, 1994
[5] Green B.L. Psychosocial research in trau-
matic stress: an update. J. Traumatic Stress, 7(3),
1994, s. 341-362
[6] Yehuda R., McFarlane A.C. Conflict betwe-
en current knowledge about posttraumatic stress
disorder and its original conceptual basis. Am.
J. Psychiatry, 152(12), 1995, s. 1705-1713
[7] Dudek B. Zaburzenie po stresie traumatycz-
nym. Gdañskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdañsk (w druku)
[8] Mitchell J.T. Essentials of critical incident
stress management. W: G.S. Everly, Jr. (red.):
Traumatic stress as a consequence of emergency
and disaster response. W: G.S.Jr. Everly (red.),
Innovation in disaster and trauma psychology,
Vol. One: Applications in Emergency Services
and Disaster Response. Chevron Publishing Cor-
poration, Ellicott City, 1995, s. 68-89
[9] Braverman M.: Posttrauma crisis interven-
tion in the workplace. W: J.C. Quick, L.R. Mur-
phy, I.I. Hurrel (red.): Sress and Well-being at
Work: Assessments and Interventions for Occu-
pational Mental Health. American Psychologi-
cal Association, Washington, 1992, 299-316
4
7694150.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin