PRACA EMPIRYCZNA wzor raportu.doc

(36 KB) Pobierz
PRACA EMPIRYCZNA- WZÓR RAPORTU

Praca empiryczna                            2009/2010

 

PRACA EMPIRYCZNA- WZÓR RAPORTU

 

1. Autorzy

2. Tytuł

W formie: wskazanie obszaru problemowego, klasa zmiennych wyjaśnianych i wyjaśniających oraz analizowane zjawisko (typu: “Wpływ X na Y”, “Zachowanie Z jako funkcja X” czy “Zachowanie Z: wpływ X na Y”).

 

3. Streszczenie

Powinny się w nim znaleźć:

a)     analizowany problem;

b)     rodzaj planu badawczego/metody badawczej;

c)     osoby badane (kto? ile? w jaki sposób dobrane?);

d)     konstrukty (zmienne analizowane) w badaniach;

e)     hipoteza badawcza (w skrócie);

f)       podstawowe wyniki;

g)     wykorzystane testy statystyczne;

h)     istotność wyników lub jej brak, na jakim poziomie;

i)        słowa kluczowe- praktyka pokazuje, że warto napisać je na samym końcu.

 

4. Wstęp

a)     Przegląd podstawowej literatury przedmiotu związanej z problemem, wraz z nazwiskami cytowanych badaczy (historia problemu; wybrana teoria; ważniejsze ustalenia badawcze; kontrowersje, sprzeczne wyniki, niejasne interpretacje badań).

b)     Teoretyczna baza opisywanych później hipotez (podejścia, strategii badawczej); opis celu badania.

c)     Sformułowanie problemu i jego uzasadnienie (logiczny związek między opisywanym badaniem a aktualnym stanem nauki - jej specyficznymi aspektami). Jeżeli przeprowadzone badanie jest modyfikacją już przeprowadzonych badań, to należy przedstawić zasadnicze informacje o badaniu oryginalnym.

d)     Zdefiniowanie zmiennych teoretycznych; uzasadnienie przyjętych definicji. Sformułowanie hipotez. Ewentualne sformułowanie przewidywań na podstawie przeglądu literatury lub teoretycznych argumentów.

5. Metoda

Opis metod, obejmujący:

a)     opis badanej próby (liczba, istotne charakterystyki, populacja, dla której są reprezentatywne, sposób doboru próby, sposób rekrutacji wolontariuszy; ubytki próby i ich wyjaśnienie);

b)     opis i operacjonalizacja zmiennych. Pomiar zmiennych (wyjaśnianych, wyjaśniających). Uzasadnienie wyboru gotowego narzędzia (w tej pracy nie konstruujemy nowych narzędzi).

c)     przebieg badania (aparaty, materiały, procedury- z punktu widzenia osób badanych, wszystkie specjalne instrukcje przytoczone w pełnym brzmieniu, data, miejsce, czas trwania, badanie indywidualne vs grupowe, inne specyficzne sytuacje – odstępstwa od planowanej procedury badania), w uzasadnionych przypadkach- szczegóły procedur kontrolnych, dokładne przedstawienie instrukcji - np. w cudzysłowach;

d)     model badania (plan badawczy - punkt widzenia badacza, model statystyczny; hipoteza/y zerowa; uzasadnienie dla wybranego modelu- nie więcej niż w jednym zdaniu).

[Należy tu opisać wykorzystane metody kontroli - jeżeli to konieczne, szczegóły można przedstawić w części poświęconej procedurze (np. wspomnieć, że plan zawierał wyrównywanie grup, wspomnieć o kontroli wieku, płci, itd.)].

 

6. Wyniki i rezultaty

a)     Podsumowanie zebranych danych - a nie prezentacja wszystkich wyników, przedstawione w jasnej formie i to w powiązaniu z badanymi hipotezami.

b)     Opis statystyczny wyników (pierwotnych i przekształconych; często w postaci tabel - wykresy mają charakter uogólnienia; tekst musi tłumaczyć się sam, tabele i wykresy są tylko materiałem ilustrującym). Opis wszystkich badanych osób; opis wyników w grupach.

c)     Rezultaty - analiza wyników (testowanie hipotez). W przypadku obserwacji lub badań, w których nie stosuje się statystyki w części poświęconej wynikom przedstawia się otrzymane rezultaty w sposób jak najbardziej ilustracyjny. Należy wykorzystać diagramy, cytaty, rysunki, opisy i wszystko to, co może się okazać pomocne w podsumowaniu tego, co otrzymaliśmy w badaniu.

 

7. Dyskusja

Interpretacja wyników i rezultatów:

a)     dyskusja wyników w świetle literatury- zakończona krótkimi wnioskami przypominając hipotezę, która została przyjęta - nie używając słowa "dowiedziona" czy jego pochodnych;

b)     jakie są “plusy” i “minusy” zastosowanej procedury badawczej? Omówcie krytycznie słabości metodologiczne waszego badania (narzędzia, procedurę, metody kontroli, próbę, itd.);

c)     jakie są konsekwencje teoretyczne rezultatów? Jakie są ich konsekwencje metodologiczne?

d)     wnioski praktyczne;

e)     wnioski dla przyszłych badań (nowe obszary penetracji teoretycznej; modyfikacje warsztatowe).

 

8. Literatura cytowana

Według standardów APA.

 

 

9. Załączniki

a)     spis załączników (ostatnia numerowana strona raportu);

b)     załączniki (oryginały materiałów czy obiektów; instrukcje użyte w badaniach; schemat aparatury; itp.);

c)      ponumerowane i odpowiednio zatytułowane.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin