Dydaktyka.doc

(41 KB) Pobierz
Dydaktyka – didacticos=> pouczający

Dydaktyka – didacticos=> pouczający

                       didasco => uczę

Termin wprowadził czeski pedagog Jan Amos Komeński – autor „Wielkiej Dydaktyki”

Co jest sensem dydaktyki? – nauczanie

Kształcić by wykształcić można drogą samodzielną (Faradaj)

Dydaktyka – obejmuje wszystkie działania ludzkie w celu zdobywania wykształcenia. Podstawę kształcenia stanowi nauczanie i samokształcenie. * kształcenie instytucjonalne * k. za pośrednictwem masmediów.

Edukacja paralelna (równoległa)

Treść kształcenia węższa od treści wychowania.

* Kształcenie – świad. oddziaływanie na jednostkę, ukształtowanie poglądu naukowego na świat, rozwijanie zdolności i zainter. poznawczych.

* Nauczanie – droga kształcenia, zorganizowana praca n-la z uczniami w szkole (pozaszkolne wycieczki)

* Uczenie – związane ściśle z nauczaniem, proces, w którym uczenie następuje na podstawie pracy, działań poznawczych, doświadczeń, ćwiczeń – zdobywanie doświadczeń w toku własnej aktywności poznawczej i toku pewnych dośw. zach. w życiu społecznym.

Metodyka Nauczania3 aspekty rozpatrywania.

1. Met. praktycystyczna – suma dośw. praktycznych, podaje wskazówki realizacji programów, pisanie konsp., przygotowania n-li, inf. niezbędne do pracy dyd.

2. D. lit. i j.p. – Zorganizowane działanie oparte na zapleczu teoretycznym innych nauk- literaturoznawstwo, lingwistyka, teoria kultury, nacisk nauczyciela na rozumienie własnych działań dyd.

- myśl. konwergencyjne – związane z wyk. Oper. Ścisłych, precyzyjnych, związane z zasobami pamięci, typ dla wzorowych uczniów.

Nauczyciel twórczy myślący uczy uczniów tego myślenia.

3. Dyd. jako dyscyplina stawiająca sobie zadania poznawcze – próba odkrycia prawidłowości kształcenia procesu literackiego literackiego nauk – kult. poprzez wypracowanie metod badania na gruncie teoretycznym.

Podstawy programowe - autorzy dostosowują się do nich

Zadania szkoły ogólne – n-le powinni dążyć do wszechstronnego rozwoju ucznia, chodzi o realizację harmonijną zadań wpisaną w program zadań. W zakresie naucznia nk. powinna zapewniać – naukę poprawnego, swobodnego wyp. pisania i czytania ze zrozumieniem – poznawanie wybranych pojęć – opanowywanie przekazyw. wiadom.

ze zrozum. – rozwijanie zdolności myślenia syntetycznego i analitycznego – poznawanie zasad rozwoju osobowego czł. i życia w społeczeństwie – poznawanie dziedzictwa kultury narodowej.

Uczniowie (umiejętności)

1. planowanie, organ. i analiza własnego uczenia się. 2. skutecznego porozum. w różnych syt. komunikacyjnych 3. efektywnego współdziałania w pracy grupowej 4. rozwiązanie problemów problemów w sposób twórczy 5. poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania różnych źródeł 6. wykorzystywanie zdobytej wiedzy w praktyce.

Plan wychowawczy n-l powinien zmierzać do tego, aby uczniowie:

1. mogli znaleźć środ. Wszechstronnego rozwoju osobościowego 2. rozwijali dociekliwość poznawczą 3. mieli świad. iż wiedza zdobyta w szkole znajduje życiową użyteczność 4. poszukiwali, odkrywali własne cele życiowe, aby uczyli się szacunku dla dobra wspólnego 5. rozpoznawali różne kategorie wartości 6. kształtowali postawę dialogu z innymi ludźmi.

Ścieżki edukacyjne o char. wych. – dyd.

- edukacja prozdrowotna , ed. ekologiczna, ed. czytelnicza i medialna, ed. wychowania do życia w społeczeństwie (rodzinie).

Polak zdobywa wiedzę przez to, że potrafi posługiwać się językiem.

Podstawy programowe (cele ogólne przedmiotowe) 1. wyrabianie umiej. porozumiew. się i wprowadzanie w świat kultury. Cele szczegółowe

1. kształt. spr. mówienia, słuchania, czytania i pisania 2. rozbudzanie motywacji czytania i odbioru dzieł liter. i innych dzieł kultury poprzez wprowadzanie kult. narodowej i europejskiej 4. uczenie istnienia w kulturze.  Zadania szkoły -

1. wychowanie językowe i rozbudzenie wrażl. estetycznej 2. motywowanie do poznawania literatury i kultury 3. doskonalenie komun. kompetencji  4. pobudzanie podstaw kreatywnych ucznia 5. integrowanie doświadczeń kulturowych.

Treści nauczania

1. Pojęcie nadawca odbiorca 2. właściwości form wypowiedzi 3. wypowiedzenia ozn., pyt., rozkazujące 4. związki wyrazów w zdaniu 5. związki znaczeniowe między wyrazami 6. budowa słowotwórcza wyrazów, rodzaje głosek, akcent i intonacja 7. pojęcia; fikcja liter. , świat przedstawiony, podmiot mówiący, narracja 8. terminy: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie… 9. różnice między j. potocznym , a j. literatury, a j. regionu. Osiągnięcia ucznia ( zakres mówienia ) – płynne z popr. wyraźną artykulacją, dykcją i akcentowaniem – nauka recytacji – słuchanie – uważne i ze zrozumieniem  Zakres czytania- głośne i wyraziste z uwzgl. kultury żywego słowa – ciche ze zrozumieniem – pisanie – tekstów ukier. do różnych adresatów, w różnych celach – w związku z potrzebami codziennego porozumiewania się – odbiór tekstów kultury.

Podstawy programowe nie podają obowiązkowej i nadobowiązkowej literatury (od gimnazjum już tak)

1. utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela 2. baśnie, legendy, opowiadania, utwory poetyckie i młodzieżowe 3. tematy użytkowe, publicystyczne

Celeporządane stany rzeczy, które chcemy osiągnąć poprzez realizację określ. czynności dydaktycznych

Cele kształcenia ogólne:

1. wyposażenie uczniów uczniów zasób wiedzy, umiejętności, nawyków.

Wiadomość – doza informacji o świecie

Umiejętność – sprawne działanie polegające na efektywnym posługiwaniu się wiadomościami przy wykonywaniu konkretnych działań.

Nawyk – wykonywanie czynności z minimum świadomości.

Permanentna edukacja – ciągła

Paralelna edukacja – równoległa z masmediami.

2. wyrabianie naukowego poglądu na świat

3. rozwijanie zdolności poznawczych

4. rozwijanie uczuć poznawczych

Ogólne cele:

* wdrażanie do samoedukacji uczniów – należy opanować techniki samokształcenia

* cele przedmiotowe

1. w perspektywie wiedzy (wiad.), umiej., wychowawczy – są wyznaczone przez podstawy programowe i programy nauczania.

Jeśli uświadomimy cele uczniom, to będą motywowani do pracy

* cele operacyjne – cele konkretne, które należy zrealizować na danej jednostce lekcyjnej, sprawdzać je należy w fazie końcowej lekcji.

operacjonalizacja celów – przekładanie celu ogólnego na cele operacyjne

1. sprecyzować cel ogólny

2. uszczegółowić

3. dokładnie określić sytuacje w którym wyst. działania uczniów uczniów określić stan końcowy

4. uczeń – podmiot osiągający końcowy cel szczegółowy

Zasady nauczania: ogólne normy postępowania dydaktycznego, które wskazują jak realizować cele kształcenia. Pozwalają wyznaczyć kierunek pracy dyd. na lecki. (Okoń)

1. zasada systemowości, poglądowości, samodzielności, związku teorii z praktyką, stopniowania trudności, związku indywidualizacji i uspolecznienia

2. polega na tym, żeby poznać świat za pomocą zmysłów, obserwować świat, organizować go, dochodzić do ustaleń.

3. podmiotowe kształcenie- to wykorzystywać tę zasadę w pełni.

4. staramy się sprawdzać w jakim stopniu zrealizowano cele kształcenia, zasadę tą można oceniać w odpowiedni sposób ewaluacja – proces diagnostyczno-oceniający=> pomiar osąd decyzja

ew. formatywna – zbieranie info w czasie wdrażania nowych rozwiązań

ew. sumatywna – dokonuje się po zakończeniu procesu wdrażania

5. przystępności – zgodnie z nia dobieramy metody kształcenia

Koncepcje kształcenia literackiego

System asocjacyjny ~ 18/19w.

Wpływ na ukształ. się stereotypów metodycznych:

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin