Strategia ochrony przed hałasem wg przepisów prawnych.pdf

(138 KB) Pobierz
untitled
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 3/2006
Strategia ochrony pracowników
ha³asem
przed
wed³ug nowych przepisów prawnych
– europejskich i krajowych
doc. dr in¿. DANUTA AUGUSTYÑSKA
Centralny Instytut Ochrony Pracy
– Pañstwowy Instytut Badawczy
W artykule omówiono postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/10/WE w sprawie
minimalnych wymagañ w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeñstwa, dotycz¹cych nara¿enia pracowników
na ryzyko spowodowane czynnikami fizycznymi (ha³asem). Dyrektywa ta z dniem 15 lutego 2006 r. zastêpuje
dotychczasow¹ dyrektywê ha³asow¹ 86/188/EWG. Zaprezentowano równie¿ wymagania polskich przepisów
prawnych wdra¿aj¹cych dyrektywê 2003/10/WE.
Strategy of protection against noise at work – new European and Polish regulations
This paper analyses the provisions of Directive 2003/10/EC of the European Parliament and of the Council on the
minimum health and safety requirements regarding the exposure of workers to the risks arising from physical
agents (noise), which repeal the noise directive 86/188/EEC with effect from 15 February 2006. Also presented
are the provisions of Polish regulations which implement Directive 2003/10/EC.
Wstêp
Pañstwa cz³onkowskie Unii Europejskiej
mia³y obowi¹zek wprowadzenia w ¿ycie
do dnia 15 lutego 2006 r. przepisów wdra¿a-
j¹cych postanowienia dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2003/10/WE z dnia
6 lutego 2003 r. w sprawie minimalnych
wymagañ w zakresie ochrony zdrowia
i bezpieczeñstwa, dotycz¹cych nara¿enia
pracowników na ryzyko spowodowane
czynnikami fizycznymi (ha³asem) [1].
Ha³as jest jednym z czynników szko-
dliwych i uci¹¿liwych najpowszechniej
wystêpuj¹cych w środowisku pracy. Szacuje
siê, ¿e w pañstwach cz³onkowskich Unii
Europejskiej na intensywny ha³as dzia³aj¹cy
przez co najmniej 1/4 czasu pracy uskar¿a
siê ponad 70 milionów pracowników (blisko
1/3 populacji czynnej zawodowo) [2].
Najpowa¿niejszym i najbardziej znanym
skutkiem dzia³ania ha³asu jest obustronny
trwa³y ubytek s³uchu typu ślimakowego
(a w konsekwencji utrata zdolności od-
bioru i rozumienia mowy, czyli spo³ecznej
wydolności s³uchu), znajduj¹cy siê od lat
na czo³owym miejscu na liście chorób zawo-
dowych, i bêd¹cy jedn¹ z g³ównych przyczyn
znacznych kwot (świadczeñ i odszkodowañ)
wyp³acanych z tytu³u chorób zawodowych
we wszystkich pañstwach cz³onkowskich.
Miros³aw Zdrodowski – Konkurs na plakat bezpieczeñ-
stwa pracy „Stop ha³asowi!” – CIOP-PIB 2005
Ha³as oddzia³uje szkodliwie nie tylko
na s³uch. Mo¿e on powodowaæ skutki fizjo-
logiczne (wp³ywaæ na uk³ad nerwowy i uk³ad
kr¹¿enia), byæ źród³em stresu zawodowego
oraz zaburzeñ nerwowych i psychicznych,
powodowaæ zmêczenie i rozpraszaæ uwagê,
pogarszaæ wydajnośæ pracy, utrudniaæ ko-
munikacjê s³own¹ i odbiór sygna³ów dźwiê-
kowych bezpieczeñstwa, zwiêkszaæ ryzyko
wypadków przy pracy. Ha³as powoduje wiêc
powa¿ne skutki spo³eczne i ekonomiczne.
4
23491161.004.png 23491161.005.png 23491161.006.png
 
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 3/2006
Ochrona przed skutkami ha³asu jest jed-
nym z priorytetów na poziomie europejskim
od wczesnego etapu rozwoju strategii bez-
pieczeñstwa i zdrowia w pracy. Ju¿ w 1986 r.
Rada przyjê³a dyrektywê 86/188/EWG do-
tycz¹c¹ ochrony pracowników przed ry-
zykiem zwi¹zanym z nara¿eniem na ha³as
w pracy [3], która ju¿ wówczas ustala³a
wartości graniczne ekspozycji pracowników,
jako g³ówne elementy strategii prewencji
stosowanej przez pracodawców.
W latach 1993-1994 Komisja przedstawi³a
propozycjê nowej dyrektywy Rady doty-
cz¹cej minimalnych wymagañ w zakresie
ochrony zdrowia i bezpieczeñstwa pra-
cowników nara¿onych na czynniki fizyczne
[4]. Propozycje dotyczy³y tych czynników
fizycznych, dla których istnia³y dostateczne
podstawy naukowe do podjêcia dzia³añ pre-
wencyjnych, a mianowicie: ha³asu, wibracji,
pól elektromagnetycznych i promieniowania
optycznego.
W czêści dotycz¹cej ha³asu intencj¹
propozycji Komisji by³o doprowadzenie wy-
magañ dyrektywy ha³asowej do zgodności
ze struktur¹ prewencji, określon¹ w dyrek-
tywie ramowej 89/391/EWG z 12 czerwca
1989 r. dotycz¹cej wprowadzenia środków
zmierzaj¹cych do poprawy bezpieczeñstwa
i zdrowia pracowników [5], jako odpowiedź
na wniosek Rady przewidziany w artykule
10. dyrektywy 86/188/EWG o ponowne
zbadanie i poddanie rewizji postanowieñ
dotycz¹cych ha³asu.
Propozycje Komisji [4] by³y tylko dyskuto-
wane na poziomie Rady, kiedy podczas pre-
zydencji Niemiec w UE – w 1999 r. – zaczêto
prace nad projektem dyrektywy dotycz¹cej
jednego z czynników fizycznych – wibracji.
Zdecydowano wtedy o podziale propozycji
Komisji i potraktowaniu ka¿dego czynnika
fizycznego osobno.
nara¿enia pracowników na ryzyko
spowodowane czynnikami fizycznymi
(ha³asem) . Ta nowa dyrektywa z dniem
15 lutego 2006 r. zastêpuje dyrektywê
86/188/EWG.
G³ówn¹ cech¹ nowej dyrektywy jest usta-
lenie jasnej i spójnej strategii prewencji, zdolnej
zapewniæ ochronê zdrowia i bezpieczeñstwo
pracowników nara¿onych na ha³as [6].
W celu zapobiegania nieodwracalnemu
uszkodzeniu s³uchu u pracowników, dy-
rektywa ustanawia wartości graniczne
ekspozycji :
poziom ekspozycji L Ex,8h = 87 dB
oraz
szczytowe ciśnienie akustyczne
p peak = 200 Pa (L Cpeak = 140 dB) .
Zgodnie z t¹ dyrektyw¹, na wy¿sze war-
tości ¿aden pracownik nie mo¿e byæ nara¿o-
ny, a ha³as docieraj¹cy do jego ucha powinien
byæ utrzymany poni¿ej tych wartości.
Dyrektywa ustanawia równie¿ górne
i dolne wartości progów dzia³ania , przy
których pracodawca jest zobowi¹zany pod-
j¹æ określone dzia³ania prewencyjne.
Wartości progów dzia³ania wynosz¹:
L Ex, 8h = 85 dB i p peak = 140 Pa (L C peak = 137 dB)
– górne
L Ex, 8h = 80 dB i p peak = 112 Pa (L C peak = 135 dB)
– dolne .
Dyrektywa postanawia, aby przy sto-
sowaniu wartości granicznych ekspozycji,
ustalaj¹c rzeczywiste nara¿enie pracownika
uwzglêdniaæ t³umienie wprowadzone
przez środki ochrony indywidualnej s³uchu
stosowane przez pracownika. Natomiast
przy stosowaniu wartości górnych i dolnych
progów dzia³ania nie powinno siê braæ pod
uwagê wp³ywu tych środków.
Ustanowione przez dyrektywê środki
prewencji obejmuj¹ przede wszystkim wy-
znaczenie i ocenê ryzyka zawodowego, do-
konan¹ przez pracodawcê, z zastosowaniem
ró¿nych metod oceny poziomu ekspozycji
na ha³as i z uwzglêdnieniem okoliczności
nara¿enia. Z tego wzglêdu, aby poprawnie
oceniæ nara¿enie pracowników na ha³as
stosuj¹c obiektywn¹ metodê pomiaru, dy-
rektywa odnosi siê do ogólnie znanej normy
ISO 1999:1990 [7]. Jednak, zdaniem autora,
wskazane by³oby te¿ odnieśæ siê do normy
ISO 9612:1997 [8], która po rewizji bêdzie
prawdopodobnie proponowana do wpro-
wadzenia jako norma europejska [9].
Oszacowane lub obiektywnie zmierzone
wartości powinny decydowaæ o podjê-
ciu dzia³añ przewidzianych przy dolnych
i górnych wartościach progów dzia³ania.
Na podstawie oceny ryzyka, gdy przekro-
czone s¹ górne wartości progów dzia³ania,
pracodawca ustala i wdra¿a program tech-
nicznych i/lub organizacyjnych środków
zmierzaj¹cych do ograniczenia nara¿enia
na ha³as, z uwzglêdnieniem priorytetu
środków redukcji ha³asu u źród³a i środków
ochrony zbiorowej.
Jeśli ryzyka wynikaj¹cego z nara¿enia
na ha³as nie mo¿na unikn¹æ za pomoc¹
innych środków, pracodawca udostêpnia
pracownikom w³aściwie dobrane środki
ochrony indywidualnej s³uchu (po przekro-
czeniu dolnych wartości progów dzia³ania)
i zapewnia ich stosowanie (po przekroczeniu
górnych wartości progów dzia³ania).
W przypadku, gdy pracownicy s¹ nara¿e-
ni na ha³as o wartościach ekspozycji równych
lub wy¿szych od dolnych wartości progów
dzia³ania, pracodawca zapewnia pracowni-
kom oraz/lub ich przedstawicielom infor-
macje i szkolenie o ryzyku zawodowym, jego
charakterze i środkach podjêtych do jego
wyeliminowania lub ograniczenia.
Wzmo¿ona opieka zdrowotna jest jed-
nym z g³ównych punktów dyrektywy. We-
d³ug postanowieñ dyrektywy, pracownikowi
przys³uguje prawo do kontroli s³uchu przez
lekarza lub inn¹ wykwalifikowan¹ osobê
upowa¿nion¹ przez lekarza, kiedy przekro-
czone s¹ górne wartości progów dzia³ania.
Profilaktyczne badania audiometryczne
nale¿y tak¿e umo¿liwiæ tym pracownikom,
których nara¿enie przekracza dolne war-
tości progów dzia³ania, w przypadku gdy
oszacowanie i pomiary poziomu ekspozycji
na ha³as wskazuj¹ ryzyko zdrowotne. Celem
tych badañ jest dostarczenie wczesnej dia-
gnozy ubytków s³uchu wywo³anych ha³asem
i zachowanie funkcji s³yszenia. W przypadku
gdy, jako wynik badania funkcji s³yszenia,
u pracownika stwierdzono rozpoznawalny
ubytek s³uchu, lekarz lub specjalista – jeśli le-
karz uzna to za potrzebne – powinien oceniæ,
czy ubytek mo¿e byæ wynikiem ekspozycji
na ha³as w pracy. Jeśli tak jest, wówczas:
Postanowienia dyrektywy 2003/10/WE
Propozycjê dotycz¹c¹ ha³asu przyj¹³
Parlament Europejski i Rada jako 17. dyrek-
tywê indywidualn¹ w rozumieniu art. 16 ust.
1 dyrektywy 89/391/EWG – dyrektywê
2003/10/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z 6 lutego 2003 r. w sprawie mi-
nimalnych wymagañ w zakresie ochrony
zdrowia i bezpieczeñstwa dotycz¹cych
5
23491161.001.png
 
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 3/2006
Tabela
NAJWA¯NIEJSZE OBOWI¥ZKI PRACODAWCÓW W ZAKRESIE OCHRONY PRZED HA£ASEM WED£UG PRZEPISÓW
ROZPORZ¥DZENIA MINISTRA GOSPODARKI I PRACY [11] WDRA¯AJ¥CEGO POSTANOWIENIA DYREKTYWY 2003/10/WE [1]
The main obligations of employers for controlling noise at work – the requirements of polish regulations [11], which implement
directive 2003/10/EC [1]
pracownik powinien byæ poinformo-
wany przez lekarza lub inn¹ odpowiednio
wykwalifikowan¹ osobê o wyniku
pracodawca powinien:
dokonaæ analizy przeprowadzonej
oceny ryzyka
Poziom ekspozycji na ha³as: L Ex, 8h i L C peak
L Ex, 8h < 80 dB
L C peak < 135 dB
Wymagane dzia³ania
L Ex, 8h = 80 dB
L C peak = 135 dB
L Ex,8h = 85 dB
L C peak = 135 dB
zweryfikowaæ środki przewidziane
do eliminacji lub ograniczenia ryzyka
1
2
3
4
Wyznaczenie i ocena ryzyka
Pracodawca dokonuje pomiarów wielkości charakteryzuj¹cych ha³as
oraz porównuje wyniki tych pomiarów z wartościami NDN [12] i wartościami
progów dzia³ania [11]
Tryb, metody, rodzaj i czêstotliwośæ wykonania pomiarów, sposób rejestrowania
i przechowywania wyników oraz udostêpniania pracownikom określaj¹ przepisy
w sprawie badañ i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku
pracy [13]
Pracodawca ocenia ryzyko zawodowe zwi¹zane z nara¿eniem pracowników
na ha³as wynikaj¹ce z cech miejsca pracy oraz stosowanych środków lub procesów
pracy ze szczególnym uwzglêdnieniem m.in.:
- poziomu i rodzaju nara¿enia
- czasu trwania nara¿enia
- skutków dla zdrowia i bezpieczeñstwa pracownika wynikaj¹cych z interakcji
miêdzy ha³asem i drganiami mechanicznymi oraz miêdzy ha³asem i substancjami
chemicznymi (otoksycznymi), je¿eli umo¿liwia to stan wiedzy technicznej
i medycznej
- informacji dotycz¹cych poziomu emisji ha³asu dostarczonych przez producenta
środków pracy
- informacji uzyskanych w wyniku profilaktycznych badañ lekarskich pracowników [14]
Ocena ryzyka powinna byæ udokumentowana oraz dokonywana ka¿dorazowo,
gdy nast¹pi³y zmiany warunków wykonywania pracy lub jeśli koniecznośæ
weryfikacji wyka¿¹ wyniki profilaktycznych badañ lekarskich
Unikanie i eliminowanie ryzyka
Pracodawca eliminuje u źród³a ryzyko zawodowe zwi¹zane z nara¿eniem na ha³as
albo ogranicza je do mo¿liwie najni¿szego poziomu, uwzglêdniaj¹c dostêpne
rozwi¹zania techniczne oraz postêp naukowo-techniczny
W przypadku osi¹gniêcia lub przekroczenia wartości NDN [12
zasiêgn¹æ porady specjalisty z zakresu
medycyny pracy lub innej odpowiednio
wykwalifikowanej osoby albo w³aściwych
w³adz w zakresie wdro¿enia środków
wymaganych do wyeliminowania ryzyka,
w³¹cznie z mo¿liwości¹ przeniesienia
pracownika do innej pracy, przy której
nie wystêpuje ryzyko zwi¹zane z dalsz¹
ekspozycj¹, oraz
zorganizowaæ systematyczn¹ opiekê
zdrowotn¹ i zapewniæ przegl¹d stanu
zdrowia ka¿dego pracownika nara¿onego
na podobn¹ ekspozycjê.
Nowa dyrektywa 2003/10/WE w porów-
naniu z dyrektyw¹ 86/188/EWG:
zapewnia wzmo¿on¹ ochronê
pracowników we wszystkich sektorach
gospodarki, ³¹cznie z sektorami transportu
morskiego i powietrznego (wy³¹czonych
z dyrektywy 86/188/EWG), zapewniaj¹c
jednak 5-letni okres przejściowy na wdro-
¿enie postanowieñ dyrektywy w tych
sektorach
] pracodawca
sporz¹dza i wprowadza w ¿ycie program dzia³añ organizacyjno-technicznych
zmierzaj¹cych do ograniczenia nara¿enia na ha³as. Program powinien uwzglêdniaæ
w szczególności:
- unikanie procesów lub metod pracy powoduj¹cych nara¿enie na ha³as
i zastêpowanie ich innymi, stwarzaj¹cymi mniejsze nara¿enie
- dobieranie środków pracy o mo¿liwie najmniejszym poziomie emisji ha³asu
- ograniczenie nara¿enia na ha³as takimi środkami technicznymi, jak: obudowy
dźwiêkoizolacyjne maszyn, kabiny dźwiêkoszczelne dla personelu, t³umiki, ekrany
i materia³y dźwiêkoch³onne
- projektowanie miejsc pracy i rozmieszczenie stanowisk pracy w sposób
umo¿liwiaj¹cy izolacjê od źróde³ ha³asu oraz ograniczaj¹cy jednoczesne
oddzia³ywanie wielu źróde³ na pracownika
- ograniczenie czasu i poziomu nara¿enia oraz liczby osób nara¿onych na ha³as
przez w³aściw¹ organizacjê pracy, w szczególności stosowanie skróconego czasu
pracy lub przerw w pracy i rotacji na stanowiskach pracy
Pracodawca oznacza znakami bezpieczeñstwa miejsca pracy, w których wielkości
charakteryzuj¹ce ha³as przekraczaj¹ wartości NDN [12] oraz wydziela strefy z takimi
miejscami i ogranicza do nich dostêp, jeśli jest to technicznie wykonalne.
Nara¿enie indywidualne pracownika (rzeczywiste nara¿enie po uwzglêdnieniu
t³umienia uzyskanego w wyniku stosowania środków ochrony indywidualnej
s³uchu) nie mo¿e przekroczyæ wartości NDN [12].
Środki ochrony indywidualnej s³uchu
Gdy unikniêcie lub wyeliminowanie ryzyka zawodowego wynikaj¹cego z nara¿enia
na ha³as nie jest mo¿liwe za pomoc¹ wymienionych środków technicznych
lub organizacji pracy, wówczas pracodawca:
- udostêpnia pracownikom środki ochrony indywidualnej s³uchu
- zobowi¹zuje pracowników do stosowania środków ochrony indywidualnej s³uchu
i nadzoruje prawid³owośæ ich stosowania.
Informowanie i szkolenie pracowników
Pracodawca zapewnia pracownikom nara¿onym na dzia³anie ha³asu informacje
i szkolenie w zakresie wyników oceny ryzyka zawodowego, potencjalnych jego
skutków i środków niezbêdnych do wyeliminowania lub ograniczenia tego ryzyka
uznaje specyfikê sektorów mu-
zycznego i rozrywki przez zapewnienie
dwuletniego okresu przejściowego, pod-
czas którego powinien byæ opracowany
kodeks postêpowania, pomagaj¹cy pra-
codawcom i pracownikom tych sektorów
spe³niæ ich prawne obowi¹zki wynikaj¹ce
z dyrektywy
zmniejsza wartośæ graniczn¹ eks-
pozycji z 90 dB, któr¹ ustali³a dyrektywa
z 1986 r., do 87 dB .
Nowa dyrektywa, zgodnie z filozofi¹
prewencji zawart¹ w dyrektywie ramo-
wej, wprowadza zatem znacz¹cy postêp
w zakresie ochrony pracowników przed
ha³asem w miejscu pracy. Jednak nale¿y
pamiêtaæ, ¿e nawet najlepsze przepisy
w tej sprawie, jeśli nie s¹ stosowane i eg-
zekwowane, nie przynios¹ zamierzonych
skutków w zakresie zmniejszenia liczby
przypadków ubytku s³uchu wywo³anego
nara¿eniem na ha³as.
* W przypadku stanowisk pracy kobiet w ci¹¿y oraz m³odocianych dopuszczalne wartości ha³asu określone s¹ w prze-
pisach w sprawie prac szczególnie uci¹¿liwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (DzU 2002, nr 127, poz. 1092) oraz
w przepisach w sprawie prac wzbronionych m³odocianym i warunków ich zatrudnienia przy niektórych z tych prac (DzU
2004, nr 200, poz. 2047).
6
23491161.002.png
 
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 3/2006
Wdro¿enie dyrektywy 2003/10/WE
do prawa krajowego
Postanowienia dyrektywy ha³asowej
2003/10/WE zosta³y wdro¿one do prawa
krajowego, równolegle z postanowieniami
dyrektywy 2002/44/UE dotycz¹cej wibracji
[10], rozporz¹dzeniem ministra gospodarki
i pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie
bezpieczeñstwa i higieny pracy przy pra-
cach zwi¹zanych z nara¿eniem na ha³as
lub drgania mechaniczne [11].
Nale¿y nadmieniæ, ¿e dyrektywa 2003/
10/WE, określaj¹c minimalne wymagania
w zakresie ochrony pracowników przed
ha³asem, pozostawia pañstwom cz³on-
kowskim wybór miêdzy utrzymaniem
w mocy istniej¹cych a przyjêciem bardziej
korzystnych przepisów w zakresie ochrony
pracowników, w szczególności mo¿liwośæ
ustalenia w odniesieniu do ha³asu ni¿szych
wartości progów dzia³ania lub wartości
granicznych dziennej ekspozycji. Wdro¿enie
dyrektywy nie mo¿e bowiem uzasadniaæ
regresu w stosunku do sytuacji ju¿ istniej¹cej
w danym pañstwie cz³onkowskim.
Bior¹c to pod uwagê, oraz fakt, ¿e wartości
najwy¿szych dopuszczalnych natê¿eñ (NDN)
ha³asu, określone w odrêbnym rozporz¹dze-
niu ministra pracy i polityki spo³ecznej z dnia
29 listopada 2002 r. [12] (L Ex, 8h = 85 dB i L C peak =
135 dB), s¹ ni¿sze od wartości granicznych eks-
pozycji i pokrywaj¹ siê z górn¹ wartości¹ progu
dzia³ania określon¹ w dyrektywie 2003/10/
WE, do rozporz¹dzenia ministra gospodarki
i pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. wprowadzono
jedynie dolne wartości progu dzia³ania ha³asu,
czyli L Ex, 8h = 80 dB i L C peak = 135 dB. W rozporz¹-
dzeniu tym określono natomiast obowi¹zki
pracodawców, gdy przekroczone s¹ wartości
NDN ha³asu i wartości progów dzia³ania.
Najwa¿niejsze obowi¹zki pracodawców
w zakresie ochrony pracowników przed ha³a-
sem wed³ug rozporz¹dzenia ministra gospo-
darki i pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. wdra¿aj¹-
cego postanowienia dyrektywy 2003/10/WE
przedstawiono w tabeli.
Przepisy rozporz¹dzenia dotycz¹ wszyst-
kich sektorów gospodarki, w tym transportu
morskiego, powietrznego i drogowego.
PIŚMIENNICTWO
[1] Directive 2003/10/EC of the European Parliament
and of the Council of 6 February 2003 on the minimum
health and safety requirements regarding the exposure
of workers to the risks arising from physical agents
(noise). (Seventeenth individual Directive within the
meaning of Article 16(1) of Directive 89/391/EEC). OJ
L42, 15.02.2003
[2] Augustyñska D. Ochrona przed ha³asem i drganiami
mechanicznymi w środowisku pracy – stan zagad-
nienia w roku wst¹pienia Polski do Unii Europejskiej.
„Bezpieczeñstwo Pracy”, 5(394)2004
[3] Council Directive 86/188/EEC of 12 May 1986 on the
protection of workers from the risk related to exposure
to noise at work, OJ L137, 24.05.1986
[4] Commission proposal for a Council Directive on the
minimum health and safety requirements regarding the
exposure of workers to the risk arising from physical
agents. 93/C77/02, OJ C77, 18.03.1993; 94/C 230/03,
OJ C230, 19.08.1994
[5] Council Directive 89/391/EEC of 12 June 1989 on the
introduction of measures to encourage improvements in
the safety and health of workers, OJ L183, 29.06.1989
[6] José Biosca de Sagastuy: A new directive on noise.
Magazine of the European Agency for Safety and Health
at Work, 8/EN, Noise at Work, 2005
[7] PN-ISO 1999:2000 Akustyka – Wyznaczanie eks-
pozycji zawodowej na ha³as i szacowanie uszkodzenia
s³uchu wywo³anego ha³asem (ISO 1999:1990)
[8] PN-ISO 9612:2004 Akustyka – Wytyczne do pomia-
rów i oceny ekspozycji na ha³as w środowisku pracy
(ISO 9612:1997)
[9] Jacques J. Normalizacja europejska w dziedzinie
ha³asu, ze szczególnym uwzglêdnieniem maszyn i sta-
nowisk pracy. „Bezpieczeñstwo Pracy”, 5(394)2004
[10] Directive 2002/44/EC of the European Parliament
and of the Council of 25 June 2002 on the minimum
health and safety requirements regarding the exposure
of workers to the risks arising from physical agents
(vibration) (sixteenth individual Directive within the
meaning of Article 16(1) of Directive 89/391/EEC), OJ
L177, 6.07.2002
[11] Rozporz¹dzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia
5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeñstwa i higieny
pracy przy pracach zwi¹zanych z nara¿eniem na ha³as
lub drgania mechaniczne. DzU nr 157, poz. 318
[12] Rozporz¹dzenie Ministra Pracy i Polityki Spo³ecznej
z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwy¿szych do-
puszczalnych stê¿eñ i natê¿eñ czynników szkodliwych
dla zdrowia w środowisku pracy. DzU nr 217, poz. 1833;
zm. DzU 2005, nr 212, poz. 1769
[13] Rozporz¹dzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 kwiet-
nia 2005 r. w sprawie badañ i pomiarów czynników
szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. DzU
nr 73, poz. 645
[14] Rozporz¹dzenie Ministra Zdrowia i Opieki Spo³ecznej
z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania ba-
dañ lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej
opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeñ
lekarskich wydawanych do celów przewidzianych
w Kodeksie pracy. DzU nr 69, poz. 332; ostatnia zm.
DzU 2001, nr 128, poz. 1405
Publikacja opracowana na podstawie wyników uzyskanych w ramach II etapu programu wielo-
letniego pn. „Dostosowywanie warunków pracy w Polsce do standardów Unii Europejskiej” dofi-
nansowywanego w latach 2005-2007 w zakresie badañ naukowych przez Ministerstwo Edukacji
i Nauki, w zakresie zadañ s³u¿b pañstwowych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Spo³ecznej. G³ówny
koordynator: Centralny Instytut Ochrony Pracy – Pañstwowy Instytut Badawczy
7
23491161.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin